Aikataulut 12.12.2010 alkaen

Liittynyt
22 Lokakuu 2005
Viestit
3,370
Bongasin VR Matkahausta uuden Tampereelle asti ajettavan R-junaparin:

Tpe 8:37 – Hki 10:41
Hki 19:19 – Tpe 21:22

eli jee, kohta ei tarvitse enää heti virka-ajan jälkeen lähteä junalle, jos asuu Viialassa, Iittalassa, Parolassa, Turengissa tai Ryttylässä ja aamupäivälläkin on jatkossa mahdollista junailla Stadiin.

Mitäs muuta löydätte?

---------- Viesti lisätty kello 6:03 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 5:50 ----------

Näin äkkiä löysin myös tiedon, H 423 ja H 427 siis päättyvät jatkossa Keuruulle ja vastaavasti H 424 ja H 428 lähtevät sieltä Haapamäen asemesta. Näin Haapamäen ja Keuruun välillä on jatkossa neljä junaparia, joskin Jyväskylään ja Seinäjoelle pääsee vain kahdella junaparilla.

H 423 Tpe 10:05 – Keu 11:45
H 427 Tpe 16:05 – Keu 17:55

H 424 Keu 11:57 – Tpe 13:42
H 428 Keu 18:10 – Tpe 19:52

Taajamajunien uudet pysähdyspaikat Villähde ja Uusikylä eivät ole vielä ehtineet Matkahakuun.
 
VUOROJEN VÄHENNYKSIÄ

Jyväskylän ja Seinäjoen väliltä lakkautetaan yksi päivittäin junavuoro molempiin suuntiin.
Jyväskylästä kello 10.33 ja Seinäjoelta kello 16.34 lähtevät junat.

Kommentti: Tämän jälkeen aamu- ja iltajunien havaitaan olevan niin hiljaisia, että ne lopetetaan tai korvataan linja-autoilla... Pahaa ainakin pelkään, jos yhtään muistelee aikaisempia liikenteen vähentämisiä.

Kouvolan ja Pieksämäen väliltä lopetetaan yksi junavuoro molempiin suuntiin.
Kouvolasta kello 06.32 ja Pieksämäeltä kello 21.08 lähtevät junat.

Kommentti: Matkustajamäärät tuskin ovat olleet kovin hurjia, koska Kouvolaan/Kouvolasta ei ole ollut jatkoyhteyttä esim. Helsingistä/Helsinkiin.

MUUTOKSIA REITTEIHIN

Kajaani-Rovaniemi-Kajaani välin pikajunapari 703/708 kulkevat vain Kajaani-Oulu-Kajaani välillä. Junat korvaa Helsinki-Oulu-Rovaniemi-Oulu-Helsinki junaksi muuttuva InterCity 47/54.

Kouvola-Kuopio pikajuna 709 muuttuu välin Kouvola-Pieksämäki kulkevaksi. Yhteyden yhteyden Pieksämäeltä Kuopioon hoitaa Pendolino S91, jonka reitiksi tulee Helsinki-Tampere-Kuopio (nykyisin Hki-Tpe-Pieksämäki).

Rovaniemi-Pieksämäki pikajuna 710 jää jatkossa Kuopioon. Kuopiosta jatkoyhteys Pieksämäelle, josta edelleen Tampereen kautta Helsinkiin Pendolino S94 (nykyisin Pieksämäki-Tpe-Hki).
 
Viimeksi muokattu:
Kommentti: Tämän jälkeen aamu- ja iltajunien havaitaan olevan niin hiljaisia, että ne lopetetaan tai korvataan linja-autoilla... Pahaa ainakin pelkään, jos yhtään muistelee aikaisempia liikenteen vähentämisiä.
Aivan! Ja tämän takia siis se Hpk-Keu kiila, jotta kukaan kilpailija (Proxion?) ei pääsisi laittamaan omaa junaansa Seinäjoen ja Jyväskylän välille! Jos näin oikeasti kävisi, lähtisi liikenne luultavasti vain Seinäjoen ja Haapamäen väliltä, sillä Keuruun ja Jyväskylän välillä olisi iso riski kilpailulle ottaen huomioon houkuttelevan Jyväskylä-Äänekoski-korridorin, joka olisi Keuruun linjalle luonteva jatko.

Kouvolan ja Pieksämäen väliltä lopetetaan yksi junavuoro molempiin suuntiin.
Kouvolasta kello 06.32 ja Pieksämäeltä kello 21.08 lähtevät junat.
Toisaalta luemma tuolla aamujunalla on ollut Mikkeliin, Pieksämäelle ja Kuopioon työmatkustusta jonkin verran, joka siis ei ole jatkossa mahdollista. Tällaiset muutokset pistävät aina vihaksi, sillä käytännössä muutos pakottaa työmatkaa kulkevat oman ajoneuvon hankintaan.
 
Jyväskylän ja Seinäjoen väliltä lakkautetaan yksi päivittäin junavuoro molempiin suuntiin.
Jyväskylästä kello 10.33 ja Seinäjoelta kello 16.34 lähtevät junat.
Tämän sivutuotteenahan tulee myös sellainen tulos, että Pihlajaveden junakohtaukset loppuvat.
 
Bongasin VR Matkahausta uuden Tampereelle asti ajettavan R-junaparin:

Tpe 8:37 – Hki 10:41
Hki 19:19 – Tpe 21:22

eli jee, kohta ei tarvitse enää heti virka-ajan jälkeen lähteä junalle, jos asuu Viialassa, Iittalassa, Parolassa, Turengissa tai Ryttylässä ja aamupäivälläkin on jatkossa mahdollista junailla Stadiin.

Tämä 19:19 juna onkin erittäin tarpeellinen uudistus. Kulkeehan samoihin aikoihin R-juna myös vastakkaiseen suuntaan.

Nämä R-junat ovat varteenotettava matkustusvaihtoehto myös ihan koko Hki-Tre välille. IC:t ovat usein aikataulusta jäljessä, ajallinen säästö on lähes olematon R-juniin verrattuna, joten miksi maksaa tyhjästä? Pendolinot ovat taas turhan kalliita monelle.
 
Bongasin VR Matkahausta uuden Tampereelle asti ajettavan R-junaparin:

Tpe 8:37 – Hki 10:41
Hki 19:19 – Tpe 21:22

eli jee, kohta ei tarvitse enää heti virka-ajan jälkeen lähteä junalle, jos asuu Viialassa, Iittalassa, Parolassa, Turengissa tai Ryttylässä ja aamupäivälläkin on jatkossa mahdollista junailla Stadiin.

Eli, tarkoittaako tämä sitä että nyt käytössä olevilla aikatauluilla 17:19 lähtevä, eli tällä hetkellä viimeinen Riihimäeltä Tampereelle jatkava juna, joka ajetaan tällä hetkellä 2 yksikköisenä joka päivä muutetaankin yksi yksikköiseksi? Nythän on ollut niin että tämä toinen yksikköhän jää yöksi Tampereelle aamun ensimmäistä vuoroa varten, ja toinen lähtee illan viimeisenä (19:37?) Helsinkiin?
Ja sitten tämä uusi vuoro jää yöksi Tampereelle?
 
Eli, tarkoittaako tämä sitä että nyt käytössä olevilla aikatauluilla 17:19 lähtevä, eli tällä hetkellä viimeinen Riihimäeltä Tampereelle jatkava juna, joka ajetaan tällä hetkellä 2 yksikköisenä joka päivä muutetaankin yksi yksikköiseksi? Nythän on ollut niin että tämä toinen yksikköhän jää yöksi Tampereelle aamun ensimmäistä vuoroa varten, ja toinen lähtee illan viimeisenä (19:37?) Helsinkiin?
Ja sitten tämä uusi vuoro jää yöksi Tampereelle?
Kyllähän se Mansesta Hesaan tuleva aamupäivävuorokin täytyy jollain kalustolla ajaa, olisko toi sen junan käytössä. Tai sitten ekalla aamujunalla Helsingistä tulee ylöspäin tarpeeksi kalustoa, jotta yksi moottorijuna on aamupäivä junaa varten. Voidaanhan se ylimääräinen Sm4 pitää Tampereella vaikka sitä aamun ensimmäistä Helsinkiin lähtevää vuoroa varten.
 
Bongasin VR Matkahausta uuden Tampereelle asti ajettavan R-junaparin:

Tpe 8:37 – Hki 10:41
Hki 19:19 – Tpe 21:22

eli jee, kohta ei tarvitse enää heti virka-ajan jälkeen lähteä junalle, jos asuu Viialassa, Iittalassa, Parolassa, Turengissa tai Ryttylässä ja aamupäivälläkin on jatkossa mahdollista junailla Stadiin.

Loistavaa! Tuota 19 jälkeen Helsingistä lähtevää paikallisjunaa on Turengissa toivottu kauan. Toki väliasemille on päässyt ennenkin, esimerkiksi Turenkiin vaihtamalla Hämeenlinnassa Intercitysta Tampereelta lähteneeseen paikallisjunaan. Suora yhteys on aina paljon parempi koska vaihdollisia yhteyksiä ei löydy aikatauluvihosta tai Turengin aseman aikataulukaapista. VR:n aikatauluhausta se löytyy mutta ajatus mennä junalla edestakaisin Helsinki-Hämeenlinna-Turenki on monien mielestä niin erikoinen että he eivät tuota yhteyttä kulkuneuvokseen valitse.
 
IC:t ovat usein aikataulusta jäljessä...

Mistä näitä kommentteja oikein tulee..? Omien kokemuksien mukaan Helsingin ja Tampereen välillä liikennöivät InterCity/InterCity2-junat ovat eräitä rataverkon täsmällisempiä junia. Toki joukossa on muutama poikkeus, mutta USEIN tai AINA myöhässä olevia junia ei kyllä minun kokemuksella rataverkolta juuri löydy...
 
VR:n julkisen palvelun velvoitteisiin liittyvä lisäys on:
P103 Hki 9.00 Imr 11.57 ja
P116 Imr 1452 Hki 1757
Helsinkiin päin tämä kulkee siis Pendolinon perässä, kuten vuoden takainen edeltäjänsäkin Hki - Lpr - Hki.
Juha
 
Aivan! Ja tämän takia siis se Hpk-Keu kiila, jotta kukaan kilpailija (Proxion?) ei pääsisi laittamaan omaa junaansa Seinäjoen ja Jyväskylän välille!

Miten tää sääntö käytännössä menee, siis saako joku muu operaattori ajaa vain sellaisella radalla, missä ei ole mitään henkilöliikennettä? Kun sitten tullaan radalle, jossa on myös VR:n henkilöliikennettä, pitääkö jäädä ekalle mahdolliselle asemalle vaikka sitä palvelisi esim vaan yksi VR-juna päivässä? Vai saako jatkaa sellaiselle asemalle, missä on vähän enemmän liikennettä?

Siis esimerkki: jos haluaa aloittaa junaliikenteen Raahesta, onko linjan pakko päättyä Vihantiin, kun siellä pysähtyy 6 junaa suuntaansa? Vai saako jatkaa Ouluun? Entä saako jatkaa Ouluun, jos pysähtelee Vihannin ja Oulun välillä useammin kuin VR?

Entä saako perustaa junalinjan, joka ajaa samaa rataa kuin VR mutta pysähtyy eri paikoissa? Eli vaikka Vihannista pohjoiseen niin, ettei pysähdytä Ruukissa mutta kylläkin (uusilla) seisakkeilla.
 
Viimeksi muokattu:
Miten tää sääntö käytännössä menee, siis saako joku muu operaattori ajaa vain sellaisella radalla, missä ei ole mitään henkilöliikennettä? [...] Entä saako perustaa junalinjan, joka ajaa samaa rataa kuin VR mutta pysähtyy eri paikoissa? Eli vaikka Vihannista pohjoiseen niin, ettei pysähdytä Ruukissa mutta kylläkin (uusilla) seisakkeilla.

Eikös tämä mene niin, että nimenomaan ei saa liikenöidä samoilla rataosilla vaikka tarjoaisikin palvelua, joka ei jostain syystä kilpaile VR:n kanssa (esim. eri pysäkit tai määräasemat)? Eli Raahe-Oulu ei onnistu -- ellei jatka Haaparantaan asti, jolloin liikenteestä tulee kansainvälistä, ja se onkin yhtäkkiä paitsi täysin sallittua niin myös prioriteetiltaan ylittää VR:n kotimaanliikenteen prioriteetin.

Sitä olen vaan miettinyt, että miten junavuoro määritellään. Eli voiko yksi junavuoro käsittää edestakaisin ajoja samalla rataosalla, vaikkapa siten että su-iltana lähdetään Haaparannasta, ajellaan koko viikko pitkin Suomea ristiin rastiin samalla junanumerolla ja lopuksi su-iltana palataan tunniksi seisomaan Haaparantaan?
 
Mistä näitä kommentteja oikein tulee..? Omien kokemuksien mukaan Helsingin ja Tampereen välillä liikennöivät InterCity/InterCity2-junat ovat eräitä rataverkon täsmällisempiä junia. Toki joukossa on muutama poikkeus, mutta USEIN tai AINA myöhässä olevia junia ei kyllä minun kokemuksella rataverkolta juuri löydy...

Taidat kuulua niihin hyväonnisiin sitten kai. Lopetin kokonaan IC:n käytön, kun aina joku oli rikki tai myöhässä jo ihan periaatteesta(?).
Ja IC on ainakin itselle liian ahdas :D
 
Taidat kuulua niihin hyväonnisiin sitten kai.
Lari taitaa kuulua niihin ammattilaisiin, joilla noin kolmannes vuorokaudesta kuluu raiteilla. Luotankin siis tässä Larin sanaan.

PS: Mahtoikohan konduktööri Nylund olla tänään Tampereelle 17:22 saapuneessa ja 17:37 lähteneessä lähdössä, kun Helsingin taajamajunasta puuttui R-tunnus vai onko kirjaimen puuttuminen VR:n virallinen käytäntö nykyisin "kaukoliikenteeseen" jatkavilla lähijunavuoroilla? Sentään näytössä ei lukenut H 9716.
 
PS: Mahtoikohan konduktööri Nylund olla tänään Tampereelle 17:22 saapuneessa ja 17:37 lähteneessä lähdössä, kun Helsingin taajamajunasta puuttui R-tunnus vai onko kirjaimen puuttuminen VR:n virallinen käytäntö nykyisin "kaukoliikenteeseen" jatkavilla lähijunavuoroilla? Sentään näytössä ei lukenut H 9716.

Niillä vuoroilla, millä itse olen Turenkiin mennyt, ja Turengissa takasin stadiin mennyt on R-tunnus normaalisti näkynyt, joissain yksiköissä se R-tunnus on kyllä ollut MÄÄRÄNPÄÄ laatikossa, elikkä lukenut esim. R Tampere, samassa kohdassa.
 
Takaisin
Ylös