Pendolinolla itään

Liittynyt
4 Marraskuu 2005
Viestit
79
Ensi maanantaina 7.11 alkaa Pendolino-juna liikennöimään myös Helsingin ja Joensuun välillä. Aikataulu: Joensuusta 5.27, Helsingissä 10.26. Paluu Helsingistä 14.00 ja perillä Joensuussa 19.22.

Vuoro ajetaan M-P,S.
 
Pendolinon tulo itäradalle on nolo julkisuustemppu jolla VR tekee hallaa sekä itselleen, maineelleen että Pohjois- ja Etelä-Karjalan maakuntien tasapainoiselle aluekehitykselle.

Ensinnäkin, Pendolino-junan menovuoro matkaa Joensuuhun kokonaista 5 tuntia 22 minuuttia, eli jopa pidempään kuin yksikään IC-vuoro. Hitaammasta matkasta joutuu siten maksamaan enemmän, ehkäpä VR olettaa Pendolinon mukavuuden ja ennen kaikkea luotettavuuden houkuttelevan vuoroihin matkustajia. :?

Toiseksi, tämä kallistuvakorinen Itä-Suomen etana ei juurikaan pysähtele väliasemilla. Sellaiset merkittävät pysähdyspaikat kuin Joutseno, Simpele, Kesälahti ja Kitee eivät mahtuneet Pendolino-konseptiin lainkaan, vaikka junalle riittää pysähdyksiä Riihimäelle tai Lahteen, joita jo ennestään palvellaan erittäin hyvällä tarjonnalla. Näin paljastuu, valitettavasti, Pendolino-liikenteen aloittamisen epämiellyttävämpi motiivi. VR:lle Pendolino on paitsi keino profiloitua vain paremman väen palveluna, myös keino päästä eroon "turhista" välipysähdyspaikoista, alle vuosi sen jälkeen kun Saari, Onkamo ja Hammaslahti menettivät viimeisetkin yhteytensä samalla radalla. On selvää, ettei tuosta vuorosta ikinä voi tulla kannattavaa, jos vain muutamaa asemaa palvellaan, muuta liikennettä kalliimmin ja järjettömämmällä aikataululla. Ehkä siinä se ajatus onkin. Rautateiden henkilöliikennejärjestelmän toimintaedellytykset kuitenkin hukataan peruuttamattomasti, ellei VR pidä ensisijaisena tavoitteenaan koko kansan palvelemista, edes niillä radoilla joita vielä liikennöidään.
 
Koko sivun mainos Hesarissa tänään aiheesta. Huh-huh. Mitähän ne hassut kivimiehet letkauttaisivat yöjunaliikenteen alasajosta? Saisiko siitä nätin sivunkokoisen ilmoituksen?

JE sanoi:
Toiseksi, tämä kallistuvakorinen Itä-Suomen etana ei juurikaan pysähtele väliasemilla. Sellaiset merkittävät pysähdyspaikat kuin Joutseno, Simpele, Kesälahti ja Kitee eivät mahtuneet Pendolino-konseptiin lainkaan, vaikka junalle riittää pysähdyksiä Riihimäelle tai Lahteen, joita jo ennestään palvellaan erittäin hyvällä tarjonnalla. Näin paljastuu, valitettavasti, Pendolino-liikenteen aloittamisen epämiellyttävämpi motiivi. VR:lle Pendolino on paitsi keino profiloitua vain paremman väen palveluna, myös keino päästä eroon "turhista" välipysähdyspaikoista, alle vuosi sen jälkeen kun Saari, Onkamo ja Hammaslahti menettivät viimeisetkin yhteytensä samalla radalla.
Mutta vertaapa lentokoneeseen, montako välilaskua tekee Helsinki - Joensuu-vuoro? Kohta voidaankin varmaan taas lakkauttaa lisää asemia, kun jostain kumman syystä matkustajamäärät asemilla, joilla junat eivät pysähdy, vähenevät.
 
JE sanoi:
Toiseksi, tämä kallistuvakorinen Itä-Suomen etana ei juurikaan pysähtele väliasemilla. Sellaiset merkittävät pysähdyspaikat kuin Joutseno, Simpele, Kesälahti ja Kitee eivät mahtuneet Pendolino-konseptiin lainkaan, vaikka junalle riittää pysähdyksiä Riihimäelle tai Lahteen, joita jo ennestään palvellaan erittäin hyvällä tarjonnalla.
Ja sitten vielä puhutaan jostakin tasatahtiaikataulusta... Että aina tasaisin välein lähtisi juna asemalta. Mikä tasainen väli se on, jos osa junista on "nopeampia" eikä siten pysähdy jollakin asemalla? Jotta tasatahtiaikataulu ja sen mukanaan tuomat sujuvat vaihdot toimisivat, pitäisi jokaisen junan samalla rataosalla kulkea yhtä nopeasti ja yhtä usein pysähdellen. Aamuksi Helsinkiin ei siis pääse vieläkään Joutsenosta. Tosin eihän sen "Itä-Suomen etanan" kannata Joutsenossa pysähtyäkään, koska niin pieni juna täyttyy jo joensuulaisistakin.

Toivottavasti joensuulaiset ovat tyytyväisiä, kun saivat sentään Pendolinon eivätkä IC2-junaa, jossa ei ole edes ravintolavaunua. :)
 
MU sanoi:
Mutta vertaapa lentokoneeseen, montako välilaskua tekee Helsinki - Joensuu-vuoro? Kohta voidaankin varmaan taas lakkauttaa lisää asemia, kun jostain kumman syystä matkustajamäärät asemilla, joilla junat eivät pysähdy, vähenevät.
Ainakin ennen Joensuun koneista osa teki välilaskun Lappeenrannassa. Pendolino tulee Lappeenrannan ja Joensuun välillä pysähtymään vain Imatralla ja Parikkalassa. Sitä varten maaliikenne juuri onkin, ettei se jäljittelisi lentoliikennettä vaan palvelisi koko väestöä mahdollisimman hyvin. On totta, ettei tällainen aikataulu mikään lopunalku Karjalan radalle ole. Mutta... asemien sulkemiseen ja epärationalisointiin tähtäävä politiikka on vaikea saada pysäytetyksi kun se kerran on aloitettu.

vompatti sanoi:
Aamuksi Helsinkiin ei siis pääse vieläkään Joutsenosta. Tosin eihän sen "Itä-Suomen etanan" kannata Joutsenossa pysähtyäkään, koska niin pieni juna täyttyy jo joensuulaisistakin.
Itse olen usein Joensuun junissa matkustanut. Helsinkiin mennessä viiden tai kuuden vaunun junassa alkaa olla täyttä Imatran tienoilla. Mutta kun Pendolino on Imatralle tullessaan pysähtynyt vasta kerran, ei neljästi kuten IC. Joten en todella tiedä, tuleeko Joutsenoa ohitettaessa olemaan täyttä. Tuskin.
 
Historia toistuu

Tässä taitaa toistua sama mekanismi, jolla paikallisliikenne tästä maasta lopetettiin. Vähennetään vuoroja ja pysähdyksiä, jolloin saadaan tilasto, jonka mukaan matkustajakysyntä laskee. Sen perusteella etsitään seuraaviksi lopetettaviksi vähiten matkustajia tuottavat asemat, ja lopetetaan ne. Jälleen tilastot osoittavat, kunka junamatkustaminen vähenee. Ja kierre jatkuu.

Järjestely tehostaa itse itseään, sillä jokainen suljettu asema poistaa matkustajamääränsä verran käyttöä myös jäljelle jääviltä asemilta. Jos vaikka Onkamolta matkusti 10 henkilöä Helsinkiin, Onkamon sulkeminen alensi myös Helsingin matkustajamäärää 10:llä.

Tämä on markkinointistrategia, jota pitäisi käyttää Alkossa, mutta junamatkustaminen taitaa olla kansakunnan terveydelle viinaakin vaarallisempaa...

Antero
 
JE sanoi:
VR:lle Pendolino on paitsi keino profiloitua vain paremman väen palveluna, myös keino päästä eroon "turhista" välipysähdyspaikoista, alle vuosi sen jälkeen kun Saari, Onkamo ja Hammaslahti menettivät viimeisetkin yhteytensä samalla radalla. On selvää, ettei tuosta vuorosta ikinä voi tulla kannattavaa, jos vain muutamaa asemaa palvellaan, muuta liikennettä kalliimmin ja järjettömämmällä aikataululla.
Minä taas pelkään, että kyseisestä vuorosta juurikin tulee kannattava - IC-junien kustannuksella. Pendolinolla on imagollista etua, jolla siihen saadaan uusia matkustajia ainakin IC-junista.

Pelättävissä onkin, että osa Joensuun tai miksei Savonradankin IC-junista aikanaan muutetaan Pendolinoiksi, jotka pyyhältävät ohi niistä asemista joilla IC-junat nyt pysähtyvät. Pysähdyksien vähentyessä pienten asemien matkustajakato on taattu, kuten edelläkin on todettu.
 
viima sanoi:
Pelättävissä onkin, että osa Joensuun tai miksei Savonradankin IC-junista aikanaan muutetaan Pendolinoiksi, jotka pyyhältävät ohi niistä asemista joilla IC-junat nyt pysähtyvät. Pysähdyksien vähentyessä pienten asemien matkustajakato on taattu, kuten edelläkin on todettu.
Ei olisi mitään pendoja vastaan, jos niiden yhteyteen todella lisättäisiin ne hitaammat taajamajunat, jotka keräisivät matkustajat (tässä tapauksessa Kitee, Kesälahti, Joutseno...). Näinhän homma niiden männävuosien hienojen propagandakaavioiden mukaan meni. Mutta kun ei. :evil:
 
MU sanoi:
Ei olisi mitään pendoja vastaan, jos niiden yhteyteen todella lisättäisiin ne hitaammat taajamajunat, jotka keräisivät matkustajat (tässä tapauksessa Kitee, Kesälahti, Joutseno...). Näinhän homma niiden männävuosien hienojen propagandakaavioiden mukaan meni. Mutta kun ei. :evil:
Kyllä ja ei. VR:n silloinen koko kansaa syleilevä propaganda tosiaan mainosti taajamajunia Pendolinon "keräilyjunina", mutta Karjalan radalle niitä tai mitään muutakaan paikallisjunaa ei koskaan luvattu. Sen sijaan olen onnistunut säilyttämään useita esitteitä, joissa luvataan Pendolinolle pysähdykset juuri mainituille asemille, Joutseno, Simpele, Kesälahti, Kitee. Ja ihmekö tuo, jos ei edes ajansäästöä IC-junaan verrattuna saada aikaan.

viima sanoi:
Minä taas pelkään, että kyseisestä vuorosta juurikin tulee kannattava - IC-junien kustannuksella. Pendolinolla on imagollista etua, jolla siihen saadaan uusia matkustajia ainakin IC-junista.
Vastaan jälleen kyllä ja ei. IC-junista Pendolino imee matkustajia niillä harvoilla asemilla, joita se palvelee. Siten IC:n kannattavuus heikkenee, todennäköisesti kannattavuusrajan alle. Siinä olet oikeassa. Mutta tälläkin hetkellä vain 1-2 IC-vuoroa suunnassa on kannattavia Karjalan radalla. On aivan selvä, ettei näitä hitaampi ja vain muutamaa asemaa palveleva Pendolino voi tulla kannattavaksi, oli lipunhinta sitten miten paljon kalliimpi hyvänsä. Eli: nyt radalla on 1-2 kannattavaa ja 3-4 kannattamatonta IC-junaa. Parin vuoden kuluttua radalla lienee 1-2 kannattamatonta Pendolinoa ja 3-4 kannattamatonta IC-junaa.
 
Pendon tulo Karjalan radalle oli täydellinen! Joensuusta kun lähdettiin niin Puhoksella hyydyttiin, 8 minuuttia oli puhoksella seisonut mutta sai sitten aikataulunsa kiinni...
 
JE sanoi:
Pendolinon tulo itäradalle on nolo julkisuustemppu jolla VR tekee hallaa sekä itselleen, maineelleen että Pohjois- ja Etelä-Karjalan maakuntien tasapainoiselle aluekehitykselle.

Ensinnäkin, Pendolino-junan menovuoro matkaa Joensuuhun kokonaista 5 tuntia 22 minuuttia, eli jopa pidempään kuin yksikään IC-vuoro.
Itse olen ymmärtänyt, että Joensuuhun tällä viikolla liikenteensä aloittanut pendolino-vuoro, joka ei korvaa mitään muuta junavuoroa, on sisäänajoa ensi syksynä alkavalle oikorataliikenteelle. VR:n Joensuun ja Imatran alueen henkilökunta on saatava hyvissä ajoin koulutettua uuteen kalustoon ennenkuin aletaan ajaa tosissaan.

JE sanoi:
Toiseksi, tämä kallistuvakorinen Itä-Suomen etana ei juurikaan pysähtele väliasemilla. Sellaiset merkittävät pysähdyspaikat kuin Joutseno, Simpele, Kesälahti ja Kitee eivät mahtuneet Pendolino-konseptiin lainkaan, vaikka junalle riittää pysähdyksiä Riihimäelle tai Lahteen, joita jo ennestään palvellaan erittäin hyvällä tarjonnalla.
Luulen että pysähtymättömyys väliasemilla johtuu siitä että koska junavuoro lisättiin kesken voimassaolevan aikataulukauden, on aikataulun oltava sen verran väljä, että junakohtauksia voi järjestää sinne minne yksiraiteisen mutta vilkkaasti liikennöidyn Luumäki-Joensuu välin muu liikenne sallii kulloinkin. Eli nykyinen aikataulu ei missään nimessä ole se jolla ajettaisiin oikoradan valmistuttua.

Nämä ovat minun arvailujani, korjatkoot kuka tietää paremmin.

t. Rainer
 
TV1:n A-pisteen yhtenä aiheena oli maanantaina 14.11. "Pendolino: kallis kyyti, vähäinen vauhti."
Jos meni ohi, ei hätää: ohjelma tulee uusintana tiistaina 15.11 klo 16.10 TV1.
 
Takaisin
Ylös