Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Näytetään tulokset 16-19/19

Viestiketju: Raideleveydenvaihtolaitteet käyttöön Ruotsin rajalla

  1. #16
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus

    Raideleveyden vaihtolaite on parikymmentä metriä pitkä ja vaunut työnnetään siihen 5-15 km/h nopeudella. Siinä siis rutistetaan tai levitetään pyöriä akselilla. Toisessa päässä sitten toisen yhtiön veturi ottaa junan huomaansa. Laitteet radassa ja kalustossa ovat kalliita, joten systeemi sopii parhaiten tavaralle, jota on hankala siirtokuormata. Konttivaunuja ei kannata tällaiseen liikenteeseen laittaa. Raideleveyden vaihtovaunuissa kannattaa kuljettaa puutavaraa, malmia, paperia ja säiliövaunutavaraa. Junan perinteinen siirtokuormaus voi pahimmillaan kestää kymmenenkin tuntia, kertovat. Tällä laitteella, jota on kuulema "testattu" Torniossa jo seitsemän vuotta, juna voi jatkaa matkaansa nopeimmillaan jo puolen tunnin kuluttua.

    Jos ajatellaan matkustajajunakäyttöä, kaikkein nopeinta on edelleenkin vaihtaa junaa viereisellä raiteella odottavaan yhteysjunaan, eikä ryhtyä vaihtamaan matkustajavaunujen raideleveyttä tällä metodilla tai junalauttasatamista tutulla vaunu-ilmaan-ja-telit-vaihtoon-periaatteella.

    Kaikkein heikkotasoisin rataosa on Oulu-Luulaja -välillä muuten ruotsalaisten metsiä pitkin kulkeva Haaparannan ja Bodenin osuus.

  2. #17
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus

    Noiden käyttöönotettavien seitsemän ensimmäisen vaunun kanssa ei varmastikaan tuhraannu aikaa puolta tuntia, jos edes koskaan yhtäaikaa paikalle osuvat, eli esitetty läpimenoaika koskenee "oikean" täyspitkän junan operaatiota.

  3. #18
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus

    Miten kannattava raideleveydenvaihtolaitteisto mahtaa olla verrattuna perinteiseen telienvaihtoon nosturin tms. avustuksella? Eli, onko laitteisto tulossa käyttöön vain nopeutensa ansiosta vai onko odotettavissa että se syrjäyttää telinvaihdon täysin?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact
    Kaikkein heikkotasoisin rataosa on Oulu-Luulaja -välillä muuten ruotsalaisten metsiä pitkin kulkeva Haaparannan ja Bodenin osuus.
    Se onkin tosiaan kiintoisa kysymys, kumpi oikeastaan on se ratkaiseva ongelma pohjoisen yhdysliikenteen tiellä, raideleveysero vai tuo ruotsalaisten epätoivoinen rata. Käsittääkseni kun liikenne tuolla radalla on hyvin vähäistä, oli kyse sitten Suomen liikenteestä tai paikallisesta. Suunnitelma Haaparannan oikoradasta on melko ristiriitainen tavallaan. Jos se rata joskus todella saadaan aikaan, Haaparannan liikenteen nopeudet ja akselipainot muuttuvat vallankumouksellisesti. Toisaalta radasta on toistaiseksi tehty pelkkiä suunnitelmia, ja on epäselvää, ovatko ruotsalaiset kovinkaan innostuneita hankkeesta kun lopullisten päätösten ja rahoituksen aika tulee. Niin kauan kuin suunnitelma on paperilla, ei vanhallekaan radalle uskalleta tehdä mitään, kun investoinnin hyöty rajoittuisi ehkä muutamaan vuoteen. Lähivuosina hiukan etelämmäs Ruotsin rannikolle valmistuva Botniabanan toivon mukaan rohkaisee sikäläisiä viranomaisia investointeihin myös pohjoisempana.
    terveisin
    JE

  4. #19
    JudgeT avatar
    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    144

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact
    Raideleveyden vaihtolaite on parikymmentä metriä pitkä ja vaunut työnnetään siihen 5-15 km/h nopeudella. Siinä siis rutistetaan tai levitetään pyöriä akselilla. Toisessa päässä sitten toisen yhtiön veturi ottaa junan huomaansa. Laitteet radassa ja kalustossa ovat kalliita, joten systeemi sopii parhaiten tavaralle, jota on hankala siirtokuormata. Konttivaunuja ei kannata tällaiseen liikenteeseen laittaa. Raideleveyden vaihtovaunuissa kannattaa kuljettaa puutavaraa, malmia, paperia ja säiliövaunutavaraa. Junan perinteinen siirtokuormaus voi pahimmillaan kestää kymmenenkin tuntia, kertovat. Tällä laitteella, jota on kuulema "testattu" Torniossa jo seitsemän vuotta, juna voi jatkaa matkaansa nopeimmillaan jo puolen tunnin kuluttua.
    Hyvään yhteenvetoon lisäisin vielä, että laitteessa on urakisko ja se levittää vain pyöräkerran toisen puolen pyöriä. Akselissa on tavallaan tappi urassa, joka vapautuu, kun teli työnnetään laitteeseen ja laite pakko-ohjaa tapin urasta A uraan B tai päinvastoin. Laitteen kummassakin päässä on se (mahdollisesti) hajoava elektroniikkaosa eli jonkinlainen tarkistuslaite, joka varmistaa akselien lukituksen. Laitteen valmistaja oli Brandenburger (jotakin); hyvä muisti mutta lyhyt

    Tiedot ovat laitteen huolto-ohjeesta. Se, mikä tuossa pisti silmään, on laitteen sijainti ainakin kuvan perusteella taivasalla pohjoisen tuulten ja tuiskujen pyöriteltävänä. Luulisi, että kunnossapito olisi helpompaa halliolosuhteissa?
    "Käymälää kyttää ain' junan kissa" -tuntematon

Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12

Vastaavia viestiketjuja

  1. Ruotsin bussiliikenteen järjestämistapa
    kirjoittanut vristo foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 6
    Viimeisin viesti: 30.09.2012, 23:11
  2. Ruotsin raitiotievisioita
    kirjoittanut vristo foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 8
    Viimeisin viesti: 24.05.2010, 08:37
  3. Kysely: Maaseudun ja kaupungin rajalla
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Turun paikallisliikenne
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 30.11.2009, 10:30
  4. Ruotsin henkilöjunaliikenne vapautetaan kilpailulle
    kirjoittanut Tidtabell foorumissa Junat
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 26.03.2009, 11:49
  5. Ruotsin malli
    kirjoittanut Sami Koskinen foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 21
    Viimeisin viesti: 16.08.2005, 18:56

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •