Pendolinon tulo itäradalle on nolo julkisuustemppu jolla VR tekee hallaa sekä itselleen, maineelleen että Pohjois- ja Etelä-Karjalan maakuntien tasapainoiselle aluekehitykselle.
Ensinnäkin, Pendolino-junan menovuoro matkaa Joensuuhun kokonaista 5 tuntia 22 minuuttia, eli jopa pidempään kuin yksikään IC-vuoro. Hitaammasta matkasta joutuu siten maksamaan enemmän, ehkäpä VR olettaa Pendolinon mukavuuden ja ennen kaikkea luotettavuuden houkuttelevan vuoroihin matkustajia. :?
Toiseksi, tämä kallistuvakorinen Itä-Suomen etana ei juurikaan pysähtele väliasemilla. Sellaiset merkittävät pysähdyspaikat kuin Joutseno, Simpele, Kesälahti ja Kitee eivät mahtuneet Pendolino-konseptiin lainkaan, vaikka junalle riittää pysähdyksiä Riihimäelle tai Lahteen, joita jo ennestään palvellaan erittäin hyvällä tarjonnalla. Näin paljastuu, valitettavasti, Pendolino-liikenteen aloittamisen epämiellyttävämpi motiivi. VR:lle Pendolino on paitsi keino profiloitua vain paremman väen palveluna, myös keino päästä eroon "turhista" välipysähdyspaikoista, alle vuosi sen jälkeen kun Saari, Onkamo ja Hammaslahti menettivät viimeisetkin yhteytensä samalla radalla. On selvää, ettei tuosta vuorosta ikinä voi tulla kannattavaa, jos vain muutamaa asemaa palvellaan, muuta liikennettä kalliimmin ja järjettömämmällä aikataululla. Ehkä siinä se ajatus onkin. Rautateiden henkilöliikennejärjestelmän toimintaedellytykset kuitenkin hukataan peruuttamattomasti, ellei VR pidä ensisijaisena tavoitteenaan koko kansan palvelemista, edes niillä radoilla joita vielä liikennöidään.