Junista on tulossa vitsi

Kyllä HSL:llä pitäisi olla aika paljon sanottavaa, vaikka VR monopoli onkin. Jos HSL ilmoittaisi, että nykyisen sopimuksen päättyessä se ei junayhteistyötä jatka, VR tehköön mitä huvittaa, niin eiköhän sitä yhteistyöhalukkuutta alkaisi löytyä. Aika iso osa VR:n liikevoitosta kuitenkin taitaa tulla Helsingin seudun lähiliikenteestä.

Uhkaus, jota ei voi toteuttaa, ei ole uhkaus, vaan vitsi. VR:n lähillikenteen korvaaminen busseilla on käytännössä mahdotonta.
 
Uhkaus, jota ei voi toteuttaa, ei ole uhkaus, vaan vitsi. VR:n lähillikenteen korvaaminen busseilla on käytännössä mahdotonta.

No... sanotaanko näin, että ei se järkevää ole. Mutta ehkä se kuitenkin olisi mahdollista. Pitäisi olla enemmän dataa, jotta voisi sanoa. Lähijunien matkustajamäärät eivät nimittäin ole ihan hirvittävän suuria kuitenkaan.

Kun HSL-alue loppuu Keravalle ja Knummelle, niin käytännössä tuo "HSL ei tilaa teiltä enää mitään" tarkoittaisi siis junia A, E, M, I, K ja N. Näistä esim. M-junalla on noin 35 000 matkustajaa vuorokaudessa. Kyllä sen tiheällä kaksinivelbussiliikenteellä hoitaa, mutta tietysti laatutaso on jotain ihan muuta kuin (toimivassa) junaliikenteessä.

Kustannuspuolesta olisi mielenkiintoista saada jotain tietoa, junia moititaan kalliiksi, mutta busseja ei todellakaan ole tarkoitettu näin isojen massojen siirtelyyn, joten ei se bussinkaan kustannus optimaalinen ole.

Matka-ajat myös paukkuisivat ja kunnolla. Mutta ei sekään tee mahdollisesta mahdotonta.

Sanottakoon vielä disclaimerina että en mä nyt todellakaan ole muuttamassa junaliikennettä bussiliikenteeksi. Mutta miksei tätäkin voisi pohtia.
 
Kun HSL-alue loppuu Keravalle ja Knummelle, niin käytännössä tuo "HSL ei tilaa teiltä enää mitään" tarkoittaisi siis junia A, E, M, I, K ja N. Näistä esim. M-junalla on noin 35 000 matkustajaa vuorokaudessa. Kyllä sen tiheällä kaksinivelbussiliikenteellä hoitaa, mutta tietysti laatutaso on jotain ihan muuta kuin (toimivassa) junaliikenteessä.

Kun muistetaan, että liityntäliikenne juniin on vaatimatonta, niin voisi kyllä käydä niin, että lähiliikenne porskuttaisi ihan iloisesti vaikka ihmiset joutuisivat ostamaan vr:n vyöhykelippuja. Varsinkin kun muistetaan, että takavuosina sen paremmin Kerava kuin Kirkkonummikaan ei kuulunut HSL/YTV-alueeseen, mutta matkustajia riitti silti. Vr voi ihan hyvin laskea pitävänsä suurimman osan asiakkaistaan ilman HSL-yhteistyötäkin. Vieläkin asia mieluummikin niin päin, että rautateiden suurta kuljetuskapasiteettia ei ole hyödynnetty siinä määrin kuin mahdollista, kun sitä ei ole kunnolla integroitu muuhun HSL-liikenteeseen.
 
Vuoden 2008 tilastojen mukaan lähijunissa matkustajia oli 44 milj. (2009 46 milj., mutta en nyt äkkiä linkkiä löytänyt), kaukojunissa matkustajia 14 milj.
http://www.vrgroup.fi/fi/vakiolinkit/VR-konsernitiedottaa/news_571.html
Helsingin liikenne on eri asia kuin koko maan liikenne.

Vuonna 2007 Helsingin alueen lähiliikenteessä tehtiin 42,1 milj. matkaa ja kaukoliikenteessä 5,8 milj. H:gin tilastollisen vuosikirjan taulukko 4.14 antaa vuodelle 2008 lähiliikenteeksi 39,3 milj. mutta ilmoittaa, että laskentajakso on muuttunut. Kaukoliikenteelle vuodelle 2008 on 6,1 milj. matkaa. Vuoden 2010 tilastokirjaa minulla ei vielä ole.

Kun muistetaan, että liityntäliikenne juniin on vaatimatonta, niin voisi kyllä käydä niin, että lähiliikenne porskuttaisi ihan iloisesti vaikka ihmiset joutuisivat ostamaan vr:n vyöhykelippuja.
Ettei vain olisi niin, että tämä vaihtoehto ei enää lain mukaan onnistu. HSL on toimivaltainen viranomainen, eikä VR-Yhtymä saa harjoittaa HSL-alueella paikallisjunaliikennettä omaan piikkiinsä. Näin ollen pitäisi olla periaatteessa sellainen tilanne, että HSL:llä on vain yksi myyjä, mutta myös VR-Yhtymällä vain yksi asiakas. Tosin se asiakas eli HSL on ahtaammalla kuin VR-Yhtymä. HSL:lla on velvollisuus hoitaa joukkoliikenne, VR-Yhtymällä ei ole velvollisuuksia.

Antero
 
Jos oletetaan, että paikallisjunaliikennettä korvattaisiin kokonaisuudessaan bussein tukeutuen nykyiseen linjastoon, miten suuresta liikennekapasiteetin nostosta olisi pahimmillaan (1:1 matkustajien konversio junasta bussiin) kyse?

Pääasiassahan junanratojen varsia palvellaan nykyäänkin 2-akselisin bussein, joten luulisi muuttamalla niitä pikkuhiljaa teleiksi ja lyhentämällä vuorovälejä hieman pääsevän nykyiselläkin linjastolla siedettävään palveluun. Tälläistä voisi tehdä muutenkin ihan VR:n kovistelemiseksi.

Tikkurilan suunnalle voi tarvita jonkun oman linjan moottoritietä kaupunkiin.
 
Tikkurilan suunnalle voi tarvita jonkun oman linjan moottoritietä kaupunkiin.

Eihän se 611 tosiaan kauheasti korvaajaksi ole. Vr:n pomot sanovat, että Ilmalan ratapiha on ongelma. Se on aika mielenkiintoinen pointti, koska kesäsäässä junat tuntuvat kulkevan ihan kohtuullisen hyvin aikatauluissa, eikä ongelmia tule. Sen sijaan, heti kun tulee lunta ja pakkasta tilanne muuttuu. Eli ehkä ongelma ei olekkaan siinä Ilmalan ratapihassa vaan jossain ihan muussa..
 
En tarkoita yksittäisiä junia vaan kaukojunia ja paikallisjunia kokonaisuutena. Helsingin paikallisjunaliikenteessä on yli 40 mijoonaa vuosittaista matkaa, Helsinkiin suuntautuvassa kaukojunaliikenteessä noin 6 miljoonaa matkaa. Minulle on aika selvä, kumpi näistä on merkittävämpää liikennettä. Mutta VR-Yhtymän priorisointi menee toisin päin kuin minulla.

Entä sitten? Tässä on kuitenkin kyse yksittäisen junan myöhästymisestä, järjestelmätason kokonaismatkustajavolyymien kanssa tällä ei ole mitään tekemistä. Kaukojunien priorisointi on niitä harvoja VR:n käytänteitä, jossa omasta mielestäni on edes jotain tolkkua mukana.

Ketjun otsikon mukainen loppukevennys, 0.01.30 ->
http://areena.yle.fi/ohjelma/911bd24ab4df89be196961e0ca942ff5
 
Uhkaus, jota ei voi toteuttaa, ei ole uhkaus, vaan vitsi. VR:n lähillikenteen korvaaminen busseilla on käytännössä mahdotonta.

Juuri näin Petteri, olet aivan prikulleen oikeassa. On totta, että VR:n junat teoriassa voi korvata busseilla, kuten vaikka koko Suomen junat, mutta onko siinä järkeä? Ei.

VR:n toiminnassa tiedotuksen suhteen on paljon parannettavaa, mutta säille ja vanhentuneille ratapihoille ei VR voi mitään. Kuten AL kertoi, VR on vähentänyt paljon porukkaa, kunnossapidostakin. Nyt ollaan rakentamassa sitä ihanne-Suomea, jossa on vapaa kilpailu ja nääs kun kilpaillaan, pitää olla hoikka organisaatio.

Olisipa kiva nähdä ne ulkomaisen operaattorin junat tuolla tuiskussa ja tuulessa ajelemassa ilman sääongelmia.
 
On totta, että VR:n junat teoriassa voi korvata busseilla, kuten vaikka koko Suomen junat, mutta onko siinä järkeä? Ei.

Näinhän se on. Olisi myös kiva päästä kärpäseksi kattoon, kun HSL ja VR käyvät neuvotteluja. Eivät ne neuvottelut viime talvenakaan lehtitietojen perusteella ihan helppoja olleet.

En silti ihan usko, että neuvottelupöydän toisella puolella on saneleva iso paha VR ja toisella puolella lakki kourassa nöyränä asiakas HSL. Toivon mukaan neuvotteluissa sentään puhalletaan yhteen hiileen; junaliikenteen volyymin pitäminen nykytasolla tai kasvattaminen ja luotettavuuden parantaminen on kuitenkin molempien etu.
 
Kaukoliikenne on iso(mpi) bisnes

Ehkä VR suosii kaukojunamatkustajia, koska he ovat maksaneet Helsinkiin pääsystään enemmän kuin lähimatkustajat (matkustajaa kohti).

Vaikka suurin osa matkustajista on lähijunamatkustajia, niin jos matkojen pituudet otetaan huomioon, niin (Rautatietilaston mukaan) yli 77% henkilökuljetussuoritteesta muodostuu kaukojunissa. Tästä kulmasta katsottuna kaukoliikenne on tärkeämpi osa kuin lähiliikenne.
 
Vs: Kaukoliikenne on iso(mpi) bisnes

Ehkä VR suosii kaukojunamatkustajia, koska he ovat maksaneet Helsinkiin pääsystään enemmän kuin lähimatkustajat (matkustajaa kohti).

Vaikka suurin osa matkustajista on lähijunamatkustajia, niin jos matkojen pituudet otetaan huomioon, niin (Rautatietilaston mukaan) yli 77% henkilökuljetussuoritteesta muodostuu kaukojunissa. Tästä kulmasta katsottuna kaukoliikenne on tärkeämpi osa kuin lähiliikenne.

Miten jakautuu VR:n tulos HSL -alueen lähiliikenteen ja kaukoliikenteen suhteen? Oma arvaukseni on, että lähiliikenne on tuottavampaa, vaikka kaukoliikenteen liput on hinnoiteltu todella kalliiksi.
 
Lähiliikenne on ilmeisesti tuottavampaa kuin kaukoliikenne, näin olen käsittänyt. Vr ei julkaise erittelelyjä.
 
Takaisin
Ylös