Pietarin ympäristön paikallisliikenne

TEP70

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
25 Heinäkuu 2005
Viestit
1,382
Osoitteesta

http://www.ppk-piter.ru/passenger/rasp/rasp.php

löytyvät Pietarin ympäristön rautateiden paikallisliikenteen aikataulut. Liikennettä hoitaa RZD:n tytäryhtiö ОАО "Северо-Западная пригородная пассажирская компания". Vapaasti käännettynä suurin piirtein "Luoteinen lähimatkustajayhtiö". Saa ehdottaa parempaa käännöstä. :)

Liikenne on supistunut parissa vuodessa aika hurjasti. En ole kovin paljon ehtinyt vertailla, mutta ainakin Baltian asemalta lähtenyt Ivangorodin junapari on lopetettu kokonaan, Lugan ja Pihkovan välisiä junavuoroja on vain yksi vanhan kolmen sijaan, Lugan ja Novgorodin välinen junapari kulkee vain viikonloppuisin. Svetogorskiin ajetaan Viipurista vain kaksi junaparia vanhan viiden sijaan.

Teen jossain välissä tarkemman listan liikenteen supistuksista.
 
ОАО "Северо-Западная пригородная пассажирская компания". Vapaasti käännettynä suurin piirtein "Luoteinen lähimatkustajayhtiö". Saa ehdottaa parempaa käännöstä. :)

Esikaupunkimatkustusyhtiö? Eikös пригород (prigorod) = esikaupunki?

Ivangorodin junapari on lopetettu kokonaan, Lugan ja Pihkovan välisiä junavuoroja on vain yksi vanhan kolmen sijaan, Lugan ja Novgorodin välinen junapari kulkee vain viikonloppuisin. Svetogorskiin ajetaan Viipurista vain kaksi junaparia vanhan viiden sijaan.
Eikös Ivangorod = Iivananlinna (viroksi Jaanilinn), Luga = (Ylä-)Laukaa ja Svetogorsk = Enso?

Pihkova ja Viipuri ovat ihan oikein, Pskov ja Vyborg olisivatkin jo kielenraiskausta :)
 
Eikös Ivangorod = Iivananlinna (viroksi Jaanilinn), Luga = (Ylä-)Laukaa ja Svetogorsk = Enso?

Pihkova ja Viipuri ovat ihan oikein, Pskov ja Vyborg olisivatkin jo kielenraiskausta :)
No kyllähän niillä tuollaiset vastineet on, mutta aika harvalta kartalta löytyy Luga-Laukaa tai Iivananlinna. Pihkova on jo hiukan yleisemmin tiedossa.
 
Junamatka Käkisalmesta Pietarin Suomen asemalle näyttäisi kestävän nopeimmillaan 2h13min, mutta yleensä kolmisen tuntia. Minkähänlaisilla elektropoezdilla siellä liikennöidään?

Käkisalmen kerrotaan olleen 1400-luvulla silloisen Novgorodin valtakunnan toiseksi suurin kaupunki, mutta myöhemmän historian aikana se on tainnut sijaita enimmäkseen sivuraiteella...
 
Junamatka Käkisalmesta Pietarin Suomen asemalle näyttäisi kestävän nopeimmillaan 2h13min, mutta yleensä kolmisen tuntia. Minkähänlaisilla elektropoezdilla siellä liikennöidään?
Käkisalmeen (ja edelleen Kaarlahteen (Kuzhnetshnoje) ajetaan Pietarista kaksi pika-elektritskavuoroa, klo 10.55 (la,su) ja 17.33 (ma-su) tällä ET2ML-078:lla vuodelta 2005. Paluulähdöt ovat Kaarlahdesta 6.27 (ma-su) ja 14.12 (la,su).

Kaikki muut vuorot ajetaan tavallisilla puu- tai muovipenkkisillä ER2- tai ET2M-junilla.
 
Devjatkino - Vaskelovo / Sosnovo / Priozersk -junat taitavat olla Pietarin metron punaisen eli 1-linjan "liityntäjunia". Onkohan metrostantsija rautatieplatformin alla vai tarvitseeko kävellä pitkästikin?

Eteläpuolella näyttäisi olevan junia, joiden pääteasema on Obuhovo tai Rybatskoje. Nekin taitavat olla metrostantsijan lähellä.
 
Devjatkino - Vaskelovo / Sosnovo / Priozersk -junat taitavat olla Pietarin metron punaisen eli 1-linjan "liityntäjunia". Onkohan metrostantsija rautatieplatformin alla vai tarvitseeko kävellä pitkästikin?
Devjatkino on Pietarin ainut maanpäällinen metroasema (tai siis Pietarin metroverkon, sehän ei varsinaisesti sijaitse Pietarin kaupungissa), joka sijaitsee samannimisen sähköjuna-aseman vieressä.

Kuva rautatieaseman laiturilta. Metroasema sisällä takana olevassa rakennuksessa. Sisäkuva.
 
Devjatkino on "saariasema" eli metroasema sijaitsee raiteiden välissä.

Kuptshinohan on myös maan päällä, tosin siitä ei ulospäin näy muuta kuin epämääräisen näköinen halli. Siellä joutuu rautatielaitureille siirtymään alikulun kautta.

Obuhovossa puolestaan metroasemalle pääsee pitkää siltaa pitkin. Ihan minuutissa ei vaihto onnistu.

Udelnaja on sinisen metrolinjan ja Viipurin suunnan lähijunien vaihtoasema. Udelnajassa pysähtyvät myös Pietarin ja Viipurin väliset pikasähkömoottorijunat.

Sestroretskin kautta Beloostroviin menevällä rantaradalla vaihtoasemana violetille linjalle toimii Staraja Derevnjan asema. Siellä ei mitään hienoja eritasojärjestelyitä ole. ;)
 
Rybatskoje on minusta myös maan päällä. Metron varikkoraiteet jatkuvat aseman jälkeen putkessa. Metroasema on asuinalueelta katsottuna rautatien kauemmalla puolella. Asemalle ja asuinalueelle mennään alikulun kautta. Alikulku taitaa tosin tulla maan tasoon asuinalueen puolella.

Erehdyimme taannoin astumaan metroasemalta ulos maan tasossa eikä sillä puolella ollut kuin yksi teollisuus- tai toimistorakennus. Yritimme kiertääkin asemaa ennen kuin hoksasimme muiden matkustajien kadonneen alikulkuun. Paikalliselta torilta ostimme sitten arbuusin (vesimelonin).
 
Pietarin Vitebskin-asemalta näyttäisi lähtevän melko tiheästi junia, jotka runsaan 20 min matkan jälkeen pysähtyvät sellaisella liikennepaikalla kuin Parovoznyi muzei eli Höyryveturimuseo. Onkohan joku käynyt siellä katsomassa?
 
Pietarin Vitebskin-asemalta näyttäisi lähtevän melko tiheästi junia, jotka runsaan 20 min matkan jälkeen pysähtyvät sellaisella liikennepaikalla kuin Parovoznyi muzei eli Höyryveturimuseo. Onkohan joku käynyt siellä katsomassa?
On sitä junan ikkunasta tullut useita kertoja katsottua. Ennen kuin museo siirtyi Varsovan asemalle, se toimi tuolla. Tätä nykyä raiteistolla säilytetään monenlaista kunnostamatonta kalustoa.
 
Tänään 30.5. tulivat kesäaikataulut voimaan ja SZPPK tiedottaa, että rataosalla Pietari-Novolisino-Novgorod kulkenut TEP70-vetoinen suora junapari korvataan dieselsähkömoottorijunalla. Junatyypin ajatuksena on siis ajaa sähköllä niin pitkälle kuin lankaa riittää ja jatkaa sitten dieselillä eteenpäin. Pietarin ja Pihkovan välillä on samoja DT1-junayksiköitä ollut käytössä jo aikaisemmin.

Aikataulu ei ole kaluston vaihtamisella ainakaan vielä nopeutunut yhtään. Pietarista on käsittääkseni Novolisinon kautta Novgorodiin n. 160 kilometriä ja aikaa tähän taipaleeseen kuluu uuvuttavat viisi (!) tuntia. Luulisi, että moottorijuna selviäisi matkasta edes vähän nopeammin. Rata ei Novolisinon ja Novgorodin välillä kyllä ole missään tähtikunnossa.

Pietarin Baltian aseman varikolle on näemmä sijoitettu jo viisi DT1-junayksikköä.
 
Nyt kun katsoo aikatauluhausta, paljastuu että Pietari-Gdov-junayhteys jääkin jo Slantsyyn. En ole huomannut, koska tämmöinen muutos on tapahtunut. Gdov (Audova) on kyllä melko unelias paikka eikä sinne ole ilmeisesti enää pitkään aikaan ajettu kuin tämä yksi junapari. Ajoittain sekään ei ole kulkenut tiistaisin ja torstaisin. Nyt se näemmä kulkee vain maanantaisin, perjantaisin, lauantaisin ja sunnuntaisin.

Hiljaisten rataosien bongaaminen Pietarin ympäristössä käy entistä haasteellisemmaksi. :( Itse matkustin Pietarista Gdoviin keväällä 2005. Juna lähti siihen aikaan Pietarin Vitebskin asemalta klo 0.05 ja saapui Gdoviin klo 8:n tienoilla. TEP70:n vetämässä junassa oli yksi platskartnyvaunu ilman patjoja, siinä sitten tuli nuokuttua matka. Tässä kuva Gdovista. Jatkoin bussilla Pihkovaan, josta takaisin Pietariin. Matkan pituus oli melkein 24 tuntia. :)
 
Allegroissa jaettavassa asiakaslehdessä 2/2013 kerrotaan, että 23.1.2013 alkaen on Pietarin ja Novgorodin välillä (n. 150 km) ajettu uudella Lastotška-junalla. Tämä tuli kyllä minulle täysin puun takaa, tätä olisi voinut käydä huhtikuun reissulla katsomassa ja ehkä jopa koeajamassa. Junan huippunopeus on 160 km/h. Sitä voinee käyttää sen aikaa, kun kuljetaan Pietari-Moskova-pääradalla eli Tšudovoon asti.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös