Sivu 2 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 123 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 16-30/43

Viestiketju: Vuosaaren satamarata

  1. #16
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: Vuosaaren satamarata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim
    Uuteen satamaan ei saada juuri minkäänlaista joukkoliikennettä, jos kuulemani jutut siitä, että sataman ainoa joukkoliikenneyhteys olisi palvelulinja, pitävät paikkansa.
    Finnlinesin matkustajia kuljettavat alukset siirtyvät myös Vuosaareen, eli varsin mutkikasta ja hankalaa tulee olemaan matkustajien kulku Travemünden linjalle ilman omaa autoa.

    Nykyisin Sompasaareen eli Hansaterminaaliin pääsee vielä verrattain vaivattomasti, vaikkei enää sinisellä bussilla kuitenkaan aivan terminaalin juureen.

  2. #17
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Vuosaaren satamarata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact
    Nykyisin Sompasaareen eli Hansaterminaaliin pääsee vielä verrattain vaivattomasti, vaikkei enää sinisellä bussilla kuitenkaan aivan terminaalin juureen.
    Kilometrin joutuu kävelemään sataman portilta laivaan autojen seassa. Mikä idea tässäkin nyt on, laittaa työntekijät ja laivamatkaajat kävelemään jos autolla pääsee perille asti?

    Noh, rahtiinhan ne Finnlinesit taitavat enimmälti painottua, ja automatkaajiin. Autoa tarvitsemattomat menevät sitten lentäen perille tai kaljalaivoilla.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  3. #18
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Vuosaaren satamarata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim
    Kilometrin joutuu kävelemään sataman portilta laivaan autojen seassa. Mikä idea tässäkin nyt on, laittaa työntekijät ja laivamatkaajat kävelemään jos autolla pääsee perille asti?
    Tämä on vain kaupunkisuunittelun arkista realismia. Yleiskaavassa ja erilaisissa ohjelmissa puhutaan kestävän kehityksen mukaisesta kaupunkirakenteesta ja joukkoliikenteen tärkeydestä. Käytännön toimissa näitä periaatteita ei edes ajatella. Ensimmäinen ja viimeinen käytännön periaate on, miten jonnekin saadaan tie ja tarpeeksi parkkipaikkoja. Kun se on ratkaistu, asia on valmis.

    Jos vahingossa jossain on raide, se on ainoastaan tilankäytön haitta, ja se voidaan aina ottaa pois. Kuvitelkaa, olisiko mahdollista tehdä sama pysäköintikentälle kuin nyt Vuosaaressa tehtiin metroraiteelle? Ei tulisi kysymykseenkään. Enintään sitä voi siirtää muutaman metrin, mutta ei enempää, jotta kävelymatka ei pitene.

    Tiedätte, ketkä pitävät valtaa Helsingissäkin. Kaupunkilaiset ovat autopuolueen valtaan äänestäneet. Sitä saa, mitä tilaa.

    Antero

  4. #19
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Vuosaaren satamarata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku
    Tiedätte, ketkä pitävät valtaa Helsingissäkin. Kaupunkilaiset ovat autopuolueen valtaan äänestäneet. Sitä saa, mitä tilaa.
    Tai ehkäpä edustajat kannattavat joukkoliikennettä, mutta kun eivät ole kampanjoineet sillä vaaleissa, ajattelevat ihmisten enemmistön olevan autojen puolella, koska valtakunnallisissa mielipidekirjoituksissa ja mediassa autoilulla on niin vahva asema. Heillä taitaa myös omakohtainen kosketus joukkoliikenteeseen olla aika vähäistä, kiireiset päivät kun "pakottavat" heidät käyttämään taksia ja henkilöautoa, toisin sanoen ei ole viitseliäisyyttä opetella linjoja kunnolla. Tukholmassa tuntuu olevan erilainen meininki. Onneksi ei vielä ole menty Tallinnan tasolle kuitenkaan, ostetaan edes uusia kuljettimia ja linjojen palvelutasoa ei ole karsittu juurikaan.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  5. #20
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Vuosaaren satamarata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim
    Tai ehkäpä edustajat kannattavat joukkoliikennettä, mutta ... Heillä taitaa myös omakohtainen kosketus joukkoliikenteeseen olla aika vähäistä, kiireiset päivät kun "pakottavat" heidät käyttämään taksia ja henkilöautoa
    Teot osoittavat, kuka kannattaa joukkoliikennettä ja kuka autoilua.

    Luulenpa, että valtaosa joukkoliikenteen kannattajista kannattaa sitä, että MUUT käyttävät joukkoliikennettä. Omalla kohdalla on sitten sata syytä, miksi sitä ei "voi" käyttää. Siis tietenkin käyttäisi, jos käytölle ei olisi joitain esteitä.

    (Tavallisin syy muuten on, että tarvitsee autoa työpäivän aikana. Sivuhuomautuksena sellainen tieto, että mitä todennäköisimmin työnantajalle on halvempaa tehdä sopimus yhteiskäyttöautoista niitä todellisia työpäivän aikaisia tarpeita varten kuin kustantaa työntekijöillensä pysäköintipaikkoja.)

    Tulemme näkemään Espoon valtuustossa ensi maanantaina sen, että muille sopii joukkoliikenne. Mehän tiedämme jo valtamedian galluppien perusteella, että espoolaiset autoilijat ovat innokkaimpia "joukkoliikenteen" (lue: metron) kannattajia. (Länsimetron kannatus = autoilijoiden osuus, bussin kannatus = joukkoliikenteen käyttäjien osuus.)

    Uskokaa pois, valtamedia ei tule koskaan tekemään Espoon valtuutetuille maanatain äänestyksen jälkeen kyselyä, josta selviää, mitä äänesti ja onko joukkoliikenteen vai auton päivittäinen käyttäjä.

    Antero

    PS: Anteeksi, viestin loppuosa kuuluisi tietenkin länsimetroketjuun.

  6. #21
    Murzu avatar
    Liittynyt
    16.06.2006
    Viestejä
    355

    oletus Vs: Vuosaaren satamarata

    Kirjoitin jo aiemmin samasta asiasta, mutta keneltäkään ei tunnu löytyvän tietoa. Laitan asian uudelleen esiin, koska kukaan sitä tuskin edellisiltä sivuilta löytää. Eli miksi rakennettiin asuinalueen alta tunneli savio-vuosaari. Kun olisi voitu tehdä ratalinjaus keravalta sipoon länsiosaa pitkin sinne samaiseen vuosaareen. Sipoon länsiosa kun on pelkkää asumatonta ryteikköä. Vai oliko kyseessä periaatepäätös, että sipoon puolelta vain ei saa tehdä rataa, ja että sieltä on löytynyt liito-oravan papanoitakin.

  7. #22
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Vuosaaren satamarata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Murzu
    Eli miksi rakennettiin asuinalueen alta tunneli savio-vuosaari.
    Tämä ei ole asiallinen vastaus, sillä en ole perehtynyt tähän asiaan. Minulla on vain kaksi spekulattivista vastausta:

    1
    Tunneli rakennettiin siksi, että Etelä-Suomessa on tietty louhintateollisuuden kapasiteetti, jolle täytyy keksiä töitä. Näin olen nähnyt sanoneen alan yhdistyksen edustajan televisiossa parisen vuotta sitten. Ko. edustajan huolenaihe oli, mitä tehdään kun Vuosaaren sataman louhinnat valmistuvat. Hän peräsi pääkaupunkiseudun mittavia louhintaurakoita, kuten länsimetroa ja Marjarataa.

    2
    Rautatietä pidetään nykyään ympäristöhaittana. Se meluaa ja sillä on estevaikutus. Siksi on vaikea sovittaa rautatietä edes osittain rakennettuun yhdyskuntarakenteeseen. Yksi tapa vähentää mainittuja ympäristöhaittoja on panna rautatie piiloon. Pidän tätä perustetta lähinnä huvittavana, koska tällä tavoin ei ajatella vilkkaasti liikennöidyistä teistä. Ei edes silloinkaan, kun niiden ympäristöhaitat ovat selvästi rautatietä suuremmat, kuten ne yleensä aina ovat. Kun tarvitaan tie, läheisyydessä olevien on vain sopeuduttava sen meluun, hajuun, myrkkyihin ja estevaikutukseen.

    Antero

  8. #23
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Vuosaaren satamarata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku
    Tämä ei ole asiallinen vastaus, sillä en ole perehtynyt tähän asiaan. Minulla on vain kaksi spekulattivista vastausta:

    Tunneli rakennettiin siksi, että Etelä-Suomessa on tietty louhintateollisuuden kapasiteetti, jolle täytyy keksiä töitä.

    Rautatietä pidetään nykyään ympäristöhaittana. Pidän tätä perustetta lähinnä huvittavana, koska tällä tavoin ei ajatella vilkkaasti liikennöidyistä teistä.
    Vai, että töitä täytyy keksiä. Tämähän on sitten nykyajan työttömyystyötä, kun valtio oikein pitää huolen siitä, ettei maankaivuumiehille ja -firmoille jää luu käteen. Kyllä tässä täytyy olla jotain takana. Miksi eivät nämä louhintateollisuuden yritykset ihmisineen lähde vaikka Venäjälle tekemään niitä töitä, miksi veroista pitäisi maksaa heille töitä?

    Rautatie ei ole minusta ympäristöhaitta. Näin ajateltiin ilmeisesti itämetrosta, kun se laitettiin samaan maastokäytävään Itäväylän kanssa. Päärata on oivallinen siksi, että se on sijoitettu keskelle asutusta, kauaksi moottoriteistä. Siksi se on niin suosittu. Joukkoliikenteen kohdalla ei pitäisi puhua ympäristöhaitasta.

    Teistäkin aletaan nykyään ajatella, että ne ovat ympäristöhaitta. Kehä I:stä siksi tunneloidaan tulevaisuudessa Leppävaaran kohdalla. Hyvä ratkaisu, samalla saadaan uusia taloja rakennettua ja maisemaa rumentava tie lähtee näkyvistä. Voitaisiin oikeastaan kattaa kaikki kehätiet ja Helsingin rajojen sisällä olevat moottoritiet. Enää ei liukkaus vaivaisi autoilijoita, meteli vähenisi ja saataisiin hyvien bussi- ja autoyhteyksien varrella olevia asuinalueita.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  9. #24

    Liittynyt
    31.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    674

    oletus Vs: Vuosaaren satamarata

    Vuosaaren sataman työssä tarvitaan todella suuri määrä louhetta ja sen etsimisessä ja haalimisessa on ollut kova työ ja tälläisen tunnelin louhiminen on kyllä auttanut todella paljon louheen saamisessa.

  10. #25

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Vuosaaren satamarata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku
    2
    Rautatietä pidetään nykyään ympäristöhaittana. Se meluaa ja sillä on estevaikutus.
    Arvaus 2 on se oikea. Vantaan kaupunki vastusti maanpäällstä rataa joka olisi tullut Hakunilan suunnasta ja vedetty "kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden" Hanalan peltojen yli ja olisi liittynyt päärataan Hiekkaharjun ja Koivukylän välissä. Sinänsä kummallista koska Hanalan pelloilla ei asu kuin pari maajussia joita se olisi häirinnyt, ja päärata katkaisee pellot nytkin etelä-pohjoissuunnassa. Pidin aikoinaan (asuin silloin Vantaalla) ratkaisua rakentaa tunneliin koko rata äärimmäisen tyhmänä. Vantaan olisi sensijaan pitänyt myydä Helsingille kalliilla rahalla oikeus rakentaa rata maittensa päälle. Maanpäälliesenä se olisi myöhemmässä vaiheessa voitu suht helposti 2-raiteistaa, niin olisi saatu matkustajaliikennettä sille ts Marja-radan jatkohaara itään.

    t. Rainer
    Viimeisin muokkaaja vko; 03.10.2006 kello 20:56. Syy: lainausta lyhennetty

  11. #26
    Eki
    Eki ei ole kirjautuneena
    Eki avatar
    Liittynyt
    11.07.2005
    Viestejä
    191

    oletus Vs: Re: Vuosaaren satamarata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact
    Tilapäisesti kuitenkin varmaankin sallitaan joku tilaushenkilöjuna? Ainakin vihkiäisjuna?
    Ei. Tunneliin ei tehdä savunpoistoa, joten henkilökuljetus on kielletty.

  12. #27
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: Re: Vuosaaren satamarata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Eki
    Ei.
    Lainaus onkin vuoden takainen. Olen kai jo sen jälkeen todennut, että junassa ei voi olla kuolevaisia muuta kuin veturissa

  13. #28
    Murzu avatar
    Liittynyt
    16.06.2006
    Viestejä
    355

    oletus Vs: Vuosaaren satamarata

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg
    Vantaan kaupunki vastusti maanpäällstä rataa joka olisi tullut Hakunilan suunnasta ja vedetty "kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden" Hanalan peltojen yli ja olisi liittynyt päärataan Hiekkaharjun ja Koivukylän välissä.
    Siis mitähäh?!! Siinä olisi kyllä vielä vähemmän järkeä vetää rata hiekkaharjun ja koivukylän välistä. Näin käy kun karttaa katsotaan liian läheltä. Lukekaa tämä nyt tarkasti: Kysyin miksei ratalinjaa tehty linjaa KYTÖMAA-AHJO-NIKINMÄKI(itäpuoli)-VUOSAARI??? Tällöin alle olisi jäänyt alussa metsää, sitten risukkoa, ja lopuksi vesakkoa. Asuntoja ratalinjauksen haitta-alueella olisi ollut NOLLA kappaletta. Sitäpaitsi kytömaaltahan lähtee se sköldvikin rata, jota olisi voitu sitten ennen ahjoa heti motarin jälkeen jatkaa kohti vuosaarta. Asumattomien rämeikköjen halki sippoon puolelta. Alle ei jää mitään kulttuurihistoriallista, eikä muutakaan. Mutta tässä on varmasti taas se likinäköisyys ilmiö, huomataan jälkeenpäin että OHOPS. Kaiken kukkuraksi keravalta vuosaareen tulisi lyhemmäksikin matka ehdottamaani reittiä pitkin, kuin että mennään ensin väärään suuntaan saviolle asti ja sitten yhtäkkiä käänntyään vasta kohti vuosaarta, järjetöntä tunnelia pitkin. Tutkikaapa karttaa ja hämmästykää...
    Viimeisin muokkaaja Murzu; 06.10.2006 kello 11:45.

  14. #29
    Murzu avatar
    Liittynyt
    16.06.2006
    Viestejä
    355

    oletus Vs: Vallinojan seisake?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Hanaböle-nimisiä ovat myös ne kuuluisat "maisemallisesti arvokkaat" pellot Jokiniemen pohjospuolella, jonka poikki Vantaan kaupunki ei sallinut että Vuosaaren satamarata rakennetaan maan päällä, vaan jouduttiin rakentamaan 12 km pitkä tunneli sitä varten Savioon.
    Miksi ainoa maanpäällinen vaihtoehto oli Hanabölen peltojen poikki, tai muuten tunneliin? Kun karttaa zoomaa hieman kauemmas, niin lapsikin voi huomata, että Keravalta lyhin ja järkevin reitti Vuosaareen kulkisi Sipoon asumattomien metsien halki.

    Jos rata olisi tehty järkevästi, se olisi linjattu Yli-Keravan kohdilta Sköldvikin haarautuvaa rataa hyväksi käyttäen noin 2km aina Lahden motarin sillalle asti. Siitä rata olisi erkaantunut halki metsien Nikinmäen itäpuolelta kohti Sotunkia ja Länsisalmea. Loppumatka kehä3:n jatketta seuraten Vuosaareen.

    En näe ensinnäkään Savion 10km tunnelille mitään järkeviä perusteita. Toiseksi linjauksia pohdittaessa, pitäisi katsoa karttaa hieman kauempaa. Suurin osa ehdottamaani linjausta olisi neitseellistä metsää, mihin rata olisi helppo tehdä. Nyt on sitten tehty kallis tunneli, jonka pitää täyttää turvallisuusmääräykset, esim tulipalon takia. Olipa turvallisuusasiat kuinka hyvin tahansa suunniteltu, väitän että tunnelissa tapahtuva onnettomuus, on aina pahempi kuin onnettomuus taivasalla.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 13.12.2008 kello 10:52. Syy: siirretty toiseen ketjuun

  15. #30

    Liittynyt
    28.11.2005
    Viestejä
    362

    oletus Vs: Vallinojan seisake?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Murzu Näytä viesti
    Miksi ainoa maanpäällinen vaihtoehto oli Hanabölen peltojen poikki, tai muuten tunneliin? Kun karttaa zoomaa hieman kauemmas, niin lapsikin voi huomata, että Keravalta lyhin ja järkevin reitti Vuosaareen kulkisi Sipoon asumattomien metsien halki.

    Jos rata olisi tehty järkevästi, se olisi linjattu Yli-Keravan kohdilta Sköldvikin haarautuvaa rataa hyväksi käyttäen noin 2km aina Lahden motarin sillalle asti. Siitä rata olisi erkaantunut halki metsien Nikinmäen itäpuolelta kohti Sotunkia ja Länsisalmea. Loppumatka kehä3:n jatketta seuraten Vuosaareen.

    En näe ensinnäkään Savion 10km tunnelille mitään järkeviä perusteita. Toiseksi linjauksia pohdittaessa, pitäisi katsoa karttaa hieman kauempaa. Suurin osa ehdottamaani linjausta olisi neitseellistä metsää, mihin rata olisi helppo tehdä. Nyt on sitten tehty kallis tunneli, jonka pitää täyttää turvallisuusmääräykset, esim tulipalon takia. Olipa turvallisuusasiat kuinka hyvin tahansa suunniteltu, väitän että tunnelissa tapahtuva onnettomuus, on aina pahempi kuin onnettomuus taivasalla.
    Ko. alueet osuvat Sipoonkorven alueelle, johon on 2006 perustettu 17,2 neliökilometrin luonnonsuojelualue. Mm. Helsingin vihreät kannattavat kansallispuiston perustamista alueelle. Tämä selittänee miksi alueelle ei rakenneta rautateitä...

Vastaavia viestiketjuja

  1. HSL: Muutoksia Vuosaaren Jouko-linjoilla 28.3.
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 21.03.2011, 15:10
  2. HKL: Vuosaaren sataman bussiyhteydet paremmiksi
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 28.10.2008, 12:40
  3. Su 26.10.2008 Helsingin satamarata-ajo (SRHS ry)
    kirjoittanut Lari Nylund foorumissa Junat
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 27.10.2008, 21:03
  4. SRHS ry Helsingin satamarata-ajo sunnuntaina 5.10.2008
    kirjoittanut Lari Nylund foorumissa Junat
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 17.09.2008, 17:19
  5. Vuosaaren satama
    kirjoittanut Resiina foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 9
    Viimeisin viesti: 29.12.2007, 21:22

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •