Pendolinon moottoripalo

Liittynyt
23 Elokuu 2005
Viestit
3,331
HS uutisoi, että Pendolinon moottori on syttynyt tuleen Iittalassa matkalla kohti Tamperetta. Moottoripalot sähköjunissa taitavat olla aika harvinaisia; onko Suomessa koskaan ennen tapahtunut?

Syytä ei voine vielä kuin arvailla. Onnettomuustutkintakeskus tehnee kuitenkin tuostakin täysselvityksen. Riski isoihin henkilövahinkoihin on tuossa sen verran suuri.
 
HS sanoi:
Junan henkilökunta kertoi sammuttajille, että palo oli savuttanut jonkin verran, mutta savua ei levinnyt matkustamoon.

Henkilövahinkojen riskiin tarvitaan kertaluokkaa tuhoisampi palo, joka päihittää rakenteelliset matkustamon suojaukset ennen junan hallittua hätäpysäytystä ja/tai evakuointia. Tämä ei päihittänyt.

Junat eivät irtoa raiteiltaan kovin helposti, katastrofaalisesti vielä vaikeammin. Junan tekniikan aiheuttamaan katastrofiin tarvittaisiin jonkinlainen räjähdys tai muu tapahtuma joka katkaisisi junan ja heittäisi taakse jäävät vaunut pois raiteilta. Edessä olevat vaunut silti luultavasti selviäisivät säikähdyksellä vahingoittumattomien vaunujen jatkaessa matkaa ja yksinkertaisen voimaopin mukaisesti vetäen takimmaisen heittelehtivän vaunun suoraan linjaan. Pendolinon tapaisessa varsin kiinteästi kasatussa junassa yksittäiset vaunut eivät kovin helposti kaadu ilman koko yhtenäisen junan osan kaatumista.

Odotan innolla tarkennuksia, kumoamisia ja jatkoa junien fysiikkaa paremmin tuntevilta.
 
Henkilövahinkojen riskiin tarvitaan kertaluokkaa tuhoisampi palo, joka päihittää rakenteelliset matkustamon suojaukset ennen junan hallittua hätäpysäytystä ja/tai evakuointia. Tämä ei päihittänyt.

Junat eivät irtoa raiteiltaan kovin helposti, katastrofaalisesti vielä vaikeammin. Junan tekniikan aiheuttamaan katastrofiin tarvittaisiin jonkinlainen räjähdys tai muu tapahtuma joka katkaisisi junan ja heittäisi taakse jäävät vaunut pois raiteilta. Edessä olevat vaunut silti luultavasti selviäisivät säikähdyksellä vahingoittumattomien vaunujen jatkaessa matkaa ja yksinkertaisen voimaopin mukaisesti vetäen takimmaisen heittelehtivän vaunun suoraan linjaan. Pendolinon tapaisessa varsin kiinteästi kasatussa junassa yksittäiset vaunut eivät kovin helposti kaadu ilman koko yhtenäisen junan osan kaatumista.

Odotan innolla tarkennuksia, kumoamisia ja jatkoa junien fysiikkaa paremmin tuntevilta.

Junassa sattuvaan tulipaloon pitää aina suhtautua vakavasti. Pahimmassa talpauksessa ajoviimasta aiheutuva veto voi ruokkia paloa niin että se voi alkaa roihuta räjähdysmäisesti. Toki ymmärrän että nykyajan junien materiaalien pitää olla ehdottoman paloturvallisia.

Moottoreiden tai muuntajien ym laiteiden palosta voi tulla myös myrkyllisiä kaasuja. Joskus 1980-luvulla muistan että yhden Sr1-veturin muuntajan palaessa piti lähiympäristö evakuoida koska muuntaja oli vanhempaa mallia joka sisälsi PCB:tä joka palaessaan on hyvin myrkylistä. Nykyään taitaa olla kielletty aine.

t. Rainer
 
Niin, asiaa myöhemmin miettiessä syntyi minullekkin johtopäätös, että se palava materiaali ja siitä syntyvät kaasut ovat se juttu joka voisi tappaa ihmisiä pikajunassa. Mutta miten ilmastointiratkaisut vaikuttavat? Voisiko siis Pendolinossa nykymuodossaan tapahtua vaarallisien kaasujen syntymistä sisätiloissa teknisen häiriön vuoksi riittävän nopeasti ja vaarallisissa määrin?
 
Takaisin
Ylös