Sivu 12 / 12 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 289101112
Näytetään tulokset 166-173/173

Viestiketju: Sisämaan yöjunaliikenne ajetaan alas vuodenvaihteessa

  1. #166
    PNu
    PNu ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.09.2005
    Viestejä
    908

    oletus Vs: Sisämaan yöjunaliikenne ajetaan alas vuodenvaihteessa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut jarkkovoutilainen Näytä viesti
    Sitä ennen idän suunta hoidettiin kuten vielä mm. heinäkuussa 2010. Kemijärven ja sellutehtaan vaihtotöitä tehtiin myös Dr16:sta, eli yöjunan veturilla. Rataosan Kemijärvi-Isokylä rataluokka on ollut B1, sallien siis Dr16 -käytön lakkautetun sellutehtaan raskaiden vaunukuormien + kemikaalivaunujen takia.
    Mutta siis yöjunakapinan aikaankin kävi Kemijärvellä pikajunan Dv12-veturin lisäksi tavarajunissa muitakin Dv12-vetureita, joten yöjunan aikataulun muuttaminen ei olisi tarkoittanut, etteikö vaihtotöiden ja Kelloselän radan liikenteen järjestäminen ollut yhä mahdollista.

    Toisaalta Dr16-veturia sekä Edm-vaunuja yöjunassa käytettäessä olisi Kemijärvelle pitänyt ajaa tavarajuna Dv12-vetureilla Kelloselän liikennettä varten, joten ei tämäkään vaihtoehto olisi veturitarvetta yhtään vähentänyt. Ennemminkin päin vastoin, koska yksi Dv12 olisi korvattu tehokkaammalla Dr16-veturilla.

  2. #167

    Liittynyt
    12.12.2010
    Viestejä
    568

    oletus Vs: Yöjunaliikenne Taivalkoskelle?

    Kiinnostaako jengiä skannauspumpsi sisämaan yöjunien aikatauluista vuodelta 1993? Siinä näkyy mm. yllä mainitun Joensuun kautta Ouluun menneen yöjunan pysähdyspaikat Nurmeksen ja Kontiomäen välillä, ynnä tietysti kaikkea muuta mielenkiintoista.

  3. #168
    JSL
    JSL ei ole kirjautuneena
    JSL avatar
    Liittynyt
    31.07.2005
    Viestejä
    822

    oletus Vs: Yöjunaliikenne Taivalkoskelle?

    Laita ihmeessä jakoon. Joskushan noita oli netissä mut en jaksanut tallennella.

  4. #169

    Liittynyt
    12.12.2010
    Viestejä
    568

    oletus Vs: Yöjunaliikenne Taivalkoskelle?

    Tässäpä tämä koko läjä. Nämä oli pakko kuvata kameralla, sillä skanneri ei oikein tykkää raamatuista. Jos kuvanlaatu on liian huono, yritän keksiä jotain muuta.

    Lähde: Turisti 23.5.-31.12.1993.
    --
    Nimi: IMG_2082.jpg
Katselukertoja: 666
Koko: 138,7 KB
    --
    Nimi: IMG_2083.jpg
Katselukertoja: 664
Koko: 122,8 KB
    --
    Nimi: IMG_2084.jpg
Katselukertoja: 659
Koko: 117,4 KB
    --
    Nimi: IMG_2085.jpg
Katselukertoja: 660
Koko: 118,9 KB
    --
    Nimi: IMG_2086.jpg
Katselukertoja: 667
Koko: 105,9 KB
    --
    Nimi: IMG_2087.jpg
Katselukertoja: 664
Koko: 116,2 KB
    --
    Nimi: IMG_2088.jpg
Katselukertoja: 683
Koko: 110,8 KB
    --
    Nimi: IMG_2089.jpg
Katselukertoja: 669
Koko: 105,1 KB
    --

  5. #170

    Liittynyt
    12.12.2010
    Viestejä
    568

    oletus Vs: Yöjunaliikenne Taivalkoskelle?

    Tässä vielä kaksi rataosaa, sillä nämä eivät mahtuneet kuvamäärärajoituksen vuoksi samaan viestiin.
    --
    Nimi: IMG_2090.jpg
Katselukertoja: 666
Koko: 102,1 KB
    --
    Nimi: IMG_2092.jpg
Katselukertoja: 674
Koko: 117,0 KB
    --
    Parikkala-Savonlinna-Parikkala-pätkä on sikäli mielenkiintoinen, että Savonlinnaan on päässyt Helsingistä suorilla makuuvaunuilla vielä parikymmentä vuotta sitten! Liian hyvää ollakseen totta, siksipä se ei ole mahdollista nykyisissä suomalaisissa erityisolosuhteissa.

  6. #171
    Tunnistettu jäsen TEP70 avatar
    Liittynyt
    25.07.2005
    Sijainti
    Lappeenranta
    Viestejä
    1382

    oletus Vs: Sisämaan yöjunaliikenne ajetaan alas vuodenvaihteessa

    16.8.1993 alkaen oli suuri uhka, että huomattava määrä henkilöliikennettä olisi lopetettu kokonaan. Tuosta näkyy, että Parikkala-Savonlinna oli tulilinjalla, Kouvola-Kotka oli listalla ja ettei peräti liikenne Haapamäeltä kaikkiin suuntiin ollut myös. Löytyisiköhän kotoa vielä joku tuon ajan lehtileike? Rahaa kuitenkin jostain löytyi, mutta Karjalan radan yöjuna jäi historiaan.
    Moottori keskellä lattian alla - sijainti, joka on yrityksellenne sijoitus.

  7. #172
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus Vs: Sisämaan yöjunaliikenne ajetaan alas vuodenvaihteessa

    Alkuperäinen suunnitelma vuonna 1993 oli lakkauttaa suurehko määrä liikennettä kahdessa erässä, osa aikataulukauden vaihtuessa, osa 16.8.1993 alkaen. Jako meni muistaakseni jotenkin näin:

    Aikataulukauden vaihde:

    Kouvola-Kotka, kaikki liikenne
    Iisalmi-Ylivieska, kaikki liikenne
    Haapamäen kolmio, paitsi kaksi läpikulkevaa junaparia Tampere-Haapamäki-Seinäjoki, mutta ml. kaikki liikenne Jyväskylä-Haapamäki

    16.8.1993:

    makuujunapari Helsinki-Joensuu-Kontiomäki, ml. kaikki liikenne Nurmes-Kontiomäki
    Parikkala-Savonlinna

    Aikataulukauden vaihteen lakkautukset saatiin ensin siirrettyä tapahtuviksi vasta 16.8. alkaen nekin, ja kesän kuluessa lakkautussuunnitelmat elivät. Jossain vaiheessa julkisuuteen vuoti hiukan muutettu lakkautussuunnitelma, jossa Haapamäen kolmio olikin säästynyt niin, että kaikilla haaroilla, myös Jyväskylä-Haapamäki, liikenne olisi jatkunut. Kompensaatioksi lakkautuslistalle tuli Hangon rata. Ymmärrettävästi tässä tilanteessa lakkautuksia lykättiin, paitsi makuujunan osalta, ensin 1.10.1993 saakka, ja sitten peruttiin pysyvästi. Hangon radan lakkautushan ei olisi voinut tulla kyseeseen maassa, jossa liikenneministerin salkku kuului RKP:lle... Jotain kuitenkin oli tehtävä, jotta kustannuksia olisi saatu kuriin, ja niin syntyi Dm10-hanke, joka hyvästä yrityksestä huolimatta ei sillä erää vielä tuottanut mitään sen enempää. Paremmin asioita muistavat korjatkoon jos meni jotain metsään.
    terveisin
    JE

  8. #173
    Tunnistettu jäsen TEP70 avatar
    Liittynyt
    25.07.2005
    Sijainti
    Lappeenranta
    Viestejä
    1382

    oletus Vs: Sisämaan yöjunaliikenne ajetaan alas vuodenvaihteessa

    Tuolloin 16.8.1993 lakkautettiin myös ne rippeet, joita oli jäljellä Jyväskylä-Pieksämäki-paikallisliikenteestä eli aamun 921 (ma-la) ja sunnuntai-illan 926. Välipysähdykset olivat jääneet pois jo aikaisemmin, samoin ma-pe Pieksämäeltä lähtenyt H 924. Matkustin itse viimeisellä 926:lla Pieksämäeltä Jyväskylään.
    Moottori keskellä lattian alla - sijainti, joka on yrityksellenne sijoitus.

Sivu 12 / 12 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 289101112

Vastaavia viestiketjuja

  1. Yöjunaliikenne Taivalkoskelle?
    kirjoittanut KMT foorumissa Junat
    Vastauksia: 26
    Viimeisin viesti: 19.03.2013, 12:11
  2. HSL: Liikenteen päästöt alas, joukkoliikenne nousuun
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 22.09.2010, 14:00
  3. HSL: Liikenne vuodenvaihteessa
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 01.01.2010, 22:00
  4. Bergen: Muuri tuli alas
    kirjoittanut Skurubisin foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 14.01.2006, 01:33

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •