Matkustajaliikenteen uudet konseptit vapaassa kilpailussa

Ps. Se elokuvastudio on jo varsin monella matkustajalla käytössään läppärissään. Suosittelen matkaamista esim. Helsinki-Oulun välin pendoilla niin huomaa asian varsin helposti. Mm. siksi laatulupauksessa annetulla sähkönsyötöllä pc-paikoille on merkitystä vaikka akkujakin on keksitty.

Tästä olen täysin samaa mieltä ja käytännössä täydessä IC-vaunussa tyyppillisesti jo katsellaankin tusinaa eri tv-ohjelmaa ja elokuvaa. Havaintoni mukaan hyvin monilla pikkulasten vanhemmilla on kannettavia DVD-soittimia, joista näkyy animaatiota tms. jolla pidetään kakarat videokoomassa matkan ajan. Jopa VR itse on mainonnassaan toitottanut läppärielokuvien mahdollisuutta. Tästä syystä VR:n ei ehdottomasti pidä yrittää ryhtyä elokuvateatteriksi, kun ei oikein edes lehtivalikoiman ylläpito tahdo onnistua. Aika lienee kullannut ne 80- ja 90-luvun videovaunumuistot. Sielläkin oli ruutu usein pimeänä tai sitten näkyi samaa vanhaa Bond-elokuvaa kuukausitolkulla.

Töpselien toimivuudesta IC- ja Pendolino-vaunuissa ei ole valittamista. Sähköä on aina tullut.

Provinssi-junissahan mielenkiintoista ei ole meno, vaan paluu, ainakin jos itse ei pode krapulaa. Olen astunut ko. juniin Seinäjoella monena vuonna ilman, että alla on festarivisiittiä. Kanssamatkustajista saattaa aiheutua joitain hajuhaittoja, mutta muuten on perin rauhallista, koskapa festariyleisö on niin sanotusti lopen uupuneessa tilassa.
 
Viimeksi muokattu:
Tästä syystä VR:n ei ehdottomasti pidä yrittää ryhtyä elokuvateatteriksi, kun ei oikein edes lehtivalikoiman ylläpito tahdo onnistua.

Lievästi eri mieltä. Ainakin uutisia ja viihdepätkiä sekä matkaan liittyvää tietoa (karttanäyttö, kohdetietoa jne.) kannattaisi pyörittää. En ainakaan itse välttämättä jaksaisi aina raahata laptoppia mukaan pelkästään siksi että hetken aikaa penkissä saa kulumaan. Yleensä luen, mutta joku pieni kevyt katsottava voisi olla ihan piristävää, erityisesti uutiset.

Tämän sisällönhän voisi tuottaa ulkopuolinen firma, joka myisi sen yhteyteen mainosaikaa. Ei välttämättä maksaisi mitään VR:lle itselleen. Ehdotinkin tätä taannoin VR:n Facebook-sivun kautta ja totesivat ajatuksen mielenkiintoiseksi. Kenties selvittävät olisiko mahdollista (?).
 
Mielestäni aika on ajanut ohi noiden matkustajavaunujen elektronisten härveleiden osalta. Hyvin monella matkustajalla on mukanaan omat musiikinkuuntelulaitteet, eli eivät tarvitse junan keskusradiolaitteistoa mihinkään. Samoin kaikissa kännykkämalleissa on herätyskello nykyisin, joten rätisevä herätyskelloradio makuuvaunussa herättävää lähinnä mieleen nostalgisia tunnelmia 1980-luvun ruotsinlaivamatkoilta.
Aika ajaa ohi siinä vaiheessa, kun akkuteknologia on tarpeeksi kehittynyttä. Nyt en ainakaan omalla musiikkipuhelimellani uskalla kuunnella Faradayn häkin ja kehnohkon akun takia rätisevää radiota kovinkaan kauaa, joten IC2-junien pistokkeet ovat silloin tällöin tulleet hyödynnetyksi.

"PC-pistokepaikka" (miksei vain "töpseli"?) paikkaa vähän tätä puutetta, mutta tuliko taaskaan otetuksi laturia mukaan? Eeei...
 
Tästä olen täysin samaa mieltä ja käytännössä täydessä IC-vaunussa tyyppillisesti jo katsellaankin tusinaa eri tv-ohjelmaa ja elokuvaa. Havaintoni mukaan hyvin monilla pikkulasten vanhemmilla on kannettavia DVD-soittimia, joista näkyy animaatiota tms. jolla pidetään kakarat videokoomassa matkan ajan. Jopa VR itse on mainonnassaan toitottanut läppärielokuvien mahdollisuutta.

Jos jotain kaipaan suomalaisiin juniin mitä niissä ei nyt vielä ole, olisi ns hiljaisia vaunuosastoja joissa omien musiikki- ja elokuvalaitteiden käyttö niin että se häiritsee muita, kännykkään puhuminen sekä kännykän ja tietokoneen näprääminen niin että niistä lähtee ääniä, sekä äänekäs keskustelu olisi kiellettyä. Hiljaisia vaunuosastoja lienee tällä hetkellä vain joissakin yöjunissa jos niissäkään, mutta pitäisi olla kaikissa pitkän matkan junissa, koska jotkut ihmiset haluavat torkkua tai keskittyä työpapereiden lukemiseen myös muina vurokaudenaikoina. Se on omituista että VR:ltä puuttuu tämä palvelu, kun se on ulkomaililla hyvin yleinen, ja kun tiedetään että suomalainen kansanluonne on sellainen että käyttäydytään junassa kuin jossain markkinoilla.

t. Rainer
 
[...] tiedetään että suomalainen kansanluonne on sellainen että käyttäydytään junassa kuin jossain markkinoilla.

Heh, milloinkohan suomalainen osaisi toisten suomalaisten mielestä käyttäytyä fiksusti? Jos on hiljaa, eikä puhu eikä pukahda, niin sitten on niin umpimielinen jörrikkä verrattuna vaikkapa iloisiin italialaisiin. Ja sitten kun suomalainen taas puhuu, niin silloin sanotaan että käyttäydytään kuin markkinoilla eikä osata olla hiljaa. ;)

Itse olen pari kertaa saanut kanssamatkustajilta suoraan haukut liian äänekkäästä työasioiden kännykkään puhumisesta lähes tyhjässä vaunussa. Ilmeisesti olisi pitänyt olla enemmän matkustajia, jotta puhelu ei olisi häirinnyt. Toisella kertaa haukkujat olivat ilmeisesti pari sosiaalitätiä matkalla johonkin koulutukseen tai kokoukseen, ja toisella kertaa -- jos en nyt ihan erehtynyt tunnistamisessa -- eräs tunnettu poliitikko josta sittemmin tuli ulkoministeri.

Toisaalta aika monta kertaa olen tuskaillut aamujunassa yrittäessäni nukkua, kun takana ovat jotkut tädit kälättäneet epäolennaisuuksia kahvikupponen kädessä.

Mutta eiköhän se ole niin että itse kunkin täytyy yrittää sopeutua vallitseviin oloihin. Jos kaipaa hiljaisuutta, niin työskentelyhytti voisi olla hyvä valinta. Tai sitten omat korvatulpat. Lemmikkiosastoa en suosittele, siellä käy pahimmillaan kova haukunta koko matkan.
 
Töpselien toimivuudesta IC- ja Pendolino-vaunuissa ei ole valittamista. Sähköä on aina tullut.

Tiedä sitten onko vika kaikissa kolmessa eri merkkisessä läppärissäni mutta VR-sähkö vaikuttaa olevan niin epätasaista laadultaan että latauksen valvonta katkoo välillä rajustikin päälle-pois ja lopulta lopettaen kokonaan. Tämä siis esim. viimeisen vuoden aikana enää vain muutaman kerran, aikaisemmin miltei jatkuvasti.
Niinpä HKI-OUL -välillä on/oli monta pimeää tuntia etenkin GRPS-3G-verkkoyhteyksiä käytettäessä. Repullista akkuja ei tule otettua mukaan kun lukee mainoksesta että sähköä on.
Toissa viikon 272:n makuuvaunun plootun töpselistä ei irronnut käytännössä mitään, niin paukkusähköä se oli. Mutta sitä ei kukaan mainosta PC-sähköksi, joten ei sen kuulukaan toimia siinä tarkoituksessa ja se on siten jo eri asia.
 
Mutta eiköhän se ole niin että itse kunkin täytyy yrittää sopeutua vallitseviin oloihin. Jos kaipaa hiljaisuutta, niin työskentelyhytti voisi olla hyvä valinta.

Olen joskus varannut aiakisissa aamulähdöissä työskentelyhytin tai allergiahytin juuri siksi että haluan nukkua mutta niissä on se huono puoli että selkänojaa ei saa kallistettua kunnolla.

t. Rainer
 
Olen joskus varannut aiakisissa aamulähdöissä työskentelyhytin tai allergiahytin juuri siksi että haluan nukkua mutta niissä on se huono puoli että selkänojaa ei saa kallistettua kunnolla.

Tämä on kyllä hämmästyttävää suunnittelua. Yhtä hämmästyttävää kuin että perhehytissä ei saa penkkejä kallistettua kun ne ovat täysin kiinteät. Ei mitään toivoa pienten lasten vanhempien hengähtää raskaan matkan keskellä edes vuorotellen. Tuskaa oli matkustaa tuollaisessa osastossa pienen vauvan kanssa kohtuullisen pitkä Oulun ja Tampereen välinen matka. Ei enää ikinä uudestaan tuollaiseen koppiin!

Jostain syystä muuten VR näyttää uskovan että lapsiperheet, liikuntarajoitteiset ja muut "marginaaliryhmät" kulkevat vain IC2:lla eivätkä Pendolinolla. Onneksi Pendolinosta sentään löytyy vaipanvaihtopöytä inva-WC:stä, mutta eipä sitä paljon mainosteta.
 
Tämä on kyllä hämmästyttävää suunnittelua. Yhtä hämmästyttävää kuin että perhehytissä ei saa penkkejä kallistettua kun ne ovat täysin kiinteät. Ei mitään toivoa pienten lasten vanhempien hengähtää raskaan matkan keskellä edes vuorotellen. Tuskaa oli matkustaa tuollaisessa osastossa pienen vauvan kanssa kohtuullisen pitkä Oulun ja Tampereen välinen matka. Ei enää ikinä uudestaan tuollaiseen koppiin!
Se koko perhehytti kaarevine sohvineen on aika turha, koska se on liian iso yhdelle perheelle. Sen tilalle saisi kaksi 4-6 hengen tavallista hyttiä, jotka perheet saisivat varata, tai vaihtoehtoisesti myytäisiin niistä paikkoja vain pienten lasten kanssa matkustaville äideille, eli olisi sellainen kun mitä oli aikoinaan pikajunien siniharmaissa lastenhoitovaunuissa. Vaikka nykyisin isätkin osallistuvat laajalti lasten hoitamiseen niin en myisi häveliäisyyssyistä isille paikkoja sellaisesta hytissä jossa eri perheisiin kuuluvat äidit imettävät.

t. Rainer
 
No myisit nyt, ei siinä tississä suurta uutisarvoa ole :D
Aina voi sulkea silmänsä moiselta lapsipornolta jos se tuntuu ylitsekäymättömälle.

Joukkoliikenteen tulisi kuitenkin hoitaa pääasiassa massojen asiaa vaikkakin pyrkien huomioimaan erikoisryhmiäkin tarpeen ja mahdollisuuksien mukaan. Imetyshytit ja muut kovin pieneen segmenttiin osuvat tuppaavat jäämään pienelle käytölle eivätkä siksi kovin houkuttelevia investointeja liene kenellekään.
Hiljaisia vaunuja kai kokeiltiin muutama vuosi sitten ja huonon palautteen (tai minkä lie) johdosta niistä luovuttiin. Se kai tässä kiivainta tuotekehitystä viime aikoina on ollut tuolla Punaisen Lokakuun länsiyksikössä.
 
No myisit nyt, ei siinä tississä suurta uutisarvoa ole :D
Aina voi sulkea silmänsä moiselta lapsipornolta jos se tuntuu ylitsekäymättömälle.
Se valinnanvapaus vilauttaa tai olla vilauttamatta tällaisissa tilanteissa pitää olla äidillä.

Joukkoliikenteen tulisi kuitenkin hoitaa pääasiassa massojen asiaa vaikkakin pyrkien huomioimaan erikoisryhmiäkin tarpeen ja mahdollisuuksien mukaan. Imetyshytit ja muut kovin pieneen segmenttiin osuvat tuppaavat jäämään pienelle käytölle eivätkä siksi kovin houkuttelevia investointeja liene kenellekään.
Hiljaisia vaunuja kai kokeiltiin muutama vuosi sitten ja huonon palautteen (tai minkä lie) johdosta niistä luovuttiin. Se kai tässä kiivainta tuotekehitystä viime aikoina on ollut tuolla Punaisen Lokakuun länsiyksikössä.

Kumma juttu että muissa maissa "pienten lasten kanssa matkustavien äitien" hytit sekä hiljaiset osastot toimivat ja niitä myös käytetään oikeisiin tarkoituksiinsa.

VR:n päätös luopua hiljaisista osastoista lyhyen kokeilun jälkeen on aiheuttanut vain pahaa mieltä niille jotka sellaisia haluaisivat, ja joissakin tapauksessa aiheuttanut sen että halukkuus lähteä pidemmälle junamatkalle on heidän joukossaan vähentynyt. Mitkään suositukset esim käyttää kännykkäkoppia puheluihin ei ole tehonnut. Suomalaisiin tehoaa vain täyskielto.

t. Rainer
 
Paitsi että nopeampi matka-aika ei johdu siitä että kyseessä on Pendolino vaan sitä että se ei pysähdy samoissa paikoissa kuin IC.

Vähän faktoja aikataulusta:

Pendolino Helsinki-Tampere, pys. Pasila, Tikkurila, matka-aika 1h26min
IC Helsinki-Tampere, pys. Pasila, Tikkurila, matka-aika 1h32min (lähdöt 7.30, 17.30)
IC Helsinki-Tampere, pys. Pasila, Tikkurila, Riihimäki, Hämeenlinna, Toijala, (Lempäälä), matka-aika 1h46min

Mielestäni nämä faktat tukevat käsitystä, että Pendolinon nopeammuus IC:hen verrattuna johtuu 14min osalta vähemmistä pysähdyksistä ja 6min osalta aidosta nopeammuudesta.

---------- Viesti lisätty kello 19:23 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 19:21 ----------

Seinäjoki on ennemminkin asema, jossa puolityhjänä pohjoisesta tulevan junan loputkin paikat täyttyvät, ja jossa vastaavasti noin puolet etelästä tulevan melkein täyden junan matkustajista jäävät kyydistä.

Samaa mieltä. Mielipide perustuu useita vuosikymmeniä jatkuneeseen, tosin harvahkoon, "maratonmatkustukseen" Oulu-Helsinki.
 
Pendolino Helsinki-Tampere, pys. Pasila, Tikkurila, matka-aika 1h26min
IC Helsinki-Tampere, pys. Pasila, Tikkurila, matka-aika 1h32min (lähdöt 7.30, 17.30)
IC Helsinki-Tampere, pys. Pasila, Tikkurila, Riihimäki, Hämeenlinna, Toijala, (Lempäälä), matka-aika 1h46min

Mielestäni nämä faktat tukevat käsitystä, että Pendolinon nopeammuus IC:hen verrattuna johtuu 14min osalta vähemmistä pysähdyksistä ja 6min osalta aidosta nopeammuudesta.

Muuten hyvä, mutta mehän emme varsinaisesti tiedä kykenisikö IC2-juna (vaunut ja veturit) teknisesti nopeampaan suoritukseen tuolla rataosuudella kuin nämä aikataulunmukaiset vuorot. Voi hyvin olla että kykenisi, mutta sillä vaan tällä hetkellä ei välttämättä ole tyyppihyväksyntää sellaiseen nopeuteen, kun tuollaista ei ole haettu. Tai jos IC2-juna ei pysty, niin pystyisikö tuohon sitten kevytrakenteisempi FLIRT (joiden huippunopeus jollakin versiolla maailmalla on 200 km/h).

Järkeilin tätä näin, joku voinee korjata logiikan jos siinä on virheitä:

Pendolinon matka-aika on 1 h 26 min = 1,4333 h.
IC2:n matka-aika on 1 h 32 min = 1,5333 h.
Ratakilometrejä Helsinki-Tampere välillä on Wikipedian mukaan 187,4 km.

Tästä voidaan yksinkertaisesti laskea että Pendolinon keskinopeus pysähdykset huomioiden on 187,4 km / 1,4333 h = 130,7 km/h.

Vastaavasti IC2:n keskinopeus samat pysähdykset huomioiden on 187,4 km / 1,5333 h = 122,2 km/h.

Eroa keskinopeuksilla on siis 130,7 km/h - 122,2 km/h = 8,5 km/h.

Joku fiksu osaa varmaan laskea, mitä tämä ero tarkoittaisi huippunopeuden suhteen. Jos käytössä on tehokkaasti kiihtyvä juna kuten FLIRT, se varmaan kaventaisi eroa hiuksenhienosti verrattuna hitaasti kiihtyvään IC2-junaan.

Kaikenkaikkiaan en pidä ainakaan täysin mahdottomana ajatusta etteikö Helsinki-Tampere -tyyppisellä suhteellisen suoralla rataosuudella voitaisi soveliaalla perinteisellä kalustolla nostaa liikennöintinopeutta nykyisestä aikataulunmukaisesta IC2-nopeudesta keskimäärin 8,5 km/h verran. Tämä tarkoittaisi että FLIRT ja Pendolino ajaisivat saman asian tässä käyttötarkoituksessa ja että Pendolino-kalustolla ei todellakaan olisi muuta nopeusetua kuin erilainen pysähtymiskäyttäytyminen verrattuna suurimpaan osaan perinteisiä junia (meinasin sanoa IC2-junia, mutta enpäs sanokaan jos vertailukohta ei ole IC2 vaan FLIRT).

Jos muuten tarkastellaan tätä puhtaasti kaupallisessa mielessä niin 6 minuutin erolla on jo jotain merkitystä. Mutta entäpä jos tavoitellaan vain 3 minuutin eroa Pendolinoon, jolla ei ole käytännössä mitään merkitystä? Matka-aikatavoite olisi siis 1 h 29 min = 1,4833 h. Tällöin keskinopeus olisikin 187,4 km / 1,4833 h = 126,3 km/h. Nopeutta tarvitsisi nostaa IC2:n keskinopeudesta vain 4,1 km/h, minkä veikkaan olevan täysin mahdollista.
 
Viimeksi muokattu:
Muuten hyvä, mutta mehän emme varsinaisesti tiedä kykenisikö IC2-juna (vaunut ja veturit) teknisesti nopeampaan suoritukseen tuolla rataosuudella kuin nämä aikataulunmukaiset vuorot. Voi hyvin olla että kykenisi, mutta sillä vaan tällä hetkellä ei välttämättä ole tyyppihyväksyntää sellaiseen nopeuteen, kun tuollaista ei ole haettu. Tai jos IC2-juna ei pysty, niin pystyisikö tuohon sitten kevytrakenteisempi FLIRT (joiden huippunopeus jollakin versiolla maailmalla on 200 km/h).
Sr 2- veturilla on tyyppihyväksyntä 210 km/h ja 2-kerros IC-vaunuilla 200 km/h vauhtiin.

Miksi niillä ei ajeta säännöllisiä junavuoroja suurinta sallittua nopeutta hyödyntäen on jotain tekemistä sen kanssa että vetrurin pyörät kuluvat liikaa siinä vauhdissa. Vetureihin pitäisi tehdä jokin isompi remontti etteivät pyörät kuluisi niin nopeasti ja jonkinlaisia suunnitelmiakin liene olemassa mutta kestää aika kauan ennenkuin kaikki vetrurit on korjattu. Ilmeisesti VR:llä ei myöskään sattuneista syistä ole juuri nyt kaupallisia paineita ajaa noita junia nopeammin.

Aikaisemmin tässä ketjussa kirjoitin että Flirt ei ehkä ole paras mahdollinen nopeaan kaukojunakyttöön, koska niihin ei saa ravintolapalveluja juuri millään tavalla, ja äänen- ja kylmyydeneristyksen toimivuudesta korkeissa nopeksissa ei taida olla näyttöä. Mutta varmaan jokin muu nykyaikainen junatyyppi voisi tulla kyseeseen.

t. Rainer
 
Takaisin
Ylös