Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/20

Viestiketju: Junalippu nenä menosuuntaan?

  1. #1

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Helsinki, Hamina
    Viestejä
    676

    oletus Junalippu nenä menosuuntaan?

    Tulipa männä viikolla matkustettua pitkästä aikaa junalla ja oikein Intercityllä Helsingistä Seinäjoelle. Lipun sai kätevästi ostettua kotikoneella ja kun on eläkevaari, ei hintakaan harmittanut. Minulla kävi tuuri, kun paikkani oli nenä menosuuntaan, ja kysymykseni: Näytti olevan 50 % mahdollisuus, että olisin joutunut istumaan selkäpuoli menosuuntaan, niin voiko tämän eliminoida esimerkiksi ostamalla lipun asemalla tai muuten. Sillä takaperin matkustaminen on jotenkin epämukavaa.
    antti

  2. #2

    Liittynyt
    01.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Junalippukysymys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut antti Näytä viesti
    Tulipa männä viikolla matkustettua pitkästä aikaa junalla ja oikein Intercityllä Helsingistä Seinäjoelle. Lipun sai kätevästi ostettua kotikoneella ja kun on eläkevaari, ei hintakaan harmittanut. Minulla kävi tuuri, kun paikkani oli nenä menosuuntaan, ja kysymykseni: Näytti olevan 50 % mahdollisuus, että olisin joutunut istumaan selkäpuoli menosuuntaan, niin voiko tämän eliminoida esimerkiksi ostamalla lipun asemalla tai muuten. Sillä takaperin matkustaminen on jotenkin epämukavaa.
    Voi, mutta vain jos matkustaa Pendolinolla. Lipunmyyjä näkee tietokoneeltaan, mihin suuntaan nenä milläkin paikalla osoittaa - siis vaunun sisällä. Vaunujen suuntaa rataverkolla puolestaan ei voi tietää etukäteen. Helsingistä lähtiessä ja sinne saavuttaessa Pendolinon ykkösvaunu on asemaa kohti (olen törmännyt myös lipunmyyjään, joka väitti, ettei tätäkään voi etukäteen tietää, mutta vuosien kokemuksella näin on ollut aina). Helsingistä Seinäjoelle (ja takaisinkin) pääsee siis mukavasti nenä menosuuntaan, jos lipunmyyjä osaa kartastaan katsoa oikein. Toisaalta esimerkiksi Helsingistä Jyväskylään mennessä olisi nenä menosuuntaan matkustaakseen ostettava erikseen paikat Helsingistä Tampereelle ja Tampereelta Jyväskylään.

  3. #3

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Junalippukysymys

    Jos haluaa olla varma että matkustaa oikeaan suuntaan kannataa varata paikka päädystä, jossa on 4 hengen istuinryhmä niin että 2 istuinta on aina vastakkain. Ne paikat varataan yleensä kaikkein viimeisimpänä joten useimmissa tilanteissa saa pitää koko istunryhmän itsellään ja mennä sille tuolille istumaan jossa on mukavinta.

    t. Rainer

  4. #4
    Tunnistettu jäsen TEP70 avatar
    Liittynyt
    25.07.2005
    Sijainti
    Lappeenranta
    Viestejä
    1382

    oletus Vs: Junalippukysymys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Matkalainen Näytä viesti
    Helsingistä lähtiessä ja sinne saavuttaessa Pendolinon ykkösvaunu on asemaa kohti (olen törmännyt myös lipunmyyjään, joka väitti, ettei tätäkään voi etukäteen tietää, mutta vuosien kokemuksella näin on ollut aina).
    Kävipä tässä itsellekin tänä keväänä kerran niin, että junan S 7 Pendolino oli kääntynyt väärinpäin, mistä seurasi pientä hämmennystä, kun etsin istumapaikkaani. Todella harvinaista se kyllä on, käsittääkseni matkalla esim. JKV-vian vuoksi käännetty runko pyritään kääntämään takaisin oikeaan asentoon ennen seuraavaa lähtöä.
    Moottori keskellä lattian alla - sijainti, joka on yrityksellenne sijoitus.

  5. #5

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1731

    oletus Vs: Junalippukysymys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TEP70 Näytä viesti
    Todella harvinaista se kyllä on, käsittääkseni matkalla esim. JKV-vian vuoksi käännetty runko pyritään kääntämään takaisin oikeaan asentoon ennen seuraavaa lähtöä.
    Helsinkiä lähin kääntöpaikka on Keravalla, joten aikansa ottaa se manööveri. Kaluston tiivis kierto ei tätä välttämättä mahdollista.

  6. #6

    Liittynyt
    08.11.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    374

    oletus Vs: Junalippukysymys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    Helsinkiä lähin kääntöpaikka on Keravalla, joten aikansa ottaa se manööveri. Kaluston tiivis kierto ei tätä välttämättä mahdollista.
    Kyllä pyrkimys on mahdollisimman pikaisen kääntämiseen, koska rungon "väärinpäin" oleminen vaikeuttaa sekä matkustamista että aikataulussa pysymistä (asiakkaiden juostessa laiturilla oikeille vaunuille).

    Viime viikolla Pendolino S87 kulki Helsingistä Tampereelle vaunujärjestyksessä 12-7+1-6, jonka jälkeen S61 jatkoi normaalisti Seinäjoelle ja S87 starttasi Jyväskylän suuntaan tavararatapihan sekä kolmioraiteen kautta. Pieni myöhästyminen, mutta runko saatiin "oikein päin".

  7. #7
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3342

    oletus Vs: Junalippukysymys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Lari Nylund Näytä viesti
    S87 starttasi Jyväskylän suuntaan tavararatapihan sekä kolmioraiteen kautta.
    Heh, jos kyydissä oli Jy:n suuntaan rautatieharrastajia, olivat varmasti mehuissaan ja hokemassa -suus/-syys–sanoja.
    Sakari Kestinen

  8. #8

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Helsinki, Hamina
    Viestejä
    676

    oletus Vs: Junalippukysymys

    Jotenkin kutisee, että on itseni lisäksi muitakin ihmisiä olemassa, jotka pelkäävät junalipun ostoa pelkona että joutuu matkustamaan väärinpäin. Joissakin raitsikkamuseoissa tekemieni havaintojen perusteella totean, että jo sata vuotta sitten osattiin tehdä käännettäviä selkänojia, miksei enää osata tai ainakaan haluta tehdä sellaisia.
    antti

  9. #9

    Liittynyt
    01.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Junalippukysymys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut antti Näytä viesti
    Jotenkin kutisee, että on itseni lisäksi muitakin ihmisiä olemassa, jotka pelkäävät junalipun ostoa pelkona että joutuu matkustamaan väärinpäin. Joissakin raitsikkamuseoissa tekemieni havaintojen perusteella totean, että jo sata vuotta sitten osattiin tehdä käännettäviä selkänojia, miksei enää osata tai ainakaan haluta tehdä sellaisia.
    Käännettävien selkänojien turvallisuus törmäystilanteissa asetettiin jossain vaiheessa kyseenalaiseksi - ellei peräti ollut tutkimustietoakin aiheesta. Turvallisuuskysymystä siis epäilen syyksi.

    Mielestäni olisi varsin mahdollista kehittää jonkinlainen kaksoisnumerojärjestelmä, jossa kussakin vaunussa on (lähes) jokaista numeroa kaksi kappaletta - naamat eri suuntiin. Liput myytäisiin istumasuunnan mukaan, ja vaunussa voisi sitten omansa etsiä. Monimutkaisempaa kuin nykyään, mutta olisi taatusti mukavampaa meidän matkapahoinvoinnista kärsivien kannalta.

  10. #10
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3342

    oletus Vs: Junalippukysymys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut antti Näytä viesti
    Jotenkin kutisee, että on itseni lisäksi muitakin ihmisiä olemassa, jotka pelkäävät junalipun ostoa pelkona että joutuu matkustamaan väärinpäin.
    Jos vältät ruuhkaisimpia viikonloppu- ja työmatkavuoroja, saat todennäköisesti valita istumapaikkasi sangen vapaasti. "Työläisjunissakin" on tietty määrä paikkoja, joita ei myydä vaan ne on tarkoitettu kausilippulaisille, mutta niihin saa toki tavallisellakin junalipulla mennä istumaan. Lisäksi jos matkustat IC-, Pendolino- tai pikajunalla, on tarjolla mahdollisuus ns. kapakkivaunuun, jossa ei myöskään ole pakollista paikanvarausta ja on mahdollisuus täyttää maha – tai vetää naamat, naama menosuuntaan.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Matkalainen Näytä viesti
    Käännettävien selkänojien turvallisuus törmäystilanteissa asetettiin jossain vaiheessa kyseenalaiseksi - ellei peräti ollut tutkimustietoakin aiheesta. Turvallisuuskysymystä siis epäilen syyksi.
    Hevosmiesten tietotoimiston mukaan Jkl:n junaonnettomuus oli käännekohta, http://vaunut.org/kuva/231
    Sakari Kestinen

  11. #11

    Liittynyt
    28.11.2005
    Viestejä
    362

    oletus Vs: Junalippukysymys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Lari Nylund Näytä viesti
    Kyllä pyrkimys on mahdollisimman pikaisen kääntämiseen, koska rungon "väärinpäin" oleminen vaikeuttaa sekä matkustamista että aikataulussa pysymistä (asiakkaiden juostessa laiturilla oikeille vaunuille).

    Viime viikolla Pendolino S87 kulki Helsingistä Tampereelle vaunujärjestyksessä 12-7+1-6, jonka jälkeen S61 jatkoi normaalisti Seinäjoelle ja S87 starttasi Jyväskylän suuntaan tavararatapihan sekä kolmioraiteen kautta. Pieni myöhästyminen, mutta runko saatiin "oikein päin".
    Samanlainen operaatio tehtiin 23.12.2009. Tuolloin myöhästyminen lähinnä huvitti matkustajia, kun Helsingistäkin lähdettiin puolisen tuntia myöhässä. Jyväskylään saavuttiin lopulta tunnin verran myöhässä, sen verran yli tunnin että VR:n uudet korvaukset oli heti hyödyksi...

  12. #12

    Liittynyt
    18.09.2008
    Viestejä
    12

    oletus Vs: Junalippukysymys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Jos vältät ruuhkaisimpia viikonloppu- ja työmatkavuoroja, saat todennäköisesti valita istumapaikkasi sangen vapaasti. "Työläisjunissakin" on tietty määrä paikkoja, joita ei myydä vaan ne on tarkoitettu kausilippulaisille, mutta niihin saa toki tavallisellakin junalipulla mennä istumaan. Lisäksi jos matkustat IC-, Pendolino- tai pikajunalla, on tarjolla mahdollisuus ns. kapakkivaunuun, jossa ei myöskään ole pakollista paikanvarausta ja on mahdollisuus täyttää maha – tai vetää naamat, naama menosuuntaan.


    Hevosmiesten tietotoimiston mukaan Jkl:n junaonnettomuus oli käännekohta, http://vaunut.org/kuva/231
    Hevosmiehiä ei tässä tapauksessa tarvita, perustelu löytyy suosituksesta A1/96R/S6 (http://www.onnettomuustutkinta.fi/3503.htm)

    - Tomi

  13. #13
    GT8N avatar
    Liittynyt
    22.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    809

    oletus Vs: Junalippukysymys

    Olen useamman vuoden ihmetellyt, miksi on vain mahdotonta myydä paikkoja naama menosuuntaan. Vuosien saatossa on kuitenkin kaikkeen kalustoon lisätty kaikenlaista sähkötekniikkaa ym. härpäkkeitä, joten onko niin vaikeaa lisätä sinne sellainen ilmaisin, joka ilmoittaisi lipunmyyntijärjestelmään kuinka päin vaunu on?
    Näin se nyt vaan menee

  14. #14

    Liittynyt
    28.11.2005
    Viestejä
    362

    oletus Vs: Junalippukysymys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut GT8N Näytä viesti
    Olen useamman vuoden ihmetellyt, miksi on vain mahdotonta myydä paikkoja naama menosuuntaan. Vuosien saatossa on kuitenkin kaikkeen kalustoon lisätty kaikenlaista sähkötekniikkaa ym. härpäkkeitä, joten onko niin vaikeaa lisätä sinne sellainen ilmaisin, joka ilmoittaisi lipunmyyntijärjestelmään kuinka päin vaunu on?
    Toisaalta junalipun voi ostaa monta viikkoa ennen matkaa, ja järjestelmä tuskin voi tietää montako kertaa vaunu kääntyy viikkojen aikana, tai edes mitä vaunuja junassa lopulta on. Matkustuspäivänä vaunujen suunta ehkä jo tiedettäisiin, mutta silloin toisaalta valinnanvaraa ei välttämättä enää hirveästi ole.

  15. #15

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Junalippukysymys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut GT8N Näytä viesti
    Olen useamman vuoden ihmetellyt, miksi on vain mahdotonta myydä paikkoja naama menosuuntaan. Vuosien saatossa on kuitenkin kaikkeen kalustoon lisätty kaikenlaista sähkötekniikkaa ym. härpäkkeitä, joten onko niin vaikeaa lisätä sinne sellainen ilmaisin, joka ilmoittaisi lipunmyyntijärjestelmään kuinka päin vaunu on?
    On mahdllista muuttaa varmaan lipunmyyntijärjestelmää ainakin ns vakiovaunujen osalta niin että lipussa lukisi paikan numeron sijaan penkkirivin nulmero ja tieto onko paikka joko ikkunan tai käytävän luona ja tieto onko kasvot tai selkä menosuuntaan. Lentolipuissahan kerrotaan nimenomaan penkkirivin numero ja lisäkirjaimella paikan sijaiinti penkkirivin sisällä.

    Mutta olisiko tällaisesta uudistuksesta todellista hyötyä junaliikenteessä? Kuinka suuri osuus matkustajista todellakin kärsii matkapahoinvoinnista junassa jos ei saa matkustaa kasvot menosuuntaan? Junissa matkustetaan paljon iltaisin tai sellaiseen aikaan että ulkona on pimeää eikä käytännössä pysty havaitsemaan ikkunasta katsomalla yhtään mitään junan liikkeistä. Nykyaikaiset kaukojunat ovat lähes äänettömiä sisältä ja kiihdytykset ja jarrutukset pyritään hoitamaan mahdollisimamman rauhalisesti. Sen ajan kuin juna ajaa tasaista vauhtia ja jos ei näe ulos on tunne junan sisällä aivan kuin se seisoisi paikallaan.

    t. Rainer

Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •