Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/16

Viestiketju: Pääradan lähiliikenne oikoradan jälkeen

  1. #1
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Pääradan lähiliikenne oikoradan jälkeen

    Miten pääradan liikenne muuttuu oikoradan jälkeen? Olen kuullut ja itsekin todennut, että kapasiteettia vapautuu Keravalta Riihimäen suuntaan. Tällöin voitaisiin lisätä yksi uusi R- tai H-juna reitille. Tälle olisi tarvetta, sillä monilla pikkuasemilla tarjonta on ala-arvoista kerran tunnissa, kuka kuvittelee että tällaisella vuorovälillä saataisiin ihmisiä käyttämästä autoja?

    Oikoratahan mahdollistaisi myös kehäyhteyden tekemisen, eli lähijunan joka kulkisi lenkkiä Helsinki-Riihimäki-Lahti-Helsinki ja päinvastoin.

    Tuo ratakapasiteetti silti mietityttää. Lahden oikoratahan tehtiin poistamaan pääradan kapasiteettipulaa. Miten tuo auttaa kapasiteettipulaan? Sillä kulkevathan kaikki kaukojunat edelleen Helsingin ja Keravan välillä samoja raiteita, ja jos ne pystyvät tekemään näin tällä välillä, miksi ongelmia syntyy Riihimäelle mentäessä? Voitaisiinko ajaa kaksi erillistä lähijunaa Lahdesta ja Riihimäestä Keravalle ja yhdistää ne nopeasti Keravalla yhdeksi junaksi? Tai laittaa I-juna jatkamaan matkaa Tikkurilan jälkeen tauotta Keravalle kaupunkirataa pitkin ja sen jälkeen kaukoraiteilla pohjoiseen?

    Vastailkaa, keravalainen odottaa mielenkiinnolla miten jatkossa pääsee kulkemaan Helsinkiin, Riihimäelle ja Lahteen

  2. #2
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Re: Pääradan lähiliikenne oikoradan jälkeen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim
    Miten pääradan liikenne muuttuu oikoradan jälkeen?
    Keväällä järjestetyssä oikorataseminaarissa ei lupailtu lisää lähijunia pääradalle. Ei kuulemma mahdu, sillä Vuosaaren sataman liikenne täyttää radan. Näin selitti VR Oy.

    Onko tässä sitten perää? Voi kai ollakin. Riihimäestä tulee se järjestelyratapiha, jonka työn hoitaa nyt Ilmala (laskumäen yläpuoli) ja Pasila (laskumäen alapuoli). Ilmalan ja Jätkäsaaren sekä Sompasaaren välinen liikenne siirtyy tulevaisuudessa Vuosaaren ja Riihimäen väliseksi liikenteeksi. Tämä liikenne ei ole tähän mennessä kuormittanut päärataa.

    Antero

  3. #3
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus

    Vuosaaren rata käsittääkseni sähköistetään, joten tuskin se tavara nyt ihan järjestelyjunina ainakaan satamasta tulee. Sitä en toki epäile etteikö Riihimäen kuormitus lisääntyisi.
    terveisin
    JE

  4. #4
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JE
    Vuosaaren rata käsittääkseni sähköistetään, joten tuskin se tavara nyt ihan järjestelyjunina ainakaan satamasta tulee. Sitä en toki epäile etteikö Riihimäen kuormitus lisääntyisi.
    Kyllä se sähköistetään, mutta jossain junat on järjesteltävä. Vuosaaren ratapiha ei näytä kovin mittavalta. Ilmeisesti käy niin, että junamäärä välillä Vuosaari-Riihimäki on tulevaisuudessa suurempi kuin nyt välillä Ilmala-Riihimäki.

    Tosin en oikein usko, että tavarajunia alkaisi kulkea sellaista määrää kuin tunnin tai puolen tunnin välein kulkevat paikallisjunat. Ei satamiin nytkään ole tuollaisilla vuoroväleillä ajettu.

    Antero

  5. #5
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Re: Pääradan lähiliikenne oikoradan jälkeen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku
    Keväällä järjestetyssä oikorataseminaarissa ei lupailtu lisää lähijunia pääradalle. Ei kuulemma mahdu, sillä Vuosaaren sataman liikenne täyttää radan. Näin selitti VR Oy.
    Harmi, oikein harmi... Jos se Mäntsälän taajamajuna alkaa kulkea vain parin tunnin välein tai jää kokonaan pois, niin sittenhän niitä Riihimäen lähijunia mahtuisi. Eikö Keravalle puuhata sitä logistiikkakeskusta, tännehän voitaisiin rakentaa myös järjestelyratapiha tavarajunille?

  6. #6
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6004

    oletus

    Kun oikorataa alettiin rakentaa, VR puhui mahdollisuudesta laittaa kolmas lähijuna tunnissa pääradalle. Silloin edellytykseksi sanottiin valtion ostoliikennerahoitus ko. vuoroille, joten vaikka ratakapasiteettia löytyisi ei vuoroja silti varmaankaan saataisi koska ostoliikennerahoja ei tällä hetkellä liikenisi vuorovälin tihentämiseen pääradalla.

  7. #7

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Re: Pääradan lähiliikenne oikoradan jälkeen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku
    Onko tässä sitten perää? Voi kai ollakin. Riihimäestä tulee se järjestelyratapiha, jonka työn hoitaa nyt Ilmala (laskumäen yläpuoli) ja Pasila (laskumäen alapuoli). Ilmalan ja Jätkäsaaren sekä Sompasaaren välinen liikenne siirtyy tulevaisuudessa Vuosaaren ja Riihimäen väliseksi liikenteeksi. Tämä liikenne ei ole tähän mennessä kuormittanut päärataa.
    Tarkoittaako tuo, että myös Vuosaaren ja Itä-Suomen väliset tavarajunat tulevat jatkossa kulkemaan pääasiassa vain päärataa pitkin Riihimäen kautta, ja oikorata olisi tarkoitettu ensisijaisesti vain matkustajajunille?

    t. Rainer

  8. #8
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Re: Pääradan lähiliikenne oikoradan jälkeen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg
    Tarkoittaako tuo, että myös Vuosaaren ja Itä-Suomen väliset tavarajunat tulevat jatkossa kulkemaan pääasiassa vain päärataa pitkin Riihimäen kautta, ja oikorata olisi tarkoitettu ensisijaisesti vain matkustajajunille?
    Tämä ei vaikuta järkevältä. Oikorata rakennettiin 220 km/h kallistuksille 300 km/h sijaan juuri siksi, etteivät raskaat tavarajunat kuluttaisi kiskoja liikaa. Oikoradan kannattavuus pohjattiin myös tavarajuniin, pelkillä henkilöjunilla rata ei olisi ollut kannattava. Miksi nyt haluttaisiin kierrättää tavarajunia edelleen Riihimäen kautta?

  9. #9
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6004

    oletus

    Ei ole mitään Vuosaaren ja Itä-Suomen välisiä tavarajunia (tai jos on, niin ne varmaan vedetään oikorataa pitkin). Laivoista tulee vain tavaraa joka on menossa ympäriinsä Suomea ja se tavara vedetään ensiksi Riihimäelle, jossa se vasta jaetaan eri puolille maata meneviin juniin.

  10. #10
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus

    VR:n tärkeimmät tavaraliikenteen ratapihat ovat Kouvola, Tampere ja Oulu. Joten eiköhän Vuosaaresta ajeta junia lähinnä Tampereelle ja Kouvolaan suoraan. Loppujen lopuksi muihin suuntiin tai lähemmäs pääradalle tavaraa tuskin mitenkään ihan massiivisia määriä satamasta tulee. Lahden oikoradan kautta Kouvola ei ole mitenkään ylivoimaisen kaukana Vuosaarestakaan, matkaa kertyy ehkä 160 km.
    terveisin
    JE

  11. #11

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Re: Pääradan lähiliikenne oikoradan jälkeen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim
    Tuo ratakapasiteetti silti mietityttää. Lahden oikoratahan tehtiin poistamaan pääradan kapasiteettipulaa. Miten tuo auttaa kapasiteettipulaan? Sillä kulkevathan kaikki kaukojunat edelleen Helsingin ja Keravan välillä samoja raiteita, ja jos ne pystyvät tekemään näin tällä välillä, miksi ongelmia syntyy Riihimäelle mentäessä?
    Itse ratakapasiteetista ei oikeastaan ole pulaa tälläkään hetkellä millään junamäärällä, vaan ongelman muodostavat nopeuserot. Kun samalle radalle halutaan laittaa 200 km/h, 160 km/h ja 120 km/h kulkevia junia, käytettävissä oleva ratakapasiteetti pienenee hurjasti.

    Nopeuserojen ongelmia taas lievittää, jos yhteinen pätkä on lyhyempi. Toisin sanoen riittää, että taajamajuna ehtii Keravalle ennen kuin Pendolino sen perässä alkaa ahdistella.

  12. #12

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko
    Ei ole mitään Vuosaaren ja Itä-Suomen välisiä tavarajunia (tai jos on, niin ne varmaan vedetään oikorataa pitkin). Laivoista tulee vain tavaraa joka on menossa ympäriinsä Suomea ja se tavara vedetään ensiksi Riihimäelle, jossa se vasta jaetaan eri puolille maata meneviin juniin.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut JE
    VR:n tärkeimmät tavaraliikenteen ratapihat ovat Kouvola, Tampere ja Oulu. Joten eiköhän Vuosaaresta ajeta junia lähinnä Tampereelle ja Kouvolaan suoraan. Loppujen lopuksi muihin suuntiin tai lähemmäs pääradalle tavaraa tuskin mitenkään ihan massiivisia määriä satamasta tulee. Lahden oikoradan kautta Kouvola ei ole mitenkään ylivoimaisen kaukana Vuosaarestakaan, matkaa kertyy ehkä 160 km.
    Pitäisiköhän ymmärtää asia näin, että jos Vuosaaressa yhdestä laivasta puretuista tavaroista saadaan aikaiseksi kokonainen juna Kouvolaan, se kulkee oikorataa pitkin, mutta muuussa tapauksessa pohjoiseen menevien vaunujen joukossa Riihimäelle, jossa itään menevät vaunut lajitellaan itään meneviin kokonaisiin juniin jotka kootaan vasta Riihimäellä.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen
    Itse ratakapasiteetista ei oikeastaan ole pulaa tälläkään hetkellä millään junamäärällä, vaan ongelman muodostavat nopeuserot. Kun samalle radalle halutaan laittaa 200 km/h, 160 km/h ja 120 km/h kulkevia junia, käytettävissä oleva ratakapasiteetti pienenee hurjasti
    Tavarajunien nopeus ei taida Suomessa olla missään yli 120 km/h ja useimmissa tapauksissa ne kulkevat vain 80-100 km/h. Eli jos päästää tavarajunan oikoradalle, niin sille täytyy löytyä rako kulkea kanssa, ehkä yöaikaan siinä tapauksessa, vai onko tarkempaa "sisäpiiritietoa" ?

    t. Rainer

  13. #13
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg
    Pitäisiköhän ymmärtää asia näin, että jos Vuosaaressa yhdestä laivasta puretuista tavaroista saadaan aikaiseksi kokonainen juna Kouvolaan, se kulkee oikorataa pitkin, mutta muuussa tapauksessa pohjoiseen menevien vaunujen joukossa Riihimäelle, jossa itään menevät vaunut lajitellaan itään meneviin kokonaisiin juniin jotka kootaan vasta Riihimäellä.
    Lähes kaikki tavara jaetaan Kouvolassa eri suuntiin joka tapauksessa, joten Riihimäen kautta kiertäminen on melko typerää. 200 kilometrin matkalla Kaipiaisiin, Luumäelle tai Inkeroisiin Vuosaaresta tuleva tavara olisi järjestettävä uuteen junaan sekä Riihimäellä että Kouvolassa. En usko VR:n olevan niin epärationaalinen. Vuosaaren ratapiha voi olla pieni, mutta eiköhän siellä silti osata jakaa tavarat kahteen suuntaan ilman mahdottomia ponnistuksia.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg
    Tavarajunien nopeus ei taida Suomessa olla missään yli 120 km/h ja useimmissa tapauksissa ne kulkevat vain 80-100 km/h. Eli jos päästää tavarajunan oikoradalle, niin sille täytyy löytyä rako kulkea kanssa, ehkä yöaikaan siinä tapauksessa, vai onko tarkempaa "sisäpiiritietoa" ?
    Yöllähän tavara Etelä-Suomessa kulkee. Ja oikoradan henkilöliikenne ei välttämättä sittenkään käsittämättömän tiheää ole.
    terveisin
    JE

