Vuosaaren satamarata

Vs: Vallinojan seisake?

En näe ensinnäkään Savion 10km tunnelille mitään järkeviä perusteita.

Pitihän ratakallionporaajilla olla jotain työtä, ennen kuin päästään Itä-Espoon metron louhintaan käsiksi.

Savion tunneli on sikseen pituudeltaan n. 13,6 km ja sitten on vielä 1.1.2009 alkaen Sipoosta Helsingin kaupungin alueelle pakkosiirtyvä Labbackan tunneli, pituudeltaan n. 0,6 km.
 
Vs: Re: Vuosaaren satamarata

Tunneliin ei tehdä savunpoistoa, joten henkilökuljetus on kielletty.

Tunneli kuuluukin tällä hetkellä olevan melko savuinen, koska sataman liikenne on tähän asti hoidettu dieselvetureilla. Sähkövetoon on tiettävästi siirrytty vasta tällä viikolla.
 
Finnlinesin matkustajia kuljettavat alukset siirtyvät myös Vuosaareen, eli varsin mutkikasta ja hankalaa tulee olemaan matkustajien kulku Travemünden linjalle ilman omaa autoa.

Nykyisin Sompasaareen eli Hansaterminaaliin pääsee vielä verrattain vaivattomasti, vaikkei enää sinisellä bussilla kuitenkaan aivan terminaalin juureen.

Sataman sisällä ajaa sukkulabussi joka kuljettaa laivamatkustajia sekä -henkilökuntaa ja muita kulkevaisia. "Liikennöitsijänä" toimii FL Port Services ainakin Finnlinesin linjaliikenteen osalta, sitä en tiedä kuka hoitaa kuljetukset Tallinkin Superfast-aluksille. Siniset bussitkin kulkevat nyt suoraan uuden Hansaterminaalin eteen. (Huomasiko muuten kukaan hauskaa yksityiskohtaa linjamuutostiedotteessa - koko uusi satama puuttuu karttapohjasta...)

Satamassa ei virallisesti saa kävellä paikasta toiseen, fillaroida eikä ajella autolla jossa ei ole keltaisia valomajakoita. (Henkilöautot seuraavat "follow me"-autoa laivaan ajaessaan/sieltä poistuessaan.)
 
Sr2:lla ei Sr1:n kaltaista kosteusongelmaa Savion tunnelissa ole ollut ja todella erikoistahan se olisikin, jos sveitsiläinen veturi ei selviytyisi pitkistä tunneleista.

Vaikka uusista vetureista onkin pulaa, niin ehkä yksi Sr2 pitäisi kuitenkin varata avustamaan junat Keravan ja Vuosaaren välillä. Olisi varmasti melko työlästä lähteä muuttamaan vanhan siperialaisen veturin tekniikkaa.
 
Viimeksi muokattu:
Olisi varmasti melko työlästä lähteä muuttamaan vanhan siperialaisen veturin tekniikkaa.

Vaikka tiedän, että Sr1-veturin siperialaisnimitys on varsin leikillinen, on kuitenkin syytä tietämättömille muistuttaa, että vetureiden kotikaupunki Novotšerkassk on kauempana Siperiasta kuin vaikkapa Turku.

Samassa maassa sentään ollaan, toisin kuin Sr2:n "käkikello"-lempinimen harhaanjohtavuudessa. :)
 
Minä kyllä olen aina pitänyt käkikelloja sveitsiläisenä ilmestyksenä. Eli eikös silloin olla oikeassa maassa? Vai oliko ajatus että Sr2 on suomalainen kun on kerran Suomessa kokoonpantu?
 
Vaikka tiedän, että Sr1-veturin siperialaisnimitys on varsin leikillinen, on kuitenkin syytä tietämättömille muistuttaa, että vetureiden kotikaupunki Novotšerkassk on kauempana Siperiasta kuin vaikkapa Turku.

Tarkoitinkin oloja, joihin Sr1 on venäläisenä veturina suunniteltu.
 
Vs: Re: Vuosaaren satamarata

Ei. Tunneliin ei tehdä savunpoistoa, joten henkilökuljetus on kielletty.

Vastataas vanhaan viestiin, kun tämä on jäänyt korjaamatta...

Kyllä Savion tunnelissa on savunpoisto. Pystykuilujen yhteydessä on savunpoistokuilut, joiden alapäässä on järeät puhaltimet. Lisäksi puhaltimia löytyy suuaukkojen luota katosta. Ajorampeista saadaan korvausilma, ja savuverhoilla rajataan ja tehostetaan ilman liikettä.

Henkilökuljetuskielto liittynee evakuointireittien ahtauteen, jotka eivät ilmeisesti nykysääntöjen mukaan ole riittäviä suuremmille ihmismassoille.

Mainitsemisen arvoista on se, että tunneleihin sovelletaan rakentamishetken määräyksiä. Esimerkiksi Lahdenvuoren yli 4-kilometrisessa tunnelissa ei ole poistumisteitä lainkaan, ja varsin sujuvasti ja huoletta siellä matkustajajunat suhaavat. Tällä hetkellä ainoa matkustajaliikenteeltä kielletty rautatietunneli taitaisikin olla matkustajille se turvallisin... :)
 
Vs: Re: Vuosaaren satamarata

Kyllä Savion tunnelissa on savunpoisto. Pystykuilujen yhteydessä on savunpoistokuilut, joiden alapäässä on järeät puhaltimet. Lisäksi puhaltimia löytyy suuaukkojen luota katosta. Ajorampeista saadaan korvausilma, ja savuverhoilla rajataan ja tehostetaan ilman liikettä.
On kyllä, mutta ne on tarkoitettu kaytettäväksi poikkeustilanteissa, kuten tulipalossa tms. Onko sinne sitten jälkeenpäin lisätty "kevyempi" versio, jolla esim. dieselveturin pakokaasut voisi poistaa, en tiedä.
 
Vs: Re: Vuosaaren satamarata

Jep, tarkoitin juurikin pelastustoimissa käytettävää savunpoistojärjestelmää.

Onko sinne sitten jälkeenpäin lisätty "kevyempi" versio, jolla esim. dieselveturin pakokaasut voisi poistaa, en tiedä.

Tietääkseni mitään muuta järjestelmää ei ole, vaan ilma vaihtuu "painovoimaisesti". Tosin, nyt kun muistelen, niin olen saattanut joskus kuulla, että niitä suuaukkojen kattotuulettimia voitaisiin käyttää myös ilmanvaihdon tehostamiseen.
 
Takaisin
Ylös