Sivu 3 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 123
Näytetään tulokset 31-37/37

Viestiketju: Paikallisjunaliikenteen mahdollisuudet rantaradalla

  1. #31

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut PNu
    Tuskin mikään suora paikallisjuna voi olla matka-ajaltaan olennaisesti nopeampi nykyiseen IC-yhteyteen verrattuna eikä ainakaan matkustusmukavuudeltaan parempi. Tässä suhteessa en näe, että kilpailukyvyn parantamiseksi on paljon tehtävissä.
    Olisi ainakin yksi toivomus mitä matkustusmukavuuteen tulee: Helsingin-Turun välin IC-juniin pitäisi saada ravintolavaunu takaisin!

    Lainaus Alunperin kirjoittanut PNu
    Mielestäni ainoa konkreettisesti Hangon radan palvelua parantava toimi olisi vuorotarjonnan lisääminen Karjaan ja Hangon välillä. Kiskobussien myötä tämä olisi taatusti myös paljon helpommin, halvemmin ja nopeammin toteutettavissa, kuin muut tässä esitetyt vaihtoehdot.
    Jos halutaan kehittää kiskobussikonseptia niin junanvaihdon Karjaalla kaukojunasta kiskobussiin pitäisi voida toteuttaa samalta laiturilta, ilman että tarvitsee juosta tunnelissa ja kävellä satoja metrejä.

    Se voisi toimia niin että kiskobussi käyttäisi samaa raidetta kuin jommankumman suunnan kaukojunista, mutta siirtyy kaukojunien kohtauksen ajaksi "karkuun" jollekin sivuraiteelle, ja tulee takaisin kohtauksen jälkeen noukkimaan matkustajat kyytiin.

    t. Rainer

  2. #32
    PNu
    PNu ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.09.2005
    Viestejä
    908

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vompatti
    Vaihtamisen ei pitäisi edellyttää minkäänlaista tunnelointia, mikäli Hangosta tuleva juna jatkaa Helsinkiin. Yksinkertaisesti Hangosta tuleva juna ja Turkuun menevä juna ajetaan samalle laiturille (ja vastaavasti toiselle laiturille ajetaan Turusta tuleva juna ja Hankoon menevä juna), jolloin ei tarvitse kulkea tunnelin kautta. Vaihtomatkaa on vain laiturin yli noin kymmenen metriä.
    Esittämäsi tapahtumaketju ei vain oikein onnistu Karjaa nykyisellä ratapihalla. Ratapihaa voidaan tietysti muuttaa mutta se taas on kustannuskysymys.

  3. #33

    Liittynyt
    26.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    794

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut PNu
    Esittämäsi tapahtumaketju ei vain oikein onnistu Karjaa nykyisellä ratapihalla. Ratapihaa voidaan tietysti muuttaa mutta se taas on kustannuskysymys.
    Miksi ei onnistu? Jos ei onnistu, niin ratapihaa pitää muuttaa, jotta tasatahtiaikatauluun voitaisiin siirtyä.

  4. #34
    PNu
    PNu ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.09.2005
    Viestejä
    908

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vompatti
    Lainaus Alunperin kirjoittanut PNu
    Esittämäsi tapahtumaketju ei vain oikein onnistu Karjaa nykyisellä ratapihalla. Ratapihaa voidaan tietysti muuttaa mutta se taas on kustannuskysymys.
    Miksi ei onnistu? Jos ei onnistu, niin ratapihaa pitää muuttaa, jotta tasatahtiaikatauluun voitaisiin siirtyä.
    Jonkinlaisen käsityksen Karjaan ratapihasta saanee tuolta:

    http://vaunut.org/kuvasivu.php/7009.html

  5. #35

    Liittynyt
    05.07.2005
    Viestejä
    404

    oletus

    Onnistuisihan tuo kuvio ehkä tällaisella kuviolla:
    1.minuutti: Hel-Han lähijuna saapuu Karjaalle laituriin 4 ja Han-Hel lähijuna laituriin 1
    3.minuutti: Tku-Hel IC pysähtyy laiturissa 2 ja Hel-Tku IC laiturissa 3 (max.2min.)
    6.minuutti: Lähijunat jatkavat.

    Ei tuo nyt ylitsepääsemättömän pitkältä odotusajalta vaikuta. Ongelmaksi saattaisivat tulla Turun suunnasta Hankoon menevät matkustajat, jotka pitää roudata ratapihan ali pikavauhtia, mutta sekin lienee jollain liukuporras- tms.ratkaisulla hoidettavissa oleva kysymys.

  6. #36
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus

    Karjaallahan on sekä hissit sillalle että portaat raiteiden alittavaan tunneliin. Tietenkin tämä onnistuu, onnistuuhan se muissakin maissa. Ai niin, mutta kun meillä on nämä erikoisolouhteet täällä Suomessa. Se taitaakin tarkoittaa, että älykkäiden asioiden tekeminen on kielletty.

    Antero

  7. #37

    Liittynyt
    05.07.2005
    Viestejä
    404

    oletus Vs: Paikallisjunaliikenteen mahdollisuudet rantaradalla

    Lukaisin tämän viestiketjun läpi ja huomasin, että paitsi sinällään mielenkiintoista Hangon suunnan lähijunaproblematiikkaa tässä ei vähään aikaan oltukaan sivuttu alkuperäistä, otsikonmukaista teemaa. On sinällään melko hupaisaa, että VR:llä on myynnissä tuote taajamajunalipuksi Helsingin ja Turun välille, mutta vuoroa, jolla sitä voisi käyttää, ei sitten olekaan...
    Tätä taustaa vasten olisi osa HEL-TKU-välin nykyisistä junavuoroista syytä pikimmiten muuttaa taajamajuniksi. Vaikka niille ei juuri pysähdyksiä lisättäisikään, olisi kuitenkin oltava olemassa tuote, jossa olemassaolevaa lippumahdollisuutta voisi käyttää. Sama vaade pätee muihinkin sellaisiin rataosuuksiin, joilla edullisin olemassaoleva junatuote on pj tai IC.

    Lähijunaliikenteen kehittäminen läntisellä Uudellamaalla taitaa nyt kuitenkin olla auttamattomasti myöhäistä. Kun liikenne on sotkettu liian monenlaisilla vuoro- ja lippunimikkeillä, on varmasti monikin kulkija jo huomannut, miten paljon kätevämpi kulkuväline bussi tällä välillä on. Karjaan ja Hangon välille saatu tsendoliinokin taisi tulla jonkun vuoden myöhässä.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut PNu
    Onko tarkoituksena, että Helsingin ja Turun välillä kulkevilta IC-junilta ei olisi jatkossa enää lainkaan vaihtoyhteyttä Hangon suuntaan? En usko, että Hangon radan matkustajat hyväksyisivät tämän kaltaisen palvelun heikennyksen.
    Siihen aikaan, kun itse kuuluin Hankopaanan vakikulkijoihin, oli palvelu kohdallaan. Pikajunasta ehti mukavasti kaksivaunuiseen heittopussiin, jossa ajettiin loppuun vanhoja ekaluokan vaunuja. Mutta eipä meiltä todellakaan kysytty, kiinnostaako esim.sellainen palvelunheikennys (=VR:n kielellä parannus), kuin normaalin pikajunan muuttaminen IC:ksi tai Pendolinoksi ilman huomionarvoista nopeutumista mutta huomattavalla hinnankorotuksella...

Sivu 3 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 123

Vastaavia viestiketjuja

  1. Museoraitiotien mahdollisuudet Turussa
    kirjoittanut 339-DF foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 13
    Viimeisin viesti: 18.05.2012, 23:14
  2. Paikallisjunaliikenteen kilpailuttaminen: kannanotto
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Junat
    Vastauksia: 185
    Viimeisin viesti: 26.09.2010, 01:24
  3. Museojunaliikenteen mahdollisuudet Suomessa
    kirjoittanut Resiina foorumissa Junat
    Vastauksia: 32
    Viimeisin viesti: 01.06.2009, 13:22
  4. Vastauksia: 263
    Viimeisin viesti: 30.07.2008, 17:56
  5. Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 01.03.2008, 01:50

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •