Junalippu nenä menosuuntaan?

Liittynyt
30 Kesäkuu 2005
Viestit
744
Tulipa männä viikolla matkustettua pitkästä aikaa junalla ja oikein Intercityllä Helsingistä Seinäjoelle. Lipun sai kätevästi ostettua kotikoneella ja kun on eläkevaari, ei hintakaan harmittanut. Minulla kävi tuuri, kun paikkani oli nenä menosuuntaan, ja kysymykseni: Näytti olevan 50 % mahdollisuus, että olisin joutunut istumaan selkäpuoli menosuuntaan, niin voiko tämän eliminoida esimerkiksi ostamalla lipun asemalla tai muuten. Sillä takaperin matkustaminen on jotenkin epämukavaa.
 
Vs: Junalippukysymys

Tulipa männä viikolla matkustettua pitkästä aikaa junalla ja oikein Intercityllä Helsingistä Seinäjoelle. Lipun sai kätevästi ostettua kotikoneella ja kun on eläkevaari, ei hintakaan harmittanut. Minulla kävi tuuri, kun paikkani oli nenä menosuuntaan, ja kysymykseni: Näytti olevan 50 % mahdollisuus, että olisin joutunut istumaan selkäpuoli menosuuntaan, niin voiko tämän eliminoida esimerkiksi ostamalla lipun asemalla tai muuten. Sillä takaperin matkustaminen on jotenkin epämukavaa.

Voi, mutta vain jos matkustaa Pendolinolla. Lipunmyyjä näkee tietokoneeltaan, mihin suuntaan nenä milläkin paikalla osoittaa - siis vaunun sisällä. Vaunujen suuntaa rataverkolla puolestaan ei voi tietää etukäteen. Helsingistä lähtiessä ja sinne saavuttaessa Pendolinon ykkösvaunu on asemaa kohti (olen törmännyt myös lipunmyyjään, joka väitti, ettei tätäkään voi etukäteen tietää, mutta vuosien kokemuksella näin on ollut aina). Helsingistä Seinäjoelle (ja takaisinkin) pääsee siis mukavasti nenä menosuuntaan, jos lipunmyyjä osaa kartastaan katsoa oikein. Toisaalta esimerkiksi Helsingistä Jyväskylään mennessä olisi nenä menosuuntaan matkustaakseen ostettava erikseen paikat Helsingistä Tampereelle ja Tampereelta Jyväskylään.
 
Vs: Junalippukysymys

Jos haluaa olla varma että matkustaa oikeaan suuntaan kannataa varata paikka päädystä, jossa on 4 hengen istuinryhmä niin että 2 istuinta on aina vastakkain. Ne paikat varataan yleensä kaikkein viimeisimpänä joten useimmissa tilanteissa saa pitää koko istunryhmän itsellään ja mennä sille tuolille istumaan jossa on mukavinta.

t. Rainer
 
Vs: Junalippukysymys

Helsingistä lähtiessä ja sinne saavuttaessa Pendolinon ykkösvaunu on asemaa kohti (olen törmännyt myös lipunmyyjään, joka väitti, ettei tätäkään voi etukäteen tietää, mutta vuosien kokemuksella näin on ollut aina).
Kävipä tässä itsellekin tänä keväänä kerran niin, että junan S 7 Pendolino oli kääntynyt väärinpäin, mistä seurasi pientä hämmennystä, kun etsin istumapaikkaani. Todella harvinaista se kyllä on, käsittääkseni matkalla esim. JKV-vian vuoksi käännetty runko pyritään kääntämään takaisin oikeaan asentoon ennen seuraavaa lähtöä.
 
Vs: Junalippukysymys

Todella harvinaista se kyllä on, käsittääkseni matkalla esim. JKV-vian vuoksi käännetty runko pyritään kääntämään takaisin oikeaan asentoon ennen seuraavaa lähtöä.

Helsinkiä lähin kääntöpaikka on Keravalla, joten aikansa ottaa se manööveri. Kaluston tiivis kierto ei tätä välttämättä mahdollista.
 
Vs: Junalippukysymys

Helsinkiä lähin kääntöpaikka on Keravalla, joten aikansa ottaa se manööveri. Kaluston tiivis kierto ei tätä välttämättä mahdollista.

Kyllä pyrkimys on mahdollisimman pikaisen kääntämiseen, koska rungon "väärinpäin" oleminen vaikeuttaa sekä matkustamista että aikataulussa pysymistä (asiakkaiden juostessa laiturilla oikeille vaunuille).

Viime viikolla Pendolino S87 kulki Helsingistä Tampereelle vaunujärjestyksessä 12-7+1-6, jonka jälkeen S61 jatkoi normaalisti Seinäjoelle ja S87 starttasi Jyväskylän suuntaan tavararatapihan sekä kolmioraiteen kautta. Pieni myöhästyminen, mutta runko saatiin "oikein päin".
 
Vs: Junalippukysymys

Jotenkin kutisee, että on itseni lisäksi muitakin ihmisiä olemassa, jotka pelkäävät junalipun ostoa pelkona että joutuu matkustamaan väärinpäin. Joissakin raitsikkamuseoissa tekemieni havaintojen perusteella totean, että jo sata vuotta sitten osattiin tehdä käännettäviä selkänojia, miksei enää osata tai ainakaan haluta tehdä sellaisia.
 
Vs: Junalippukysymys

Jotenkin kutisee, että on itseni lisäksi muitakin ihmisiä olemassa, jotka pelkäävät junalipun ostoa pelkona että joutuu matkustamaan väärinpäin. Joissakin raitsikkamuseoissa tekemieni havaintojen perusteella totean, että jo sata vuotta sitten osattiin tehdä käännettäviä selkänojia, miksei enää osata tai ainakaan haluta tehdä sellaisia.

Käännettävien selkänojien turvallisuus törmäystilanteissa asetettiin jossain vaiheessa kyseenalaiseksi - ellei peräti ollut tutkimustietoakin aiheesta. Turvallisuuskysymystä siis epäilen syyksi.

Mielestäni olisi varsin mahdollista kehittää jonkinlainen kaksoisnumerojärjestelmä, jossa kussakin vaunussa on (lähes) jokaista numeroa kaksi kappaletta - naamat eri suuntiin. Liput myytäisiin istumasuunnan mukaan, ja vaunussa voisi sitten omansa etsiä. Monimutkaisempaa kuin nykyään, mutta olisi taatusti mukavampaa meidän matkapahoinvoinnista kärsivien kannalta.
 
Vs: Junalippukysymys

Jotenkin kutisee, että on itseni lisäksi muitakin ihmisiä olemassa, jotka pelkäävät junalipun ostoa pelkona että joutuu matkustamaan väärinpäin.
Jos vältät ruuhkaisimpia viikonloppu- ja työmatkavuoroja, saat todennäköisesti valita istumapaikkasi sangen vapaasti. "Työläisjunissakin" on tietty määrä paikkoja, joita ei myydä vaan ne on tarkoitettu kausilippulaisille, mutta niihin saa toki tavallisellakin junalipulla mennä istumaan. Lisäksi jos matkustat IC-, Pendolino- tai pikajunalla, on tarjolla mahdollisuus ns. kapakkivaunuun, jossa ei myöskään ole pakollista paikanvarausta ja on mahdollisuus täyttää maha – tai vetää naamat, naama menosuuntaan.

Käännettävien selkänojien turvallisuus törmäystilanteissa asetettiin jossain vaiheessa kyseenalaiseksi - ellei peräti ollut tutkimustietoakin aiheesta. Turvallisuuskysymystä siis epäilen syyksi.
Hevosmiesten tietotoimiston mukaan Jkl:n junaonnettomuus oli käännekohta, http://vaunut.org/kuva/231
 
Vs: Junalippukysymys

Kyllä pyrkimys on mahdollisimman pikaisen kääntämiseen, koska rungon "väärinpäin" oleminen vaikeuttaa sekä matkustamista että aikataulussa pysymistä (asiakkaiden juostessa laiturilla oikeille vaunuille).

Viime viikolla Pendolino S87 kulki Helsingistä Tampereelle vaunujärjestyksessä 12-7+1-6, jonka jälkeen S61 jatkoi normaalisti Seinäjoelle ja S87 starttasi Jyväskylän suuntaan tavararatapihan sekä kolmioraiteen kautta. Pieni myöhästyminen, mutta runko saatiin "oikein päin".
Samanlainen operaatio tehtiin 23.12.2009. Tuolloin myöhästyminen lähinnä huvitti matkustajia, kun Helsingistäkin lähdettiin puolisen tuntia myöhässä. Jyväskylään saavuttiin lopulta tunnin verran myöhässä, sen verran yli tunnin että VR:n uudet korvaukset oli heti hyödyksi...
 
Vs: Junalippukysymys

Jos vältät ruuhkaisimpia viikonloppu- ja työmatkavuoroja, saat todennäköisesti valita istumapaikkasi sangen vapaasti. "Työläisjunissakin" on tietty määrä paikkoja, joita ei myydä vaan ne on tarkoitettu kausilippulaisille, mutta niihin saa toki tavallisellakin junalipulla mennä istumaan. Lisäksi jos matkustat IC-, Pendolino- tai pikajunalla, on tarjolla mahdollisuus ns. kapakkivaunuun, jossa ei myöskään ole pakollista paikanvarausta ja on mahdollisuus täyttää maha – tai vetää naamat, naama menosuuntaan.


Hevosmiesten tietotoimiston mukaan Jkl:n junaonnettomuus oli käännekohta, http://vaunut.org/kuva/231

Hevosmiehiä ei tässä tapauksessa tarvita, perustelu löytyy suosituksesta A1/96R/S6 (http://www.onnettomuustutkinta.fi/3503.htm)

- Tomi
 
Vs: Junalippukysymys

Olen useamman vuoden ihmetellyt, miksi on vain mahdotonta myydä paikkoja naama menosuuntaan. Vuosien saatossa on kuitenkin kaikkeen kalustoon lisätty kaikenlaista sähkötekniikkaa ym. härpäkkeitä, joten onko niin vaikeaa lisätä sinne sellainen ilmaisin, joka ilmoittaisi lipunmyyntijärjestelmään kuinka päin vaunu on?
 
Vs: Junalippukysymys

Olen useamman vuoden ihmetellyt, miksi on vain mahdotonta myydä paikkoja naama menosuuntaan. Vuosien saatossa on kuitenkin kaikkeen kalustoon lisätty kaikenlaista sähkötekniikkaa ym. härpäkkeitä, joten onko niin vaikeaa lisätä sinne sellainen ilmaisin, joka ilmoittaisi lipunmyyntijärjestelmään kuinka päin vaunu on?
Toisaalta junalipun voi ostaa monta viikkoa ennen matkaa, ja järjestelmä tuskin voi tietää montako kertaa vaunu kääntyy viikkojen aikana, tai edes mitä vaunuja junassa lopulta on. Matkustuspäivänä vaunujen suunta ehkä jo tiedettäisiin, mutta silloin toisaalta valinnanvaraa ei välttämättä enää hirveästi ole.
 
Vs: Junalippukysymys

Olen useamman vuoden ihmetellyt, miksi on vain mahdotonta myydä paikkoja naama menosuuntaan. Vuosien saatossa on kuitenkin kaikkeen kalustoon lisätty kaikenlaista sähkötekniikkaa ym. härpäkkeitä, joten onko niin vaikeaa lisätä sinne sellainen ilmaisin, joka ilmoittaisi lipunmyyntijärjestelmään kuinka päin vaunu on?

On mahdllista muuttaa varmaan lipunmyyntijärjestelmää ainakin ns vakiovaunujen osalta niin että lipussa lukisi paikan numeron sijaan penkkirivin nulmero ja tieto onko paikka joko ikkunan tai käytävän luona ja tieto onko kasvot tai selkä menosuuntaan. Lentolipuissahan kerrotaan nimenomaan penkkirivin numero ja lisäkirjaimella paikan sijaiinti penkkirivin sisällä.

Mutta olisiko tällaisesta uudistuksesta todellista hyötyä junaliikenteessä? Kuinka suuri osuus matkustajista todellakin kärsii matkapahoinvoinnista junassa jos ei saa matkustaa kasvot menosuuntaan? Junissa matkustetaan paljon iltaisin tai sellaiseen aikaan että ulkona on pimeää eikä käytännössä pysty havaitsemaan ikkunasta katsomalla yhtään mitään junan liikkeistä. Nykyaikaiset kaukojunat ovat lähes äänettömiä sisältä ja kiihdytykset ja jarrutukset pyritään hoitamaan mahdollisimamman rauhalisesti. Sen ajan kuin juna ajaa tasaista vauhtia ja jos ei näe ulos on tunne junan sisällä aivan kuin se seisoisi paikallaan.

t. Rainer
 
Takaisin
Ylös