Näytetään tulokset 1-4/4

Viestiketju: Pendolinon moottoripalo

  1. #1

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Pendolinon moottoripalo

    HS uutisoi, että Pendolinon moottori on syttynyt tuleen Iittalassa matkalla kohti Tamperetta. Moottoripalot sähköjunissa taitavat olla aika harvinaisia; onko Suomessa koskaan ennen tapahtunut?

    Syytä ei voine vielä kuin arvailla. Onnettomuustutkintakeskus tehnee kuitenkin tuostakin täysselvityksen. Riski isoihin henkilövahinkoihin on tuossa sen verran suuri.

  2. #2

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Pendolinon moottoripalo

    Lainaus Alunperin kirjoittanut HS
    Junan henkilökunta kertoi sammuttajille, että palo oli savuttanut jonkin verran, mutta savua ei levinnyt matkustamoon.
    Henkilövahinkojen riskiin tarvitaan kertaluokkaa tuhoisampi palo, joka päihittää rakenteelliset matkustamon suojaukset ennen junan hallittua hätäpysäytystä ja/tai evakuointia. Tämä ei päihittänyt.

    Junat eivät irtoa raiteiltaan kovin helposti, katastrofaalisesti vielä vaikeammin. Junan tekniikan aiheuttamaan katastrofiin tarvittaisiin jonkinlainen räjähdys tai muu tapahtuma joka katkaisisi junan ja heittäisi taakse jäävät vaunut pois raiteilta. Edessä olevat vaunut silti luultavasti selviäisivät säikähdyksellä vahingoittumattomien vaunujen jatkaessa matkaa ja yksinkertaisen voimaopin mukaisesti vetäen takimmaisen heittelehtivän vaunun suoraan linjaan. Pendolinon tapaisessa varsin kiinteästi kasatussa junassa yksittäiset vaunut eivät kovin helposti kaadu ilman koko yhtenäisen junan osan kaatumista.

    Odotan innolla tarkennuksia, kumoamisia ja jatkoa junien fysiikkaa paremmin tuntevilta.

  3. #3

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Pendolinon moottoripalo

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Henkilövahinkojen riskiin tarvitaan kertaluokkaa tuhoisampi palo, joka päihittää rakenteelliset matkustamon suojaukset ennen junan hallittua hätäpysäytystä ja/tai evakuointia. Tämä ei päihittänyt.

    Junat eivät irtoa raiteiltaan kovin helposti, katastrofaalisesti vielä vaikeammin. Junan tekniikan aiheuttamaan katastrofiin tarvittaisiin jonkinlainen räjähdys tai muu tapahtuma joka katkaisisi junan ja heittäisi taakse jäävät vaunut pois raiteilta. Edessä olevat vaunut silti luultavasti selviäisivät säikähdyksellä vahingoittumattomien vaunujen jatkaessa matkaa ja yksinkertaisen voimaopin mukaisesti vetäen takimmaisen heittelehtivän vaunun suoraan linjaan. Pendolinon tapaisessa varsin kiinteästi kasatussa junassa yksittäiset vaunut eivät kovin helposti kaadu ilman koko yhtenäisen junan osan kaatumista.

    Odotan innolla tarkennuksia, kumoamisia ja jatkoa junien fysiikkaa paremmin tuntevilta.
    Junassa sattuvaan tulipaloon pitää aina suhtautua vakavasti. Pahimmassa talpauksessa ajoviimasta aiheutuva veto voi ruokkia paloa niin että se voi alkaa roihuta räjähdysmäisesti. Toki ymmärrän että nykyajan junien materiaalien pitää olla ehdottoman paloturvallisia.

    Moottoreiden tai muuntajien ym laiteiden palosta voi tulla myös myrkyllisiä kaasuja. Joskus 1980-luvulla muistan että yhden Sr1-veturin muuntajan palaessa piti lähiympäristö evakuoida koska muuntaja oli vanhempaa mallia joka sisälsi PCB:tä joka palaessaan on hyvin myrkylistä. Nykyään taitaa olla kielletty aine.

    t. Rainer

  4. #4

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Pendolinon moottoripalo

    Niin, asiaa myöhemmin miettiessä syntyi minullekkin johtopäätös, että se palava materiaali ja siitä syntyvät kaasut ovat se juttu joka voisi tappaa ihmisiä pikajunassa. Mutta miten ilmastointiratkaisut vaikuttavat? Voisiko siis Pendolinossa nykymuodossaan tapahtua vaarallisien kaasujen syntymistä sisätiloissa teknisen häiriön vuoksi riittävän nopeasti ja vaarallisissa määrin?

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •