Vastakkainistuttavat istuimet

Compact

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
20 Heinäkuu 2005
Viestit
2,249
Miksi lähijunissa muuten kaikki istuimet ovat vastakkain? Ei oikein sovi ainakaan suomalaiseen kansanluonteeseen istua polvet vastakkain ventovieraan ihmisen kanssa.

Siis höh?

Junissa on kautta aikain ja Suomessakin alkaen v. 1862 istuttu kaksi penkkiriviä vastakkain. Siis 1. lk, 2. lk ja 3 lk. Pitäisikö nyt siis luoda/tuoda markkinoille jotain ns. pohjoisten erityisolosuhteiden kalustoa "sanen" kaltaiselle pelkäävälle satunnaismatkustajaryhmälle?

Kyllä Suomessa on osattu matkustaa vastakkain vieraiden kanssa ihan maailman sivu, sillä ei niillä vierustovereilla ole kanssamatkustajien surmaaminen mielessä. Ihan samanlaisia ihmisiä hekin ovat kuin itsekin, voivat olla yleensä fiksumpiakin.

Suomalainen kansanluonne ja junien vastakkaisistuimet -kysymys on aivan käsittämätön yhdistelmä. Ovatko nykynaskalit yhteiskuntaa pelkääviä yksinäisiä erakkoja eli joukkoliikenne on hyvä, jos ei tarvitse nähdä matkalla ketään muita ihmisiä.

Osta hyvä ihminen pikkuauto, äläkä sitten aja bussikaistalla!

Ja vielä: Omaan isojalkaisuuteesi (hankalaa istua) et viitannut kirjoituksessasi, vaan johonkin käsittämättömään "suomalaiseen kansanluonteeseen". Ei kannata esittää tuollaista repliikkiä, koska se ei kestä historiallista tutkintaa. Katsopa piruuttasi vaikka joitain vanhoja Suomi-Filmejä, joissa matkustetaan junissa. Dokumentteja ne eivät toki ole, mutta näet niistä mitä "suomalainen kansanluonne" on. Ihan muuta mitä nyt lap-top-nuoriso hinkuaa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Paikallisjunaliikenteen kilpailuttaminen: kannanotto


Olipas avautuminen ihan asialliseen kysymykseen:lol: Itsekin rötvään julkisissa mieluummin niin ettei tarvitse jatkuvasti ottaa/antaa osumaa kanssamatkustajan kävelyelimistä/miin mikäli istuma-asento poikkeaa virkamiesmäisestä standardijäykkyydestä. Elokuvat on sitten erikseen ja osaan niistä on saattanut luikahtaa jopa vähän fiktionpoikastakin. Suomalainen kansanluonne on ollut arvokkaan jäyhä jo vuosimiljoonia ennen kuin rautateistä (jotka ilmeisesti aina ennenkin ovat halunneet leikkiä valtiota valtiossa) oli härmässä kuultu pihaustakaan;)
 
Vs: Paikallisjunaliikenteen kilpailuttaminen: kannanotto

Olipas avautuminen ihan asialliseen kysymykseen
Ja edelleen - olipas tuokin myös avautuminen, ja edelliseen asialliseen vastaukseen. Miksi pelätä toisia ihmisiä? Ei ne syö. Pitääkö jokaisella nykynuorella Suomessa olla oma matkustuseriö (PKW)?
 
Vs: Paikallisjunaliikenteen kilpailuttaminen: kannanotto

Junissa on kautta aikain ja Suomessakin alkaen v. 1862 istuttu kaksi penkkiriviä vastakkain. Siis 1. lk, 2. lk ja 3 lk.

Eikö pikajunissa, siis niissä missä oli sinisiä vaunuja ja on vieläkin, ole kakkosluokan penkit niin, että toisella puolella käytävää kaikki ovat menosuuntaan ja toisella puolella kaikki vastasuuntaan? Se on minusta näppärä keino välttää tuo vastakkainistuminen ja lisätä matkustajien yksityisyydentunnetta.
 
Vs: Paikallisjunaliikenteen kilpailuttaminen: kannanotto

Eikö pikajunissa, siis niissä missä oli sinisiä vaunuja ja on vieläkin, ole kakkosluokan penkit niin, että toisella puolella käytävää kaikki ovat menosuuntaan ja toisella puolella kaikki vastasuuntaan? Se on minusta näppärä keino välttää tuo vastakkainistuminen ja lisätä matkustajien yksityisyydentunnetta.
On kylläkin. Maailmalla näkee aika paljon ratkaisua, että puoli vaunua tai puoli osastoa istuimet ovat toiseen suuntaan (raja voi siis olla osaston puolessavälissä eikä käytävällä), ja loput päinvastaiseen. Ratkaisu on itse asiassa käytössä VR Osakeyhtiön IC-kalustossakin. Samaa näkee maailmalla jopa moderneissa raitiovaunuissa yms. paikallisissa kiskokulkuneuvoissa. Tuollaisten Suomi-filmien aikana junien pääkilpailija henkilöauto oli vasta lapsenkengissään. Ihmisten oli pakko tyytyä junan kyytiin, koettiinpa se kuinka epämiellyttäväksi tahansa. Itse en kylläkään pidä vastakkainistumista minkään luokan ongelmana... :)
 
Mietin vaan sitä, että onko tähän istuinjärjestykseen olemassa jotain järkiperusteluita, esim. tilankäytöllisiä tai siivousteknisiä? Missään muussa julkisen liikenteen järjestelmässä kuin lähijunissa (ja helsingin osittain maanalaisessa lähijunassa) ei kuitenkaan pääsääntöisesti ole päädytty tämänkaltaiseen vastakkainasetteluun. Se että rautatiet tuntisivat suurta vastuuta suomalaisten kouluttamisesta "rohkeammiksi" ja sosiaalisemmiksi tuntuu perusteluna kuitenkin suhteellisen kevyehköltä.
 
Hetken tässä mietin, ja taitaa olla niin, että vastakkain istuttavat penkit ovat historiallinen jäämä. Ensimmäiset matkustajavaunut oli rakennettu yksinkertaisesti nostamalla kaksi tai kolme hevosvetoista vaunua (coach) junanvaunualustalle. Tästä tulee perinteinen matkustajavaunun rakenne erillisine osastoineen, jossa kussakin on vastakkain istuttavat penkit. Iso-Britanniassa osasta vaunutyyppejä puuttuu jopa käytävä ja kustakin osastosta on suoraan ovet ulos. Sitä en tiedä, onko näitä vaunuja vielä käytössä. Tästä perustyypistä on sitten nykyinen malli hiljakseen kehittynyt: ensin on poistettu osastojen seinät ja käytävä siirretty keskelle, sitten käännetty penkit.

Kansaluoteen muutoksista en sano mitään, mutta kyllä matkustuskäyttäytyminen on muuttunut: nykyään matkustetaan enemmän ja ennen kaikkea yksin. Noin näppituntumalla sanoisin, että ennen matkustettiin enemmän pienissä ryhmissä, perheittäin tai ystävien ja sukulaisten kanssa. Yksin matkustivat kaiketi vain keski- ja yläluokkaan kuuluvat miehet työasioissa. Yksin tai kaksin matkustettaessa mukavinta on tietenkin matkustaa, jos penkit ovat samaan suuntaan, mutta seurassa taas mukavinta on, että seurueella olisi oma 'osasto'.
 
Kouvo: Suomen linja-auto- ja raitioliikenteessä on käytössä yksisuuntainen kalusto, joka selittänee paljon. Kaukojunissa on jokin määrä paikkoja vastakkain. Kaukojunien teräsvaunuissa oli alkuun käännettävät istuimet, joilla saattoi muokata paikkajärjestystä haluamakseen, käännöstä luovuttiin myöhemmin turvallisuussyistä.
 
Siis höh?

Junissa on kautta aikain ja Suomessakin alkaen v. 1862 istuttu kaksi penkkiriviä vastakkain. Siis 1. lk, 2. lk ja 3 lk. Pitäisikö nyt siis luoda/tuoda markkinoille jotain ns. pohjoisten erityisolosuhteiden kalustoa "sanen" kaltaiselle pelkäävälle satunnaismatkustajaryhmälle?

Kyllä Suomessa on osattu matkustaa vastakkain vieraiden kanssa ihan maailman sivu, sillä ei niillä vierustovereilla ole kanssamatkustajien surmaaminen mielessä. Ihan samanlaisia ihmisiä hekin ovat kuin itsekin, voivat olla yleensä fiksumpiakin.

Suomalainen kansanluonne ja junien vastakkaisistuimet -kysymys on aivan käsittämätön yhdistelmä. Ovatko nykynaskalit yhteiskuntaa pelkääviä yksinäisiä erakkoja eli joukkoliikenne on hyvä, jos ei tarvitse nähdä matkalla ketään muita ihmisiä.
Happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoista.

Huomioithan Compat, että yksi suurimmista eduista (henkilökohtainen mielipide) henkilöautoilla julkista liikennettä vastaan on yksityisyys: voidaan valita sellainen matkaseura mitä itse haluaa, sekä mukavaa musiikkia ym. Tästä johtuen kilpailussa henkilöautoja vastaan kannattaisi VR:llä olla 5 hengen hyttejä saatavilla kohtuulliseen hintaan, jossa varusteena vähintään pöytä, mukavat istuimet ja mielellään jotain videonkatselumahdollisuuksia. Toki, mikäli halutaan juniin ainoastaan yksin matkustavia autottomia henkilöitä, ei palveluihin ja matkustusmukavuuten kannata kiinnittää huomiota.

Yksin matkustaessa on sitten mukava saada istuinjärjestys, jossa edessä oleva penkin selkänoja tuo hieman yksityisyyttä toimimalla tilanjakajana edessä oleviin henkilöihin nähden. Ja tämä toteutuu tosiaan kaikissa linja-autoissa, kaukojunissa, ratikoissa ym.

Osta hyvä ihminen pikkuauto, äläkä sitten aja bussikaistalla!
Mahtava asenne.
Ja vielä: Omaan isojalkaisuuteesi (hankalaa istua) et viitannut kirjoituksessasi, vaan johonkin käsittämättömään "suomalaiseen kansanluonteeseen". Ei kannata esittää tuollaista repliikkiä, koska se ei kestä historiallista tutkintaa. Katsopa piruuttasi vaikka joitain vanhoja Suomi-Filmejä, joissa matkustetaan junissa. Dokumentteja ne eivät toki ole, mutta näet niistä mitä "suomalainen kansanluonne" on. Ihan muuta mitä nyt lap-top-nuoriso hinkuaa.

Tosiaan, ehkä kyseessä on ennemminkin ihmisluonne, kuin kansanluonne. Maailma on pullollaan tutkimuksia aiheesta, kuinka lähellä vierasta henkilöä tuntee olonsa mukavaksi. Toki ruuhkaisassa tilassa tämä oma "tilantarve" pienenee, mutta tilantarpeeseen vaikuttaa myös sijoittelu; jonossa seistessä toisen selkää katsellessa tila on huomattavasti pienempi kuin vastakkain seistessä, ja sama pätee istuessa. Toki kaikkeen tottuu, mutta mikäli joukkoliikenteellä halutaan kilpailla mukavuudessa henkilöautoa vastaan, ei kannata tuomita tällaisia koettuun mukavuuteen vaikuttavia seikkoja "yksinäisten erakkojen" mielipiteellä.
 
Kouvo: Suomen linja-auto- ja raitioliikenteessä on käytössä yksisuuntainen kalusto, joka selittänee paljon. Kaukojunissa on jokin määrä paikkoja vastakkain. Kaukojunien teräsvaunuissa oli alkuun käännettävät istuimet, joilla saattoi muokata paikkajärjestystä haluamakseen, käännöstä luovuttiin myöhemmin turvallisuussyistä.

