Vuosaaren satamarata

Compact

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
20 Heinäkuu 2005
Viestit
2,244
Vuosaaren satamarataa ollaan kovaa vauhtia rakentamassa. Satamatoimintojen pitäisi olla valmiina vuoden 2008 lopulla. Uudella Kerava-Vuosaari -radalla on pituutta runsaat 20 km ja radalle tulee kaksi tunnelia: "Savion tunneli" Saviolta Porvoonväylän eteläpuolelle 13,5 km ja "Labbackan tunneli" Porvarinlahden pohjoispuolelle 0,6 km. Satamarata liittyy vanhaan rataan Keravan ratapihalla. Radalla on varsinaista avorataosuutta Keravan päässä ja runsaat kaksi kilometriä Porvoonväylän ja Itäväylän välimaastossa. Porvarinlahden eteläpuolella alkaa ratapihaosuus. Tällä hetkellä Vuosaaren valtion ratapiha on tasattu ja linjan kaikki neljä tunnelinsuuta ovat myös havaittavissa maastossa. Savion tunnelia porataan lisäksi Långmossabergenin, Kaskelan, Kuninkaanmäen ja Jokivarren ajotunneleiden kautta.

http://www.vuosaarensatama.fi/satamarata/

Mielenkiintoista on suunnitelmakartoissa oleva metrolinjavaraus Vuosaaren M-asemalta satama-alueelle. Henkilöliikenteelle se ei varmastikaan tule, mutta sitä kautta voitaisiin hoitaa metron huolto- ja tavaraliikennettä Oulunkylän yhdysradan sijasta. En ole saanut varmuutta tehdäänkö tuo noin 1,5 km:n mittainen metron yhdysrata tänne oikeasti vai ei.

Saattaa siis olla, että kun Helsinki-Jätkäsaari/Merisatama ja Pasila-Sörnäinen/Sompasaari rataosuudet puretaan, niin puretaan myös Oulunkylä-metrovarikko -reittikin. Ehkä myös Tikkurila-Hakkila -rataosuuskin joutaisi pois, koska kuka sitä enää käyttäisi? Hakkilaan kai kulkee nykyisin vain Länsisatamasta tulevia Kontinon teräsvaunuja, joita ei tulevaisuudessa ehkä enää kannata kuskata Vuosaari-Riihimäki/Tampere (?)-Tikkurila -reitillä.

Hyviä ratapohjia jää siis käytettäväksi muihin tarkoituksiin sinne-sun-tänne.
 
Compact sanoi:
Ehkä myös Tikkurila-Hakkila -rataosuuskin joutaisi pois, koska kuka sitä enää käyttäisi? Hakkilaan kai kulkee nykyisin vain Länsisatamasta tulevia Kontinon teräsvaunuja, joita ei tulevaisuudessa ehkä enää kannata kuskata Vuosaari-Riihimäki/Tampere (?)-Tikkurila -reitillä.

Hyviä ratapohjia jää siis käytettäväksi muihin tarkoituksiin sinne-sun-tänne.
Ihmettelen sitä ratkaisua, että Vuosaaren satamarata piti rakentaa tunneliin Saviolle asti. Mikä esti sen vetämistä suurimmalti osin maanpäällisenä ja liittymistä päärataan esim Tiksissä tai Hiekkaharjun ja Koivukylän välillä? Maanpäällisenä se olisi voitu 2- tai useampiraiteistaa ja käyttää tulevaisuudessa joskus henkilöliikenteeseenkin.

Onko tarkempaa sisäpiiritietoa?

t. Rainer
 
R.Silfverberg sanoi:
Maanpäällisenä se olisi voitu 2- tai useampiraiteistaa ja käyttää tulevaisuudessa joskus henkilöliikenteeseenkin.
Tuo on totta. Nyt sitä ei voi käyttää henkilöliikenteeseeen lainkaan, sillä tunnelista tehdään profiililtaan minimiahdas, vain tavaraliikennettä palveleva. Mikäli suunnittelussa olisi ollut mukana henkilöliikennevisio, poikkileikkausprofiilia olisi pitänyt leventää, jotta mahdollisen hätätapauksen sattuessa olisi evakuointi mahdollista. Nyt lähtökohta on että veturissa on vain yksi ammattilainen, joka osaa poistua paikalta oikeaoppisesti tilanteen sattuessa päälle. Hätäuloskäynnit ovat myös minimin mukaisesti. Tilapäisesti kuitenkin varmaankin sallitaan joku tilaushenkilöjuna? Ainakin vihkiäisjuna?

Mielenkiintoinen tieto on, että Savion tunnelin eteläpäähän tehdään kauko-ohjattava tunnelin eteläsuun sulkeva ovi. Sitä käytetään pakkasaikana. Savion päähän ei tule ovea, sillä tunneli toimii "savupiippumaisesti" ylämaahan päin. Radan suurin syvyys on noin 22 metriä m.p.a Kuninkaanmäen ajotunnelin paikkeilla Kuusijärven lähellä. Eniten syvyyttä ylöspäin maanpinnalle on jotain 70 metriä Kuninkaanmäessä. Tunnelin hankalin työkohta on Myyraksensuon alla oleva ruhje.
 
Compact sanoi:
Mielenkiintoista on suunnitelmakartoissa oleva metrolinjavaraus Vuosaaren M-asemalta satama-alueelle. Henkilöliikenteelle se ei varmastikaan tule, mutta sitä kautta voitaisiin hoitaa metron huolto- ja tavaraliikennettä Oulunkylän yhdysradan sijasta. En ole saanut varmuutta tehdäänkö tuo noin 1,5 km:n mittainen metron yhdysrata tänne oikeasti vai ei.
Olisiko mahdollista jatkaa sitä varausta pitkin Vuosaaresta metroa Sipooseen, jos se tulee ajankohtaiseksi, vai onko Mellunmäki ainoa järkevä paikka pistää se jatkamaan itään?

t. Rainer
 
Metrolinjavaraus menee Vuosaaren M-asemalta suoraan suljetulle satama-alueelle Pauligin toimitilojen ohi ja tekee sataman katuverkossa tiukan mutkankin. Pauligin jälkeen toimistoalueen reunassa on rautatieterminaali, jonne menee raide. Sitten ollaankin tullialueella, jonne ei ainakaan asiattomilla ole asiaa. Tätä "metrolinjaa" ei siis voi mitenkään ajatella Länsi-Sipoon metron aloituskohdaksi.

http://www.vuosaarensatama.fi/img/Yskartta050923_50.jpg

Vuosaaren sataman nettisivuilla on paljon mielenkiintoista luettavaa.
 
R.Silfverberg sanoi:
Olisiko mahdollista jatkaa sitä varausta pitkin Vuosaaresta metroa Sipooseen, jos se tulee ajankohtaiseksi, vai onko Mellunmäki ainoa järkevä paikka pistää se jatkamaan itään?
Kartastakin voi jo katsoa, ettei noin etelästä kannata Sipooseen pyrkiä. Lisäksi linjaus menisi suoraan toimivan sataman läpi. Sen sijaan satamaan on kyllä mietitty pelkän huoltoyhteyden lisäksi ihan oikeaa metroasemaakin. Yleiskaava 2002:n kaavakartassa on merkitty mahdollisuus rakentaa metrolle asema satamaan. Melko todennäköisesti sellainen jossain vaiheessa myös tehdään, jos sataman työpaikka-alue kasvaa odotetusti.

Sataman kautta kulkeva raide korvaa toki samalla myös vanhan huoltoyhteyden, joka vapautuu mahdollisen Jokeriradan pohjaksi.
 
Kannattaa muistaa lisäksi, että Vuosaaren satama tulee toimimaan myös matkustajasatamana. Nykyään Sompasaaresta lähtevät Finnlinesin matkustajarahtilaivat siirtyvät luonnollisesti Vuosaareen. Ensi vuonna varustamo ottaa käyttöön kolme uutta 500 matkustajan alusta tälle Travemünden linjalle.
 
Jos olen oikein käsittänyt, metron matkustajaliikenne on tarkoitus jatkaa Vuosaaren satamaan, onhan se iso työpaikka. Ja uusi yhteys RHK-verkkoon korvaa entisen, joka luvalla sanoen onkin ollut enempi päätön viritelmä. Huoltoyhteyden pääasiallinen käyttö ovat materiaalikuljetukset. Metrovarikkohan on omavarainen huoltotoiminnan suhteen, ja junakalustohan kulkee tässä maassa kätevämmin maanteillä, jos se jonnekin matkaa.

Sataman asema voi silti viipyä, ellei metron kanssa oteta toisenlaista asennetta. Kuten metromme lähin esikuva Saksassa, Berliinin S-Bahn, metronkin laajennuksessa voisi ottaa lusikan kauniiseen käteen ja rakentaa asemat halvalla. Sivukiskovirroitus tosin on ylimääräinen riesa, jota ilman sataman rataosuus ja asema voisivat olla paljon helpommat toteuttaa.

Rainer kyseli Sipoosta. Sinnekin metroa voisi jatkaa paljon todennäköisemmin, jos jatkoa lähdettäisiin suunnittelemaan hyvässä yhteistyössä Sipoon kunnan kanssa. Metsiin on turha rakentaa kallista pariraidetta ja ajaa 8 min vuorovälillä. Yksiraiteinen rata, ohitusraiteet asemilla ja halvat rautatieseisaketyyppiset asemat riittävät.

Vielä jää riesaksi se, ettei voi tehdä tasoristeyksiä. Mutta ovatko ne sittenkään täysin mahdottomia, onhan niitä Berliinin S-Bahnillakin (katso http://www.kaupunkiliikenne.net/Berliini/Jarjestelma.htm#sbahn) sekä Englannissa moinin paikoin. Tai sitten reilusti vaan ilmajohto, joskin se johtaa erilliseen Sipoon kalustoon.

Antero
 
Antero Alku sanoi:
Rainer kyseli Sipoosta. Sinnekin metroa voisi jatkaa paljon todennäköisemmin, jos jatkoa lähdettäisiin suunnittelemaan hyvässä yhteistyössä Sipoon kunnan kanssa. Metsiin on turha rakentaa kallista pariraidetta ja ajaa 8 min vuorovälillä. Yksiraiteinen rata, ohitusraiteet asemilla ja halvat rautatieseisaketyyppiset asemat riittävät.

Vielä jää riesaksi se, ettei voi tehdä tasoristeyksiä. Mutta ovatko ne sittenkään täysin mahdottomia, onhan niitä Berliinin S-Bahnillakin (katso http://www.kaupunkiliikenne.net/Berliini/Jarjestelma.htm#sbahn) sekä Englannissa moinin paikoin. Tai sitten reilusti vaan ilmajohto, joskin se johtaa erilliseen Sipoon kalustoon.
Niin, olisihan sekin kokeilemisen arvoista aloittaa metron rakentaminen paikallisjunatyyppisenä 1-raiteisena. Lontoon metrossahan on joitakin sellaisia maaseutupätkiä, jotka ovat entisiä rautateitä. Osa niistä on valitettavasti keretty lakkauttamaan, koska kylät asemien ympäri ovat olleet tosi syrjäisiä ja matkustajamäärät sen mukaisia.

Jos hankkii kalustoa joka toimii sekä virtakiskoilla että ilmajohdoilla voi niitä ajatella käytettäväksi myös Espoon tai Vantaan jatkopätkilllä.

t. Rainer
 
Vuosaaren satamahankkeen seuraava avointen ovien yleisötilaisuus on projektitoimistolla ke 7.12.2005 klo 15-18. Osoite on Laivanrakentajantie 2 B, 3. krs. Telakka-alueella oleva siniharmaa toimistorakennus.
 
Kun kartasta katsoo, tuntuu kalliin tunnelin rakentaminen asuinalueen alta järjettömältä. Miksei rataa Vuosaareen rakennettu esim nykyistä Sköldvikin rataa hyväksikäyttäen 4:s tien itäpuolelle, ja siitä suoraan Nikinmäen ja Kuninkaanmäen itäpuolelta, Sotungin läpi suoraan Vuosaareen. Eli tavararata keskellä korpea, ei meluhaittoja yms, halvempi varmasti rakentaakin.
 
Tämän päivän Metro-lehden mukaan Vuosaaren metron jatkaminen satamaan ei toteudu lähivuosina. Kh myöntyi eilen sataman toiveeseen saada rakentaa määräaikaisia varastoja tulevan metrolinjauksen päälle.

Metro-lehti sanoi:
Helsingin Satama pitää metron rakentamista hyvin teoreettisena ja epätodennköisenä hankkeena. Kh kuitenkin lähtee siitä, että metrovarauksella tähdätään vuosikymmenten päähän.
Jos Vuosaaren sataman henkilöliikenne jossain vaiheessa kasvaa, metron jatkaminen satamaan voi tulla ajankohtaiseksi. HKL:n suunnittelujohtaja Ville Lehmuskoski arvioi, että Vuosaaren sataman metrolinjaus ja lentokenttämetro voivat olla ajankohtaisia lähimmän 50 vuoden aikana.
Nyt en ymmärrä. Metrolinjauksenhan piti mitä pikimmiten korvata Oulunkylä-Roihupelto-yhdysraide, joka on huoltoraiteena hankala ollessaan katuverkossa. Tulevaisuudessa Raide-Jokerin tullessa, jos raideleveydeksi valitaan muu kuin 1524 mm, tulee tuo yhteys olemaan erittäin hankala. Vaikka metroasemaa ei satamaan saisi, tulisi edes se yhdysraide Vuosaaren satamaan rakentaa, ja kevyen profiilin metroasema sitten sataman ollessa muuten valmis. Tämä on ehkä hyödyllisin metron laajennusprojekti, miksi se siirretään hamaan tulevaisuuteen, jolloin suuri osa tänkin forumin käyttäjistä on todennäköisesti jo vähintään vanhainkodissa?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
ultrix sanoi:
TMetrolinjauksenhan piti mitä pikimmiten korvata Oulunkylä-Roihupelto-yhdysraide, joka on huoltoraiteena hankala ollessaan katuverkossa.

Tämä lainaus kaupunginhallituksen esityslistalta (jonne se on edelleen lainattu KSV:n papereista) auttanee:

HKL sanoi:
Liikennelaitos toteaa, että esitys asemakaavasta poikkeamisesta koskee metrovarauksen osalta asemavarausta ja jatkolinjausvarausta asemalta itään, mutta ei huoltoraidevarausta, vaikka logistiikka-alueen luonnossuunnittelukuvassa 6 on rakennusmassa ja huoltoraidevaraus osin päällekkäin.

Eli huoltoraide rakennetaan, mutta ei asemaa ainakaan toistaiseksi. Lisäksi kaavaan on merkitty varmuuden vuoksi mahdollisuus jatkaa metroa betonitunnelissa sataman ali.
 
Selvä juttu, tuo selvensi asiaa ja huojennutti osin. Kuitenkin ihmetyttää, että miksi johdetaan Vuosaaresta liityntälinja suureen työpaikkakeskittymään, johon menee metrorata, eikä rakenneta sitä asemaa? Tilapäinen varastomakasiini on minusta äärimmäisen huono syy.

Kun kerran on metrorata, tulisi kaiken järjen mukaan myös asema rakentaa. Uudelle alueelle se maksaisi huomattavasti vähemmän kuin esimerkiksi Länsimetron tulevat asemat, ja yhden metroaseman rakentaminen keskelle suurta työpaikka-aluetta olisi varmasti kannattavampi hanke kuin metroradan jatkaminen esim. Sipooseen tai Etelä-Espooseen (toki näitäkin varauksella kannatan). Matka-aika Vuosaaresta Vuosaaren satamaan on oletettavasti 1-2 min luokkaa, joten pelkästään tämä lisäys tuskin tulisi olennaisesti lisäämään kalustotarvetta.

Osittain asian vierestä:
Metron jatko meren ali Sipoon suuntaan tuskin tulee ikinä toteutumaan Vuosaaren kautta, itse uskon Mellunkylän Laakavuoren alta jatkettavan aikanaan Hakunilan ja Östersundomin/Landbon suuntaan, tosin kaikkien nykyisen PLJ-suunnitelmien jälkeen. Jos Sipoosta liitetään osia Helsinkiin, tulee Vantaan luopua "Vesterkullan kiilan" lisäksi myös koko Porvoonväylän eteläpuolisesta osasta, koska nämä ovat kiinteämmin yhteydessä metrolähiöihin kuin Vantaan "omiin" lähiöihin. Fazerila saa kaiken kohtuuden nimissä tietenkin jäädä entiseen H:gin maalaiskuntaan, onhan se toki väylänkin pohjoispuolella.
 
ultrix sanoi:
Kun kerran on metrorata, tulisi kaiken järjen mukaan myös asema rakentaa. Uudelle alueelle se maksaisi huomattavasti vähemmän kuin esimerkiksi Länsimetron tulevat asemat, ja yhden metroaseman rakentaminen keskelle suurta työpaikka-aluetta olisi varmasti kannattavampi hanke kuin metroradan jatkaminen esim. Sipooseen tai Etelä-Espooseen (toki näitäkin varauksella kannatan). Matka-aika Vuosaaresta Vuosaaren satamaan on oletettavasti 1-2 min luokkaa, joten pelkästään tämä lisäys tuskin tulisi olennaisesti lisäämään kalustotarvetta.

Tätä minä ihmettelen myöskin. Uuteen satamaan ei saada juuri minkäänlaista joukkoliikennettä, jos kuulemani jutut siitä, että sataman ainoa joukkoliikenneyhteys olisi palvelulinja, pitävät paikkansa. Kyllä sinne pitäisi vähintään saada bussiyhteys Vuosaaren metroasemalta tai mieluiten jo Itäkeskuksesta.
 
Takaisin
Ylös