Yöjunaliikenne Taivalkoskelle?

KMT

Liittynyt
8 Syyskuu 2005
Viestit
146
Lieneekö matkustajapotentiaalia kilpailun avautuessa ainakin sesonkina alottaa henkilöliikenne Taivalkoskelle. VR hän käsittääksi liikennöi jossakin välissä mutta lieni kannattamattomaksi. No ainakin parhaimpana sesonkina luulisi potentiaalia löytyvän.

Mutta kuinka liikenne olisi järkevintä hoitaa
1) Vaunusto tulisi Savon radan yöjunan mukana (oletetaan ettei lakkauteta)...
2) Luotaisiin uusi yöjunayhteys Helsinki-Joensuu-Kontiomäki-Taivalkoski
(Yhteys Savon radan junaan Kontiomäellä)

Mahdollista kannattavuutta voisi vaikka nostaa vaikka laittamalla Taivalkoskelle menevät tavaravaunut samaan junaan Kontiomäellä.
 
Ratkaiseva ongelma oli Kontiomäen-Taivalkosken radan heikonpuoleinen kunto, joka teki matka-ajat liian pitkiksi. Eli juna oli Taivalkoskella vasta aamupäivällä, viimeisinä aikoinaan v. 1991 kello 11.05 (lauantai-aamu). Vastaavasti takaisin päin oli lähdettävä jo kello 19.25 (sunnuntai-ilta). Paluuvaunut eivät edes tuolla aikataululla ehtineet Savon yöjunaan mukaan, vaan ne vedettiin omana junana Kouvolaan asti, jossa ne kytkettiin Joensuun yöjunaan. Yöjunayhteys Joensuun kautta olisi tämän vuoksi vielä mahdottomampi. Jos Joensuun yöjuna ajettaisiin vanhojen aikataulujen mukaan Kontiomäelle asti, Taivalkoskella juna olisi kello 14 tienoilla. Ja takaisin päin lähdettäisiin viimeistään kolmen aikoihin, toki sunnuntaina ennemmin kuin lauantaina, mutta kuitenkin.

Tuon kaiken edellytys olisi, että Taivalkosken rata olisi entisessä kunnossaan. Näinhän ei ole, vaan rataosuus Pesiökylä-Taivalkoski on suljettu aivan kokonaan. Tosin kiskot varmaan ainakin pääosin ovat paikoillaan. Loppuaikoina Taivalkoskelle ei liikkunut edes tavaraa, joten siitä tuskin saa synergiaetuja vaikka henkilöliikennettä nyt virittelisi.
 
JE sanoi:
Tuon kaiken edellytys olisi, että Taivalkosken rata olisi entisessä kunnossaan. Näinhän ei ole, vaan rataosuus Pesiökylä-Taivalkoski on suljettu aivan kokonaan. Tosin kiskot varmaan ainakin pääosin ovat paikoillaan. Loppuaikoina Taivalkoskelle ei liikkunut edes tavaraa, joten siitä tuskin saa synergiaetuja vaikka henkilöliikennettä nyt virittelisi.
Osaako kukaan selittää, minkä takia tynkärata Taivalkoskelle rakennettiin niinkin myöhään kuin 1960-luvulla, vaikka liikennettä sillä ei ole koskaan ollut merkittävästi?
t. Rainer
 
Eiköhän silloin rakennettu työllisyystöinä yhtä sun toista. Kuusamon kenttäradan penkallehan linja rakennettiin aina Korvualle saakka, mutta mieluummin sitten laitettiin jatko Taivalkoskelle kuin huomattavasti kauemmas Kuusamoon.
 
JE sanoi:
Osaako kukaan selittää, minkä takia tynkärata Taivalkoskelle rakennettiin niinkin myöhään kuin 1960-luvulla, vaikka liikennettä sillä ei ole koskaan ollut merkittävästi?
Ei liene selitys radan rakentamiselle, vaan pikemminkin se "muna", mutta Taivalkoskellahan sijaitsi 1990-luvun lopulle asti Transtechin kiskokalustotehdas.
 
Taivalkosken rataa käytettiin kaivannaisten ja puun, myöhemmin tosiaan myös tuon Transtechin kiskokalustotehtaan kuljetuksiin. Mutta näistä kuljetustarpeista vain metsäteollisuuden tarpeet olivat tiedossa kun radan rakentamisesta tehtiin päätös. Kiskoautoillahan Taivalkoskelle ajettiin myös jonkin aikaa, mutta se liikenne oli aivan liian vähäistä ollakseen motiivi ratahankkeelle itsessään.
 
JE sanoi:
Taivalkosken rataa käytettiin kaivannaisten ja puun, myöhemmin tosiaan myös tuon Transtechin kiskokalustotehtaan kuljetuksiin. Mutta näistä kuljetustarpeista vain metsäteollisuuden tarpeet olivat tiedossa kun radan rakentamisesta tehtiin päätös. Kiskoautoillahan Taivalkoskelle ajettiin myös jonkin aikaa, mutta se liikenne oli aivan liian vähäistä ollakseen motiivi ratahankkeelle itsessään.
Kyseinen ratahan suunniteltiin ennen sotia Kemijärven kautta Petsamoon asti. Siinä olisi tietysti ollut jotain järkeä. Jatkosodan aikana saksalaiset rakensivat kenttäradan Kuusamoon, joka hävitettiin sodan lopussa, mutta penkka jäi jäljelle. Miksi VR piti kiinni vanhoista suunnitelmista, vaikka Petsamoa ei enää ollut meillä sodan jälkeen? Jos saksalaisten penkkaa olisi käytetty, olisi rata voinut palvella myös Rukatunturin matkailuliikennettä, tosin päätöksiä tehtäessä 1940-luvulla ei laskettelubuumista ei ollut tietoakaan, mutta metsää olisi joka tapauksessa riittänyt rautateitse paperitehtaille vietäväksi yhtä hyvin saksalaisten penkkaa pitkin kuin nykyistä. Ylipäänsä niillä rahoilla mitä Taivalkosken rataan pistetiin, olisi olllut tärkeämpiä kohteita etelässä. Esim oikorata Turkuun joka olisi ohittanut Porkkalan vuokra-alueen. Huijausta se myös oli Taivalkosken asukkaita kohtaan ensin rakentaa hieno rata ja liikennöidä sillä vain 20 vuotta ja sitten lakkauttaa liikenne.

t. Rainer
 
Minun käsitykseni on, että Petsamon rataa suunniteltiin Kontiomäeltä käsin vain ajankohtana ennen Rovaniemen-Kemijärven radan rakentamista. Myöhemmässä vaiheessa Rovaniemeltä tai muualta samalta radalta erkanevat vaihtoehdot olisivat olleet etusijalla.

Mutta kuten sanottu, Kuusamoon rata olisi ollut melkoisesti pidempi kuin Taivalkoskelle. Uskon, että Taivalkoskelle rakennettiin jotta joku edes kohtalaisen järkevä päätepiste saatiin saavutetuksi.
 
Sinänsä aivan kannatettava ajatus. Mutta siihen pitäisi kytkeä itä-pohjoinen yöjunaliikenne Oulusta Kontiomäen kautta Karjalan maakuntaaan, eli vähintäinkin Joensuuhun saakka. Mielestäni kuitenkin tuontapaisen junayhteyden pääteasemana tulisi olla Lahti. Kouvola olisi toinen mielekäs vaihtoehto ratkaisuna.
 
Menee jo hiukan ulos aiheesta, mutta Petsamoon suunniteltiin vuonna 1939 rataa Rovaniemeltä. Tuolloin rata jatkui vanhalta asemalta (nykyisen nelostien kohdalta) parin kilometrin verran Sinetän suuntaan Sahanperälle (jossa oli saha). Suunnitelmien mukaan rata olisi vedetty (uskomatonta mutta totta) ensin Meltaukseen, ja sieltä ilmeisesti Sodankylän järvialueiden kautta (Unari ym.) Sodankylään ja sieltä pohjoiseen. Olen hieman ihmetellyt, että miksei rataa suunniteltu erkanevaksi Kemijärven radalta pohjoiseen Kemijoen toisen ylityksen jälkeen, mutta maastonmuodot olivat kaiketi haasteellisemmat Rovaniemen-Sodankylän maantien paikkeilla.
 
Ei tuo Petsamon rata vielä mitään, jostain muistan lukeneeni että keisarikunnan aikana venäläisillä oli toisena vaihtoehtona nykyisen Murmanskin radan sijaan rata Oulusta Murmanskiin.
 
Kuusamon kenttäradan penkallehan linja rakennettiin aina Korvualle saakka, mutta mieluummin sitten laitettiin jatko Taivalkoskelle kuin huomattavasti kauemmas Kuusamoon.

Koillis-Suomen kehittämisyhtiön teettämän selvityksen mukaan nyt on oikea aika Kuusamon ratahankkeelle. 30-sivuinen selvitys löytyy tästä linkistä:
http://www.naturpolis.fi/dm/file.phtml?id=432

Rata menisi ilmeisesti Taivalkoskelta Kuusamon kautta Joutsijärvelle (Sallan radalla).
 
Wikipedia kertoo, artikkelissa Ämmänsaaren rata, että Taivalkoskelle kulki Helsingistä hiihtojuna markkinointinimellä Winter Rail talvella 1988-89 ja 1989-1990, mutta että talvella 1990-91 ei vakinaista hiihtojunavuoroa olisi ollut ja että tämän jälkeen hiihtojunaliikenne Taivalkoskelle päättyi.

Kuitenkin aikataulukirja Syysturisti 1990 kertoo, että Taivalkosken hiihtojuna saapui perille ensimmäisen kerran 30.11. ja Talvituristi 1991 puolestaan kertoo, että viimeinen lähtö Taivalkoskelta oli 14.4. Syysturistin 1991 mukaan sen talven ensimmäinen saapuminen Taivalkoskelle oli 29.11.

Ehkä voimme luottaa Turistiin enemmän kuin Wikipediaan?

Wikipedian artikkelissa väitetään myös, että talvella 1989-1990 paluuyhteys Taivalkoskelta Helsinkiin olisi ollut Joensuun kautta. Uskommeko tätäkään? Turistien mukaan ainakin talvella 1990-1991 juna ajoi Taivalkoskelta Kouvolaan, jossa se liitettiin Joensuu-Helsinki-yöjunaan.

Muuten, viimeistään toisesta talvesta alkaen juna ei yöpynyt Taivalkoskella, vaan Kontiomäellä ja kuljetti matkustajia myös siirtyessään Taivalkoski-Kontiomäki-Taivalkoski. Ehkä se teki niin jo ensimmäisenä talvena, mutta en tähän hätään löytänyt aikataulua tai muuta dokumenttia.

Wikipedian artikkelissa lähteeksi mainitaan Resiina-lehdessä 4/2004 julkaistu artikkeli. Kysymys, voiko Turistiin luottaa enemmän kuin Resiina-lehteen, on jo vaikeampi?
 
Viimeksi muokattu:
Joensuun kautta se paluujuna ei kyllä koskaan kulkenut. Se on aivan selvä. Ja myös se on aivan selvä, että kaudella 1990-1991 vielä ajettiin. Väittäisin että lähteitä löytyy enemmän kuin tarpeeksi todentamista varten.
 
Vs: Raitio-lehti

Ei lakkautettu Itä-Suomen yöjuna ajanut vain reittiä Helsinki–Joensuu. Ja moni Joensuustakin aamuksi Helsinkiin haluava lähtisi varmaan mieluummin illalla nukkuen kuin aamuyöstä. VR-Yhtymä itsekin myöntää, että junan kohtuullinen palveluetäisyys on noin 3 tuntia. Yöjunan palveluetäisyys on yksi yö.

Antero
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös