Junalippu nenä menosuuntaan?

Vs: Junalippukysymys

On mahdllista muuttaa varmaan lipunmyyntijärjestelmää ainakin ns vakiovaunujen osalta niin että lipussa lukisi paikan numeron sijaan penkkirivin nulmero ja tieto onko paikka joko ikkunan tai käytävän luona ja tieto onko kasvot tai selkä menosuuntaan. Lentolipuissahan kerrotaan nimenomaan penkkirivin numero ja lisäkirjaimella paikan sijaiinti penkkirivin sisällä.

Useimmissa vaunuissa on samalla penkkirivillä istuimet samaan suuntaan, joten tuo taitaisi toimia vain niissä sinisissä, joissa istuimet ovat eri puolilla käytävää eri suuntaan. Sinänsä kyllä yksinkertainen ja toimiva idea.

Mutta olisiko tällaisesta uudistuksesta todellista hyötyä junaliikenteessä? Kuinka suuri osuus matkustajista todellakin kärsii matkapahoinvoinnista junassa jos ei saa matkustaa kasvot menosuuntaan? Junissa matkustetaan paljon iltaisin tai sellaiseen aikaan että ulkona on pimeää eikä käytännössä pysty havaitsemaan ikkunasta katsomalla yhtään mitään junan liikkeistä. Nykyaikaiset kaukojunat ovat lähes äänettömiä sisältä ja kiihdytykset ja jarrutukset pyritään hoitamaan mahdollisimamman rauhalisesti. Sen ajan kuin juna ajaa tasaista vauhtia ja jos ei näe ulos on tunne junan sisällä aivan kuin se seisoisi paikallaan.

Wikipedia tietää kertoa, että matkapahoinvoinnista kärsisi liki kolmannes ihmisistä. Viitattu Osmo Saarelman artikkeli Duodecimissa sanoo "noin kolmannes". Vaikka useimmilla oireet olisivat hyvin lieviä, puhutaan kuitenkin melko merkittävästä määrästä ihmisiä.

Pimeällä matkustaminen helpottaa joskus omaa oloani (junassa), mutta takaperin matkustamiseen ei oikein auta vaikka sen tekisi pimeällä, silmät kiinni, pipo silmillä. Juna on toki rauhallisempi kulkupeli kuin auto, mutta tuntikausien matkan aikana ehtii kuitenkin monenlaista hidastusta tulla - äkkijarrutuksiakin sattuu, rauhallisellekin kuljettajalle.
 
Vs: Junalippukysymys

Wikipedia tietää kertoa, että matkapahoinvoinnista kärsisi liki kolmannes ihmisistä. Viitattu Osmo Saarelman artikkeli Duodecimissa sanoo "noin kolmannes". Vaikka useimmilla oireet olisivat hyvin lieviä, puhutaan kuitenkin melko merkittävästä määrästä ihmisiä.
Junalla matkapahoinvoinnista kärsii huomattavasti pienempi osa ihmisistä kuin autolla tai laivalla liikkuvista, ihan johtuen siitä että rautatiet, ainakin Suomessa eivät ole niin mäkisiä tai mutkaisia kuin vanhan ajan maantiet. On toki maita joissa rautatiet ovat mäkisiä ja mutkaisia, esim alppimaat ja Norja. Norjassa oli ainakin ennen vanhaan junan istuimen selkänojan taskussa oksennuspusseja "togsykeposer" aivan kuten busseissa ja lentokoneissa.

Olen joidenkin kuulut että Suomessa nimenomaan pendolinossa matkapahoinvoinnista kärsitään junatyypeistä eniten johtuen sen korin kallistumisesta mutkissa jota matkustaja ei aina voi ennakoida. Itse en ole huomannut että pendolinokyyti olis epämukavempi siltä osin kuin muiden junien. Jos ongelma on nimenomaan pendoissa niin sen liput pitäsi myydä samalla periaatteella kuin lentokoneessa eli penkkiriveittäin. Penkkirivien numerointi voisi mennä aina takapäästä etupäähän niin että vaikka junan runkoa käännetään niin numerotkin seuraisivat mukana, eli numerot eivät olisi kiinteät vaan jotkut led-valoilla toimivat.

t. Rainer
 
Vs: Junalippukysymys

Junalla matkapahoinvoinnista kärsii huomattavasti pienempi osa ihmisistä kuin autolla tai laivalla liikkuvista, ihan johtuen siitä että rautatiet, ainakin Suomessa eivät ole niin mäkisiä tai mutkaisia kuin vanhan ajan maantiet.

Juna on toki tasaisempi kuin kumipyöräkulkine, mutta kuten aiemmin mainitsin, tulee niitä jarrutuksia ja kiihdytyksiä junassakin, varsinkin jos tuntikausia kerrallaan matkustaa.

Olen joidenkin kuulut että Suomessa nimenomaan pendolinossa matkapahoinvoinnista kärsitään junatyypeistä eniten johtuen sen korin kallistumisesta mutkissa jota matkustaja ei aina voi ennakoida. Itse en ole huomannut että pendolinokyyti olis epämukavempi siltä osin kuin muiden junien.

Oma kokemukseni on, että on epämiellyttävämpi. Tosin tämä vaihtelee sen mukaan, miten hyvässä kunnossa yksilön kallistusjärjestelmä sattuu olemaan, millä rataosalla mennään, missä vaunussa istuu jne. Toisaalta pysähdyskäyttäytyminen yleensä tekee Pendolinosta nopeamman, joten hiukan huonompi kyyti kompensoituu nopeammalla perillepääsyllä. Tämäkin on tietysti yksilöllistä; äitini kärsii eniten kaksikerrosvaunujen yläkerrassa, kun niiden sivuttaisheilunta on hiukan laajempaa kuin matalammalla sijaitsevien istuinten, mutta minua yläkerran huojunta ei haittaa.

Jos ongelma on nimenomaan pendoissa niin sen liput pitäsi myydä samalla periaatteella kuin lentokoneessa eli penkkiriveittäin. Penkkirivien numerointi voisi mennä aina takapäästä etupäähän niin että vaikka junan runkoa käännetään niin numerotkin seuraisivat mukana, eli numerot eivät olisi kiinteät vaan jotkut led-valoilla toimivat.

Hyvä idea, mutta sanoisin, että tämä ei vaadi penkkirivinumerointia, vaan jokaisella paikalla voisi edelleen olla oma numeronsa - varsinkin kun läheskään jokaisella penkkirivillä ei ole sitä neljää paikkaa. Penkkirivin numerokin pitäisi joka tapauksessa merkitä molemmille puolin käytävää, joten vain näyttöä hiukan suurentamalla siihen saisi mahtumaan kaksi penkinnumeroa.
 
Miten tässä tapauksessa toimisi sama menettely kuin Vancouver BC:n ja Portland OR:n väliä kulkevissa Amtrak Cascades -junissa. Talgon valmistamien junarunkojen penkit käännetään päätösasemilla 180 astetta jolloin aina istutaan kasvot menosuuntaan. Käytänössä tämä vaatisi penkkien olevan erillään ja hiukan limittäin, jotta kääntäminen olisi helpompaa.
 
Vaimoni kärsii matkapahoinvoinnista jopa junassa :eek: ja haluaisi aina istua nenä menosuuntaan. Näin ollen olen pyytänyt monesti lipunmyynnissä, että saisimme istua vastakkain neljän ryhmässä. Homma on onnistunut ja olemme aina vaihtaneet paikkoja junan kulkusuunnan vaihtuessa matkan aikana.

Viime matkan liput varasin verkkokaupasta, yritin itse samaa - valitsin paikkatoivomusvalikosta vastakkaiset paikat. Yllätys junassa oli kuitenkin suuri, kun paikat olivat toki neljän ryhmässä, mutta vierekkäin ja selkä menosuuntaan! Onneksi kuitenkin neljän ryhmät varataan viimeiseksi, joten saimme istua vastakkain koko matkan. Ja vaikka joku olisi paikalle sattunutkin, niin asia olisi varmaan hoitunut sopimalla. Aika harva näet pitää oksentelevasta matkaseurasta... :biggrin:

Tässä meidän ratkaisumme ongelmaan. Verkkokauppaa voisi toki kehittää niin, että kahdelle henkilölle voisi varata sieltä suoraan paikat oikeasti vastakkain.
 
Takaisin
Ylös