Minua on askarruttanut tämä hankkeen hidas eteneminen (testaukset aloitettiin jo v 1998 jos en muista väärin. Mahtaako yksi syy olla, että VR jarruttaa sitä koska pelkää kilpailua?Alunperin kirjoittanut JE
SJK:n Postvagnen www.sjk.se -foorumilla ihmeteltiin viime viikolla sitä, että miksi kaksoisraide sekä 1524 että 1435 mm raideleveyksille ei jatku Tornion asemalta Outokummun Tornion terästehtaalle, niin että olisi mahdollista kuljettaa terästehtaan tuotteita ja puolivalmisteita ilman siirtokuormausta tehtaan ja Ruotsin paikkakuntien välillä? Vastasin itse arvelemalla sen johtuvan VR:n ja RHK:n "yhteispelistä", eli ei haluta että ruotsalaiset saisivat kuljettaa tavaroitaan itse Suomen alueella ilman että VR pääsee rahastamaan välistä, mutta että se on varmaan pakko sallia kun rautatietavaraliikenne vapautu kilpailulle. Muutkin keskustelijat esittivät byrokraattisten esteiden olevan syynä nykyiselle järjettömyydelle.
Sanoisin että raideleveydenvaihtolaitteisto ei ole kynnyskysymys lyhyen tai keskipitkän matkan henkilöliikenteessä. Kynnys tällä hetkellä taitaa olla Haaparannan-Bodenin radan huono kunto. Pitkän matkan liikenteessäkin junanvaihdosta on harmia jos rajanylitys tapahtuu yöaikaan, tai matkustajilla on paljon kantamuksia (suksia tms). Olen kuullut jostain suunnitelmista käynnistää henkilöjunayhteys Oulusta Luulajaan.Alunperin kirjoittanut JE
Toinen kiinnostava käyttömahdollisuus voisi olla että Botniabanan yhdessä raideleveydenvaihtojärjestelmän kanssa mahdollistaisi keski-eurooppalaisten turistijunien tulo Suomen Lappiin Tornion kautta, tai miksei toisinpäin, suomalaisten turistijunien ajo Keski-Eurooppaan asti. Suomalaisillehan käsite "turistijuna" on toistaiseksi täysin vieras, mutta keski-Euroopasta tehdään pitkiäkin kierto- ja seuramatkoja erikoisjunilla, ja Venäjällekin asti ajetaan Deutshe Bahnin Talgo-junilla.
t. Rainer