Sisämaan yöjunaliikenne ajetaan alas vuodenvaihteessa

Re: Huokeat makuupaikat

R.Silfverberg sanoi:
Eli ainoa mahdollisuus vaikuttaisi olevan hintojenkorotus, mutta jotta asiakkaat kokevat hinnoittelun mielekkääksi ja oikeudenmukaiseksi, olisi syytä hinnoitella myös makuupaikat matkan pituuden mukaan, tähän astihan makuuupaikan hinta on ollut sama meni sitten Tampereelta Ouluun tai Helsingistä Kolariin.
Minusta nykyinen hinnoittelukäytöntö on varsin perusteltu, koska makuupaikasta aiheutuvat siivous yms. kustannukset lienevät melko lailla matkan pituudesta riippumattomia. Makuuvaunuliikenne on sikäli ongelmallista, ettei samaa paikkaa voida myydä esim. Helsingistä Ylivieskaan yhdelle matkustajalle ja Ylivieskasta Rovaniemelle toiselle vaan molemmille on varattava oma paikka toisin kuin päiväjunissa. Ei ole mielekästä houkutella kovin lyhytmatkaisia matkustajia makuuvaunuun hintoja porrastamalla, koska suurella osalla matkasta jouduttaisiin silloin kuskaamaan tyhjiä paikkoja. Toisaalta makuupaikan rinnalla ostettavan junalipun hinta määräytyy kuitenkin matkan pituuden mukaan, joten tietty porrastus on olemassa nykyäänkin.
 
Re: Huokeat makuupaikat

PNu sanoi:
Minusta nykyinen hinnoittelukäytöntö on varsin perusteltu, koska makuupaikasta aiheutuvat siivous yms. kustannukset lienevät melko lailla matkan pituudesta riippumattomia. Makuuvaunuliikenne on sikäli ongelmallista, ettei samaa paikkaa voida myydä esim. Helsingistä Ylivieskaan yhdelle matkustajalle ja Ylivieskasta Rovaniemelle toiselle vaan molemmille on varattava oma paikka toisin kuin päiväjunissa. Ei ole mielekästä houkutella kovin lyhytmatkaisia matkustajia makuuvaunuun hintoja porrastamalla, koska suurella osalla matkasta jouduttaisiin silloin kuskaamaan tyhjiä paikkoja. Toisaalta makuupaikan rinnalla ostettavan junalipun hinta määräytyy kuitenkin matkan pituuden mukaan, joten tietty porrastus on olemassa nykyäänkin.
En ollut ajatellut niin pitkälle, mutta jos hinnankorotuksiin kuitenkin mennään, niin lyhytmatkalaisille pitäisi antaa jotain alennusta, etteivät he koe hintoja kohtuuttomina, ja ala kulkea omalla autolla. Ymmärtääkseni monessa muussa maassa makuupaikkojen hinnat määräytyvät jollain tavalla matkan pituuden mukaan. Suomessa voisi olla 2 hintaporrasta: Alle 800 km / 10 tuntia ja yli 800 km / 10 tuntia.

VR:llä voisi olla yli 10 tuntia kestävillä yöjunamatkoilla sellainen palvelu että vaunupalvelija kävisi petaamassa sängyt iltayhdeksältä jos matka on alkanut ennen klo 2000, ja kääntää vuoteen taas päiväasentoon eli sohvaksi aamuyhdeksältä, jos määränpääh'n saavutaan vasta klo 1000 jälkeen. Jos tällaista palvelua olisi, niin siitä voisi maksaa jo jotain.

t. Rainer
 
JE sanoi:
Yöjunaliikenne Helsingistä ja Turusta Pieksämäen kautta Ouluun ja Joensuuhun lakkautetaan 1.9.2006.

