Sivu 1 / 10 12345 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/136

Viestiketju: VR hankkii 40 IC2-vaunua, 15 ravintolavaunua ja 12 ohjausvaunua

  1. #1
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6002

    oletus VR hankkii 40 IC2-vaunua, 15 ravintolavaunua ja 12 ohjausvaunua

    VR:n viime vuoden tuloksen yhteydessä VR on kertonut aloittavansa uusia kalustohankintoja tänä vuonna:
    Lainaus Alunperin kirjoittanut VR
    Keväällä 2010 käynnistetään tarjouskilpailu 40 InterCity-kaksikerrosvaunun hankkimiseksi. InterCity-vaunut ovat matkustajien keskuudessa suosituin vaunutyyppi, minkä vuoksi niitä on päätetty hankkia lisää. Vaunut varustetaan wlan-yhteyksillä, mikä mahdollistaa asiakkaiden toivoman Internet-yhteyden käytön matkan aikana.

    Saatujen asiakaspalautteiden perusteella ravintolapalveluihin panostetaan kaukoliikenteen junissa. Vuoden 2010 aikana aloitetaan 15 uuden kaksikerroksisen ravintolavaunun hankinta. Ravintolapalvelut nähdään VR:llä tärkeänä osana asiakaspalvelua jatkossakin päinvastoin kuin monissa muissa maissa, joissa junien ravintolapalveluista on luovuttu.

    Vuoden 2010 aikana käynnistetään myös 12 uuden kaksikerroksisen ohjausvaunun hankinta. Ohjausvaunuissa yhdistyvät veturin ja InterCity-matkustajavaunun ominaisuudet. Junaa voi ohjata molemmista päistä ilman veturinvaihtoa, mikä säästää riittämätöntä ratapihakapasiteettia erityisesti Helsingissä. Ratapihakapasiteetin vapautuminen vaikuttaa koko junaliikenteeseen ja sen täsmällisyyteen. Lisäksi turvallisuus ratapihalla paranee, koska veturinvaihdot ja kaluston kytkennät vähenevät.

  2. #2

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3667

    oletus Vs: VR hankkii 40 IC2-vaunua, 15 ravintolavaunua ja 12 ohjausvaunua

    Hyvin loogisia hankintoja. Suomen nykyisellä rataverkolla ja kriittisten rataosien kapasiteetin käytöllä Pendoliinoista ei ole oikeastaan paljon mitään nopeushyötyä IC2- kalustoon verrattuna. Lisäksi IC2 vaunut ovat mukavampia ja niitä voidaan yhdistellä eri pituisiksi juniksi. IC2:t kulkevat niin tasaisesti vielä 160 km/h vauhdissakin että eikö niillä vaan voitaisi ajaa vähän lujempaa osalla rataosista?

    Kuinkahan kauan Suomessa vielä sählätään huonosti poimivien Pendoliinojen kanssa? Nuo olivat kallis virhehankinta.

  3. #3

    Liittynyt
    04.12.2006
    Viestejä
    122

    oletus Vs: VR hankkii 40 IC2-vaunua, 15 ravintolavaunua ja 12 ohjausvaunua

    Mitkähän mahtavat olla nuo "monet muut maat, joissa junien ravintolapalveluista on luovuttu"?

  4. #4

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: VR hankkii 40 IC2-vaunua, 15 ravintolavaunua ja 12 ohjausvaunua

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Move on Näytä viesti
    Mitkähän mahtavat olla nuo "monet muut maat, joissa junien ravintolapalveluista on luovuttu"?
    Niin, kiinnostaisi minuakin tietää

    t.Rainer

  5. #5

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: VR hankkii 40 IC2-vaunua, 15 ravintolavaunua ja 12 ohjausvaunua

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    VR:n viime vuoden tuloksen yhteydessä VR on kertonut aloittavansa uusia kalustohankintoja tänä vuonna:
    Eipä siitä kauan vielä olekaan, kun VR:ssä johto ankarasti vastusti IC2-vaunujen lisätilausta. Ilmeisesti johdon vaihto on tuottanut sitten valtiovallan haluamia tuloksia.

  6. #6

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3667

    oletus Vs: VR hankkii 40 IC2-vaunua, 15 ravintolavaunua ja 12 ohjausvaunua

    Jos tällä hankintatavalla edetään, seuraavan hankinnan jälkeen Z- ja R-junissakin on veturivetoisia kaksikerrosvaunuja ohjausvaunuilla terästettyinä. Toki lähiliikenne vaatisi vähän väljempää eteis- ja porrasrakennetta.

    ---------- Viesti lisätty kello 15:06 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 14:51 ----------

    Ohjausvaunujen hankinta keventänee Helsingin ratapihan ruuhkaa. Milloinkohan sitten kaikki lähiliikenteen kokoonpanomuutokset Helsingissä lopetetaan ruuhka-aikoina? Tuo vaatisi kyllä kehitettyjä raideratkaisuja linjojen toisissa päissä. Tuo vapauttaisi kapasiteettia Pisaraa odoteltaessa.

    Nykyinen Helsingin aseman operointi on tehotonta ja häiriöherkkää.

  7. #7
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: VR hankkii 40 IC2-vaunua, 15 ravintolavaunua ja 12 ohjausvaunua

    Vihdoinkin!

    Jotain tällaisia on ilmeisestikin tulossa? Ohjaamo vastaa käsittääkseni aivan Sr2:sen vastaavaa.

    http://upload.wikimedia.org/wikipedi...%C3%BCrich.jpg

    ---------- Viesti lisätty kello 15:11 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 15:07 ----------

    Hah: joku oli jo muokannut tällaisen ohjausvaunulla varustetun IC2-junan vaunu.org:issa ja varsin onnistuneesti vieläpä.

    http://vaunut.org/kuvasivu/23526
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  8. #8
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3342

    oletus Vs: VR hankkii 40 IC2-vaunua, 15 ravintolavaunua ja 12 ohjausvaunua

    Erinomaista, siis Edr-ravintolavaunuja ja Edo-ohjausvaunuja.

    Ilmeisesti niin, että alakerta on ravintolana ja yläkerta tavallinen (tai Business) matkustajaosasto, vai tulisiko yläkertaan joku baariosasto, jossa A50-tyyppinen tanssilattia, poke rappusten päähän ja puuhavaunuista tutut veräjät portaiden yläpäähän estämään horjumista rappuset alas?

    Vielä kun saisi EFd-vaunuja, eli 2-kerroksisia matkatavaravaunuja. Innovatiivinen ratkaisu olisi alkaa kuljettaa niissä myös paketteja ja mainostaa kuinka edullisesti ja nopeasti (junan kulkunopeudella) saisi paketin rautatieasemille ympäri Suomea. Lastausovi olisi rakennettavissa 550 mm korkeuteen kiskosta, eli laiturin kanssa samaan tasoon, jolloin voisi käyttää vaikka rullakoita tavarankuljetukseen aseman ja junan välillä.

    Mainostus saisi olla ainakin tätä laajempaa.
    Sakari Kestinen

  9. #9
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: VR hankkii 40 IC2-vaunua, 15 ravintolavaunua ja 12 ohjausvaunua

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Ilmeisesti niin, että alakerta on ravintolana ja yläkerta tavallinen (tai Business) matkustajaosasto, vai tulisiko yläkertaan joku baariosasto, jossa A50-tyyppinen tanssilattia, poke rappusten päähän ja puuhavaunuista tutut veräjät portaiden yläpäähän estämään horjumista rappuset alas?
    Ja aletaan markkinoimaan "junaristeilyjä" vaihtoehtoina perinteisille laivaristeilyille. Yö junassa ja railakasta menoa baari-yökerhossa, joka on auki aamuneljään ja sitten kaksikerroksiseen makuuvaunun hyttiin jatkoille. Suihkutkin saa tarvittaessa. Hieman yllätystä, että mistä puolelta Suomea herätään aamulla; vaikkapa Rovaniemeltä ja sitten päivä shoppailua tms. "tallinnalaisittain" oudossa pohjois-suomalaisessa kaupungissa. Sitten illalla taas paluumatka Helsinkiin uusine kujeineen.

    Toki päinvastoinkin onnistuu.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  10. #10
    Tunnistettu jäsen SD202 avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    1264

    oletus Vs: VR hankkii 40 IC2-vaunua, 15 ravintolavaunua ja 12 ohjausvaunua

    Lainaus Alunperin kirjoittanut VR
    InterCity-vaunut ovat matkustajien keskuudessa suosituin vaunutyyppi, minkä vuoksi niitä on päätetty hankkia lisää.
    Toivottavasti uudet kaksikerrosvaunut ovat paremmalla istuinmukavuudella varustettuja kuin jo olemassaolevat.

    Vakavasti puhuen: loistava uutinen! Ohjausvaunujen hankinta vapauttaa Sr2 -vetureita tuottavampaan käyttöön kuin seisoskeluun Helsingissä/Turussa/Tampereella/Kouvolassa. Näemmeköhän sen ihmeen, että Sr1 -veturit varustetaan kääntöjunakäyttöä varten vai käytetäänkö "Kaalihäkkejä" voileipinä eli veturi junan molemmissa päissä? Ainakin Saksassa ja Tsekissä tätä "voileipä" -menetelmää on käytetty ohjausvaunujen puuttuessa.
    We komen aan in Erps-Kwerps.

  11. #11
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: VR hankkii 40 IC2-vaunua, 15 ravintolavaunua ja 12 ohjausvaunua

    Sveitsissä ole nähnyt jopa junia, jossa veturi on junan keskellä ja ohjausvaunut junarunkojen kummassakin päässä.

    Sveitsissä kalustokierto näytti olevan erittäin tehokasta ja näissä em. tapauksissa lienee kyse siitä, että kaksi alunperin eripuolilta Sveitsiä tullutta junarunkoa on vain yhdistetty yhdeksi junaksi.
    Viimeisin muokkaaja vristo; 19.02.2010 kello 16:49. Syy: lisäys
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  12. #12

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: VR hankkii 40 IC2-vaunua, 15 ravintolavaunua ja 12 ohjausvaunua

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Ilmeisesti niin, että alakerta on ravintolana ja yläkerta tavallinen (tai Business) matkustajaosasto, vai tulisiko yläkertaan joku baariosasto, jossa A50-tyyppinen tanssilattia, poke rappusten päähän ja puuhavaunuista tutut veräjät portaiden yläpäähän estämään horjumista rappuset alas?
    Vaikkei nyt ihan baaria, itse näkisin kovin mielelläni "ravintolasalin" yläkerrassa. Ikkunoita voisi myös vähän avartaa ylöspäin, kun matkatavarahyllyjäkään ei tarvita, ja siten paljon enemmän päivänvaloa sisään vaunuun.

  13. #13

    Liittynyt
    26.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    794

    oletus Vs: VR hankkii 40 IC2-vaunua, 15 ravintolavaunua ja 12 ohjausvaunua

    Millaisia kaksikerroksisia ravintolavaunuja maailmalla on? Minulle tulee heti mieleen Sveitsin vaunujen lisäksi yhdysvaltalaiset Santa Fen HiLinerit ja Amtrakin SuperLinerit. Yhteistä näille kolmelle on, että käynti vaunusta toiseen on ylätasolta - ravintolatilasta saadaan 25 m pitkä ja keittiö on alhaalla. Millainen järjestely tulee ravintolavaunuun, jossa käynti vaunusta toiseen on keskeltä? Yläkertaan asiakastilat, alakertaan keittiö? Vai laitetaanko ravintolatilat sekä ylä- että alakertaan ja päätyihin laitetaan toiseen keittiö ja toiseen astiakaappi ja tiskaus?

    Eikö kukaan tiedä maata, jossa ravintolapalveluista on luovuttu tai niitä on heikennetty merkittävästi? Ettei vaan olisi Suomi esimerkkinä tässäkin? Monessa muussa maassa junien ravintoloihin on panostettu niin, että henkilökunnassa on erikseen kokit ja tarjoilijat. Suomessa kuitenkin voidaan tiskaus- ja keitto-osastot sijoittaa eri päätyihin ilman erillisiä kokkeja ja tiskaajia; sama tarjoilija voi käydä toisessa päädyssä lämmittämässä munakasta mikrossa ja toisessa päädyssä heittämässä kertakäyttöastioita roskiin (Amtrak tosiaan tarjoili vähän aikaa mikromunakasta, kunnes siirtyi junassa tehtyyn munakkaaseen - joka tosin huhujen mukaan on valmistettu junan ravintolavaunussa neljä tuntia ennen aamiaista).

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Sveitsissä ole nähnyt jopa junia, jossa veturi on junan keskellä ja ohjausvaunut junarunkojen kummassakin päässä. Näissä em. tapauksissa lienee kyse siitä, että kaksi alunperin eripuolilta Sveitsiä tullutta junarunkoa on vain yhdistetty yhdeksi junaksi.
    Jos kaksi junaa yhdistetään, miten keskellä voi olla vain yksi veturi?
    Blogi yleisistä saunoista: http://www.saunakulttuuri.com

  14. #14
    Murzu avatar
    Liittynyt
    16.06.2006
    Viestejä
    355

    oletus Vs: VR hankkii 40 IC2-vaunua, 15 ravintolavaunua ja 12 ohjausvaunua

    Loistavia uudistuksia, mikäli toteutuu. Itse tekisin ravintolavaunusta sellaisen, että alakertaan varsinainen kahvila/ravintola, ja yläkertaan jonkinlainen lounge-osasto. Yläkerran loungessa väljästi istumapaikkoja ja baaritiski josta saisi ainoastaan juomia. Oli miten oli, aivan mahtava jos toteutuu.

  15. #15
    Jykke avatar
    Liittynyt
    21.03.2007
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    624

    oletus Vs: VR hankkii 40 IC2-vaunua, 15 ravintolavaunua ja 12 ohjausvaunua

    Jes! Hienoa että tännekin saadaan ohjausvaunut lopultakin.

    Nyt olis VR:llä mahdollisuus muuntaa IC2:set uuden kaluston myötä täysin Inter-regio luokaksi.

Sivu 1 / 10 12345 ... ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Variotramit 1.5.2008 - 28 vaunua liikenteessä?
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 27
    Viimeisin viesti: 07.11.2009, 14:54
  2. Concordia hankkii käytettyjä
    kirjoittanut kuukanko foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 98
    Viimeisin viesti: 05.01.2009, 09:09

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •