Pirkanmaan raideliikennekaavio

Visio, miltä kaavio voisi 10 v päästä näyttää:

Lyly ja Juupajoki näyttäisivät olevan väärässä järjestyksessä.
Siitaman ahkerat junamatkustajat on unohdettu.

En oikein uskoisi Valkeakosken junan mielekkyyteen. Ensiksikin asema on aika kaukana keskustasta - ainakin jos pitää kävellä. Jos juna menee vain Toijalaan asti, niin kaikki matkat olisivat käytännössä vaihdollisia - mitä syytä Valkeakoskelta olisi päästä juuri Toijalaan? Jos juna menisi Tampereelle, sen matka-aika luultavasti olisi mutkan takia bussia pitempi, mikä ei houkuttele matkustajia. Ja riittäisikö Valkeakosken väestöpohja tunnin välein kulkevaan junaan? Vakiovuorobussi kulkee nyt Tampereelle suuren osan päivää kahdesti tunnissa.
 
Lyly ja Juupajoki näyttäisivät olevan väärässä järjestyksessä.
Siitaman ahkerat junamatkustajat on unohdettu.
Korjataan ensi versioon ja mahdollisesti lisätään vielä Hirsiläkin.

En oikein uskoisi Valkeakosken junan mielekkyyteen. Ensiksikin asema on aika kaukana keskustasta - ainakin jos pitää kävellä. Jos juna menee vain Toijalaan asti, niin kaikki matkat olisivat käytännössä vaihdollisia - mitä syytä Valkeakoskelta olisi päästä juuri Toijalaan? Jos juna menisi Tampereelle, sen matka-aika luultavasti olisi mutkan takia bussia pitempi, mikä ei houkuttele matkustajia. Ja riittäisikö Valkeakosken väestöpohja tunnin välein kulkevaan junaan? Vakiovuorobussi kulkee nyt Tampereelle suuren osan päivää kahdesti tunnissa.
Junaa ei tietenkään tarvita Valkeakoski-Tampere-liikenteeseen vaan synkattuna Helsingin ja Turun kaukojuniin. Jos VLK:n juna tulee puoleksi Toijalaan ja lähtee puolen jälkeen takaisin Koskiin, saadaan Valkeakoskelle Helsingistä matka-ajaksi noin 1:55. Bussilla matka-aika on lyhimmillään 1:55, mutta useimmilla vuoroilla pidempi. Turun suuntaan juna on vielä parempi, sillä Valkeakosken ja Turun välillä ei ole bussiyhteyttä.

Junayhteys myös kytkee Valkeakosken ydinosaksi joukkoliikennematkustajan Suomea. Toki sinne pääsee hyvin bussillakin, mutta junayhteys muuttaa paikan luonnetta matkailukohteena jo sillä, että matkustaminen entuudestaan tuntemattomalle paikkakunnalle on selkeämpää raiteita pitkin.

Todettakoon myös, että Toijalan ja Valkeakosken välillä on merkittävää työssäkäyntiliikennettä: tällä hetkellä Toijala-Valkeakoski-väliä ajetaan bussilla noin tunnin välein. Jos joka toinen vuoro on junavuoro ja joka toinen bussivuoro, voidaan yhdellä bussilla ja yhdellä moottorivaunulla saada puolen tunnin vuoroväli taajamien välille. Kumpikin palvelisi vielä hieman eri reittiä ja bussi ajaisi vaihdotta Valkeakosken eteläosiin, mutta Valkeakosken paikallisliikenne on järjestettävissä niin, että junalta on vaihtoyhteys Valkeakosken keskustaan ja että junalipun hinta sisältää jatkoyhteyden.
 
Junaa ei tietenkään tarvita Valkeakoski-Tampere-liikenteeseen vaan synkattuna Helsingin ja Turun kaukojuniin.

Bussi hoitaa tämän synkkauksen vähintäänkin hyvin. Toijalassahan "matkakeskusta" ei ole toteutettu ns. hajautettuna versiona.

Jos joka toinen vuoro on junavuoro ja joka toinen bussivuoro, voidaan yhdellä bussilla ja yhdellä moottorivaunulla saada puolen tunnin vuoroväli taajamien välille. Kumpikin palvelisi vielä hieman eri reittiä ja bussi ajaisi vaihdotta Valkeakosken eteläosiin, mutta Valkeakosken paikallisliikenne on järjestettävissä niin, että junalta on vaihtoyhteys Valkeakosken keskustaan ja että junalipun hinta sisältää jatkoyhteyden.

Jep, bussi palvelisi ihmisiä ja juna peltomyyriä sekä liito-oravia. Eikä sieltä Koskin Rautatieasemalta nyt niin pitkä matka ole keskustaan, että kukaan viitsisi jäädä odottelemaan mahdollisesti joskus saapuvaa paikallisliikenteen bussia.
 
Bussi hoitaa tämän synkkauksen vähintäänkin hyvin. Toijalassahan "matkakeskusta" ei ole toteutettu ns. hajautettuna versiona.
No, toimiihan se periaatteessa. Jotain kamalan vaikeata tuntuu olevan saada bussivuorot synkkaamaan junan kanssa, Toijalaan saapuvista busseista joka toinen näyttää tulevan Toijalaan juuri sen jälkeen, kun junat ovat lähteneet ja Toijalasta Valkeakoskelle palvellaan junaan sopivasti vain viikonloppuisin. Ilmeisesti liikennöitsijää ei kiinnosta markkinasegmentti "JunaBussi-asiakkaat" tai aseman kiinalaisen ravintolan kanssa on sovittu järjestelystä.

Mitään periaatteellista ongelmaa tietenkään ei ole, jos siis niin halutaan niin synkkaus junan ja bussin välillä on hyvinkin helppo toteuttaa. Yhteinen lippukin on lähinnä byrokratian takana, teknistä estettä ei pitäisi olla.

Jep, bussi palvelisi ihmisiä ja juna peltomyyriä sekä liito-oravia. Eikä sieltä Koskin Rautatieasemalta nyt niin pitkä matka ole keskustaan, että kukaan viitsisi jäädä odottelemaan mahdollisesti joskus saapuvaa paikallisliikenteen bussia.
Oikeastaan nyt karttaa uudelleen katsottuani molemmat palvelisivat pääasiassa samat ihmiset. Lisäänpä yhden helmen nauhaan, Kärjenniemen. Bussi kulkisi myös Metsäkansan ja Kärjenniemen kautta, mutta kiertäisi Valkeakosken uuden lukion kautta keskustaan. Junan pysähdyspaikka Valkeakosken asemalla voisi olla oheisen sillan alla, jolloin minkään bussin ei tarvitsisi erikseen koukata alhaalla olettaen, että sillalle rakennettaisiin portaat ja hissit. Matka sillalta ydinkeskustaan on tosiaan vain kilometrin luokkaa, joten eipä se kävelymatkanakaan ole useimmille kohtuuton.

Todettakoon, että kiskot vievät aina Tehtaan Kentän pieleen, joten yhteyttä voisi mainostaa vaikka Hakan kotipelien yhteydessä vierailevan joukkueen kannattajille ja peräyttää junia nykyiselle tehdasraiteelle. :)

Suurimmat esteet liikenteen käynnistämiselle lienevät

  • Valkeakosken radan Sn 50, joka johtuu lukemani mukaan tasoristeysten määrästä ja niiden näkemäetäisyyksistä sekä JKV:n puutteesta
  • puuttuva kalusto (Hangon radan sähköistyksen jälkeen kalustoa on taas) ja
  • puutteellinen laituri-infrastruktuuri radan liikennepaikoilla (Toijalassa tarvittaisiin junaa varten erillinen laituri ratapihan itäpäähän, sillä puolen aikoihin pahimmillaan on kaikki neljä laituriraidetta käytössä, Metsäkansaan ja Kärjenniemeen seisakerakenteet ja Valkeakoskelle laituri + käyntiyhteys sillalle).

Yhteys ei olisi etupäässä paikallisliikenteen yhteys vaan liki puhdas kaukoliikenteen syöttöyhteys seuraavanlaisella, varsin yleisellä ajatuksenjuoksulla: "Helsinkiin tarttis päästä, junaa ei oo aikoihin kulkenukkaan ja miks käyttäisin bussia, sehän on vaan auto ja mulla on omakin, ajanko Toijalaan, no samalla vaivalla ajan koko matkan Hesaan", kun se voisi olla "Helsinkiin huomenaamuks, eli ajanpa tohon asemalle parkkiin ja hyppään junaan, no Toijalassa täytyy vaihtaa IC:hen mutta eipähän tartte murehtia liikennettä sen enempää".

Muistutan, että Valkeakoskella on 20 000 asukasta ja Toijalassa n. 8000. Rataa näiden välissä on 18 km. Samaan aikaan Ylä-Pirkanmaalla on vireillä henkilöjunayhteys Mäntän (6000 as.) ja Vilppulan (5000 as.) välille, joka myös edellyttää JKV:n ja laituri-infrastruktuurin rakentamista. Rataa taajamien välillä on 8 km.
 
Matka sillalta ydinkeskustaan on tosiaan vain kilometrin luokkaa, joten eipä se kävelymatkanakaan ole useimmille kohtuuton.
---
Muistutan, että Valkeakoskella on 20 000 asukasta ja Toijalassa n. 8000. Rataa näiden välissä on 18 km. Samaan aikaan Ylä-Pirkanmaalla on vireillä henkilöjunayhteys Mäntän (6000 as.) ja Vilppulan (5000 as.) välille, joka myös edellyttää JKV:n ja laituri-infrastruktuurin rakentamista. Rataa taajamien välillä on 8 km.

Sillalta on linnuntietäkin linja-autoasemalle 1500m (Valkeakosken kaupungin karttapalvelusta mitaten).

Mäntän juna palvelisi runsasta Tampereelle matkustamista ilman vaihtoa, mutta Valkeakosken juna vähemmän tärkeitä kaukoyhteyksiä vaihdon kanssa.
 

Otin vapauden lisäillä hienoon karttaasi muutamia omia ehdotuksiani, mm. ratikkalinjasto ja muutamien asemien lisääminen/uudelleenjärjestely. Kolmenkulma piti vielä siirtää siniseltä punaiselle, mutta unohdin. Ja koska kuvankäsittelytaitoni ovat täysin luokattomat, minkä tarkkaavainen katsoja saattaa huomatakin, niin en jaksanut enää alkaa nysväämään sen kanssa.

Kartta
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Joo, mutta rautatieaseman ja linja-autoaseman välissä on Valkeakosken ydinkeskusta.
Tässä tapauksessa vanha kunnon duoratikka tulisi kyseeseen, kun asemalta voitaisiin jatkaa asutuksen keskelle saakka. Valtakadusta osa on jo kävelykatuna. Ei muuta kuin raiteet vielä niin avot! ;)
 
Tässä tapauksessa vanha kunnon duoratikka tulisi kyseeseen, kun asemalta voitaisiin jatkaa asutuksen keskelle saakka. Valtakadusta osa on jo kävelykatuna. Ei muuta kuin raiteet vielä niin avot! ;)
Eipä ollenkaan dorkempi ajatus. Kuinkahan helppoa on saada dieselmoottorilla varustettua 1524 mm raideleveyden duoratikkakalustoa?
 
Kuinkahan helppoa on saada dieselmoottorilla varustettua 1524 mm raideleveyden duoratikkakalustoa?
Enpä tiedä, mutta joka tapauksessa taitaa olla sitäkin vaikeampaa saada tälle rataosuudelle (Toijala-Valkeakoski) kannattavissa määrin asiakkaita.
 
Löysin tuossa muutama päivä sitten sattumalta vanhan tiedoston, jota lähdin sitten hieman muokkaamaan, eli liitteenä on sitten Tampereen seudun lähijunaliikenteen aikataulurunko. Siitä voi todeta, että pääosin puolen tunnin välein kulkevia lähijuna olisi jo ainakin periaatteessa jo nyt mahdollista liikennöidä. Asemat vain puuttuvat ja tietty Tampereen asemalla olisi hyvä tuo suunnitteilla oleva kolmas välilaituri olla. Aikataulusta tosin puuttuu kokonaan Oriveden suunta ja Ylöjärveäkin sen mukaan palveltaisiin vain kerran tunnissa. Minuuttilukemien oikeellisuudestakaan en ole varma, mutta joka tapauksessa kyseessä on karkea esitys, miten homma olisi mahdollista toteuttaa.
 

Liitetiedostot

  • IMG_0740.jpg
    IMG_0740.jpg
    109.9 KB · Lukukerrat: 260
Hyvä suunnitelma. Ongelmaksi tulee tuossa kalustokierto: ratakapasiteettia periaatteessa riittää puolen tunnin vuorovälille, jos hyväksytään se, että Ylöjärvellä seisotetaan junaa 58 minuuttia.
 
Hyvä suunnitelma. Ongelmaksi tulee tuossa kalustokierto: ratakapasiteettia periaatteessa riittää puolen tunnin vuorovälille, jos hyväksytään se, että Ylöjärvellä seisotetaan junaa 58 minuuttia.

Tässä vaiheessa hyväksytään. Varsin mitätön kustannustappio siihen nähden että näin saataisiin lähijunailu käynnistettyä varsin edullisilla investointikustannuksilla.
 
Liitteenä uusi paranneltu versio samasta aiheesta. Siinä erottelin Ylöjärven liikenteen omaksi kokonaisuudeksi ja sinne kulkisi nyt 2 junaa tunnissa. Tosin ruskealla värillä merkitty juna olisi kulussa pääasiassa vain ruuhkissa. Samoin yhdistin Helsingin R-junat siten, että ne jatkaisivat hetimmiten Poriin ja vastaavasti Porista saapuva juna jatkaisi Helsinkiin. Tällaisella vaihdottomalla yhteydellä sitten olisi mahdollista hoitaa Porin suunta vaikka kokonaan.

Alkuvaiheessa Ylöjärvi olisi varmaankin mahdollista hoitaa pelkästään vaihtoyhteytenä Lielahden asemalta/asemalle, samaan tapaan kuin nyt esimerkiksi SL-alueella toimitaan Saltsjöbananin haaroilla.
 

Liitetiedostot

  • ljtre2.jpg
    ljtre2.jpg
    123 KB · Lukukerrat: 223
Takaisin
Ylös