Liikennevirasto: Helsingin ratapihan liikenteenohjausjärjestelmä uusittava

Kaksikerrosjunien käyttöä olisi kuitenkin tarkoitus selvittää VR:n ja HSL:n kesken, joten ne eivät olisi tulossa LVM:n tilaamiin juniin

HSL:hän hoitaa LVM:n tilaaman pääkaupunkiseudun lähiliikenteen tilaajatehtävät LVM:n toimeksiannosta. R- ja H-junat tosin ovat itsekannattavia, joten ne eivät ole edes LVM:n tilaamaa liikennettä.
 
Maanantaina 24.1 esitetyssä MOT-ohjelmassa kerrottiin eduskuntatalon suur-remontista jonka kustannukset ovat kasvaneet muutamassa vuodessa 100M eurosta 200M euroon, eli budjetti on tuplaantunut! Pelkän päärakennuksen remontoinnin lisäksi eduskuntatalon alle louhittaviin tiloihin uppoaa n.70M€, tämä summa siis sisältyy 200M€ kokonaisbudjettiin. Maanalaisiin tiloihin siirtyy mm. logistiikkakeskus ja jätehuolto, tosin nämä ovat kansanedustajien mukaan toimineet hyvin tähänkin asti joten voi kysyä onko nykyisessä taloustilanteessa järkeä laittaa kymmeniä miljoonia euroja tällaisen huoltotunnelin rakentamiseen! Eduskuntatalon remontti oltaisiin varmasti saatu tehtyä 100M€ ja tuo jäljellejäänyt 100M€ olisi voitu käyttää Helsingin ratapihan liikenteenohjausjäjestelmän uusimiseen. Tuntuu uskomattomalta että yhden rakennuksen saneeraamiseen voidaan tuosta noin vain käyttää 200M€ mutta kun on kyse koko maan junaliikenteeseen vaikuttavan ohjausjärjestelmän rahoituksesta niin silloin ei rahaa meinaa löytyä mistään. Ei taida päättäjiemme arvomaailma olla ihan kohdallaan.
 
HS kertoi Kehä I:n tunnelista Leppävaarassa, siellä ylitys oli 22 Me:stä 50 miljoonaan euroon. Eli yli tuplat.

Eiköhän se ratapihan uusintakin maksa 200 Me.
 
HS kertoi Kehä I:n tunnelista Leppävaarassa, siellä ylitys oli 22 Me:stä 50 miljoonaan euroon. Eli yli tuplat.
Hesarin luvuista taitaa puuttua ykkönen edestä.
Kehä I Leppävaarassa sanoi:
Hankkeen sisältö
Liikenteen sujuvuuden parantamiseksi Kehä I:lle Leppävaaraan
rakennetaan uusi eritasoliittymä ja parannetaan nykyistä
Turunväylän eritasoliittymää. Näiden myötä liikennevalot
saadaan poistettua. Puustellinmäen kohdalle rakennetaan
asutuksen alittava tunneli. Kehä I:lle rakennetaan kolmannet
kaistat kumpaankin suuntaan vanhalta Turuntieltä Helsingin
rajalle asti. Myös Kauniaisten ja Kehä I:n eritasoliittymien
välille Turunväylälle tulee kolmannet kaistat. Turunväylälle
rakennetaan lisäksi uusi eritasoliittymä Vermon kohdalle.
Liikenteen melua torjutaan tunnelin lisäksi rakentamalla
meluesteitä Turunväylän ja Kehä I:n varrelle.
Toteuttaminen
Kehä I:tä ja Turunväylää uudistetaan vuosina 2008–2012
Espoon Leppävaaran kohdalla. Käytettävässä ST-hankintamallissa
urakoitsija vastaa rakennussuunnittelusta ja rakentamisesta
tilaajan asettamien laatuvaatimusten mukaisesti.
Kehä I Leppävaarassa -urakan arvioidut kokonaiskustannukset
ovat 135 miljoonaa euroa (+alv). Lopullisista kustannuksista
valtio maksaa 61 % ja Espoon kaupunki 39 %.
http://www.tiehallinto.fi/servlet/p...&_pageid=71&linkki=1820&julkaisu=904&kieli=fi


---------- Viesti lisätty kello 16:26 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 16:20 ----------

Eikä näköjään muuten puuttukaan ykköstä, kyllä se alkuperäinen kustannusarvio sille tunnelille oli 22 miljoonaa, yllättävän pieneksi tuon osuus on arvioitu alkuperäisessä suunnitelmassa, musta tuo 50 miljoonaa ei ole edes tunneliksi pahan hintainen. Seuraavaksi voi sitten jännittää että meneekö koko hanke samalla kertoimella yli.

http://www.google.fi/url?sa=t&sourc...EAi0YaKRA&sig2=YIgJAkFwNNtj4yHhg0gwUA&cad=rja
 
Takaisin
Ylös