Sivu 5 / 10 EnsimmäinenEnsimmäinen 123456789 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 61-75/136

Viestiketju: VR hankkii 40 IC2-vaunua, 15 ravintolavaunua ja 12 ohjausvaunua

  1. #61
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus Vs: VR hankkii 40 IC2-vaunua, 15 ravintolavaunua ja 12 ohjausvaunua

    Uskon että Itävallassa kyse on ennen kaikkea kustannuskysymyksestä. Ravintolavaunu on kalliimpi ratkaisu kuin kärrymyynti monestakin syystä. ÖBB taas on, tosin ilmeisesti lähinnä tavarapuolen upottamana, vakavissa talousvaikeuksissa. Yhtiö tekee aivan mitä vain päästäkseen taas kuiville.
    terveisin
    JE

  2. #62

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: VR hankkii 40 IC2-vaunua, 15 ravintolavaunua ja 12 ohjausvaunua

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JE Näytä viesti
    Uskon että Itävallassa kyse on ennen kaikkea kustannuskysymyksestä. Ravintolavaunu on kalliimpi ratkaisu kuin kärrymyynti monestakin syystä. ÖBB taas on, tosin ilmeisesti lähinnä tavarapuolen upottamana, vakavissa talousvaikeuksissa. Yhtiö tekee aivan mitä vain päästäkseen taas kuiville.
    Oho, enpäs tiennyt. Toivottavasti kävi miten kävi, voimme tulevaisuudessakin matkustaa junalla kyseisessä alppimaassa.

    t. Rainer

  3. #63

    Liittynyt
    15.10.2007
    Viestejä
    298

    oletus Vs: VR hankkii 40 IC2-vaunua, 15 ravintolavaunua ja 12 ohjausvaunua

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Oho, enpäs tiennyt. Toivottavasti kävi miten kävi, voimme tulevaisuudessakin matkustaa junalla kyseisessä alppimaassa.

    t. Rainer
    Itävallassa tuskin voisi "käydä kreikkoja", koska siellä on jo nyt ainakin muutamia muidenkin operaattoreiden kuin ÖBB:n sisäisiä vuoroja. Itävallalla on myöskin, toisin kuin Kreikalla, EU:hun kuuluvia naapurimaita, joissa on hyvin toimiva rautatiejärjestelmä. ÖBB:n katoaminen kartalta tarkoittaisi käytännössä todennäköisesti lähinnä sitä, että DB alkaisi hoitaa myös Itävallan liikennettä. DB:lle se olisi helppoa, koska Itävallan ja Saksan rautatiet toimivat jo nyt käytännössä samoin käytännöin, virroin, kulunvalvonnoin jne.
    Jos ÖBB:lle kävisi kuten OSE:lle, Itävallasta saattaisi myös tulla mielenkiintoinen EU:n junaliikennelainsäädännön koekenttä, jossa MÁV, ČD, Arriva, Keolis, DB, Veolia, Trenitalia, ZSSK, RoEBB, Westbahn ja ehkä SŽ:kin hoitaisivat maan sisäisestä matkustajaliikenteestä kukin oman osuutensa. SŽ:lle tämä lienisi vaikeinta järjestelmien erilaisuuden ja Slovenian pienuuden takia, Trenitalialle taas oman byrokratian takia. MÁV:lle ehkä myöskin, koska toiminta ulkomailla ei sovi sen strategiaan. ČD:lle ja ZSSK:lle järjestelmien välillä vaihtaminen on tuttua jo ennästään ja ylikansalliset yhtiöt ovat oppineet toimimaan tehokkaasti myös silppuverkolla. Ja DB:lle Itävalta ei tosiaan edes ole varsinaisesti ulkomaa. Mielenkiintoista olisi myös nähdä, miten lipunmyynti järjestettäisiin: englantilaisen mallin mukaan siten, että yksi lippujärjestelmä kattaisi kaikki junat, vai ruotsalais-puolalaisen mallin mukaan, eli kullekin junayhtiölle on omat lippunsa ja lipunmyyntinsä. Käytännössähän liikenne olisi isoilta osin jatkossakin ostoliikennettä, jota vaan tuottaisi ÖBB:n sijaan jokin muu tai jotkin muut firmat.

    Harrastajana tässä oikeastaan hieman ilkeämielisesti melkein toivoisi, että ÖBB menisi kuin menisikin nurin
    Mutta ei niin taida todellakaan olla tapahtumassa, ei ÖBB:n tilanne sentään /niin/ surkea ole.

  4. #64
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus Vs: VR hankkii 40 IC2-vaunua, 15 ravintolavaunua ja 12 ohjausvaunua

    Käsittääkseni itävaltalaisten pelkäämä kauhuskenaario on, että ÖBB joutuu pinnalla pysyäkseen lopulta myymään tavarapuolensa DB Schenkerille, jonka ilmeisesti on arveltu olevan tällaisesta laajentumisesta enemmän kuin kiinnostunut. Toisaalta jos tällainen myynti toteutuisi, sitten loppu-ÖBB olisikin varmasti turvassa, kun ongelmien ydin olisi pois tappioita tuomasta.

    Miten ikinä, rautatieliikenteen Kreikka-tyyppinen lähes täydellinen katoaminen ei ole realistinen uhka. Samaan hengenvetoon on toki sanottava, että sivuratoja ja niiden liikennettä on viime vuosina karsittu rajusti. Esimerkiksi kapearaideradoista ÖBB luopui kokonaan joulukuussa 2010, mutta viimeiset niistä sentään pelastettiin paikallisen osavaltion käsiin (Mariazellin rata muun muassa).
    terveisin
    JE

  5. #65
    Tunnistettu jäsen TEP70 avatar
    Liittynyt
    25.07.2005
    Sijainti
    Lappeenranta
    Viestejä
    1382

    oletus Vs: VR hankkii 40 IC2-vaunua, 15 ravintolavaunua ja 12 ohjausvaunua

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Dakkus Näytä viesti
    Itävallassa tuskin voisi "käydä kreikkoja", koska siellä on jo nyt ainakin muutamia muidenkin operaattoreiden kuin ÖBB:n sisäisiä vuoroja. Itävallalla on myöskin, toisin kuin Kreikalla, EU:hun kuuluvia naapurimaita, joissa on hyvin toimiva rautatiejärjestelmä.
    Itävallalla on myös yksi EU:iin kuulumaton naapurimaa, jonka rautatiejärjestelmä on täysin ÖBB:n hoidossa. Liechtenstein.
    Moottori keskellä lattian alla - sijainti, joka on yrityksellenne sijoitus.

  6. #66
    Tunnistettu jäsen SD202 avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    1264

    oletus Vs: VR hankkii 40 IC2-vaunua, 15 ravintolavaunua ja 12 ohjausvaunua

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Dakkus Näytä viesti
    ÖBB:n katoaminen kartalta tarkoittaisi käytännössä todennäköisesti lähinnä sitä, että DB alkaisi hoitaa myös Itävallan liikennettä. DB:lle se olisi helppoa, koska Itävallan ja Saksan rautatiet toimivat jo nyt käytännössä samoin käytännöin, virroin, kulunvalvonnoin jne.
    Tätä on jo tapahtunutkin: olen kolmisen vuotta sitten matkustanut ÖBB:n paikallisjunavaunussa matkan Klagenfurt Lend - Klagenfurt Hbf. Vetokalustona oli DB:n 101033, joka sitten Klagenfurtin päärautatieasemalle saavuttuaan siirrettiin seuraavan vaunuletkan eteen. Tämä saksalaisista Ic-vaunuista koostuva vaunuletka olikin sitten kyseiselle, sn200:n veturille hieman tutumpaa kauraa.

    Eli summa summarum: DB:n ja ÖBB:n kalustolla on jo yhdistettyjä kalustokiertoja juuri edellä kirjoittamistasi syistä johtuen.
    We komen aan in Erps-Kwerps.

  7. #67
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus Vs: VR hankkii 40 IC2-vaunua, 15 ravintolavaunua ja 12 ohjausvaunua

    ÖBB:n henkilöliikennepuolen katoaminen tai joutuminen uusiin käsiin on niin utopistista, että ihan yhtä relevanttia olisi pohtia VR:n toiminnan lakkaamista. Talousvaikeudet ÖBB:llä kumpuavat, kuten sanottu, tavarapuolelta.
    terveisin
    JE

  8. #68
    Tunnistettu jäsen TEP70 avatar
    Liittynyt
    25.07.2005
    Sijainti
    Lappeenranta
    Viestejä
    1382

    oletus Vs: VR hankkii 40 IC2-vaunua, 15 ravintolavaunua ja 12 ohjausvaunua

    Kampean keskustelua takaisin otsikon suuntaan. Ilmeisesti ensi keskiviikkona on tulossa Transtechiltä alas 29. ja 30. vaunu tuosta 40 IC2-vaunun tilauksesta eli vaunut 28098 ja 28099. Kymmenen vaunua siis niitä sitten vielä jäljellä. Alkaakohan sen jälkeen suoraan tulla ravintola- tai ohjausvaunuja? Ainakin toukokuussa 2011 tehtaalla vieraillessani sieltä oli tunnistettavissa ainakin 20 vaunua eri valmiusasteissa eli jos ravintolavaunuja tulee seuraavaksi, niitä saattaa jo olla tehtaalla tekeillä.
    Moottori keskellä lattian alla - sijainti, joka on yrityksellenne sijoitus.

  9. #69

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: VR hankkii 40 IC2-vaunua, 15 ravintolavaunua ja 12 ohjausvaunua

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TEP70 Näytä viesti
    Ainakin toukokuussa 2011 tehtaalla vieraillessani sieltä oli tunnistettavissa ainakin 20 vaunua eri valmiusasteissa eli jos ravintolavaunuja tulee seuraavaksi, niitä saattaa jo olla tehtaalla tekeillä.
    Ummikkona en tiedä ohjausvaunuprojektista mitään. Eikös se ole uusi tuote, joka vaatii aika merkittävää testailua?

  10. #70

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1732

    oletus Vs: VR hankkii 40 IC2-vaunua, 15 ravintolavaunua ja 12 ohjausvaunua

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Eikös se ole uusi tuote, joka vaatii aika merkittävää testailua?
    Idea ei ole uusi, mutta Suomessa ei veturijunissa ole siis aiemmin nähty. Joten kyllä, testausta vaatii.

  11. #71

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: VR hankkii 40 IC2-vaunua, 15 ravintolavaunua ja 12 ohjausvaunua

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    Idea ei ole uusi, mutta Suomessa ei veturijunissa ole siis aiemmin nähty.
    Tarkoitin siis, että Transtechille valmistajana uusi. En ole ainakaan missään nähnyt mainintaa, että he olisivat tekemässä muiden suunnittelemaa valmista mallia.

  12. #72

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Pori
    Viestejä
    1276

    oletus Vs: VR hankkii 40 IC2-vaunua, 15 ravintolavaunua ja 12 ohjausvaunua

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Tarkoitin siis, että Transtechille valmistajana uusi. En ole ainakaan missään nähnyt mainintaa, että he olisivat tekemässä muiden suunnittelemaa valmista mallia.
    Kun tuo peruskaksikerrosvaunu on lähes yksi yhteen saksalaisen serkkunsa kanssa, niin eiköhän ohjausvaunukin tule suoraan saksalaisen esikuvan mukaan. Voi jopa olla, että kaksikerroksinen makuuvaunu ja ravintolavaunu ovat olleet paljon vaativampia hankkeita.
    Ville

  13. #73

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1732

    oletus Vs: VR hankkii 40 IC2-vaunua, 15 ravintolavaunua ja 12 ohjausvaunua

    Itsekin uskon, että ohjausvaunun ohjaamolaitteet Transtech hankkii alihankintana.

  14. #74

    Liittynyt
    28.05.2010
    Sijainti
    Turku
    Viestejä
    3319

    oletus Vs: Junahavaintoja - alkuvuosi 2013

    Ensimmäinen Edo-vaunu on ollut koeajolla Transtechin tehtaan ja Murtomäen välillä, kuvia:

    http://vaunut.org/kuvat/?u=277&d=20.03.2013
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 20.03.2013 kello 22:15. Syy: jaettu viesti kahtia

  15. #75
    Joonas Pio avatar
    Liittynyt
    04.10.2009
    Sijainti
    Porvoo
    Viestejä
    2796

    oletus Vs: Junahavaintoja - alkuvuosi 2013

    Lainaus Alunperin kirjoittanut zige94 Näytä viesti
    Ensimmäinen Edo-vaunu on ollut koeajolla Transtechin tehtaan ja Murtomäen välillä, kuvia:

    http://vaunut.org/kuvat/?u=277&d=20.03.2013
    Onhan tuo Edo, kuten vaunut.org:n kommenteissakin todetaan, hieno ja tyylikäs uutuus Suomen rautateille.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 20.03.2013 kello 22:15. Syy: siirretty toiseen ketjuun

Vastaavia viestiketjuja

  1. Variotramit 1.5.2008 - 28 vaunua liikenteessä?
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 27
    Viimeisin viesti: 07.11.2009, 14:54
  2. Concordia hankkii käytettyjä
    kirjoittanut kuukanko foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 98
    Viimeisin viesti: 05.01.2009, 09:09

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •