Lähijunia Kuopioon?

Liittynyt
22 Huhtikuu 2009
Viestit
4
En ole ainakaan huomannut, että mahdollisuuksista saada lähijunaliikennettä Kuopion seudulle olisi keskusteltu tällä foorumilla ollenkaan.

Minun mielestäni Kuopiossa olisi edellytyksiä lähijunien liikennöintiin, sillä radan läheisyydessä on useita supermarketteja/ostoskeskuksia, teollisuusalueita, asuinalueita, yliopisto, keskussairaala...

Siksi väsäsin joutessani graafisen aikataulunkin. Minimaalinen "köyhän miehen" malli, mahdollisimman lyhyet ohitusraiteet/laiturit pysähdyspaikoilla, jotka olisivat Suonenjoki, Salminen, Airaksela, Kurkimäki, Matkus, Pitkälahti, Kolmisoppi, Iloharju (uusi), Rättimäki, Kuopio, Itkonniemi, Kettulanlahti, Päiväranta, Sorsasalo, Vuorela, Toivala (uusi), Metsäkoulu, Risuharju ja Siilinjärvi.

Uusi Iloharjun seisake sijaitsisi Prisman vieressä, uusi Toivalan asema puolestaan n. 0,5 km nykyisestä asemasta lounaaseen. Iloharjussa vain yksi raide, mutta toisaalta junat kulkevat aika hitaasti mielestäni nykyäänkin siitä kohti, joten pysähdyspaikan sijaitseminen kaukojunien raiteella ei liiemmin liikennettä hidastaisi?

Palvelutaso aika alhainen, mikä heikentäisi kilpailukykyä tämänhetkiseen bussiliikenteeseen nähden, mutta toisaalta monissa paikoin, joita tämä lähijunaverkosto palvelisi, ei ole mitään lähiliikennettä nykyään. Ja suunnitelman vahvuus onkin synkroinoinnissa kaukojunaliikenteen kanssa, joka luo oivat vaihtoyhteydet Suonenjoella/Kuopiossa/Siilinjärvellä.

Liikennöitävissä kahdella junalla.

Aikataulussa oletan tasonparannuksen 200 km/h:iin välillä Pieksämäki-Kuopio, ja kaukojunien aikataulut siten, että Pieksämäellä vaihtoyhteydet säilyvät. Tavarajunia en lisännyt ollenkaan, mutta näyttäisi niitäkin ainakin yöaikaan mahtuvan. Pahoittelen rosoista jälkeä, joka johtuu kopioimisesta Octavesta PrintScreen-toiminnolla paloittain. Ja aamun Pendolino Kajaanista Helsinkiin unohtui.

Punainen: nykyiset kaukojunat miinus yksi vuoro suuntaansa (jotka ovat mielestäni turhia)
Keltainen: mahd. yöjunat
Vihreä: lähijunat

http://img824.imageshack.us/img824/417/aikataulusnjsij.png
 
Hienoa, että tällaistakin ideoidaan.

Oletko ajatellut, että lähijunilla hoidettaisiin vain liikenne välillä Siilinjärvi-Suonenjoki? Kuopion ja Iisalmen välistä liikennettä palvelisivat edelleen siis vain kaukojunat?

Minun mielestäni Kuopiossa olisi edellytyksiä lähijunien liikennöintiin, sillä radan läheisyydessä on useita supermarketteja/ostoskeskuksia, teollisuusalueita, asuinalueita, yliopisto, keskussairaala...
Palvellaanko tässä lähinnä automarketteja ja jätetään keskusta yhden pysäkin varaan? En ole Kuopiossa käynytkään, joten en tiedä, missä nuo pysäkit ovat.

kopioimisesta Octavesta PrintScreen-toiminnolla paloittain
Octavessa on myös print-komento, jolla saa plotit tulostettua tiedostoon kätevästi eps:ksi.
 
Oletko ajatellut, että lähijunilla hoidettaisiin vain liikenne välillä Siilinjärvi-Suonenjoki? Kuopion ja Iisalmen välistä liikennettä palvelisivat edelleen siis vain kaukojunat?

Tokihan minä toivoisin taajamajunaliikennettä joka radalle :smile:

Jostain kumman syystä, johtuen varmaan kannattavuusajattelusta jossa unohdetaan koko yhteiskunnan hyöty, taajamajunavuorot vain lopetettiin aikoinaan Savon radalta. Nykyään keskitytään vain suurimpien kaupunkien lähiliikenteeseen, ja ajattelinkin luoda vision, joka toimii sopusoinnussa tämän ikävän kannattavuusideologian kanssa, ja siten on sovellettavissa ilman suurempia poliittisia mullistuksia :)


Palvellaanko tässä lähinnä automarketteja ja jätetään keskusta yhden pysäkin varaan? En ole Kuopiossa käynytkään, joten en tiedä, missä nuo pysäkit ovat.

Keskustaa ei käytännössä voida palvella tehokkaasti pelkällä lähijunaliikenteellä, sillä rautatieasema on usean sadan metrin päässä ydinkeskustasta, ja se on radan lähin kohta keskustasta katsoen. Mutta Kuopion, Rättimäen ja Iloharjun asemien tienoilta menee muutaman minuutin välein busseja torin läheisyyteen.

Octavessa on myös print-komento, jolla saa plotit tulostettua tiedostoon kätevästi eps:ksi.

Kiitos tiedosta, pitää harjoitella :smile:
 
Tokihan minä toivoisin taajamajunaliikennettä joka radalle :smile:

Jostain kumman syystä, johtuen varmaan kannattavuusajattelusta jossa unohdetaan koko yhteiskunnan hyöty, taajamajunavuorot vain lopetettiin aikoinaan Savon radalta. Nykyään keskitytään vain suurimpien kaupunkien lähiliikenteeseen, ja ajattelinkin luoda vision, joka toimii sopusoinnussa tämän ikävän kannattavuusideologian kanssa, ja siten on sovellettavissa ilman suurempia poliittisia mullistuksia :)

Keskustaa ei käytännössä voida palvella tehokkaasti pelkällä lähijunaliikenteellä
Jaahas. Itse näkisin Kuopion ja koko Savon radan oloihin mielekkäämpänä 60-120 minuutin vuorovälillä ajettavan taajamajunaliikenteen reitillä Kotkan satama – Kouvola – Pieksämäki – Kajaani – Oulu, eli samat junat saattaisivat kulkea koko hela matkan Kotkasta Ouluun tai sitten vain lyhemmän siipaleen, esim. aamun ensimmäiset lähtisivät Pieksämäeltä Oulun ja Kotkan suuntaan ja illan viimeiset palaisivat sinne.

Kuopion seudun lisäliikennettä voisi olla Kuopio–Siilinjärvi–Juankoski–Joensuu-juna, joka olisi samalla suora junayhteys Itä-Suomen yliopiston kahden kampuksen välillä. Eteläinen päätepysäkki voisi olla toki Suonenjoellakin.



Miksi muuten Saaristokatu rakennettiin ihan tavallisena katuna eikä joukkoliikennekatuna trolleybussein tai raitiotienä? Olisi ollut tuhannen taalan paikka, onhan Kuopio jo kokoluokkansa paras joukkoliikennekaupunki Suomessa! Saaristokaupungista pääsee kuitenkin autolla moottoritietä pitkin Kuopijjoon.
 
Jaahas. Itse näkisin Kuopion ja koko Savon radan oloihin mielekkäämpänä 60-120 minuutin vuorovälillä ajettavan taajamajunaliikenteen reitillä Kotkan satama – Kouvola – Pieksämäki – Kajaani – Oulu, eli samat junat saattaisivat kulkea koko hela matkan Kotkasta Ouluun tai sitten vain lyhemmän siipaleen, esim. aamun ensimmäiset lähtisivät Pieksämäeltä Oulun ja Kotkan suuntaan ja illan viimeiset palaisivat sinne.

Koko Savon radalle näin pikaisesti nykyisiä aikatauluja silmäilemällä näkisin sopivaksi vuoroväliksi 90 min.

Pysähdyspaikkoina (Kotka - ... - ) Kouvola - Kurvi - Niemenmaa - Selänpää - Vuohijärvi - Kirjokivi - Hillosensalmi - Orilampi - Voikoski - Mouhu - Varpanen - Mäntyharju - Mynttilä - Hietanen - Otava - Vuolinko - Mikkeli - Peitsari - Hiirola - Kalvitsa - Haukivuori - Tervalahti - Kantala - Lamminmäki - Pieksämäki - Partaharju - Haapakoski - Suontee - Markkala - Suonenjoki - Salminen - Airaksela - Kurkimäki - Matkus - Pitkälahti - Rättimäki - Kuopio - Toivala - Siilinjärvi - Pyylampi - Aappola - Pöljä - Mikka - Alapitkä - Pajulahti - Mäntylahti - Lapinlahti - Nerkoo - Taipale - Ohenmäki - Peltosalmi - Kiviranta - Iisalmi - Soinlahti - Kauppilanmäki - Sukeva - Kalliomäki - Murtomäki - Kajaani - Kätönlahti - Kuluntalahti - Jormua - Kontiomäki.

N. klo 7, 10, 13 ja 16 Kouvolasta, sekä 3h ensimmäistä edeltäen Pieksämäeltä lähtisivät junat Kontiomäelle, jotka jatkaisivat Ämmänsaareen (olettaen että Ämmänsaaren radan nopeustasoa saataisiin parannettua esim 100 km/h:iin)

N. klo 8.30, 11.30, 14.30 Kouvolasta, 3h ensimmäistä edeltäen Otavalta sekä 6h ensimmäistä edeltäen Suonenjoelta lähtisivät junat Kontiomäelle, jotka jatkaisivat Ouluun.

Kouvolasta lähtisivät myös junat klo 17.30 Kuluntalahteen, klo 19 Pyylammelle sekä klo 20.30 Pieksämäelle.

N. klo 9, 12, 15, 18 ja 21 lähtisivät Ämmänsaaresta saapuneet junat Kontiomäeltä edelleen Kouvolan suuntaan, viimeinen ajaisi vain Pieksämäelle.

N. klo 10.30, 13.30, 16.30, 19.30 ja 22.30 lähtisivät Oulusta saapuneet junat Kontiomäeltä edelleen Kouvolan suuntaan, viimeinen ajaisi vain Suonenjoelle, toiseksi viimeinen Otavalle.

Ja 1,5 h välein kulkien ennen klo 9 lähtevää vuoroa lähtisivät junat Kuluntalahdesta, Pyylammelta ja Pieksämäeltä Kouvolaan.

----------------------------------------------------------

Mutta todellakin, pidän tuota lähijunaliikennettä tärkeämpänä, sillä se palvelee tiheämpää asutusta. Tällainen koko Savon radan kattava taajamajunaliikenne voisi olla ennemminkin vaihe 2, jonka voisi toteuttaa, kun olisi saatu toinen raide Toivalasta Matkukseen...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Loistavaa ideointia.
Pitää vaan jatkaa.
Pikajunat ja tavarajunat mukaan ja sitten miettimään missä junat kohtaavat toisensa yksiraiteislla osuuksilla ?
Nythän VR hyödyntää Kouvola-Oulu osuudella vanhoja "pikajunia". Pitääkö kaikki siis olla uusia "taajamajunia"?
 
Tavarajunia en lisännyt ollenkaan, mutta näyttäisi niitäkin ainakin yöaikaan mahtuvan. Pahoittelen rosoista jälkeä, joka johtuu kopioimisesta Octavesta PrintScreen-toiminnolla paloittain. Ja aamun Pendolino Kajaanista Helsinkiin unohtui.

Tavarajunia kuitenkin kulkee päivisin niin vakinaisena liikenteenä kuin ylimääräisenä, joten niille pitää varata tilaa. Tuon graafisen aikataulun aikajana on myös hieman liian suuripiirteinen. Näyttäisi kuitenkin että junia kulkisi alle 4min toisen perään samaan suuntaan. Esim. HKI-TPE ja HKI-TKU 4min on minimi.

Lisäksi tasavälisyys olisi suotavaa. Joten tuollainen aikataulu ei mahdollinen ainakaan näistä seikoista johtuen.

Täältä lisää graafin laadintaohjeita:http://rhk-fi-bin.directo.fi/@Bin/84a063d668f828d418393f4fb471e350/1279819554/application/pdf/1879124/Opas_aikataulusuunnitteluun_LowRes.pdf

Itse näkisin Kuopion ja koko Savon radan oloihin mielekkäämpänä 60-120 minuutin vuorovälillä ajettavan taajamajunaliikenteen reitillä Kotkan satama – Kouvola – Pieksämäki – Kajaani – Oulu, eli samat junat saattaisivat kulkea koko hela matkan Kotkasta Ouluun tai sitten vain lyhemmän siipaleen, esim. aamun ensimmäiset lähtisivät Pieksämäeltä Oulun ja Kotkan suuntaan ja illan viimeiset palaisivat sinne.

Kuopion seudun lisäliikennettä voisi olla Kuopio–Siilinjärvi–Juankoski–Joensuu-juna, joka olisi samalla suora junayhteys Itä-Suomen yliopiston kahden kampuksen välillä. Eteläinen päätepysäkki voisi olla toki Suonenjoellakin.

Lähempänä realismia voisi olla tuo 120min vuoroväli Kotka-Oulu. Junien olisi lisäksi hyvä kulkea aina tasavälein.

Mielestäni Kuopion liikenne voisi olla seuraavaa:
Tasatunnein kulkevat junat pääosin Savonradan paikallisjunina joita Ultrix jo ehdottikin ja toisaalta Iloharju-Joensuu junina. Näitä yhteensä noin 6-10kpl. Osa näistä olisi nykyisiä pikajunia. Vuoroväli täydennetään Iloharju-Siilinjärvi junilla tasatuntiliikenteeksi. Tämä lisäksi Iloharju-Vuorela välille tunnin välein kulkeva juna joka on Kuopiossa aina puolelta. Näin saataisiin 30min vuoroväli Vuorela-Iloharju ja 60min Siilinjärvelle.

Kaksoisraide on raidemuutoksilla ja sähköistyksellä nykyisellään olemassa Iloharju-Kelloniemi välillä eli 5km matkalla. Tätä voitaisiin jatkaa Päivärantaan suhteellisen helposti noin 4,7km uudella osuudella. Se mahdollistaisi kohtaamisten aikataulutuksen tälle noin 10km osuudella. Lisäksi se parantaisi yleisesti raideliikenteen välityskykyä. Näiden lisäksi kaikki Savonradan junat ehkä Pendolinoja lukuunottamatta voitaisiin pysäyttää Matkuksessa. Paikallisliikenteen bussit voidaan ohjata kulkemaan tämän aseman kautta.

Kuopion eteläisten osien joukkoliikennettä parantaisin tiheästi liikennöidyllä runkolinjalla jonka kalustona bussit tai johdinautot. Linjan päätepiste voisi olla Ikealla/Ikanolla ja näin palvella syöttöliikenteenä kaukojunille. Laadukas johdinautolinja voisi olla todellakin hyvä mukavuutta lisäävä ja päästöjä vähentävä ratkaisu Kuopioon.
 
Tavarajunia kuitenkin kulkee päivisin niin vakinaisena liikenteenä kuin ylimääräisenä, joten niille pitää varata tilaa. Tuon graafisen aikataulun aikajana on myös hieman liian suuripiirteinen. Näyttäisi kuitenkin että junia kulkisi alle 4min toisen perään samaan suuntaan. Esim. HKI-TPE ja HKI-TKU 4min on minimi.

Lisäksi tasavälisyys olisi suotavaa. Joten tuollainen aikataulu ei mahdollinen ainakaan näistä seikoista johtuen.

Ajattelin tuota tehdessäni, että voisi olla kaksoisraide Matkuksen eteläpuolelta Pienen Neulamäen tunnelin eteläpäähän, sen pohjoispäästä Väliköntielle ja Toivalassa myös parin kilometrin pätkä. Nämä osuudet vaikuttaisivat olevan halvimpia rakentaa ainakin maastokartan perusteella. Silloin tavarajunien mahtuminen rataosalle ei olisi mikään ongelma, mutta niiden pitäisi odottaa muuta liikennettä nykyistä useammin.

Siksi jätin tavarajunat kokonaan pois aikataulusta, koska en tiedä lainkaan, miten kiireellistä niiden lastin pääsy määränpäähänsä on, enkä siksi osaa arvioida, pilaavatko ylimääräiset odotusajat niiden liikennöinnin kokonaan.

Ja lyhyistä väliajoista: katsoin vain, ettei kahden liikennepaikan väliin tule kuin yksi juna kerrallaan, en sen enempää. Tuossa ei todellakaan ole myöhästymisen varaa, enkä näe mahdollisuutta tasavälisyyteen, mutta pidinkin kiinni alhaisista kustannuksista, jotta tuo olisi helposti hyväksyttävissä. Eli rata edelleen suurilta osin yksiraiteinen, varsinkin useimpien siltojen ja tunnelin kohdalla. Mikäli liikennöinti osoittautuisi kannattavaksi, olisi helpompi perustella lisäkustannukset, kuten uudet moottoritien ja Savilahdentien ylittävät sillat, tai Pienen Neulamäen tunnelin muutostyöt.

Kuopion eteläisten osien joukkoliikennettä parantaisin tiheästi liikennöidyllä runkolinjalla jonka kalustona bussit tai johdinautot. Linjan päätepiste voisi olla Ikealla/Ikanolla ja näin palvella syöttöliikenteenä kaukojunille. Laadukas johdinautolinja voisi olla todellakin hyvä mukavuutta lisäävä ja päästöjä vähentävä ratkaisu Kuopioon.

Vaikea kuvitella tällaiselle runkolinjalle sopivaa reittiä, sillä eteläinen Kuopio on rakenteellisesti niin hajanainen. Keskittyisin lähijunaliikenteen kehittämiseen, sillä sen lisäksi, että radan varressa on sopivin välimatkoin liikekeskuksia, varsinkin Pitkälahdessa ja Matkuksessa on radan länsipuolella tilaa myös tiiviille asuinrakentamiselle. Mikäli lähijunien vuoroväli olisi 30min tai vähemmän, voisi bussilinjan 23 reitiksi vaihtaa Itkonniemi-Keskusta-Saaristokaupunki-Pyörönkaari-Pitkälahti-Matkus. Samoin linjan 16 reittiä voisi jatkaa Lippumäestä Pyörönkaaren/Hulkontien kautta Pitkälahteen/Matkukseen.
 
Neulamäeltä eteläänpäin radan varrella ei ole juurikaan asutusta, vaan se on 5-tien toisella puolella varsin pitkän etäisyyden päässä. Itseasiassa Suonenjoelle asti ainut taajama ja näin ollen realistinen pysähdyspaikka taitaa olla Kurkimäki.

Radan läheisyydessä on kyllä automarket-keskittymiä, mutta ne eivät yleensä ole joukkoliikenteen käytölle merkittäviä kohteita. Tämä tuntuu luontevalta, koska hypermarketit perustuvat suurelta osin suuriin kertaostoksiin ja näin omaan autoon.

Siilinjärven suunnalla taas potentiaali paikallisjunalle on merkittävä ja se tulisikin hyödyntää.

Vaikea kuvitella tällaiselle runkolinjalle sopivaa reittiä, sillä eteläinen Kuopio on rakenteellisesti niin hajanainen. Keskittyisin lähijunaliikenteen kehittämiseen, sillä sen lisäksi, että radan varressa on sopivin välimatkoin liikekeskuksia, varsinkin Pitkälahdessa ja Matkuksessa on radan länsipuolella tilaa myös tiiviille asuinrakentamiselle. Mikäli lähijunien vuoroväli olisi 30min tai vähemmän, voisi bussilinjan 23 reitiksi vaihtaa Itkonniemi-Keskusta-Saaristokaupunki-Pyörönkaari-Pitkälahti-Matkus. Samoin linjan 16 reittiä voisi jatkaa Lippumäestä Pyörönkaaren/Hulkontien kautta Pitkälahteen/Matkukseen.

Rakentamisen painopiste on lähitulevaisuudessa Saaristokaupungissa, mikä onkin luontevaa ottaen huomioon siihen tehdyt satsaukset. Voidaan jopa sanoa että uuden joukkoliikenteen tulee Kuopiossa joka tapauksessa perustua pääosin nykyiseen asutukseen, sillä väestöennusteet näyttävät väestönkasvun hidastuvan merkittävästi verrattuna viime vuosikymmeniin. Väestönkasvu 2030 mennessä olisi Tilastokeskuksen mukaan vain 5.000, kun se viimeisten 20 vuoden aikana on ollut noin 10.000. Tämä jo sinänsä asettaa rajoja uusien alueiden käyttöönotolle laajassa mitassa.

Mahdollisen johdinautolinjan osana on järkevää käyttää jo olemassa olevaa joukkoliikenneinfraa, kuten Särkilahden siltaa ja tulevaa keskustan joukkoliikennekatua. Tähän lisättynä esim. Siikalahden ylittävä joukkoliikennesilta muodostaisivat nämä hyvän väylän kohti etelää. Esimerkiksi raitiovaunulinja ei kykenisi näitä olemassa olevia rakenteita käyttämään.
 
Viimeksi muokattu:
Mahdollisen johdinautolinjan osana on järkevää käyttää jo olemassa olevaa joukkoliikenneinfraa, kuten Särkilahden siltaa ja tulevaa keskustan joukkoliikennekatua. Tähän lisättynä esim. Siikalahden ylittävä joukkoliikennesilta muodostaisivat nämä hyvän väylän kohti etelää. Esimerkiksi raitiovaunulinja ei kykenisi näitä olemassa olevia rakenteita käyttämään.
Voisiko siis pitää Kuopion sisäisen joukkoliikenteen kehittämisessä realistisena ajatusta trolleybussilinjasta Neulamäki – Yliopisto – KYS – Rautatieasema – Tori – Haapaniemi – Saaristokaupunki – Petonen – Kolmi-Soppi (junaliityntä)?

Muillekin Kuopion asuinalueille joukkoliikenteen järjestäminen on naurettavan helppoa verrattuna esim. Seinäjokeen. Näkemättä Kuopion linjakarttaa päättelisin, että rantareitillä Suurmäentie – Puijonsarventie – Kallantie – Pihlajaharjuntie – Suurahontie – Kellolahdentie olisi hyvät perusteet n. 20-30 minuutin välein kulkevalle silmukkalinjalle kahteen suuntaan.

Radanvarren tarjontaa täydentäisi nopea paikallisjunaliikenne SlaverioT:n idean mukaisesti.

---------- Viesti lisätty kello 1:17 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 1:13 ----------

Menin sitten vilkaisemaan Kuopion Liikenteen reittikarttaa, miten on mahdollista tehdä noin selkeään kaupunkiin noin sekava linjasto? Yksittäisillä linjoilla (kuten 23) tuntuu olevan poikkeuksia ties mihin haaroihin, joita kuitenkin palvellaan myös muilla linjoilla! Tuosta saisi jollekulle joukkoliikennelogistiikkaa opiskelevalle hyvän dippatyön, optimoi Kuopion joukkoliikenneverkko näillä resursseilla. :cool:
 
Menin sitten vilkaisemaan Kuopion Liikenteen reittikarttaa, miten on mahdollista tehdä noin selkeään kaupunkiin noin sekava linjasto? Yksittäisillä linjoilla (kuten 23) tuntuu olevan poikkeuksia ties mihin haaroihin, joita kuitenkin palvellaan myös muilla linjoilla! Tuosta saisi jollekulle joukkoliikennelogistiikkaa opiskelevalle hyvän dippatyön, optimoi Kuopion joukkoliikenneverkko näillä resursseilla. :cool:

Menee ohi tämän keskustelun aiheesta, mutta öhöm... Katsopas Tampereen linjakarttaa. Sanoisin että on sekava sekin, vaikka kaupunki on aika selkeä.

Esimerkki: yritin viikolla päästä Pispalasta bussilla erääseen nekalalaiseen autolasikorjaamoon. Katsoin reittioppaasta reitin, se tarjosi 3-4 eri linjaa, joilla kaikilla oli tietenkin pysäkit ihan eri katujen varsilla. Aikataulusyistä päädyin kulkemaan linjalla 26 ja kävelemään Nekalaan pysäkiltä joka mielestäni sijaitsi jo Koivistonkylässä, tuo kun osoitettiin lähimmäksi pysäkiksi tuolla linjalla.

Kirosin vielä mielessäni liikennesuunnittelua, kun Lahdenperänkadun yli johti massiivinen kevyen liikenteen silta, josta kulku Lahdenperänkadulle itään kiersi loivana karteena lännen kautta, mistä tuli varmaan 50 metriä ylimääräistä kävelyä verrattuna siihen, että sillalta olisi ollut suoraan portaat oikeaan suuntaan. Lisäksi tuolle sillalle päästäkseen piti nousta aika jyrkkä nousu. Selvästi reitti oli optimoitu pyöräilijöille ja jätetty huomiotta että jalankulkijasta tuntuu tyhmältä kävellä pitkiä lenkkejä päästäkseen muutaman metrin sellaisen paikan alapuolelle josta kulki yli monta minuuttia sitten.

Matka Nekalasta keskustaan pari päivää aiemmin oli fyysisesti helpompi kun bussi 12 sattui hyvällä tuurilla tulemaan pysäkille juuri kun kävelin siihen, mutta pieni häivähdys ahdistusta ehti käväistä mielessä noustuani siihen kun bussi kurvasikin yhtäkkiä itään kun odotin sen menevän länteen. Epäilin nousseeni kyytiin väärän suunnan pysäkillä, mutta hetken päästä paljastui että linja 12 tekee kaikenmaailman mutkia Nekalassa.

Tämä siis siitä huolimatta, että olen ikäni kulkenut Tampereella bussilla...
 
Voisiko siis pitää Kuopion sisäisen joukkoliikenteen kehittämisessä realistisena ajatusta trolleybussilinjasta Neulamäki – Yliopisto – KYS – Rautatieasema – Tori – Haapaniemi – Saaristokaupunki – Petonen – Kolmi-Soppi (junaliityntä)?
Paikallisraideliikenteellä voisi olla jopa 15-20min vuoroväli Kuopiossa. Liikenne kyllä mahtuu kaksoisraiteelle. Näin se muodostaisi vahvan Itä-Länsi-suuntaisen joukkoliikenneyhteyden.

Periaatteessa johdinauton linjausta sanelisi osittain paikallisraideliikenteen laajuus, koska näiden ei ole järkevää palvella samoja alueita kuin välttämättömiltä osin. Saaristokaupungille en antaisi tässä vaiheessa liian suurta painoarvoa, koska esim. Petoselta ei suorin eikä nopein tie keskustaan tai Savilahteen kulje sen kautta. Asutustakin todennäköisesti on enemmän reitin varrella Särkiniemen kautta kuljettaessa vielä tulevaisuudessakin. Ja joukkoliikenteen merkittävä käyttäjäkunta, opiskelijat tuskin muuttavat Saaristokaupunkiin?

Menee ohi tämän keskustelun aiheesta, mutta öhöm... Katsopas Tampereen linjakarttaa. Sanoisin että on sekava sekin, vaikka kaupunki on aika selkeä.
Mielestäni joukkoliikenne vaatii jonkinlaisen rungon, on se sitten raide- tai kumipyöräliikennettä. Rungon tulee olla selkeästi erottuva esim. linjakartoissa ja toisaalta vuorovälien tulee olla lyhyitä. Linjan brändääminenkään ei olisi pahasta. Ainakin henk.koht. kävelee hieman enemmän kuin arvuuttelee että mikä bussi on menossa minne tarkasti. Tätä asiaa ei ole oikein Suomessa oivallettu, toisinkuin vaikkapa Ruotsissa(poikkeus Jokeri).
 
Jos nyt ajatellaan asiaa ihan järkitasolla (ja vr:n tasolla), eikä vain joukkoliikenneharrastelijoiden päättömillä ideariiheillä. Kuopio on suomen 9. suurin kaupunki. Kolmen kärjessä ovat Helsinki, Espoo ja Tampere. Edes Tampereelle ei ole odotettavissa lähivuosina raidehankkeita, vaikka kaupungissa on yli 200 000 asukasta ja alueena suhteellisen laaja. Jos kaupungissa ei ole edes kilpailutettua bussiliikennettä, (mikä suurimmissa on) niin on suhteellisen aikaista alkaa puhumaan raideliikenteestä. Myöskään Kuopion kaukojunaliikenteen taso ei ole lähelläkään Helsingin alueen tai Tampereen tasoa.
 
Kuopiossa on käsittääkseni kilpailutettu joukkoliikenne. Kunta ostaa joukkoliikenteen kokonaispalveluna Kuopion Liikenteeltä, joka on osa KA-konsernia. Helsingissä, Turussa ja Tampereella kunta ostaa liikennöitsijöiltä vain itse liikennöinnin ja tekee erikseen lippu- ja tietojärjestelmät sekä aikataulut.
 
Kuopiossa on käsittääkseni kilpailutettu joukkoliikenne. Kunta ostaa joukkoliikenteen kokonaispalveluna Kuopion Liikenteeltä, joka on osa KA-konsernia.
Olet käsittänyt väärin. Kuopiossa bussiliikenne hoidetaan valtaosin siirtymäajan liikennöintisopimuksilla.
 
Takaisin
Ylös