Liikenne- ja viestintäministeriön tiedote aiheesta
LVM perustelee lakkauttamista seuraavasti: "Yöjunia korvaa muun muassa päiväjunayhteyksien nopeutuminen". Suorastaan nerokas oivallus: ongelma poistuu kivutta, kun muutetaan ihmisten öinen matkustustarve päiväsaikaan tapahtuvaksi!
 
Ainoa ihmeellinen asia on, että ministeriön on täytynyt odottaa näin pitkään sopivan tekosyyn löytymistä.
 
Ollyboy sanoi:
LVM perustelee lakkauttamista seuraavasti: "Yöjunia korvaa muun muassa päiväjunayhteyksien nopeutuminen".
Lisäksi palvelukin paranee: sen sijaan, että esim. Kajaanista Helsinkiin matkustava aloittaisi matkansa normaaliin nukkumaanmenoaikaan yöjunassa ja olisi perillä Helsingissä kahdeksalta, tämä voi tulevaisuudessa matkustaa heräten mukavasti kolmelta yöllä noustakseen neljältä lähtevään Pendolinoon, joka ei kuitenkaan ehdi Helsinkiin ennen puoli kymmentä aamulla. On se hyvä kun joukkoliikennettä kehitetään!
 
Ilman vuosien jahkailua kilpailun avaamisen kanssa nuo nyt lopetettavaksi aiotut junayhteydet olisi voitu kilpailuttaa, kuten Ruotsissa on tehty. Nyt ne varmastikin loppuvat sitten ikuisiksi ajoiksi. :evil: Kun ei VR halua niitä ajaa, niin lopetetaan kokonaan. Täysin poissuljettu ajatus, että joku ohuemmalla organisaatiolla toimiva yksityinen yrityskään niitä kykenisi hoitamaan.
 
TEP70 sanoi:
Ilman vuosien jahkailua kilpailun avaamisen kanssa nuo nyt lopetettavaksi aiotut junayhteydet olisi voitu kilpailuttaa, kuten Ruotsissa on tehty. Nyt ne varmastikin loppuvat sitten ikuisiksi ajoiksi. :evil: Kun ei VR halua niitä ajaa, niin lopetetaan kokonaan. Täysin poissuljettu ajatus, että joku ohuemmalla organisaatiolla toimiva yksityinen yrityskään niitä kykenisi hoitamaan.
Juuri tämähän on touhun tarkoitus. Pari vuotta pois ajosta, niin junavuoron uudelleen aloittaminen on käytännössä mahdotonta. Tällä tavalla monopoliyhtiö varmistelee asemiaan siitä riippumatta, miten älyttömästi se itse toimii.

Antero
 
Miksi junavuoroa ei voitaisi aloittaa puhtaalta pöydältä?

Antero Alku sanoi:
Juuri tämähän on touhun tarkoitus. Pari vuotta pois ajosta, niin junavuoron uudelleen aloittaminen on käytännössä mahdotonta. Tällä tavalla monopoliyhtiö varmistelee asemiaan siitä riippumatta, miten älyttömästi se itse toimii.
Minkä takia pari vuotta poissa olleen vuoron uudelleen aloittaminen olisi mahdotonta? Huonosti on tilanne, jos matkustajavirta käy vain koko ajan pois junista, eikä uusia matkustajia saada, vain vanhoja saadaan pidettyä miten kuten. Eiköhän junilla ole vielä hyvät saumat, kun nopeuksia pistetään uuteen uskoon ja autoilu kallistuu päivä päivältä.
 
Re: Miksi junavuoroa ei voitaisi aloittaa puhtaalta pöydältä

kemkim sanoi:
Minkä takia pari vuotta poissa olleen vuoron uudelleen aloittaminen olisi mahdotonta?
Junien käyttäjän on keksittävä itselleen toinen matkustusmuoto, jos junaliikenne loppuu. Pari vuotta on sellainen aika, että siinä ehtii tottua bussiin tai hankkii oman auton. Kun aika kuluu edelleen, maankäyttö alkaa siirtyä maantien varteen radan varresta. Tällainen kehitys alkaa näkyä noin 5 vuoden kuluessa ja 10 vuoden päästä ratavarret alkavat olla kuolleita.

Tavallisella kaupankäynnin kielellä asiakas on menetetty. Ja sen saaminen takaisin on vaikeampaa kuin silloin, kun tullaan markkinoille uutena. Uudella tuotteella ei ole valmiiksi huonoa ja epäluotettavaa mainetta kuten lopetetulla junaliikenteellä.

Antero
 
Re: Miksi junavuoroa ei voitaisi aloittaa puhtaalta pöydältä

Antero Alku sanoi:
Junien käyttäjän on keksittävä itselleen toinen matkustusmuoto, jos junaliikenne loppuu. Pari vuotta on sellainen aika, että siinä ehtii tottua bussiin tai hankkii oman auton. Kun aika kuluu edelleen, maankäyttö alkaa siirtyä maantien varteen radan varresta. Tällainen kehitys alkaa näkyä noin 5 vuoden kuluessa ja 10 vuoden päästä ratavarret alkavat olla kuolleita.

Tavallisella kaupankäynnin kielellä asiakas on menetetty. Ja sen saaminen takaisin on vaikeampaa kuin silloin, kun tullaan markkinoille uutena. Uudella tuotteella ei ole valmiiksi huonoa ja epäluotettavaa mainetta kuten lopetetulla junaliikenteellä.
Savon radan tapauksessa olettaisin, että matkustajista suurin osa tulee kyytiin suuremmista kaupungeista (Kajaani, Iisalmi, Kuopio). Näiden keskustat tiettävästi ovat jatkossakin pysymässä nykyisellä paikallaan. Pienemmissä kunnissa taas liityntään joutuu nykyisinkin käyttämään autoa. Uskoisin edelleen, että jos kaavoittajat näkevät tulevaisuuteen, niin tajuavat että tieliikenteellä ei ole kovin ruusuista tulevaisuutta ja kaavoittavat vaikka varmuuden vuoksikin ratojen varteen. Seisakkeita on helppo pystyttää.

Asiaan vaikuttaa myöskin jatkuva muuttoliike pääkaupunkiseudulle varsinkin Savosta, jos pk-seudulla kaavoitus hoidetaan hyvin ratojen varteen, ei ole ongelmaa. Tietenkin tämä tarkoittaa sitä, että nämä muuttajat eivät enää niitä Savon junia käytä, ainakaan yhtä usein, mutta nämä muuttajat on helppo muuton yhteydessä totuttaa käyttämään pääkaupunkiseudun hyvätasoista joukkoliikennettä. Tähän informointiin tulisi mielestäni panostaa nykyistä enemmän ja tarjota vaikka tervetuliaislahjaksi pari päivää ilmaista joukkoliikennettä.
 
Re: Miksi junavuoroa ei voitaisi aloittaa puhtaalta pöydältä

kemkim sanoi:
Uskoisin edelleen, että jos kaavoittajat näkevät tulevaisuuteen, niin tajuavat että tieliikenteellä ei ole kovin ruusuista tulevaisuutta ja kaavoittavat vaikka varmuuden vuoksikin ratojen varteen. Seisakkeita on helppo pystyttää.
Valitettavasti näin ei ole. Kaavoittajilla ja kunnallispoliitikoilla olisi kyllä halua suosia ratoja, mutta se on mahdotonta. Ihmiset haluavat asumaan sinne, missä hyvät liikenneyhteydet ovat käytettävissä heti. On turha kaavoittaa tontteja radan varteen. Kukaan ei osta ja rakenna niitä odottamaan sitä, että viereen ilmestyisi seisake joskus, ja että siihen vielä saataisiin pysähtymään juna. Töihin ja kouluun on päästävä muuttoa seuraavana päivänä.

Ihmiset eivät myöskään usko autoilun tulevaisuuden synkkiä ennusteita. Mikään ei käytännössä todista, että autoilu kävisi kohta mahdottomaksi. Juuri tällä hetkellä esimerkiksi muokataan vahvasti mielikuvaa biopolttoaineista, jotka ratkaisevat öljyntuotannon ongelmat ja pelastavat autoilun. En ole nähnyt yhtäkään laskelmaa siitä, miten tämä on mahdollista, jos dieselöljyn seassa voi olla 15 % kasviöljyä. Tyhjästäkö tulee 85 % maaöljyä, ja muuttuvatko bensiinikäyttöiset autot dieseleiksi Eduskunnan päätöksellä?

kemkim sanoi:
...nämä muuttajat on helppo muuton yhteydessä totuttaa käyttämään pääkaupunkiseudun hyvätasoista joukkoliikennettä. Tähän informointiin tulisi mielestäni panostaa nykyistä enemmän ja tarjota vaikka tervetuliaislahjaksi pari päivää ilmaista joukkoliikennettä.
Tuo olisi mainio idea, eikä se edes todellisuudessa maksa mitään. Samat bussit kulkisivat joka tapauksessa. Mutta onko muuttajalle tarjolla hyvää joukkoliikennettä? Muuttajalla ei ole varaa ostaa asuntoa hyvän joukkoliikenteen alueelta, koska siellä asunnot ovat kaikkein kalleimmat. Kehyskunnissa jäädään YTV-alueen ulkopuolelle, jossa palvelu voi olla 2 bussivuoroa päivässä. Kotipitäjässä on jo totuttu auton käyttöön, joten niitä voi olla taloudessa jo valmiiksi ostettuna vähintään kaksi kappaletta. Ole siinä sitten joukkoliikennemyönteinen.

Antero
 
Re: Miksi junavuoroa ei voitaisi aloittaa puhtaalta pöydältä

Antero Alku sanoi:
Ihmiset haluavat asumaan sinne, missä hyvät liikenneyhteydet ovat käytettävissä heti.
Voitaisiinhan näille radan varsille kaavoittaa tarpeeksi asutusta ja laittaa busseja kulkemaan, jotta liikenneyhteydet pelaavat. Kaavoitettaisiin valmiisiin radan varren taajamien lähelle, joissa on hyvät valtatieyhteydetkin, junat olisi sitten helppo tarvittaessa ottaa käyttöön.

Ja jos eivät ihmiset muuten usko, että tulevaisuus on rautateiden, sen kuin tuhlaavat rahansa Nurmijärven korpiasuntoihin, ainakin valistuneet kansalaiset tajuavat ostaa asuntonsa ratojen varsilta ja kaupunkien keskustojen tietämistä palvelujen läheltä. Vuokra-asujien tilanne on kurjempi, sillä kun oikeasti autoilu alkaa olla loppusuoralla, niin hyvien yhteyksien päässä olevien asuntojen vuokrat hyppäävät pilviin, kun nurmijärveläiset muuttavat niihin paniikissa.

Antero Alku sanoi:
Muuttajalla ei ole varaa ostaa asuntoa hyvän joukkoliikenteen alueelta, koska siellä asunnot ovat kaikkein kalleimmat. Kehyskunnissa jäädään YTV-alueen ulkopuolelle, jossa palvelu voi olla 2 bussivuoroa päivässä. Kotipitäjässä on jo totuttu auton käyttöön, joten niitä voi olla taloudessa jo valmiiksi ostettuna vähintään kaksi kappaletta. Ole siinä sitten joukkoliikennemyönteinen.
Muuttajan pitää osata laskea myös ne autoilun kustannukset ja punnita mielessään onko halvempaa ostaa kallis asunto ja käyttää halpaa joukkoliikennettä, vai ostaa halpa asunto ja maksaa koko ajan kalliita matkakuluja.

