Helsingin päärautatieaseman nimi

Max

Liittynyt
26 Elokuu 2008
Viestit
1,210
Vs: Metro poikki Rautatientorin vesivahingon takia

Центральный (железнодорожный) станция (tsentralnyj železnodorožnyj stantsija)?
Ups, aika ikävä kielioppimoka tuossa. Stantsija on feminiini, joten nuo adjektiivit kuuluisivat myös tsentralnaja zheleznodorozhnaja. Tosin tuota stantsija-nimeä käytetään lähinnä metroasemista ja seisaketyyppisistä rautatieasemista. Helsingin asemasta käytettäisiin nimeä vokzal, joka taas on maskuliini eli nuo adjektiivimuodot ehdottamallasi tavalla.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Englanniksi asema kuulutetaan jo Central Railway Station. Hyvä uusi nimi asemalle voisi olla (Pää/Keskus)rautatieasema - (Huvud/Central)järnvägsstationen.
Muuten kannatan ajatusta mutta paljon vettä tulee virtaamaan Vantaanjoesta ennenkuin alkaa tapahtumaan. Raskaan raideliikenteen asemien nimiä nimittäin ei kovin heppoisin perustein vaihdeta.

Mutta jos pk-seudun rautatielähiliikenne integroidaan paremmin yhteen metron kanssa, niin että olisi edes käytössä yhteinen raideliikenteen linjakartta, niin viimeistään silloin kannattaisi rautatie- ja metroaseman olla samannimisiä. Mikä se sitten olisi on toinen asia.

Ruotsiksi muuten pää-tai keskusrautatieasema on pelkkä centralstation. Järnväg- sanaa siinä ei ole koskaan ollut, mutta kaikki ymmärtävät kuitenkin mitä se tarkoittaa.

t. Rainer
 
Vs: Metro poikki Rautatientorin vesivahingon takia

Raskaan raideliikenteen asemien nimiä nimittäin ei kovin heppoisin perustein vaihdeta.

Näin sen pitää ollakin. Nykyinen nimi on aivan riittävän osuva, ja englanninkielinen versio kertoo varsin selkeästi erittäin pahastikin tutkalla olevalle turistille missä ollaan.
 
Vs: Metro poikki Rautatientorin vesivahingon takia

Muuten kannatan ajatusta mutta paljon vettä tulee virtaamaan Vantaanjoesta ennenkuin alkaa tapahtumaan. Raskaan raideliikenteen asemien nimiä nimittäin ei kovin heppoisin perustein vaihdeta.

Maan pinnalla raskasta raideinfraa hallinnoiva virasto aikoo tämän vuoden aikana nimetä Helsinki Aseman uudestaan. Uusi nimi on Helsinki Päärautatieasema / Helsingfors Central Station.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Metro poikki Rautatientorin vesivahingon takia

Maan pinnalla raskasta raideinfraa hallinnoiva virasto aikoo tämän vuoden aikana nimetä Helsinki Aseman uudestaan. Uusi nimi on Helsinki Päärautatieasema / Helsingfors Central Station.

Suunnitelmasta en tiedä mitään, mutta nykynimeltään asema on "Helsinki".

Mainitsemasi "Helsinki asema" on tekninen liikennöintisäännöstön termi, joka on keksitty erotukseksi Helsinki-nimisestä liikennepaikasta, jonka osa asema on. Johan termin kieliopinvastaisuuskin vihjaa, ettei nimitystä ole tarkoitettu normaaliin käyttöön.

Onko sinulla lähdettä tuohon suunnitelmaan?
 
Vs: Metro poikki Rautatientorin vesivahingon takia

Onko sinulla lähdettä tuohon suunnitelmaan?

Helsingin Uutisissa on asiasta ollut juttu jo yli kuukausi sitten. Ainakin Nummelinin mukaan nimenmuutos ei olisi enää suunnitelma vaan ihan päätetty asia: 7.6. Helsingin aseman nimi muuttuu Helsingin päärautatieasemaksi. Samalla myös Turun asema muuttuu Turun päärautatieasemaksi.
 
Vs: Metro poikki Rautatientorin vesivahingon takia

Helsingin Uutisissa on asiasta ollut juttu jo yli kuukausi sitten. Ainakin Nummelinin mukaan nimenmuutos ei olisi enää suunnitelma vaan ihan päätetty asia: 7.6. Helsingin aseman nimi muuttuu Helsingin päärautatieasemaksi. Samalla myös Turun asema muuttuu Turun päärautatieasemaksi.

Mielenkiintoinen juttu. Kumma että vasta nyt "yleisön pyyntö" aiheutti toimenpiteitä. Allekirjoittanut ehdotti kerran n 10 vuotta sitten VR:lle että sekä Helsingin pääasema että muutaman muu pk-seudun paikallisjuna-asema vaihtaisi nimeään paremmin maantieteellistä sijaintiaan vastaavaksi, mutta sain vastauksen tyyliin että "ei siitä olisi mitään hyötyä". Ymmärrän että nimenmuutos olisi iso operaatio kun kaikki kirjallinen matsku ja tietojärjestelmät pitää päivittää, ja henkilökunnalle pitää opettaa käyttää uusia nimiä myös liikenteenhoitotehtävisä, mutta jos jollakin asemalla on harhaanjohtava tai vanhanaikaiselta kuulostava nimi niin kyllä vaihtoa pitää harkita. Kehäradan ja lentokentän aseman käyttöönotto ja lähijunien matkustaja-aineksen kansasinvälistyminen olisi todellinen syy päivittää nimet.

Muuten, olen lukenut jostain että sama liikennevirasto aikoisi tiputaa Helsinki-Vantaan lentoasemalta Vantaa -nimen pois. Sitä minä taas en ymmärrä lainkaan. Kaikilla suurlentokentillä maailmassa on lisänimi itse kaupungin nimen lisäksi, erottaaksen ne pienistä paikallislentokentistä, jollaisia Stadissa on Malmi.

t. Rainer
 
Vs: Metro poikki Rautatientorin vesivahingon takia

Ups, aika ikävä kielioppimoka tuossa.
Joo, mut eikös ollut aika hyvä yritys nollalla opiskellulla venäjäntunnilla? :smile:

---------- Viesti lisätty kello 23:32 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 23:28 ----------

Maan pinnalla raskasta raideinfraa hallinnoiva virasto aikoo tämän vuoden aikana nimetä Helsinki Aseman uudestaan. Uusi nimi on Helsinki Päärautatieasema / Helsingfors Central Station.
Helsingfors Central Station, myös englanniksi? Sopisi kuin nenä päähän, jos multa kysytään.

Mainitsemasi "Helsinki asema" on tekninen liikennöintisäännöstön termi, joka on keksitty erotukseksi Helsinki-nimisestä liikennepaikasta, jonka osa asema on. Johan termin kieliopinvastaisuuskin vihjaa, ettei nimitystä ole tarkoitettu normaaliin käyttöön.
Jaa ei vai? Olen monta kertaa repinyt pelihousuni kuulutuksesta "Seuraavana Orivesi keskusta, nästa Orivesi keskusta, the next stop Orivesi keskusta." Tai sitten Eläinpuisto-Zoo tai Savonlinna-Kauppatori. Nykyään sentään keskusta taipuu kuulutuksissa kielten mukaan centrum ja centre.
 
Vs: Metro poikki Rautatientorin vesivahingon takia

Jaa ei vai? Olen monta kertaa repinyt pelihousuni kuulutuksesta "Seuraavana Orivesi keskusta, nästa Orivesi keskusta, the next stop Orivesi keskusta." Tai sitten Eläinpuisto-Zoo tai Savonlinna-Kauppatori. Nykyään sentään keskusta taipuu kuulutuksissa kielten mukaan centrum ja centre.

Näköjään. Valitettavaa, että nimeämiskäytännöissä on sorruttu tuollaisiin kielenvastaisuuksiin. "Helsinki asema" on kuitenkin pelkkä tekninen termi. Savonlinna-Kauppatori noudattaa näköjään saksalaistyyppistä nimeämiskäytäntöä. Miten olisi "Savonlinna: Kauppatori"? :)
 
Vs: Metro poikki Rautatientorin vesivahingon takia

Suunnitelmasta en tiedä mitään, mutta nykynimeltään asema on "Helsinki".

Mainitsemasi "Helsinki asema" on tekninen liikennöintisäännöstön termi, joka on keksitty erotukseksi Helsinki-nimisestä liikennepaikasta, jonka osa asema on. Johan termin kieliopinvastaisuuskin vihjaa, ettei nimitystä ole tarkoitettu normaaliin käyttöön.

Onko sinulla lähdettä tuohon suunnitelmaan?

Kyllä se Helsinki asema on ihan yhtä virallinen nimi kuin Oulunkylä ja Käpyläkin, samoja liikennepaikan osia kun ovat. Helsinki nimitystä käytetään vain monopolioperaattorin kaupallisena nimenä ja siten myös laiturikilvissä.

Päätöstä ei taida julkisesti olla vielä tuota lehtiartikkelia lukuunottamatta missään, mutta tulos näkyy esimerkiksi RHK:n julkaisussa Verkkoselostus 2011.
 
Vs: Metro poikki Rautatientorin vesivahingon takia

Helsinki nimitystä käytetään vain monopolioperaattorin kaupallisena nimenä ja siten myös laiturikilvissä.

Ja kuulutuksissa ja junien reittikilvissä ja uudemman kaluston infomonitoreissa, jne. Eli kaikessa olennaisessa. Lisäsana "asema" on vain sisäisessä käytössä, nimenomaan erotuksena muutoin samannimiseen liikennepaikkaan. Tokihan lisämääreellinen nimi on "virallinen" liikennöintisäännöstöissä, mutta matkustajia palvelvana asematoimintona asema on ihan aikuisten oikeasti nimeltään vain "Helsinki".
 
Vs: Metro poikki Rautatientorin vesivahingon takia

Helsingin aseman nimi muuttuu Helsingin päärautatieasemaksi. Samalla myös Turun asema muuttuu Turun päärautatieasemaksi.
Hmm...

Eikös tässä tapauksessa pitäisi myös muuttaa mm. Oriveden, Keuruun, Ähtärin, Savonlinnan, Kouvolan, Kotkan, Espoon, Järvenpään, Keravan & Kirkkonummen asemat päärautatieasemiksi?
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Metro poikki Rautatientorin vesivahingon takia

Eikös tässä tapauksessa pitäisi myös muuttaa mm. Oriveden, Keuruun, Ähtärin, Savonlinnan, Kouvolan, Kotkan, Espoon, Järvenpään, Keravan & Kirkkonummen asemat päärautatieasemiksi?
Vantaa myös!! :)
 
Vs: Metro poikki Rautatientorin vesivahingon takia

Hmm...

Eikös tässä tapauksessa pitäisi myös muuttaa mm. Oriveden, Keuruun, Ähtärin, Savonlinnan, Kouvolan, Kotkan, Espoon, Järvenpään, Keravan & Kirkkonummen asemat päärautatieasemiksi?

Virallisesti pitäisi mennä kansainvälisen käytännön mukaan, että jos paikkakunnan keskustassa tai välttömässä läheisyydessä, mutta kuitenkin samassa taajamassa, on useampi henkilöliikenteelle avattu asema, niin niistä se tärkein on se pääasema.

Eli Suomessa Helsingissä, Turussa, Lahdessa, Savonlinnassa, Kotkassa ja Hangossa olisi noilla kriteereillä päärautatieasema. Järvenpää on vähän kiikun kaakun, ja Espoo ja Vantaa lähiökaupunkeina erityistapauksia. Espoon asema voisi tosin olla nimeltään Espoo(n) keskus koska se on kaupunginosan virallinen nimi.

Ruotsissa toteutettiin joskus 1980-90 luvulla sellainen nimiuudistus että "centralstationeiksi" nimettiin kaikki tietyn tasoiset asemat rippumatta siitä onko paikkakunnalla useampi tai vain yksi asema. Ruotsissa on tosin lähes kaikissa kaupungeissa kansankielellä rautatieasemaa aina kutsuttu "centralen":iksi eli nimiuudistus tehtiin vissiin vastaamaan yleistä käytäntöä.

t. Rainer
 
Takaisin
Ylös