Nostalgiamatka T-junassa

Liittynyt
9 Heinäkuu 2005
Viestit
89
6.4. 2010 klo 1.36 Helsingistä Riihimäelle matkanneessa T-junassa oli tunnelmaa.Juna koostui 2 dieselveturista+2 sinirunkoisesta matkustajavaunusta.Vaunut sisältä todella hienossa kunnossa.
 
Sähköradan huoltotoimien vuoksi kuukauden ensimmäisenä maanantain ja tiistain välisenä yönä ajetaan 2Dv12+teräsvaunukalustolla Helsingistä kello 01:36 ja Riihimäeltä kello 03:14 lähtevät T-junat. Herkkua tarjolla seuraavan kerran kuukauden kuluttua...
 
Sähköradan huoltotoimien vuoksi kuukauden ensimmäisenä maanantain ja tiistain välisenä yönä ajetaan 2Dv12+teräsvaunukalustolla Helsingistä kello 01:36 ja Riihimäeltä kello 03:14 lähtevät T-junat. Herkkua tarjolla seuraavan kerran kuukauden kuluttua...
Onko rantaradalla myös joskus vastaavaa tarjontaa? Vuoteen 2001 asti oli parhaimmillaan lähes viikoittain to-pe yönä L-junissa Dv12+siniset.
 
6.4. 2010 klo 1.36 Helsingistä Riihimäelle matkanneessa T-junassa oli tunnelmaa.Juna koostui 2 dieselveturista+2 sinirunkoisesta matkustajavaunusta.Vaunut sisältä todella hienossa kunnossa.
Eikös tuon rungon pitänyt olla alunperin Dv12+Eil+Eilf+Eifet? Miten rahastus sujui HSL-alueella?
 
Eikös tuon rungon pitänyt olla alunperin Dv12+Eil+Eilf+Eifet? Miten rahastus sujui HSL-alueella?

Eivätkö siniset vaunut ole hitaiden ovien vuoksi epäkäytännöllisiä T-junaan joka pysähtyy jatkuvasti? Aggregaattivaunulla tai Dr16-veturilla varustettu Eil-runko olisi järkevämpi. Ai niin, Dr16 veturin sähkönsyöttö on epäluotettava ja aggregaattivaunuja ei ole koska jokaiselle tarvitaan oma varavaunu...
 
Viimeksi muokattu:
Eivätkö siniset vaunut ole hitaiden ovien vuoksi epäkäytännöllisiä T-junaan joka pysähtyy jatkuvasti? Aggregaattivaunulla tai Dr16-veturilla varustettu Eil-runko olisi järkevämpi. Ai niin, Dr16 veturin sähkönsyöttö on epäluotettava ja aggregaattivaunuja ei ole koska jokaiselle tarvitaan oma varavaunu...

Hitaat ovet kyllä aiheuttavat tekemistä konduktööreille, joita yöliikenteessä pitäisi olla kaksi/juna. Toisin sanoen, kahden tai korkeintaan kolmen vaunun ovien sulkemiseen kuluu aikaa n. 20 sekuntia, mikäli molemmat konduktöörit ovat valmiiksi junan perällä tai keskellä ja hoitavat hommat puoliksi. Oven perässään sulkeva viimeinen asiakas nopeuttaa huomattavasti toimintaa.

Eil/Eilf-kalusto junassa pitäisi olla, mutta "poikkeus vahvistaa näköjään säännön" tässäkin tapauksessa. Asialle on varmasti selitys...
 
Eikös tuon rungon pitänyt olla alunperin Dv12+Eil+Eilf+Eifet? Miten rahastus sujui HSL-alueella?

Viime yön vastaava matka oli kyllä aika mukava. Virtansa junahan sai Aggregaattivaunusta.

Juna saapui Helsingin asemalle noin kello 01:03, ja lähtöaika oli kello 01:31. Kokoonpanona oli tuo 2xDv12+Eil+Eilf+Eifet. Heti Pasilassa juna myöhästyi n. 5minuutti, ja toinen 5minuuttia taisi olla aikatauluun laskettu aika, koska juna viipyi noin kymmenen minuuttia Pasilassa, koska odotettiin Kirkkonummesta saapuvaa L-junaa, josta oli tulossa matkustajia tähän T-junaan.

Helsingin asemalla rahastus tapahtui niin että ainoastaan lipunmyyntivaunun yksi ovi oli käytössä, kaikki junan muut ovet kiinni. Konduktöörille piti maksaa ennen kuin päästivät junaan sisään. Matkakortti piti antaa konduktöörille, joka piippasi sen kortinlukijaa, ja sitten matkustaja pääsi sisään.

Muilla asemille oli ovien kanssa joitain ongelmia. Valoa junan nappeihin ei tullut automaattisesti, vaan konduktööri joutui kolmioavaimella tms. laittamaan "virran" nappeihin oven vierestä. Kiihtyvyys junassa oli kyllä aika hyvä, ja jarrutukset tehtiin aina "viime tingassa", ei alettu jarruttamaan paljoa aikasemmin.

Konduktöörejä oli junassa 3 kappaletta. Kuvia muutama liitteenä. Kuvassa näkyvä kondultööri (sukulainen) on tietoinen siitä, että hän näkyy kuvissa, jotka on netissä julkaistu.
 

Liitetiedostot

  • CIMG4631pienennetty.jpg
    CIMG4631pienennetty.jpg
    140.2 KB · Lukukerrat: 1,791
  • CIMG4639pienennetty.jpg
    CIMG4639pienennetty.jpg
    114.1 KB · Lukukerrat: 1,726
  • CIMG4644pienennetty.jpg
    CIMG4644pienennetty.jpg
    120.8 KB · Lukukerrat: 1,797
Muilla asemille oli ovien kanssa joitain ongelmia. Valoa junan nappeihin ei tullut automaattisesti, vaan konduktööri joutui kolmioavaimella tms. laittamaan "virran" nappeihin oven vierestä.

Ei lukitusten automaattisesti kuulukaan aueta... mistäpä juna itse edes tietäisi, kummalla puolella laituri on.
 
Ei lukitusten automaattisesti kuulukaan aueta... mistäpä juna itse edes tietäisi, kummalla puolella laituri on.

En nyt tarkoittanut aivan automaattisesti, vaan esimerkiksi kuskin toimesta, tai Eilf-vaunussa konduktöörin "kopista". En ole aikaisemmin Eil-yksiköissäkään nähnyt että konduktööri menee oven viereen, ja siitä sivusta kolmioavaimella kääntää, jonka jälkeen nappeihin tulee virta...
 
En nyt tarkoittanut aivan automaattisesti, vaan esimerkiksi kuskin toimesta, tai Eilf-vaunussa konduktöörin "kopista". En ole aikaisemmin Eil-yksiköissäkään nähnyt että konduktööri menee oven viereen, ja siitä sivusta kolmioavaimella kääntää, jonka jälkeen nappeihin tulee virta...

Ok. Voi olla, että Eilf-vaunun oviohjauksessa oli vikaavikaa, tai sitten konduktööri halusi asiakaspalvelun nimissä olla siellä, missä asiakkaatkin. Kaukoliikenteessähän on varsin yleistä, että konduktööri avaa ovet jostain aivan muualta kuin kopistaan.

Veturivetoisissa junissa ei kuljettajalla ole mahdollisuutta avata ovia.
 
Ok. Voi olla, että Eilf-vaunun oviohjauksessa oli vikaavikaa, tai sitten konduktööri halusi asiakaspalvelun nimissä olla siellä, missä asiakkaatkin. Kaukoliikenteessähän on varsin yleistä, että konduktööri avaa ovet jostain aivan muualta kuin kopistaan.

Veturivetoisissa junissa ei kuljettajalla ole mahdollisuutta avata ovia.

Selvä, kiitos tiedoista. Junassahan oli tuolloin kolme konduktööriä, ja juuri tämä pääkonduktööri, tai miksikä sitä nyt voi nimittää, se joka pitää puheyhteyden radiopuhelimella kuljettajaan, niin oli se joka avasi sitten ovet, ja päivysti koko ajan matkustajien kanssa (ko. konduktööri näkyy yhdessä ylhäällä olevista kuvistakin).

Tulipa mieleen, että tuo vuoro oli kyllä tyypillinen yöjunavuoro. Vastapäätäni istui hauska nuori nainen, joka oli ihan kännissä. Selitteli jotain ihan omiaan, matkustajat vain naureskelivat. Myös yksi hänen vieressään istuva päätti oksentaa toisen naisen irti repimään metalliroskikseen, jonka jälkeen antoi roskiksen tälle naiselle takaisin, joka ei saanutkaan sitä kiinni siihen, vaan tiputti lattialle jonne oksennukset levisi... Epämiellyttävää kyllä oli.

Luin tuolta ylempää, ja kiinnostukseni heräsi, eli oliko joku samantyyppinen vuoro ajettu vr:n sinisillä vaunuilla, vai ymmärsinkö väärin?
 
Eikö nämä pakettikatkot jatku vielä tämän vuoden loppuun saakka ainakin? Muistan lukeneeni näin joskus jostain... Olisi taas huomenna tarkoitus kuvata tämä videolle Tapanilan asemalla klo 4:09, etenkin kun nyt on tähän aikaan vielä valoisaakin.
 
Takaisin
Ylös