Akselimassojen aiheuttamat rajoitukset radoilla

Rattivaunu

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
5,429
Antero Alku sanoi:
Sr1 olikin korvaaja Dr12 ja Dr13 sarjoille, joita ei akselipainonsa vuoksi voinut käyttää kaikkialla rataverkolla.
Etenkin Dr12:n (ent. Hr12) käyttöä rajoitti voimakkaasti korkea akselimassa. Dr13:n kohdalla rajoitukset olivat selvästi lievemmät. Itse asiassa Dr13:n ja väliraskaan Dv12:n suurin akselimassa on liki sama. Tässä on huomattava, että Dv12 on sarjan pitkästä toimitusajasta ja toisaalta suuresta pääluvusta (= veturien kokonaismäärä) johtuen huomattavan heterogeeninen; osassa vetureita taisi ainakin jossain vaiheessa olla jopa Dr13:a korkeampi akselimassa (16,45 t vastaan Dr13:n 16,4 t).
Dr12:lla oli käytännössä täydellinen ajokielto A-radoilla. Dr13:lla on voitu liikennöidä myös näillä radoilla, mutta rajoitetulla nopeudella (rajoitukset vaihtelivat rataosittain, nämä ilmenivät mm. Jtt:ssä). Dv12:lla oli hyvin usein täsmälleen samat rajoitukset. Myös B1-radoilla Dr12-, Dr13- ja Dv12-vetureilla on ollut sarjakohtaisia nopeusrajoituksia (usein 80...90 km/h). Edellä lueteltujen lisäksi toki missä tahansa kohdassa rataa on voinut olla lisäksi muita paikallisia vielä tiukempia nopeusrajoituksia esim. pienisäteisien kaarteiden johdosta tai muusta syystä.
 
Rattivaunu sanoi:
Itse asiassa Dr13:n ja väliraskaan Dv12:n suurin akselimassa on liki sama. Tässä on huomattava, että Dv12 on sarjan pitkästä toimitusajasta ja toisaalta suuresta pääluvusta (= veturien kokonaismäärä) johtuen huomattavan heterogeeninen; osassa vetureita taisi ainakin jossain vaiheessa olla jopa Dr13:a korkeampi akselimassa (16,45 t vastaan Dr13:n 16,4 t).
Dv12 olikin alkuaan kaksi eri veturisarjaa, Sv12 ja Sr12 (2700-sarja).

Antero
 
Antero Alku sanoi:
Dv12 olikin alkuaan kaksi eri veturisarjaa, Sv12 ja Sr12 (2700-sarja).
Totta tuokin. Kolmas ryhmä 2601 - 2664 oli eräissä asiakirjoissa ikään kuin kolmas sarja, Sv12J. Tuota merkintää kyllä tapaa käytännössä tavattoman harvoin.
Mikä mielenkiintoisinta, nimenomaan ne kaikkein raskaimmat Dv12-veturit löytyvätkin 26-sarjasta. Senkin sarjan sisällä on kirjavuutta massojen suhteen.
27-sarja keveni sittemmin höyrynkehityskattilan poiston seurauksena. Kevennyksen jälkeen tonnit lähenivät 25-sarjaa (ex Sv12).
Näidenkin asioiden tutkimista sotkee se, että lähes kaikissa lähteissä on pieniä ristiriitoja toisiinsa nähden. Yksi asia on johdonmukainen: 25-sarja on kevein ryhmä ja kaksi muuta ryhmää ovat hieman edellistä raskaampia.
 
Takaisin
Ylös