Pääkaupunkiseudun kasvusta suurin osa ohjautuu Espooseen ja Vantaalle, jossa joukkoliikenne on käsittääkseni vielä kelvollista. Ja tuleehan se auton vaihtokin eteen näillä muuttajilla jossain vaiheessa, silloin on hyvä hetki punnita auton omistamisen mielekkyyttä, kun on tarpeeksi tuskastunut kehäteiden ruuhkissa.

Tärkeän asian otit kuitenkin esille, kehyskunnissa joukkoliikennetarjonta on maaseudun tasolla ja poikittaisyhteydet olemattomia, on hullua että Järvenpäästä Nurmijärvelle pitää kiertää Helsingin keskustan kautta! Toivottavasti tämä YTV-laajentumisen aalto jatkuisi Keravan ja Kirkkonummen jälkeen. Eiväthän sen joukkoliikenteen kustannukset ole kuin marginaalista verrattuna moniin muihin yhteiskunnan menoihin, tahdosta on lähinnä kyse.
 
Re: Miksi junavuoroa ei voitaisi aloittaa puhtaalta pöydältä

kemkim sanoi:
Muuttajan pitää osata laskea myös ne autoilun kustannukset ja punnita mielessään onko halvempaa ostaa kallis asunto ja käyttää halpaa joukkoliikennettä, vai ostaa halpa asunto ja maksaa koko ajan kalliita matkakuluja.
Tätä minäkin toivoisin, mutta vaikeaa se taitaa olla. Ja sitten on se ikävä tosiasia, että auton ostamisen perusteet eivät useinkaan ole taloudelliset, vaan psykologiset. Eihän ole mitään järkeä ostaa kahden tonnin painoista maastoautoa, kun asuu kaupungissa. Mutta kauppa käy...

Luulen, että lähitulevaisuudessa autoilun ja pelloille muuttamisen merkittävin hillitsijä on Helsingin tukkeutuminen. Kun kehätietkään eivät enää vedä, ei ongelma ole siinä, onko varaa rakentaa autotalli kolmelle autolle. Ongelma on, ettei autolla pääse työpaikalle, vain kehä 3:lle. Minulla on syyni uskoa, että tämä asia on ymmärretty edes jollain tasolla myös kehyskunnissa. Eli hyvää asuinpaikkaa tarjoaa se, jolla on tarjota raideliikenneyhteys Helsinkiin. Siihenhän Mäntsäläkin on panostanut, ja tonttikauppa on ollut vilkasta.

Kun tämä vielä ymmärrettäisiin Eduskunnassa, joka voi lopetta haluttoman VR Oy:n monopolin!

Antero
 
Keskustan nuorisojärjestö otti viikonlopun valtuuskunnassaan kannan, joka kesällä keskustan puoluekokouksen päätökseksi mahdollisesti jalostuessaan voi vaikuttaa jopa tulevaan hallitusohjelmaan.

Keskustanuoret sanoi:
Rautateiden henkilöliikenne avattava kilpailulle

Yöjunaliikenne on loppumassa eri puolilla Suomea, koska VR on haluton kehittämään muita kuin pääreittejä. Tilanteen ratkaisemiseen esitetyt keinot ovat kuitenkin olleet varsin yksipuolisia. Ainoana vaihtoehtona on esitetty VR:n tuen kasvattamista. Nykyinen hallitusohjelma pönkittää tällaisen tilanteen jatkumista turvaamalla VR:lle yksinoikeuden sanella, missä Suomessa junilla liikennöidään. Hallitusohjelmasta löytyy kirjaus, jonka mukaan henkilöliikenteen markkinoita ei vapauteta ilman EU:n pakotetta. Keskustanuoret esittävät aloitteena, että tuleva hallitusohjelma mahdollistaa henkilöliikenteen avaamisen kilpailulle. Keskustanuoret esittävät tätä myös puolueen kannaksi.
Koko kannanotto osoitteessa http://www.keskustanuoret.fi/kannanotot.htm
 
Takaisin
Ylös