Turvallisuuteen vedotaan nykyisin kovin helposti, jos ei muuta keksitä. Tämä kommentti vain sen vuoksi, että kuinka vaarallista esimerkiksi Shinkansen-suurnopeusjunilla tai Sydneyn lähijunilla on matkustaa, koska niissä istuimia voi kääntää vielä tänä päivänäkin oman tahtonsa mukaan. Tosin Shinkanseneissa istuimet käännetään siivoojien toimesta aina pääteasemalla niin, että kasvot ovat menosuuntaan seuraavalla matkalla. Sehän se vasta turvatonta onkin äkkipysähdyksen osuessa kohdalle...
 
Juu, historia ja suuntaisuus ovat varmasti merkittäviä selittäviä tekijöitä. Itselle tuli mieleen vielä sellainen logistinen tekijä, että lähijunien kolmenistuttavien "sohvien" ikkunapaikoille/lta on ehkä helpompi kömpiä juurikin osastomallissa kuin samansuuntaisessa penkkijärjestelmässä.
 
Turvallisuuteen vedotaan nykyisin kovin helposti, jos ei muuta keksitä.

VR ei perustellut kääntyvistä istuimista luopumista turvallisuusnäkökohdilla vaan kääntömekanismin kustannuksilla. Turvallisuusnäkökulma tuli mukaan vasta 90-luvulla, kun onnettomuustutkintakeskus suositteli kääntömekanismin poistamista. Tämä tapahtui kuitenkin yli 20 vuotta sen jälkeen, kun VR oli jo lopettanut kääntömekanismin asentamisen uusiin vaunuihin.
 
Olen tässä samaa mieltä Compactin kanssa. Jos haluat istua yksin, osta henkilöauto!

Miksi kulkea junalla, jos haluaa kulkea yksin? Miksi käydä elokuvateatterissa, jos haluaa katsoa kotona yksin netistä varetettuja elokuvia tietokoneen ruudulta? Miksi käydä kahvilassa kavereiden kanssa, jos haluaa kotona juoda sumppinsa omassa rauhassa ja hiljaisuudessa? Miksi käydä yleisessä saunassa, jos haluaa kotona kyyristellä viisi minuuttia omassa hikikopissa? Ihminen on laumaeläin, jonka pitäisi matkustaa muiden seurassa. Jos et halua olla ihmisten seurassa, muuta vaikka Nurmekseen!

Evoluutiosta johtuen miehet eivät osaa keskustella yhtä hyvin kuin naiset (lähde: Desmond Morris, The Naked Woman, luku Mouth - kirjaa ei ole suomennettu). Jos et tule juttuun vieruskaverin kanssa, aloita keskustelu vaikka sanoilla "Menen ravintolavaunuun kaljalle, tuletko seuraksi?"

Tästä johtuen kilpailussa henkilöautoja vastaan kannattaisi VR:llä olla 5 hengen hyttejä saatavilla kohtuulliseen hintaan, jossa varusteena vähintään pöytä, mukavat istuimet ja mielellään jotain videonkatselumahdollisuuksia.
Ja Espoon metroon pitäisi saada viiden hengen vaunuja. Nämä pitää voida kohtuuhinnoin varata yhdelle hengelle.
 
Olen tässä samaa mieltä Compactin kanssa. Jos haluat istua yksin, osta henkilöauto!

Mutta näinhän monet ovat tehneetkin. Työmatka saattaa monelle olla päivän ainoa hetki, kun on mahdollisuus omaan rauhaan ja selittäneekin pitkälle, miksi löytyy sankoin joukoin ihmisiä, jotka haluavat käyttää henkilöautoa myös tilanteessa, jossa joukkoliikenne olisi palvelutasonsa puolesta realistinen vaihtoehto.
 
Takaisin
Ylös