Tornion kautta Ruotsiin suuntautuvassa rautatieliikenteessä otetaan vuoden 2006 alusta lukien käyttöön laitteet, joilla erikoistelein varustettujen vaunujen raideleveys voidaan muuttaa akseleita vaihtamatta. Kalliista siirtokuormauksesta ja/tai telienvaihdosta voidaan luopua, ja liikenne Ruotsiin nopeutuu olennaisesti.
Laitteistoja on nyt kokeiltu useita vuosia, ja Oulussa ilmestyvässä sanomalehti Kalevassa esitetyn arvion mukaan tavaraliikenteen volyymi voi kuusinkertaistua muutamassa vuodessa. Ainakin Ruotsin viranomaiset tuntuvat uskovan ennusteisiin, ja heidän suunnitelmiinsa kuuluu uuden ja sähköistetyn radan rakentaminen Haaparantaan vuoteen 2010 mennessä. Suomen puolella edes sähköistystä, puhumattakaan mistään muista parannuksista Tornion radalle, ei ole kaavailtu.
Asian pohjalta voisi esittää useitakin kysymyksiä, mutta tässä nyt muutama problemaattinen teema:
Toinen sivu samasta aiheesta
Laitteistoja on nyt kokeiltu useita vuosia, ja Oulussa ilmestyvässä sanomalehti Kalevassa esitetyn arvion mukaan tavaraliikenteen volyymi voi kuusinkertaistua muutamassa vuodessa. Ainakin Ruotsin viranomaiset tuntuvat uskovan ennusteisiin, ja heidän suunnitelmiinsa kuuluu uuden ja sähköistetyn radan rakentaminen Haaparantaan vuoteen 2010 mennessä. Suomen puolella edes sähköistystä, puhumattakaan mistään muista parannuksista Tornion radalle, ei ole kaavailtu.
Asian pohjalta voisi esittää useitakin kysymyksiä, mutta tässä nyt muutama problemaattinen teema:
- Millaiset kustannukset raideleveydenvaihtokelpoisilla teleillä on? Toisin sanoen, kannattavatko erikoisteleillä vain jotkin raskaat kokojunakuljetukset vai "melkein mikä tahansa" liikenne?
- Onko VR:n arvio liikenteen kasvusta realistinen ennuste vai pelkkää selittelyä ja unelmointia?
- Ruotsissa on ehdoteltu Pohjois-Ruotsin malmijunaliikenteen ulottamista raideleveydenvaihtolaitteistoa hyödyntäen Rautaruukille Raaheen. Kansainvälisessä tavaraliikenteessähän Suomessa ei VR:llä enää ole monopolia, joten ruotsalaiset voisivat hoitaa liikenteen tälläkin puolella rajaa. Onko tällaiselle hankkeelle kuitenkin olemassa muita esteitä, liittyen esim. akselipainoihin, junien pituuksiin tai muuhun?
- Onko raidelveydenvaihtomenetelmällä edellytyksiä tulla omaksutuksi junalauttaliikenteeseen? Jopa siinä määrin, että junalauttaliikennettä voisi lisätä?
- VR ja ruotsalainen lääninhallitus Luulajassa ovat molemmat lakkauttaneet henkilöliikenteensä rajan yli Torniossa. Onko liikenteellä nyt mitään edellytyksiä palata käyntiin?
Toinen sivu samasta aiheesta