  14. #14
    Tunnistettu jäsen killerpop avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2953

    oletus

    Tämä oheinen uutinen voisi sopia tähän ketjuun:

    Lainaus Alunperin kirjoittanut MTV3-uutiset
    Kunnat halutaan rahoittamaan lähijunaliikennettä
    04.01.2006 11:06

    Liikenne- ja viestintäministeriön työryhmä esittää henkilöliikennelakiin asiaa koskevaa muutosta ensi vuoden alusta.

    Pääkaupunkiseudun lähijunaliikenteen rahoittamiseen halutaan mukaan myös kunnat. Käytännössä kuntien rahoitusosuudessa voisi olla kyse kuntalaisille maksettavasta lipputuesta.

    Liikenne- ja viestintäministeriön työryhmä esittää henkilöliikennelakiin asiaa koskevaa muutosta vuoden 2007 alusta. Muutoksen jälkeen alueen kunnat voivat suoraan rahoittaa junaliikennettä valtion ja pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunnan YTV:n lisäksi.

    Työryhmä katsoo, että vuodesta 2007 alkaen nykyiseen lähiliikenteen rahoittamiseen tarvitaan noin kolme miljoonaa euroa lisärahaa. Rahat kuluvat liikennöinnistä aiheutuvien tappioiden kattamiseen, eikä niillä kustanneta uusia junavuoroja.

    (MTV3-STT)
    TSB-Bussisivut | Suomen kirjastoautot | phototrans

    HSL on pääkaupunkiseudun kuntien jätehuoltoa ja joukkoliikennettä koskevasta yhteistoiminnasta annetun lain 3 §:ssä tarkoitettu kuntayhtymä.

  15. #15
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut MTV3-uutiset
    Kunnat halutaan rahoittamaan lähijunaliikennettä
    04.01.2006 11:06

    Liikenne- ja viestintäministeriön työryhmä esittää henkilöliikennelakiin asiaa koskevaa muutosta ensi vuoden alusta.
    Toivottavasti tämä älytön laki jää hyvin lyhytaikaiseksi, ja EU:n joukkoliikenteen palveluasetus tulee kumoamaan sen saman tien tai mieluummin jopa ennen kuin LVM:n kaavailema laki edes saadaan voimaan.

    Miksi ei lakia muuteta EU-asetuksen mukaiseksi saman tien, kun se kohta on kumminkin edessä. Aivan päätöntä puuhastelua!

    Antero

Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. HSL: Pääradan lähijunaliikenteessä häiriöitä 9.5. illalla
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 09.05.2011, 20:40
  2. Lahden lähiliikenne
    kirjoittanut lamarjam foorumissa Junat
    Vastauksia: 60
    Viimeisin viesti: 12.02.2011, 21:55
  3. HSL: Pääradan junaliikenne poikki toistaiseksi
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 26.04.2010, 18:30
  4. Pääradan lähijunaliikenteen lisäämisajatuksia
    kirjoittanut kemkim foorumissa Junat
    Vastauksia: 16
    Viimeisin viesti: 11.08.2008, 19:03
  5. Vetokalusto oikoradan jälkeen?
    kirjoittanut M62 foorumissa Junat
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 09.05.2006, 09:45

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •