Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Näytetään tulokset 16-27/27

Viestiketju: Yöjunaliikenne Taivalkoskelle?

  1. #16

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Helsinki, Hamina
    Viestejä
    676

    oletus Vs: Raitio-lehti

    Haluaako Joensuun matkustaja lähteä makuupaikkajunalla esimerkiksi 22:00 ja olla perillä 02:20, sitä vauhtia nykyiset sen suunnan junat ajavat. Tietysti voi panna junan seisomaan esimerkiksi Imatralla viisi tuntia, jolloin tuloaika perille on asiallinen, mutta haluaako asiakkaat sellaistakaan.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 06.03.2013 kello 23:26. Syy: jaettu viesti kahtia
    antti

  2. #17

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Pori
    Viestejä
    1275

    oletus Vs: Raitio-lehti

    Lainaus Alunperin kirjoittanut antti Näytä viesti
    Haluaako Joensuun matkustaja lähteä makuupaikkajunalla esimerkiksi 22:00 ja olla perillä 02:20, sitä vauhtia nykyiset sen suunnan junat ajavat. Tietysti voi panna junan seisomaan esimerkiksi Imatralla viisi tuntia, jolloin tuloaika perille on asiallinen, mutta haluaako asiakkaat sellaistakaan.
    Entisenä joensuulaisena on pakko kommentoida. Yöjuna oli oikein hyvä palvelu ja itsekin käytin sitä silloin tällöin. Tietenkään juna ei kulkenut nopeinta mahdollista vauhtia. Koko homman ideahan on siinä, että illalla menet junaan ja aamulla heräät uudella paikkakunnalla. Ihan fiksu konsepti? Joensuusta lähdettäessä joko Turussa tai Helsingissä. Tampereelle tultiin siinä kuuden aikoihin, vielä hätäiseen käyttökelpoista. (vastaavasti junan lähtö puolilta öin) Vaihtoehto yöjunalle on mennä edellisenä päivänä ja yöpyä Helsingissä esimerkiksi, tai sitten kulkea aamuyön lentokoneilla. Jos Helsingissä ei tarvitse olla heti virka-aikaan, voi asemalle tulla viideksi aamulla ja mennä päivän ensimmäisellä pendolinolla. (Pendolino kai olikin varsinainen syy yöjunan lopettamiseen, tälläkin tavalla toivottiin saatavan käyttäjiä uuteen lippulaivatuotteeseen.)

    Kun miettii näitä vaihtoehtoja, on helppo ymmärtää, että yöjuna oli monessa yhteydessä aika hyödyllinen. Helsinkihän on Joensuusta sen verran kaukana, että päiväseltään siellä on hankala käydä. Yön käyttäminen matkustamiseen on ihan fiksu vaihtoehto. Toinen syy, minkä takia käytin yöjunia, olivat laivamatkat, joilla lähtö oli aamusta. Ilman yöjunaa minun olisi pitänyt tulla edellisenä päivänä ja majoittua yhdeksi yöksi jonnekin ennen laivan lähtöä.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 06.03.2013 kello 23:27. Syy: siirretty toiseen ketjuun
    Ville

  3. #18

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3666

    oletus Vs: Raitio-lehti

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ville O. Turunen Näytä viesti
    Helsinkihän on Joensuusta sen verran kaukana, että päiväseltään siellä on hankala käydä.
    Lentokoneella Joensuusta on helppo käydä Helsingissä myös päiväseltään.

    Yöjunien kysynnän hiipuminen liittyi myös lentoliikenteen tihentymiseen ja halventumiseen.

  4. #19

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Pori
    Viestejä
    1275

    oletus Vs: Raitio-lehti

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Lentokoneella Joensuusta on helppo käydä Helsingissä myös päiväseltään.
    Joo, jos aamuksi täytyy päästä Helsinkiin, tarjolla tosiaan taitaa olla joskus neljältä aamuyöstä lähtevä vuoro, joka kiertää Kuopion, Jyväskylän ja Tampereen kautta.. Ainakin tutut kiroilevat pääkaupunkiseudun yhteistyötahoja, joiden mielestä yhdeksältä on oikein hyvä aika aloittaa palaveri. Kymmeneksi kokoustamaan pääsisi jo ilman, että tarvitsee herätä keskellä yötä.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Yöjunien kysynnän hiipuminen liittyi myös lentoliikenteen tihentymiseen ja halventumiseen.
    Onko tämä nyt vain sinun arvaus, vai menevätkö nämä vuodet tasan näin? Yöjunat lopettivat, kun pendolinot aloittivat. Jos muisti ei petä, niin lentoliikenteen halpeneminen alkoi toden teolla vasta vuosia myöhemmin.
    Ville

  5. #20

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Raitio-lehti

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ville O. Turunen Näytä viesti
    Jo
    Onko tämä nyt vain sinun arvaus, vai menevätkö nämä vuodet tasan näin? Yöjunat lopettivat, kun pendolinot aloittivat. Jos muisti ei petä, niin lentoliikenteen halpeneminen alkoi toden teolla vasta vuosia myöhemmin.
    VR lopetti Helsingin-Joensuun suoran Lappeenrannan kautta kulkevan yöjunan jo 2000-luvun alussa eli niihin aikoihin kun halpalentoytiö Flying Finn alkoi lentää. Mutta jo ennen Flying Finniä oli ihan Finnairinkin reittilennoilla alennuslipulla halvempaa matkustaa kuin yöjunilla makuupaikkoineen joten kansa oli oppinut lentämään jo ennen sitä. Yleisesti ottaen Euroopassa yöjunaliikene on kärsinyt eniten lentoliikenteen kilpailun vuoksi ja vuoroja on vähennetty minimiiin.

    Miksi Lappiin ajetaan yhä yöjunia johtuu mm siitä että matkailuliikenne Lapin hiihtokeskuksiin on paljon vilkkaampaa kuin itä-Suomen keskuksiin jotka ovat hajallaan rautateistä katsottuna. Ainoastaan Vuokatiti, Koli ja Tahkovuori olisivat jotenkin saavutettavissa rautaeitse. Ja vaikka Lappiin pääsee myös lentäen, niin lentokoneisiin ei saa omaa autoa mukaan, mitä moni arvostaa ja Lapin yöjuna on monen mielestä "käsite" josta ei noin vaan luovuta.

    Kuvttelisin että Joensuuhun ja eteenpäin Kontiomäelle voisi ajaa hiihtosesonkiaikana yöjuna. Toinen mahdollisuus olisi selvitää se Petroskoin juna., voisiko se lähteä Helsingistä asti ja voisiko siinä olla suomalaisia kotimaan liikenteen vaunuja Joensuuhun asti kanssa. Mutta koko Petroskoin junan kohtalo johtuu muista seikoista. Tänä vuonna sen aikataulu on jopaRZD:n kotisivuilla mutta junaa ei ole näkynyt.

    t. Rainer

  6. #21

    Liittynyt
    12.12.2010
    Viestejä
    568

    oletus Vs: Raitio-lehti

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    VR lopetti Helsingin-Joensuun suoran Lappeenrannan kautta kulkevan yöjunan jo 2000-luvun alussa eli niihin aikoihin kun halpalentoytiö Flying Finn alkoi lentää.

    t. Rainer
    Itse asiassa Lappeenrannan kautta Joensuuhun ja edelleen Ouluun kulkenut yöjunapari 9/10 lakkautettiin jo vuonna 1993, eli paljon ennen kuin Flying Finn alkoi lentää tätä väliä.

  7. #22

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Raitio-lehti

    Lainaus Alunperin kirjoittanut joht. Nyman Näytä viesti
    Itse asiassa Lappeenrannan kautta Joensuuhun ja edelleen Ouluun kulkenut yöjunapari 9/10 lakkautettiin jo vuonna 1993, eli paljon ennen kuin Flying Finn alkoi lentää tätä väliä.
    Oliko se noin aikaisin? Vai lyhennettiinkö se juna ensin vain Joensuuhun?

    Kuvittelisin että itä-Suomen muidenkin yöjunien lakkautuksiin on vaikuttanut myös postin ja kiitotavaran kuljettamisen lopettaminen junilla.

    t. Rainer

  8. #23

    Liittynyt
    12.12.2010
    Viestejä
    568

    oletus Vs: Raitio-lehti

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Oliko se noin aikaisin? Vai lyhennettiinkö se juna ensin vain Joensuuhun?

    Kuvittelisin että itä-Suomen muidenkin yöjunien lakkautuksiin on vaikuttanut myös postin ja kiitotavaran kuljettamisen lopettaminen junilla.

    t. Rainer
    Oli juu. Sittemmin Joensuun yöjunayhteys hoidettiin Pieksämäen kautta, mutta tämä siis tarkoitti sitä, että niin Lappeenranta, Imatra kuin Parikkalakin jäivät ilman myöhäisillan yhteyttä pääkaungista. Tästäkin järjestettiin aikoinaan pienimuotoinen yöjunakapina ja kritiikki VR:ää kohtaan oli kovaa, mutta yöpikajunapari 9/10 ei silti herännyt koskaan enää henkiin.

  9. #24
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: Raitio-lehti

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Petroskoin junan kohtalo johtuu muista seikoista. Tänä vuonna sen aikataulu on jopa RZD:n kotisivuilla, mutta junaa ei ole näkynyt.
    Kyllähän se on näkynyt jo viime vuonna ja seuraava juna lähtee tänä iltana Petroskoista.

  10. #25
    Murzu avatar
    Liittynyt
    16.06.2006
    Viestejä
    355

    oletus Vs: Raitio-lehti

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ville O. Turunen Näytä viesti
    Ainakin tutut kiroilevat pääkaupunkiseudun yhteistyötahoja, joiden mielestä yhdeksältä on oikein hyvä aika aloittaa palaveri. Kymmeneksi kokoustamaan pääsisi jo ilman, että tarvitsee herätä keskellä yötä.
    Itse en ymmärrä tuollaista ajattelumaailmaa, että kaikki suunnitellaan pikkuporvareita varten, joiden pitää päästä kokoustamaan. Nykyään on videokokoukset keksitty, eikä Joensuusta asti montaa kokoukseen menijää ole Helsinkiin saakka menossa. Kyllä sinne matkustajamassaan mahtuu kaikenlaisella funktiolla varustettua asiakasta. Osa menee Helsinkiin ihan matkailumielessä, osa on menossa lentokentälle, osa menee laivalle, messuille, tapahtumiin, tuttaville, sukulaisiin, shoppailemaan, linnanmäelle, serenaan, urheilutapahtumiin, konserttiin, teatteriin, oopperaan, jne jne. Hei, ja Joensuusta matkustetaan tämän lisäksi myös Imatralle, Lappeenrantaan, Kouvolaan, Lahteen, Tampereelle, yms. Ei Helsinki ole kaikkien määränpää. Nuo pikkuporvarit jotka kokouksiin ovat menossa juuri Helsinkiin, ovat aivan marginaaliryhmä. Ei marginaaliryhmän kokousten alkamisaikojen perusteella pitäisi alkaa koko Suomen junaliikennettä sotkemaan. Kyllä ne kokouksiin menijät tulevat siitä max 1,5 tunnin matka-ajan päästä, 90%:sti. Elämää on muuallakin kuin Helsingissä.

  11. #26
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    134

    oletus Vs: Raitio-lehti

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ville O. Turunen Näytä viesti
    Joo, jos aamuksi täytyy päästä Helsinkiin, tarjolla tosiaan taitaa olla joskus neljältä aamuyöstä lähtevä vuoro, joka kiertää Kuopion, Jyväskylän ja Tampereen kautta..
    Tarkoititko tämän liittyväksi jotenkin lainauksen lentokoneeseen? Nyt nettiaikakautena oli aivan rikollisen helppoa katsoa, että Finnairilla tosiaan on päiväreissuyhteys olemassa: lähtö 6.00 tai 8.45, paluu 16.20 tai 18.10 - ja vaihtoehtoja on muitakin. Korvaamattomalle maakuntaan sijoitetulle pikkuporvarille tuskin lipun hintakaan on ongelma.

    Minun on vaikeaa uskoa, että mitään kolmen vaihdon tai välilaskun lentoyhteyttä on koskaan ollut olemassa.

  12. #27
    Murzu avatar
    Liittynyt
    16.06.2006
    Viestejä
    355

    oletus Vs: Yöjunaliikenne Taivalkoskelle?

    Noista Kajaanin huonoista yhteyksistä Helsinkiin vielä. Onhan tuo aamu 4:n pendolino aivan käyttökelvoton Kuopion pohjoispuolella. Mutta on Kajaanista aivan kohtuullisen hyvä junayhteys nykyisin Helsinkiin aamuksi, nimittäin Kajaani-Oulu IC 707 21.37-23.39, ja sitten Oulu-Helsinki P 274 23.47-9.00. Lyhyesti: Illalla pienimuotoinen parin tunnin junamatkustus Ouluun, ja juuri kun sopivasti alkaa väsyttämään, niin pääseekin jo Oulussa makuuvaunuun. Siinä on sitten aikaa nukkua noin 8-9 h yöunet uudessa makuuvaunussa, joka ei kolise ja ulvo. Aamulla hyvään aikaan Helsingissä, josta ehtii vaikka mihin, hyvin nukkuneena. Paluumatka Kajaaniin ei sitten tarvitse yöjunaa, päiväjunilla pääsee, ja viimeisin lähtee vielä 19.12, ollen perillä 0.53. Vaikka paluumatka venyykin yli puolen yön, niin helpompi se on siitä päästä venyttää, eikä niin paha. Ja aikaisempiakin paluujunia kulkee. Mielestäni kohtuullinen junayhteys, ottaen huomioon sen, että Kajaanin lähiseutu ei ole niitä tiheimmin asuttuja paikkoja Suomessa.

Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12

Vastaavia viestiketjuja

  1. Sisämaan yöjunaliikenne ajetaan alas vuodenvaihteessa
    kirjoittanut kemkim foorumissa Junat
    Vastauksia: 172
    Viimeisin viesti: 15.04.2013, 13:22
  2. Yöjunaliikenne Kemijärvelle säilynee
    kirjoittanut Aleksi.K foorumissa Junat
    Vastauksia: 23
    Viimeisin viesti: 08.03.2008, 17:05
  3. Yöjunaliikenne Pohjois-Suomesta Ruotsiin
    kirjoittanut Aleksi.K foorumissa Junat
    Vastauksia: 13
    Viimeisin viesti: 20.05.2007, 10:47
  4. Visio: Rautateiden paikallis- ja yöjunaliikenne vuonna 2020
    kirjoittanut ultrix foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 20
    Viimeisin viesti: 28.03.2007, 10:54
  5. SuLi: Yöjunaliikenne säilytettävä!
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Junat
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 30.08.2006, 16:02

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •