Sisämaan yöjunaliikenne ajetaan alas vuodenvaihteessa

Liittynyt
24 Syyskuu 2005
Viestit
2,703
Helsingin ja Oulun väliä Savon kautta kulkeva yöjuna lakkautetaan näillä näkymin jo vuodenvaihteessa, sillä hallitus ei ole antanut VR:lle 2 miljoonaa euroa rahaa liikenteen ylläpitämiseksi. Samalla lakkautetaan yöjuna Turusta Joensuuhun. Korvaavaa liikennettä ei aloiteta Savon radalla ennen 2006 joulua.

Että tällaista, kovat ovat Keskustan hallituksella puheet joukkoliikenteen tukemisesta, mutta teot ovat tätä luokkaa...
 
Re: Sisämaan yöjunaliikenne ajetaan alass vuodenvaihteessa

kemkim sanoi:
Helsingin ja Oulun väliä Savon kautta kulkeva yöjuna lakkautetaan näillä näkymin jo vuodenvaihteessa, sillä hallitus ei ole antanut VR:lle 2 miljoonaa euroa rahaa liikenteen ylläpitämiseksi. Samalla lakkautetaan yöjuna Turusta Joensuuhun. Korvaavaa liikennettä ei aloiteta Savon radalla ennen 2006 joulua.

Että tällaista, kovat ovat Keskustan hallituksella puheet joukkoliikenteen tukemisesta, mutta teot ovat tätä luokkaa...
Aika outoa. Luullisi että se rahoitus järjestyy jollakin tavalla, ainakin siihen asti kunnes oikoradan liikenne alkaa.

t. Rainer
 
Turun-Joensuun yöjunasta jäänee jäljelle junaosuus Turku-Tampere ja takaisin sekä Savo-Kainuun junasta osuus Helsinki-Kouvola ja takaisin.
 
Hyvä VR! Tätä mä oon aina toivonu! Lakkautuksia siellä, lakkautuksia täällä, lakkautuksia joka puolella. Eikö samantien voitaisi lakkauttaa koko henkilöjunaliikenne, lukuunottamatta yhtä junaparia Joensuuhun, yhtä Turkuun, Tampereelle ny vois ajaa kaks kertaa päivässä ja Rovaniemellekin. Ajatelkaa ny mitkä säästöt VR saisi, Makuuvaunut tietty maksaa kun ne on jo tilattu mutta kaikki siniset vaunut voitaisiin hylätä, VR saisi rahaa johtajiensa virkistyspäiviin myymällä ylimääräisen kalustonsa pois, Dm12:set voitais tarjota Kuubalaisille, kelpasihan niille nekin silmiinpistävän rumat Dm11:setkin.

Mitäpä me tavaraliikenteelläkään, onhan nyt maantie sentään turvallisempi ja halvempi kuljetusmuoto kuin rautatiet. Mitä sitten jos vähän onkin liukasta talvella, säästyypähän yhdistelmän liikuttamiseen tarvittava energia kun alamäet voi lasketella pyörät lukossa liukuen.

Tokihan itäisen liikenteen vaunuja voi vetää mutta eikö venäläiset voisi tehdä sen omilla vetureillaan? Säästyisi taas kuluja kun ei tarvitsisi maksaa palkkaa niin monelle veturikuskille. Kielimuuriakaan ei ole , riittää kun kauko-ohjaaja osaa huutaa harashoo!! Harashoo! kun lähtölupa tulee.

Äkkiähän täällä keksittäneen säästöjä VR:lle, kohta varmaan pompsahtaa aloitepalkinto kotia jos joku VR:läinen tämän sattuu lukemaan ja ehdottaa ideani johtoportaaseen.

Mitä järkeä niille Kainuulaisille on yövuoroa tarjota kun onhan niillä suurimmalla osalla omat autot, viherpipertäjät tanssii onnentanssia kun yöjuna lakkaa, yksi pari saastuttavia sähköveturijunia vähemmän sinnekin!


Niin ja älkää ottako kirjoitelmaani henkilökohtaisesti, kritisoin VR:n toimintaa, en yhdenkään siellä olevan yksilön toimintaa, tämä vaan pieni mielipahan purkaus! Moderaattorillekin suotaneen oikeus poistaa koko teksti mikäli katsoo sen asiattomaksi...

Mutta ihan näin vakavasti ottaen... Eikö VR:n pitäisi olla ihmisille palveluja tuottava yritys. Nykyisellään VR:n tarjoama palvelu ja junayhteydet ovat ainakin kohtuulliset mutta eikö esimerkiski Joensuu - Turku sekä Kainuun yöjunalle olisi mitään mahdollisuuksia jatkaa liikennöimistä? RHK tosin osoitti todella lahjakkaasti sen että lakkautuksilla uhkailu saa valtion rahakirstut aukeamaan mutta onnistuuko VR:ltä sama. Tokihan ymmärtää toisaalta senkin että tappiollinen liikenne on tappiollista mutta ei nyt mene jakeluun olleskaan miksi yöjunien lakkauttamisen perään on ihan hirveä hinku. Kyllä minusta on mukavampaa käydä päivällä asioimassa Helsingissä, jos yöt voisi käyttää matkustamiseen. Mutta ei, VR ja VR Cargo on molemmat voittoa tavoittelevia firmoja, se voitto sitten halutaan keinolla millä hyvänsä, sitten maksetaan kiltisti saatu voitto osinkoina Valtiolle. Eikö EU:lla olisi jo sanomista tälkläaiseen. Tuohan on suoranaista kilpailun vääristämistä ja oman maineensa pilaamista. Missä on se vielä 80 - luvula palvellut VR joka toimitti jopa Outokumpulaiselle maataloustuotteita myyvälle pienelle firmalle tavara _junanvaunuilla_

Jos täällä saa sanoa ihan rehellisesti mielipiteensä välittämättä siitä kuinka korkea-arvoiset herrat VR:llä tätä lukee niin tekisi mieleni sanoa että VR:n johdossa on nyt jotain vialla. Olisiko aika uusia henkilöstöä siellä johtoportaassa? Alkaa rehellisesti sanottuna tuntumaan siltä (Dodii, nyt minut sitten teilataan, mutta omapahan on mielipiteeni...)

Nyt sentään VR osaa palvella ihmisiä, junissa on hyvät palvelut ja mukavat konduktöörit. Tavarajuniakin kulkee ja niitä on todella mukava kuvata, mutta kuinka kauan tätä menoa saamme nauttia rakkaasta harrastuksestamme? Onko kohta muutettava ulkomaille koska suomesta loppuu kuvauskohteet? Ei ehkä vielä, mutta tällä tyylilläsiihen ei kauaa mene!

I häv spouken.
 
Minä kyllä yhdyn täysin aiempaan kommenttiin. Nyt vihastuttaa ja pahasti. VR tahkoo vuodessa voittoa kymmeniä miljoonia, mutta silti liikenteen lakkauttamiseen on niin valtava hinku. Eikö ollenkaan ole käynyt mielessä, että ei se loputon lakkauttaminen voi voittoja kasvattaa millään? Ilmeisestikään ei.

Erityisesti pistää vihaksi yöjunien lakkauttaminen nyt heti vuodenvaihteessa. Jollain lailla korvaavat yhteydet kun aloittavat vasta oikoradan liikenteen alettua. Kuvitteleeko VR ihan vakavissaan, että nykyisiä yöjunia käyttävät ihmiset pärjäävät vajaan vuoden ilman yhteyksiään ja sitten ensi syksynä kiltisti siirtyvät rahastettaviksi kalliisiin Pendolinoihin? Ei taida ihan onnistua.

Toivottavasti bussiyhtiöt huomaavat mahdollisen markkinaraon. Kesällähän Tampere-Pieksämäki -välillä yöjuna oli korvattu bussilla, ja matkustajia oli siinäkin kohtalaisesti, eli liikenteen saattaisi bussilla ajettaessa olla kannattavaakin. VR:ää kun eivät tunnu itäsuomalaisten pikkukaupunkien kuten Kuopion, Joensuun, Kajaanin, Iisalmen ja Mikkelin yhteydet suuremmin kiinnostavan.

Ymmärrän jos jotakuta nämä purkaukset ärsyttävät, mutta toisille tässä on kyse siitä, että jatkossa ei vaan ole mahdollista päästä enää vaikkapa Kuopiosta aamuksi Ouluun siedettävään aikaan. Tai Tukholman laivoille vaikka Jyväskylästä, Kuopiosta, Joensuusta tai Mikkelistä.

Hyvin taas valtio edistää joukkoliikennettä.
 
kemkim sanoi:
Että tällaista, kovat ovat Keskustan hallituksella puheet joukkoliikenteen tukemisesta, mutta teot ovat tätä luokkaa...
En yksinomaan ryhtyisi syyttämään kepulaisia ja demareita vaikka heidän hallituksensahan tämän lakkautuspäätöksen toki tehtailikin. Tämä on joka suhteessa ja nimenomaan asenneongelma. Ensimmäinen asenneongelma on siinä, että liikenneministeriö pitää VR:ää rahanlähteenä, eikä ymmärrä sen rautatielaitoksen merkitystä koko yhteiskunnan toimivuudelle. Kainuussa nuorisotyöttömyys on tällä hetkellä 50 % luokkaa - ja onko ihmekään kun tänä globalisaation aikana seutu jätetään mätänemään omaan yksinäisyyteensä. VR taas toimii sille asetetuissa rajoissa, ja kun kunnon leipälajejakin on, ei subventoidun yöliikenteen kehittäminen varmaankaan vähempää enää voisi kiinnostaa. En yksinkertaisesti usko, että ministeriölläkään olisi kompetenssia suunnitella liikennepalveluja järkevästi. Hallitusta voidaan tietysti haukkua siitä, ettei subventioita heru. Mutta ellei keinoja liikennejärjestelmän toimivuuden parantamiseksi löydy, edessä on loputon suo. Ymmärrän kyllä, jos joku tahtoo uskoa, että kokoomus, vihreät tai vasurit olisivat voineet pelastaa yöjunat, mutta ennemmin tai myöhemmin niille kävisi huonosti joka tapauksessa ellei kukaan tahdo organisoida liikennepalveluja paremmin.

Jos poliitikoille tahtoo antaa kritiikkiä, niin osoittaisin sen lähinnä tapaan millä asiaa on valmisteltu. Julkisuudessa ei ole nähty kunnon keskustelua rautatieliikenteen tulevaisuudesta. Ei ole avoimesti pohdittu liikenteenhoidon erilaisia vaihtoehtoja, eikä liioin lippujärjestelmän yhtenäistämistä bussiliikenteen kanssa tai muita asiakkaan liikkumista helpottavia toimenpiteitä. Lakkautukset itse taas on valmisteltu hiukan salakähmäisesti, ja vasta nyt kun budjettisopu hallituksessa on jo syntynyt. Tulee mieleen, että kepu ja demarit riitelevät riitansa julkisuudelta piilossa kabineteissa, ja omien tukiryhmiensä etujen pikemmin kuin koko järjestelmän toimivuuden perusteella poimivat lakkautuskohteet. Siitähän tässäkin hiukan on kyse, että salama putoaa tavallaan kuin kirkkaalta taivaalta, eikä kukaan täysin tiedä, miten tuohon lopputulemaan on tultu ja millä perusteella.

VR:n käytöksessä häiritsee se, ettei valtiolla ole näköjään mitään haluja puuttua sen toiminnan ylilyönteihin. Loppujen lopuksi valtionyhtiön ollessa kyseessä ei varmaankaan olisi ylivoimaista valtiolta vaatia VR:ää tyytymään tappioiden korvaamiseen kannattamattomassa liikenteessä. Nythän valtio ostaa tappiollisen liikenteen, mutta VR sanelee hinnat kurittomasti oman mielensä mukaan. Ja vaikka Lahden oikorata juuri on valmistumassa - mikä voisi esim. Kainuun yöjunankin käyttäjiä lisätä - monet lakkautuksista on ehdotettu nimenomaan itäisessä Suomessa tapahtuviksi.
 
JE sanoi:
Julkisuudessa ei ole nähty kunnon keskustelua rautatieliikenteen tulevaisuudesta. Ei ole avoimesti pohdittu liikenteenhoidon erilaisia vaihtoehtoja, eikä liioin lippujärjestelmän yhtenäistämistä bussiliikenteen kanssa tai muita asiakkaan liikkumista helpottavia toimenpiteitä. Lakkautukset itse taas on valmisteltu hiukan salakähmäisesti, ja vasta nyt kun budjettisopu hallituksessa on jo syntynyt.
Jos liikennepoliittista taustaa tähän pitää hakea, niin mielestäni yöjunaliikenne urataan nyt toisen valtion omistaman liikenneyhtiön, Finnairin, kotimaanlentojen jatkuvuuden turvaamiseksi.

Finnairin johto on avoimesti lehdissä ym esittänyt kritiikkiä rautatiehenkilöliikenteen tukemista vastaan, vaikka Finskin toimintaa todellisuudessa vaikeuttavat kallistunut lentopolttoaine ja halpalentoyhtiöiden kilpailu. Tosin huhutaan että Finski olisi itse ollut välikäsien kautta osakkaana yhdessä sellaisessa joka meni n vuosi sitten konkkaan. Lisäksi Finskin kotimaanlentoja lentävä tytäryhtiö Aero käyttää virolaista työvoimaa. VR:llä ei sellaista mahdollisuutta ole.

t. Rainer
 
Pahanlaatuista perse edellä puuhun menemistä kyllä. Onko nuo vuorot tarkoitus siis lopettaa kokonaan vai jättää joku tynkä jäljelle? Esim.Helsingin ja Mikkelin, miksei Pieksämäen tai Kuopionkin, välillä nykyisen yöjunan aikataulu on päiväjunallekin sotenkuten sovellettavissa.
Kerava-Lahti-oikorataa koskevassa keskustelussahan tästä on jo puhuttukin, mutta ajankohta kyllä jaksaa yllättää...
 
Kyllähän ne kokonaan lakkaa, Jns - Tku yöjunasta jäänee jäljelle Tpe-Tku väli. Menee aika ekstriimurheiluksi kun pitää ehtiä yhteys millä ehtii Tampereelta turkuun aikasin aamulla, jos meinaa aamulaivaan ehtiä täältä Pohjois-Karjalasta. Niin ja milläs tänne iltalaivalla pääsee? kiitos Vr:n ei ainakaan kätevästi yön yli junalla, vaan pitää etsiä yöpaikka Turusta ja tuhlata päivä siihen että matkustaa tänne. Opiskelijoitakin niillä junilla kyllä liikkuu viikonloppuisin mutta kun meillä on R joka ei halua palvella pieniä ihmisryhmiä niin motissa täällä ollaan. SItä lafkaa kiinostaa enää alueet 100 kilsan säteellä Kehäkolmosesta. ainoo pidempi kannattava reitti lienee Helsinki - Rovaniemi... No tulipahan sekin kokeiltua ennenkun lakkauttavat senkin, uhkailtu on muillakin liikenteen lakkautuksilla ellei määrärahaa tule, tietoa ei ole mitä... Kainuu ja Joensuu varmat
 
Loppujen lopuksi näiden yöjunien lakkauttaminen on vain seurausta jo pitkään jatkuneesta autoistumisesta ja automielisistä asenteista. Suurimpien kaupunkien ulkopuolella joukkoliikenteeseen on syntynyt pysyvä negatiivinen kierre. Matkustajamäärät laskevat koko ajan ja koska valtio ei lisää joukkoliikenteen ostoja, lakkautetaan vuoroja jatkuvasti. Kierre vain jatkuu vuodesta toiseen. Todellista halua sen pysäyttämiseen ei edes ole, koska suurimpien kaupunkien ulkopuolella henkilöautoa pidetään oikeasti ainoana kulkumuotona. Poliitikot ehkä haluavat kerätä irtopisteitä puhumalla jonkun vuoron ostamisesta, mutta se on kuitenkin vain tekohengittämistä niin kauan kun ajatusmalli ei muutu.
 
kuukanko sanoi:
Poliitikot ehkä haluavat kerätä irtopisteitä puhumalla jonkun vuoron ostamisesta, mutta se on kuitenkin vain tekohengittämistä niin kauan kun ajatusmalli ei muutu.
Tuo on niin totta. Kun uhataan lakkautuksilla siellä ja täällä, ja poliitikot sitten jonkun satunnaisen vuoron pelastavat, se näyttää niin suurelta uroteolta, että katkera oppositio saattaa jo syyttää kotiinpäin vetämisestä. Vaikka kyse on enemmänkin Suomen politiikalle aina niin tyypillisistä "hiekkalaatikkoleikeistä" - leikitään tärkeää mitättömillä asioilla, eikä kukaan ole valmis kantamaan vastuuta mistään pitkäjänteisyyttä vaativasta.

R.Silfverberg sanoi:
Jos liikennepoliittista taustaa tähän pitää hakea, niin mielestäni yöjunaliikenne urataan nyt toisen valtion omistaman liikenneyhtiön, Finnairin, kotimaanlentojen jatkuvuuden turvaamiseksi.
Tuonsuuntaista ilmiötä on havaittavissa Ruotsissakin, jossa uhanalaisia ovat olleet mm. reitit Tukholmasta Pohjois-Ruotsiin ja Osloon. Ruotsissa pitkälti SJ:n monopolin jäänteiden seurauksena mutta myös muista syistä rautateiden kaukoliikenteen liput ovat uskomattoman kalliit - Suomessahan emme oikeasti maksa kaukoliikennelipuista kuin pilkkahinnan - eikä keskivertokansalaisella ole enää mahdollisuutta hoitaa lomamatkojaan junalla, ellei sitten ihan paikallisesta liikenteestä ole kyse.
 
JE sanoi:
Tuonsuuntaista ilmiötä on havaittavissa Ruotsissakin, jossa uhanalaisia ovat olleet mm. reitit Tukholmasta Pohjois-Ruotsiin ja Osloon. Ruotsissa pitkälti SJ:n monopolin jäänteiden seurauksena mutta myös muista syistä rautateiden kaukoliikenteen liput ovat uskomattoman kalliit - Suomessahan emme oikeasti maksa kaukoliikennelipuista kuin pilkkahinnan - eikä keskivertokansalaisella ole enää mahdollisuutta hoitaa lomamatkojaan junalla, ellei sitten ihan paikallisesta liikenteestä ole kyse.
Matkustava kansa saa osittain myös syyttää itseään että yöjunilla menee huonosti. Lentäminen on monen mielestä niin paljon mukavempaa, ja makuuvaunuissa monella nukkuminen tuottaa vaikeuksia. Lisäksi VR:n makuuvaunut alkavat olla vanhoja ja ihmiset vieroksuvat sitä että wc on käytävällä ja mitään suhkua ei ole. Uudet 2-kerrosmakuuvaunut, joissa nämä puutteet on korjattu, tulevat liikenteeseen 10 vuotta liian myöhään.

Onneksi Lapin yöjunat ovat paremmin kannattavia, muttta se johtuu siitä että ne vievät lähelle Lapin suuria talviurheilukeskuksia ja niissä on autojenkuljetusmahdollisuus, ja Finnairin konekapasiteetti ei riitä kaikkien hiihtolomalaisten lennättämiseen näihin kohteisiin.

Jos Taivalkosken rataa olisi joskus jatkettu Kemijärvelle asti (tai miksei Jäämerelle) niin osa Lapin yöjunista ajettaisiin varmasti Savon rataa pitkin, ja tätä surkeaa tilannetta ei olisi päässyt syntymään.

Toivottavasti Savon-Kainuun-Pohjois-Karjalan yöjuna herää henkiin edes lomasesongiksi, parannetuin palveluin, jolloin olisi pientä toivoa vakiinnuttaa liikenne ympärivuotiseksi. Olen ymmärtänyt että Kainuun ja Koillismaan lomakeskuksiin matkustaa paljon venäläisiä turisteja myös junalla, ja yöjunavaihtoehto voisi olla ihan toimiva ratkaisu, yöjuna voisi ottaa mukaan myös suoria venäläisiä vaunuja Pietarista jotka liitetään Kouvolassa.

Mitä Joensuu-Tampere-Turku laivajunayhteyteen tulee, niin oikoradan valmistuttua olisi varmaan mielekkäämpää kulkea Helsingin kautta. Nähtäväksi jää myös, kuinka kauan Viking ja Silja enää pitävät pystyssä 100 vuoden ajan katkeamatta joka päivä kulkenutta Turun-Tukholman matkustajalaivayhteyttä, koska se reitti kannattaa alkoholipoliittisista syistä huonommin kuin Hki-Tukholma, Hki-Tallinna tai Tallinna-Tukholma. Näin se valitettavasti on, että kuluttajat äänestävät jaloillaan. Voi olla että parin vuoden päästä Turun ja Tukholman välillä kulkee vain rahtilaivoja jotka myyvät matkustajapaikkoja vain periaatteella "koko hytti maksettava ja auto oltava mukana", kuten Seawind ja Finnlines nyt tekevät.

t. Rainer
 
Ei turun ja ruotsin välillä nytkään ole kesä ja muitten lomasesonkien ulkopuolella paljon matkustajia. silja ja viikkari suorastaan tuputtavat halpoja tai ilmaisia risteilyjä ihmisille. VR lopetti laiva-juna alennukset jokin aika sitten ja silja otti mainoksensa pois niistä kahdesta vaunusta, jotka olivat siljan väreissä. Turun laivat ovat silti yhä paljon havempia kuin helsingin.
Eurooppa, Festivaali, Amorella ja Isabella alkavat muutenkin olla loppuunkäytettyjä romuja. Ei näillä matkustajamäärillä saada koskaan uudempia tilalle. Voisi satamaan ajaa ainakin kesäsesonkina junia. Täytyy vaan toivoa että joskus joku yksityinen kiinnostuu ja alkaa ajaa junia turun satamaan vaikka Kostamuksesta asti!
 
JSL sanoi:
Turun laivat ovat silti yhä paljon havempia kuin helsingin.
Eurooppa, Festivaali, Amorella ja Isabella alkavat muutenkin olla loppuunkäytettyjä romuja. Ei näillä matkustajamäärillä saada koskaan uudempia tilalle.
Se on ainakin tiedossa että Silja aikoo tilata 2 uutta rahti-juna-auto-matkustajalauttaa, korvaamaan nykyiset Seawindin ja Siljan nimissä kulkevat Turun-Tukholman laivat.

Se, mikä niiden lopullinen reitti tulee olemaan on myös epäselvä. Tukholman kaupunki aikoo häätää laivat pois Värtanin satamasta koska aikoo rakentaa paikalle asuntoja (kuulostaako tutulta?). Se tietäisi, että Siljan laivat voivat sen jälkeen käyttää vain joko Stadsgårdenin satamaa joka on ennestään täynnä Vikingin ja Birkan ja muiden laivoja, tai Kapellskäriä tai Nynäshamnia. Rautatiehan on vain Nynäshamniin, eli uudet junalautat kulkisivat todennäköisesti sinne, ja vain Helsingistä lähtevä Siljan laiva Tukholman Stadsgårdeniin. Jos koko Siljaa on olemassa enää siinä vaiheessa. Vikingin Turun laivat ehkä siirtyvät Kapellskärin satamaan, josta heidän liikenteensä 1950-luvulla alkoi.

t. Rainer
 
kuukanko sanoi:
Loppujen lopuksi näiden yöjunien lakkauttaminen on vain seurausta jo pitkään jatkuneesta autoistumisesta ja automielisistä asenteista. Suurimpien kaupunkien ulkopuolella joukkoliikenteeseen on syntynyt pysyvä negatiivinen kierre. Matkustajamäärät laskevat koko ajan ja koska valtio ei lisää joukkoliikenteen ostoja, lakkautetaan vuoroja jatkuvasti. Kierre vain jatkuu vuodesta toiseen. Todellista halua sen pysäyttämiseen ei edes ole, koska suurimpien kaupunkien ulkopuolella henkilöautoa pidetään oikeasti ainoana kulkumuotona. Poliitikot ehkä haluavat kerätä irtopisteitä puhumalla jonkun vuoron ostamisesta, mutta se on kuitenkin vain tekohengittämistä niin kauan kun ajatusmalli ei muutu.
Tässä on paljon totta. Ihmettelen vain sitä, miksi Suomessa VR:n asema on aina vain niin pyhä, että mitään VR Oy:n toimia ei ole lupa asettaa kyseenalaiseksi.

Jos ja kun valtiolla ei ole rahaa tukea VR:n toimintaa, johon jatkuvasti pitäisi olla vain enemmän rahaa, pitäisi tietenkin kysyä, miksi aina pitää maksaa enemmän ja voisiko touhua hoitaa vähemmällä rahalla.

Keinotkin ovat tiedossa. EU:n avoin rautatiepolitiikka on osoittautunut oikeaksi siellä, missä sitä on toteutettu. Mutta meillä vain todetaan, että ei tänne ennen kuin EU pakottaa.

Antero
 
Takaisin
Ylös