VR hankkii 40 IC2-vaunua, 15 ravintolavaunua ja 12 ohjausvaunua

Tuo nimittäin avaisi valtavasti mahdollisuuksia nopeatempoiseen pendeliliikenteeseen esimerkiksi Oulu-Tornio ja Seinäjoki-Vaasa-välin reiteillä, joissa ei ole Dm12-liikennettä.

Yleensä nopeatempoiseen pendeliliikenteeseen hankitaan kuitenkin moottorivaunuyksiköitä. Olisi aikamoista veturien ja ohjausvaunujen haaskausta käyttää niitä tuolla.
 
Kas kun ei vedetä Sr2 ja ohjausvaunujunaa Vaasasta Seinäjoelle Dv12:lla ja generaattorivaunulla, jotta voidaan jatkaa Haapamäen suuntaan. XD

Hätäseen laskettuna Turun juniin menis 4 Edoa, Kouvolaan ja Tampereelle muutama. Vielä jokunen jäisi vapaaksi.
 
Oletko nyt tosissasi vastauksesi kanssa? Ehkä tarkoitin hieman ylemmän tason asiaa. Voisin nimittäin täsmentää, ettei siellä mitään ykkösiä ja nollia liiku, vaan elektronivaraukset vain vaihtavat suuntaa.

Kyllä minä tosissani olin, mutta ilmeisesti ymmärsin kysymyksen hieman väärin. Vanhemmassa kalustossa (Sm1, Sm2, Sr1 yms.) kun ohjaus tapahtuu ihan akustojännitteisillä tasavirtapiireillä, ilman mitään digitaalisuutta. En ole tietoinen, miten hyvin "suuri yleisö" tietää ohjauskomentojen välitystavasta eri aikakauden kalustossa.

Mutta ehkä siis kaipasit jotain tämäntyyppistä vastausta:

Sr2:ssä on läjä väyläasemia (käsittääkseni 8088-prosessoreilla), jotka ovat kiinni valokuiduilla toteutetussa väylässä. Ohjaamoissa on muistaakseni kaksi väyläasemaa per pääty, ja konehuoneen puolella sitten läjä lisää. Jokaisella väyläasemalla on omat ensisijaiset tehtävänsä, mutta joitain hommia on kahdennettu siten, että yhden väyläaseman rikkoutuminen ei estä matkantekoa, joskin tilanteesta saattaa koitua joitain toimintarajoituksia.

Vielä uudemmassa kalustossa käytettäneen uudempaa tekniikkaa, mutta perusidea lienee sama. Monesti (ainakin Sm3, Sm4) väyläkin on kahdennettu.
 
Mutta ehkä siis kaipasit jotain tämäntyyppistä vastausta:

Sr2:ssä on läjä väyläasemia (käsittääkseni 8088-prosessoreilla), jotka ovat kiinni valokuiduilla toteutetussa väylässä. Ohjaamoissa on muistaakseni kaksi väyläasemaa per pääty, ja konehuoneen puolella sitten läjä lisää. Jokaisella väyläasemalla on omat ensisijaiset tehtävänsä, mutta joitain hommia on kahdennettu siten, että yhden väyläaseman rikkoutuminen ei estä matkantekoa, joskin tilanteesta saattaa koitua joitain toimintarajoituksia.

Vielä uudemmassa kalustossa käytettäneen uudempaa tekniikkaa, mutta perusidea lienee sama. Monesti (ainakin Sm3, Sm4) väyläkin on kahdennettu.

No oikeastaan mä kaipaan vieläkin ylemmän tason asiaa. ;) Eli ei sitä, minkälaista rautaa siellä on sitä dataa välittämässä, vaan miten se data on speksattu. Lähinnä ajan takaa sitä, miten Edo-vaunussa voidaan laitteiston kanssa varautua siihen, että se ilman koko ohjaamoelektroniikan uusimista olisi yhteensopiva Sr3:n kanssa, vaikka Sr3:sta ei tässä vaiheessa tiedetäkään vielä yhtään mitään? Siis toisin sanoen vain jokin yksinkertainen muunninpalikka asentamalla. Eli onko tässä ohjausdatan välityksessä standardeja tai edes vakiintuneita käytäntöjä?
 
Entä osaako kukaan antaa ei-näsäviisaan vastauksen siihen, ymmärtääkö Edo Dr16:n kasari-moderneja ykkösiä ja nollia?

Sain tähän tarkempaa tietoa: periaatteessa onnistuu. Kyse on mystisestä "palikasta", eli kaiketi kansankielellä jostain adapterista, joka osaa tulkata Dr16:n datat oikeaan muotoon Edo:n ajopöytään ja sama juttu tietysti myös toisin päin. Mutta vastauksena kysymykseesi: lähtökohtaisesti Edo ymmärtää Dr16:n kasarimoderneja ykkösiä ja bittejä.
 
No oikeastaan mä kaipaan vieläkin ylemmän tason asiaa. ;) Eli ei sitä, minkälaista rautaa siellä on sitä dataa välittämässä, vaan miten se data on speksattu. Lähinnä ajan takaa sitä, miten Edo-vaunussa voidaan laitteiston kanssa varautua siihen, että se ilman koko ohjaamoelektroniikan uusimista olisi yhteensopiva Sr3:n kanssa, vaikka Sr3:sta ei tässä vaiheessa tiedetäkään vielä yhtään mitään? Siis toisin sanoen vain jokin yksinkertainen muunninpalikka asentamalla. Eli onko tässä ohjausdatan välityksessä standardeja tai edes vakiintuneita käytäntöjä?

Junien tiedonvälityksessä käytetään UIC:n ja IEC:n standardisoimaa TCN (train communication network) väyläjärjestelmää. Uudet junat kommunikoivat tätä käyttäen kuten myös meidän Sr2. TCN Sisältää junien ohjaustietojen lisäksi esim. kuulutukset, reittikilpien näyttöjen tiedot, diagnostiikan yms. Myös ohjaamoja on standardisoitu EU tasolla ja ilmeisesti Edossa on ainakin lähes tällainen. Eli yhteensopivuus tulevaan Sr3:een on aika varma kun ohjausvaunun ohjaamo on standardisoitu ohjaamo, ei Sr2:ta varten räätälöity.
 
Yeah, kiitoksia, juuri tällaista vastausta hain.

---------- Viestit yhdistetty klo 21:58 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 21:51 ----------

Wikipediassa on siitä näköjään vähän lisää tietoakin. Esimerkkeinä on lueteltu vain nämä germaaniset raidemaat: Saksa, Itävalta ja Sveitsi. Lista kai kuitenkin on vain puutteellinen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Train_Communication_Network

(Tekniikan englantiin vähemmän perehtymättömille voitaneen mainita, että sana "bus" tarkoittaa artikkelissa tietoväylää, ei linja-autoa.)
 
Tässä on vielä lähikuva Edo:n etupäästä: http://vaunut.org/kuva/81573

Identtinenhän tuo on Ed:hen verrattuna, paitsi 12hengen osasto korvattu ohjaamolla ja pikkuisen pitempi taitaa olla. Eroina myös että kaikki sisävalaistus Edo:ssa on toteutettu ledeillä, eli matkustamon, käytävien ja vessojen valot on ledejä, lukuvalot ledejä ja myös ulkopuolella sivuilla olevat määränpääkilvet ovat ledeillä.
 
No oikeastaan mä kaipaan vieläkin ylemmän tason asiaa. ;) Eli ei sitä, minkälaista rautaa siellä on sitä dataa välittämässä, vaan miten se data on speksattu. Lähinnä ajan takaa sitä, miten Edo-vaunussa voidaan laitteiston kanssa varautua siihen, että se ilman koko ohjaamoelektroniikan uusimista olisi yhteensopiva Sr3:n kanssa, vaikka Sr3:sta ei tässä vaiheessa tiedetäkään vielä yhtään mitään?

Huhut kertovat, että Sr3 olisi jo tiedossa ja ohjausvaunuissa tämä olisi jo huomioitu. Mutta huhut on aina huhuja. :cool:
 
Faktat kertovat että ohjausvaunu on susi jo syntyessään, nimittäin maksiminopeus on vain 200km/h. Että se niistä suurnopeusradoista ja lentoradoista.
 
Faktat kertovat että ohjausvaunu on susi jo syntyessään, nimittäin maksiminopeus on vain 200km/h. Että se niistä suurnopeusradoista ja lentoradoista.

Nyt menee jo todella oudoks... Eihän sen maksiminopeuden korkeempi ollutkaan tarkoitus olla? Vaunut tehtiin IC2-junia varten.
 
Niin, siellä se lukee, maksimi on 200km/h. Kun taas suurnopeusradasta voidaan puhua 220km/h - 250km/h. Ja lentoradan avulla, sekä monien nykyisten ja tulevien rataremonttien avulla, Suomeen sitten alettaisiin rakentamaan/saamaan tuon luokan suurnopeusratoja. Ja 220km/h ratoja meillä jo on.

Mutta mitä tekee VR? tai Transtech? Kumpi on möhlinyt tämän asian? Ohjausvaunun pitäisi pystyä jos ei nyt 250km/h niin ainakin 220km/h - 230km/h.

Pieleen meni. Olisivat edes tilanneet Italiasta, ettei omaa pesää tarvitsisi sohia.
 
Olemassa olevien kaksikerroksisten matkustajavaunujen nopeusrajoitus on 200 km/h. Miksipä ohjausvaunut pitäisi hyväksyttää sitä suuremmille nopeuksille? Ei niitä kai Pendolinon keulalla ole tarkoitus käyttää, eikä VR ihan heti ole vaihtamassa kaksikerrosvaunuja nopeampiin.
 
Takaisin
Ylös