Ratkaiseva ongelma oli Kontiomäen-Taivalkosken radan heikonpuoleinen kunto, joka teki matka-ajat liian pitkiksi. Eli juna oli Taivalkoskella vasta aamupäivällä, viimeisinä aikoinaan v. 1991 kello 11.05 (lauantai-aamu). Vastaavasti takaisin päin oli lähdettävä jo kello 19.25 (sunnuntai-ilta). Paluuvaunut eivät edes tuolla aikataululla ehtineet Savon yöjunaan mukaan, vaan ne vedettiin omana junana Kouvolaan asti, jossa ne kytkettiin Joensuun yöjunaan. Yöjunayhteys Joensuun kautta olisi tämän vuoksi vielä mahdottomampi. Jos Joensuun yöjuna ajettaisiin vanhojen aikataulujen mukaan Kontiomäelle asti, Taivalkoskella juna olisi kello 14 tienoilla. Ja takaisin päin lähdettäisiin viimeistään kolmen aikoihin, toki sunnuntaina ennemmin kuin lauantaina, mutta kuitenkin.
Tuon kaiken edellytys olisi, että Taivalkosken rata olisi entisessä kunnossaan. Näinhän ei ole, vaan rataosuus Pesiökylä-Taivalkoski on suljettu aivan kokonaan. Tosin kiskot varmaan ainakin pääosin ovat paikoillaan. Loppuaikoina Taivalkoskelle ei liikkunut edes tavaraa, joten siitä tuskin saa synergiaetuja vaikka henkilöliikennettä nyt virittelisi.