Sivu 3 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 123
Näytetään tulokset 31-44/44

Viestiketju: Junien myöhästelyt

  1. #31
    Jouni Seilonen avatar
    Liittynyt
    19.09.2007
    Sijainti
    Oulu / Ristijärvi
    Viestejä
    847

    oletus Vs: Junien myöhästelyt

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Max Näytä viesti
    Venäjällä junien vuorovälit ovat kyllä myös yleensä aika pitkiä: esikaupunkilinjoillakin kerran tunnissa on siellä keskimääräistä tiheämpää liikennettä.
    Käsitykseni mukaan esikaupunki/prigorodnyi-junat ovat Venäjällä vähän eri asia kuin lähijuna Suomessa - kaupunkiradan junista puhumattakaan. Esimerkiksi Petroskoin seudulla prigorodnyi-junat kulkevat pohjoisessa Karhumäkeen asti (Medvezhja Gora, matka-aika noin 3h 30min) ja etelässä Syvärille asti (Svir, matka-aika noin 2h 20min) ja niitä on kumpaankin suuntaan vain yksi vuoropari päivässä. Myös paikallisjunat väleillä Kandalaksha - Louhi, Louhi - Kem ja Kem - Malenga näyttävät olevan prigorodnyi-junia, vaikka on vaikea nähdä, minkä kaupungin esikaupunkeja (sanan suomalaisessa mielessä) Muurmannin radan taajamat ja pikkukylät voisivat olla.

  2. #32
    Tunnistettu jäsen TEP70 avatar
    Liittynyt
    25.07.2005
    Sijainti
    Lappeenranta
    Viestejä
    1382

    oletus Vs: Junien myöhästelyt

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Max Näytä viesti
    Venäjällä junien vuorovälit ovat kyllä myös yleensä aika pitkiä: esikaupunkilinjoillakin kerran tunnissa on siellä keskimääräistä tiheämpää liikennettä. Suomen ongelmat kaiketi johtuvat Helsingin alueella olevista radoista, joilla liikennöidään muutaman minuutin välein.
    Kyllä esim. Moskovassa ajetaan hyvinkin tiheästi, vilkkaimmilla osuuksilla jopa alle 10 minuutin välein.

    Pietarissa vuorovälit jäävät tiheimmillään 15-20 minuuttiin.

    Venäläinen erikoisuus on keskipäivän tauko arkipäivisin. Saattaa olla useampikin tunti taukoa keskellä päivää, ettei kulje yhtään mitään. Viikonloppuna ajetaan kyllä läpi päivän. Ilmeisesti filosofia on, että ihmisethän ovat töissä keskellä päivää arkisin, ei silloin tarvita junaliikennettä. Viikonloppuisin taas kaikki pakenevat suurkaupungeista maaseudulle ja junissa saattaa olla todella täyttä.
    Moottori keskellä lattian alla - sijainti, joka on yrityksellenne sijoitus.

  3. #33
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2222

    oletus Vs: Junien myöhästelyt

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TEP70 Näytä viesti
    Venäläinen erikoisuus on keskipäivän tauko arkipäivisin. Saattaa olla useampikin tunti taukoa keskellä päivää, ettei kulje yhtään mitään. Viikonloppuna ajetaan kyllä läpi päivän.
    Puolenpäivän liikennekatkot on varattu radan kunnossapitoa varten. Radat pystytään pitämään loistavassa kunnossa, kun arkisin on aina ja joka paikassa muutaman tunnin säännöllinen työrako valoisaan aikaan.

    Nyt kun Kannaksella on käynnissä suuret ratatyöt, katko taitaa olla siellä venytetty Pietariin menevän ja sieltä palaavan Sibeliuksen väliin, noin suurin piirtein.

  4. #34
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3363

    oletus Vs: Junien myöhästelyt

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TEP70 Näytä viesti
    Venäläinen erikoisuus on keskipäivän tauko arkipäivisin. Saattaa olla useampikin tunti taukoa keskellä päivää, ettei kulje yhtään mitään. Viikonloppuna ajetaan kyllä läpi päivän. Ilmeisesti filosofia on, että ihmisethän ovat töissä keskellä päivää arkisin, ei silloin tarvita junaliikennettä. Viikonloppuisin taas kaikki pakenevat suurkaupungeista maaseudulle ja junissa saattaa olla todella täyttä.
    Tuo on kyllä kanssa varsinainen neuvostoliittolainen erikoisuus – Elektritškalla maaseudulle! Suomessa lähinnä tuota on vastannut sähköjunilla:

    • Pohjanmaan viikonlopputaajamajuna (n. 80-luvun alusta syyskuuhun 2006), pysähdys Jalasjärven korpiseisakkeella, aiemmin mm. Peräseinäjoen vastaavalla ja lyhyen aikaa Ylöjärven kirkonkylässä
    • Savon radan päivittäinen sähkölättä, pysähdykset hyvin pienillä liikennepaikoilla (Horpun, Kirjokiven, Hillosensalmen, Orilammen, Voikosken, Mouhun, Otavan, Suonteen, Airakselan, Kurkimäen ja Rättimäen sittemmin lakkautetuilla seisakkeilla) kesäkuuhun 2002 asti
    • Aiemmin (kekkoslovakia-aikakautena) ilmeisesti lättähattujen käyttö huvimatkoihin

    Elektritškat ovat hyvä ja elävä osoitus siitä, että sähköjunasta on muuhunkin kuin kerran 50-200 kilometrin välein pysähtyvään InterCity-liikenteeseen tai kerran 10-40 km välein pysähtyvään nopeaan InterRegio-tyyppiseen liikennöintiin. Parempi kerran-pari päivässä pysähtyvä todellinen taajamajuna kuin tunnin välein täyttä vauhtia ohi ajava "taajamajuna".
    Sakari Kestinen

  5. #35

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5927

    oletus Vs: Junien myöhästelyt

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Elektritškat ovat hyvä ja elävä osoitus siitä, että sähköjunasta on muuhunkin kuin kerran 50-200 kilometrin välein pysähtyvään InterCity-liikenteeseen tai kerran 10-40 km välein pysähtyvään nopeaan InterRegio-tyyppiseen liikennöintiin. Parempi kerran-pari päivässä pysähtyvä todellinen taajamajuna kuin tunnin välein täyttä vauhtia ohi ajava "taajamajuna".
    Osaako joku sanoa, onko sillä että ent. Neuvostoliitto on autoistunut kovaa vauhtia, ollut vaikutuksia tälle liikennemuodolle?

    t. Rainer

  6. #36
    Tunnistettu jäsen TEP70 avatar
    Liittynyt
    25.07.2005
    Sijainti
    Lappeenranta
    Viestejä
    1382

    oletus Vs: Junien myöhästelyt

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Osaako joku sanoa, onko sillä että ent. Neuvostoliitto on autoistunut kovaa vauhtia, ollut vaikutuksia tälle liikennemuodolle?
    On sillä toki ollut vaikutusta, mutta vähemmän kuin esimerkiksi Baltian maissa. Arkipäivinä sähkömoottorijunat ovat usein 8-vaunuisia ja viikonlopuksi otetaan varikolta kaksi lisävaunua mukaan. 10-vaunuiseen junaan mahtuu reilusti yli 1000 matkustajaa askeettisille penkeille, eikä tila silti aina riitä. Kannattaa kokeilla esimerkiksi kesäperjantaina n. klo 15 alkaen Pietarista Viipuriin meneviä elektritškoja. Ne tulevat seisomalastiin jo heti Suomen asemalta huolimatta kymmenestä vaunusta ja esimerkiksi Udelnajan asemalta (vaihtoyhteys metrosta) ei välttämättä enää mahdu mukaan.

    Jos taas haluaa tutustua Pietariin henkilöautolla, kannattaa mennä sinne kesälauantaina, jolloin saa ajella melko vapaasti sinne, minne lystää.
    Moottori keskellä lattian alla - sijainti, joka on yrityksellenne sijoitus.

  7. #37
    Jouni Seilonen avatar
    Liittynyt
    19.09.2007
    Sijainti
    Oulu / Ristijärvi
    Viestejä
    847

    oletus Vs: Junien myöhästelyt

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Osaako joku sanoa, onko sillä että ent. Neuvostoliitto on autoistunut kovaa vauhtia, ollut vaikutuksia tälle liikennemuodolle?
    No, Petroskoin seudulla näyttäisi Suojärven (eli länsi)suunnalta tämä liikennemuoto loppuneen sekä etelän ja pohjoisen suunnalla kaksi vuoroparia on supistunut yhteen ei niin kovin kauan sitten. Pohjoisempana Muurmannin radan varrella tätä paikallisjunakyytiä ei tarjota enää joka viikonpäivä ja Karhumäki - Sorokka (Medvezhja Gora - Belomorsk) -väliltä on tainnut tällainen liikenne loppua. Kaukojunia sentään kulkee ja niillä pääsee kauaksikin, Mustallemerelle asti.
    Viimeisin muokkaaja vko; 04.03.2010 kello 20:55. Syy: lainausta siivottu

  8. #38

    Liittynyt
    24.05.2007
    Viestejä
    52

    oletus Vs: Junien myöhästelyt

    http://www.vr-konserni.fi/fi/vakioli.../news_814.html kertoo: VR:n matkustajaliikenteen täsmällisyys jäi tavoitteestaan alkuvuonna

    Tarkasteluväli tammi-helmikuu:
    * kaukoliikenne 65,4%
    * lähiliikenne 73,8%

    http://www.rhk.fi/radan_kaytto/kauko...nteen_tasmall/ kertoo täsmällisyyden tammikuusa olleen, helmikuun luvut puuttuvat:

    *kaukoliikenne 71,1%
    *lähiliikenne 79,8%
    *kaupunkiradat 82,6%

  9. #39
    tkp
    tkp ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    23.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    1286

    oletus Vs: Junien myöhästelyt

    Nyt se on oikein VR:n puolelta tunnustettu:

    http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/8875...t-ylimaaraista

  10. #40
    Assamies avatar
    Liittynyt
    08.01.2008
    Sijainti
    Oulu, Kaukovainio
    Viestejä
    1362

    oletus Vs: Junien myöhästelyt

    Ensin talvella oli syynä junien myöhästelemiseen pakkaset, ja nyt sitten keväällä on se syy routavauriot. Kesällä varmaan tulee olemaan kiskojen lämpölaajentumat..?
    P272:n konduktöörille lausuttua, Kem-Ol: -No niin mikkään ei oo parempata kun tulla eli mennä Dv-12 Punareevereitten parivedolla sinisessä konnarinvaunussa..!

  11. #41

    Liittynyt
    05.07.2005
    Viestejä
    575

    oletus Vs: Junien myöhästelyt

    Iisalmi-Kajaani- ja ilmeisimmin myös Kajaani-Oulu-välillä routavauriot hidastuttavat liikennettä edelleen. Tulin eilen Kajaanista IC 78:lla, joka oli jo lähtiessään 45 minuuttia perässä, jäi Iisalmen kohdalle tullessaan jo yli tunnin, mutta sai hiukan kirittyä Kuopion, Pieksämäen ja Mikkelin pikapysähdysten ansiosta. Kouvolan jälkeen viive oli taas kolmisen varttia.
    Olisikohan VR:n ollut viisainta luoda Savonradan pohjoisosiin jonkinlainen tilapäisaikataulu ja jättää IC:t suosiolla eteläisemmille rintamaille..? Tai ainakin nimetä kaikki Iisalmesta pohjoiseen ajavat vuoronsa reilusti taajamajuniksi -silloinkin, kun kalusto on puna/viher-valkoista?
    Viimeisin muokkaaja moxu; 16.05.2010 kello 16:37.

  12. #42

    Liittynyt
    23.01.2010
    Viestejä
    12

    oletus Vs: Junien myöhästelyt

    Lainaus Alunperin kirjoittanut moxu Näytä viesti
    Olisikohan VR:n ollut viisainta luoda Savonradan pohjoisosiin jonkinlainen tilapäisaikataulu ja jättää IC:t suosiolla eteläisemmille rintamaille..? Tai ainakin nimetä kaikki Iisalmesta pohjoiseen ajavat vuoronsa reilusti taajamajuniksi -silloinkin, kun kalusto on puna/viher-valkoista?
    Poikkeustilanteiden hallinta ei ole rautateillä helppoa. Ainakin niin annetaan ymmärtää. On vaunukierto-ongelmaa, veturikierto-ongelmaa ja junahenkilöstökierto-ongelmaa.

    Näillä argumenteillä on helppo "tappaa" innovaattisetkin ratkaisut.

    Yksi innovatiivista ratkaisuista oli Helsingin asetinlaitteen kaaduttua ryhtyä käyttämään Tikkurilaa kaukojunien pääteasemana. Homma toimi näin: Kaukojuna jäi Tikkurilaan, matkustajat paikallisjunilla H:kiin. Juna jatkoi tyhjänä ja kääntyi Käpylästä Ilmalan varikolle huoltoon. Veturi toiseen päähän ja painettiin lähtevä runko Helsinkiin (näin Helsingin ratapihan vaihteiden kääntäminen jäi vähäiseksi.

    Kohta HSL-alueelta vapautuvat SM1:et kannattaisi siirtää maaakuntaan ja poikkeusliikenteessä päättää kaukojunavuoroja esim. Kajaanin sijaan Kuopioon ja ajaa Kuopio-Kajaani SM1:llä.

    Insula
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 16.05.2010 kello 20:07. Syy: korjattu lainaus

  13. #43

    Liittynyt
    19.12.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    296

    oletus Vs: Junien myöhästelyt

    Päivästä ja viikosta toiseen VR toistaa netissä ja teksti-tv:ssä neljää liikennetiedotetta. Niiden mukaan neljän rataosan junat kulkevat myöhässä routavaurioiden aiheuttamien nopeusrajoitusten takia.

    Asian voisi sanoa rehellisemminkin eli julkaista noiden rataosien uudet, hitaammiksi muuttuneet aikataulut. Täytyyhän noilla junilla olla todelliset, alennettujen nopeusrajoitusten mukaiset aikataulut. Nyt matkustaja joutuu arvailemaan epämääräisten "noin niin ja niin monta kymmentä minuuttia myöhässä" -tiedotteiden kanssa. Kun toisen suunnan liikenne on myöhässä, niin sehän vaikuttaa myös toista suuntaa myöhästyttävästi...

    Jos routavaurioita joskus satutaan paikkaamaan ja nopeusrajoitukset palaavat ennalleen, niin sitten voisi taas julkaista entiset aikataulut.

    Tässä ei kuitenkaan taida matkustajien kiinnostus todellisiin aikatauluihin merkitä mitään. Tärkeintähän on mielikuvamainonta: vihreä väri vaunun kyljessä, paikkansapitämätön yleisöaikataulu ja lisämaksu lipun hinnassa tekee matkasta huisin nopean!
    Hvor har du føttene dine? På gulvet, selvsagt – ikke på setet!

  14. #44
    Jouni Seilonen avatar
    Liittynyt
    19.09.2007
    Sijainti
    Oulu / Ristijärvi
    Viestejä
    847

    oletus Vs: Junien myöhästelyt

    Lainaus Alunperin kirjoittanut moxu Näytä viesti
    Iisalmi-Kajaani- ja ilmeisimmin myös Kajaani-Oulu-välillä routavauriot hidastuttavat liikennettä edelleen.
    No tässä yksi aikataulun toteutuma:

    P 703, 17.5.2010

    aikataulu/toteutuma/asema/myöhässäolo
    15.29>16.49 Kontiomäki, 80min
    15.43>17.34 Paltamo, 111min
    16.27>18.19 Vaala, 112min
    16.47>18.46 Utajärvi, 119min
    17.02>19.06 Muhos, 124min
    17.24>19.33 Oulu, 129 min

    Rovaniemi-Kajaani-Rovaniemi-juna 708/703 tekee Kajaanissa nopeahkon käännöksen, joten se myöhästyy ensin menomatkalla ja sitten paluumatkalla siihen lisää. Siksi luulen, että tämä 703 myöhästyy eniten päivittäin.

    Paltamossa jäätiin lisää myöhään junakohtauksen takia. Juna ajoi ensin tavalliseen tapaan raiteelle 1 sekä otti ja jätti matkustajat. Sitten junaa peräytettiin, jonka jälkeen juna ajoi raiteelle 2 ja odotti ehkä noin 15min, kunnes 710 saapui. Tavallisesti kohtaaminen on Vaalassa, jossa pysähdytään 8min. Nyt Vaalassa ei pysähdytty kauan, joten lisämyöhästys Paltamo-Vaala-välillä oli vain 1min.

    Lipunhinnan palautusta saa, jos myöhästymisen lisäys junamatkan aikana on vähintään 60min. Tässä tapauksessa tämä oli Kontiomäki-Oulu-välillä 49min. Myöhässä kulkevan junan pitkästäkään odotuksesta asemalla ei saa mitään hyvitystä.

Sivu 3 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 123

Vastaavia viestiketjuja

  1. Junien WLAN
    kirjoittanut hmikko foorumissa Junat
    Vastauksia: 26
    Viimeisin viesti: 17.11.2014, 17:58
  2. IC2-junien maksiminopeus nousee
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Junat
    Vastauksia: 18
    Viimeisin viesti: 16.04.2010, 13:27
  3. Sm1-junien jatkokäyttö
    kirjoittanut Hartsa foorumissa Junat
    Vastauksia: 79
    Viimeisin viesti: 08.12.2009, 09:22
  4. Z-junien tappiollisuus
    kirjoittanut petteri foorumissa Junat
    Vastauksia: 78
    Viimeisin viesti: 01.06.2008, 21:13
  5. Junien ilmastointi
    kirjoittanut Murzu foorumissa Junat
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 13.08.2007, 08:28

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •