Sivu 5 / 8 EnsimmäinenEnsimmäinen 12345678 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 61-75/120

Viestiketju: Junamatkustamisen kovat hinnat

  1. #61

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Junamatkustamisen kovat hinnat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Eihän tämä mitään uutta olisi. Kulosaaren raitiotien vaunuissa oli erikseen eka luokka. Ne vanhat hyvät ajat...
    Oliko? Minä taas olen kuullut että sisäänkäynnin kummankin puolen osastot olivat samanlaisia paitsi että toinen oli tupakkaosasto. Tietysti HRO:n/HKL:n vaunuihin verrattuna koko vaunu lienee ollut "ykköstä".

    Vielä 70-luvulla oli Helsingin-Riihimäen veturivetoisissa ruuhkajunissa 1. lk puuvaunu, mutta täyttä varmuutta ei ole vaadittiinko siinä matkustamisesta 1. luokan lippua.

    Helsingin-Hangon viikonloppuhenkilöjunassa oli vielä 80-luvulla 1. luokan vaunu, myöhempinä aikoina se oli teräksinen, mutta se siis ei ollut mikään työmatkajuna.

    t. Rainer

  2. #62
    otto s avatar
    Liittynyt
    22.09.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    613

    oletus Vs: Junamatkustamisen kovat hinnat

    Siirrytäämpä takaisin nykyaikaan,noin.

    Huomenna olen lähdössä Jyväskylään ja hintaa matkalle tulee noin 48e (menopaluu)(lapseltakin).Eli ei sitä kovin paljoa pysty matkustelemaan,ellei halua ihan köyhäksi.

  3. #63
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Junamatkustamisen kovat hinnat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Eihän tämä mitään uutta olisi. Kulosaaren raitiotien vaunuissa oli erikseen eka luokka. Ne vanhat hyvät ajat...
    (Kulosaaren) vaunu (Jumbo) oli jaettu kahteen osastoon keskellä olevan käyntisillan molemmin puolin. Isommassa 16 paikan osastossa oli penkit järjestetty kahteen poikittaiseen vastakkain istuttavaan ryhmään, joissa keskikäytävän erottamina oli toisella seinustalla kahden ja toisella yhden istuttavat penkit. Lisäksi lähinnä keskisiltaa oli kummallakin seinustalla yksi pitkittäinen kahden hengen penkki. Pienempi 12 paikan osasto, jossa oli tupakointi sallittu, oli muuten samanlainen kuin suurempi osasto. paitsi että siitä puuttuivat pitkittäispenkit. Penkkien sijasta tila oli liitetty keskisiltaan kuuluviksi seisomapaikoiksi ja tavaratilaksi toisella seinustalla olevine hyllyineen. Tupakointi näissä vaunuissa lienee päättynyt 1940-luvun puolivälissä.
    Toivo Niskanen, Raitio 1-1995. Luettavissa myös Verkkolehti Raitiossa.
    Viimeisin muokkaaja vko; 15.12.2006 kello 17:40. Syy: lainausta siivottu

  4. #64
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: Junamatkustamisen kovat hinnat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert
    (Toivo Niskanen, Raitio 1-1995. Luettavissa myös Verkkolehti Raitiossa.
    Raition verkkolehdessä on uudelleenjulkaistu eräitä mielenkiiintoisimpia lehtiartikkeleita jo loppuunmyydyistä numeroista. Mainittu Kulosaaren-juttu on siellä numerolla 14.

  5. #65
    Jouni Seilonen avatar
    Liittynyt
    19.09.2007
    Sijainti
    Oulu / Ristijärvi
    Viestejä
    847

    oletus Vs: Junamatkustamisen kovat hinnat

    Täällä Oulussa näyttäisi siltä, että pikajunalipun ja taajamajunalipun hintaero on ravintolavaunulisä. Oulu-Kajaani- ja Rovaniemi-Kokkola-väleillä siniharmaista vaunuista koostuvat junat ovat taajamajunia täsmälleen silloin, kun junassa ei ole ravintolavaunua. Sen sijaan esimerkiksi pysähdyspaikkojen ainoa ero taajamajunan ja päiväpikajunan välillä on se, että Turusta tuleva pikajuna ei pysähdy Ruukissa.

  6. #66
    Jouni Seilonen avatar
    Liittynyt
    19.09.2007
    Sijainti
    Oulu / Ristijärvi
    Viestejä
    847

    oletus Vs: Junamatkustamisen kovat hinnat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut moxu Näytä viesti
    pitää mennä junaan tiettyyn vaunuun ja ottaa siellä paikka, jonka automatiikka on määrännyt
    Ei ainakaan Oulu-Kajaani-välillä tarvitse. Pikajunissa numerosta riippumatta näyttäisi vaunusta numero 5 löytyvän puolen vaunun verran entistä ykkösluokkaa ravintolavaunun vierestä. Ja tilaa riittää: junien vaunumäärä on ehkä mitoitettu jonkin Kuopion eteläpuolisen matkustajamäärän mukaan.

    Oulu-Kajaani-välillä kulkee nykyään matkustajajunia enemmän kuin koskaan ennen: useimpina viikonpäivinä viisi junaa/suunta. Ennen vanhaan meni vain kaksi junaa/suunta, kolmas juna kulki Oulu-Kontiomäki-Joensuu eikä sillä aina ollut jatkoyhteyttä Kontiomäki-Kajaani. Herää kysymys, kuinka kauan nykyinen ylellisyys kestää?

  7. #67

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: Junamatkustamisen kovat hinnat

    Sinnemäki: Junamatkustamisen houkuttelevuutta lisättävä

    Olen ehdottomasti Sinnemäen kanssa samaa mieltä, että järjestelmässä on vikaa, jos lentäen Ouluun pääsee halvemmalla. Näissä merkeissä jään odottelemaan niitä VR:n kunnian päiviä, jolloin tarjouslipuilla pääsee maata ristiin rastiin, Oulusta Turkuun, Vaasasta Lappeenrantaan jne.

  8. #68

    Liittynyt
    27.10.2007
    Viestejä
    353

    oletus Vs: Re: Junamatkustamisen kovat hinnat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Karjavaunuluokan eli kolmannen matkustusluokan palauttaminen vanhaan tyyliin ei onnistuisi, koska kansainväliset määräykset kieltävät sen. 3. ja sitä alemmat luokat poistettiin kaikista Euroopan maista v 1956.
    Mikä on syynä alempien matkustusluokkien kieltämiseen?

  9. #69

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Re: Junamatkustamisen kovat hinnat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Hartsa Näytä viesti
    Mikä on syynä alempien matkustusluokkien kieltämiseen?
    Haluttiin pois vanhakantaiseta luokkayhteiskunnasta ja parantaa sosiaalisia oloja. 3. (ja 4.) luokka oli monessa eteläisen Euroopan maassa varsinainen karjankuljetusluokka. 3. luokka jäi siirtymäajaksi käyttöön Portugalissa, Turkissa ja Kreikassa, ja entisen Neuvostoliiton alueelta se ei ole näyttänyt poistuneen vieläkään.

    t. Rainer

  10. #70
    Murzu avatar
    Liittynyt
    16.06.2006
    Viestejä
    355

    oletus Vs: Junamatkustamisen kovat hinnat

    Mikä junamatkustamisesta tekee bussimatkaa kalliimpaa?
    1. nopeusetu
    2. matkustusmukavuus

    Vertaillaanpa hieman juna/bussi -matkustamisen hintoja.

    Turku-Jyväskylä bussilla, kesto 4:45, hinta 38,40
    Turku-Jyväskylä junalla, kesto 3:36, hinta 44,20

    Helsinki-Kouvola bussilla, kesto 2:25, hinta 25,20
    Helsinki-Kouvola junalla, kesto 1:36, hinta 29,20

    Eli kyllä se nopeus korreloi suoraan hinnan kanssa. Nopeusedun lisäksi junassa on mukavampi matkustaa, varsinkin pidempi matka. Kaiken kukkuraksi hintaerot ovat luokkaa 4-6 euroa, eli ei mielestäni merkitsevästi. Jos verrataan ulkomaihin, niin juna on suunnilleen saman verran bussia kalliimpi, samasta syystä. Eli en nyt oikein ymmärrä tätä kovien hintojen ihmettelyä, koska nämä hinnat eivät ole oikeastaan mitään "kovia".

    Autolla ajaminen mielletään edulliseksi, kun ei osata huomioida, että polttoainekulut ovat vain osa autoilun kustannuksia. On olemassa autovero, liikennevakuutus, huollot, varaosat, renkaat, yms. Väitän, että autolla ajaminen yksikseen tai jopa kaksikseen tulee kalliimmaksi kuin bussi/juna -matkustaminen. Perhe on sitten jo eri asia, tosin siinäkin tapauksessa alle kouluikäiset muistaakseni pääsevät ilmaiseksi.

  11. #71

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3669

    oletus Vs: Junamatkustamisen kovat hinnat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Murzu Näytä viesti
    Autolla ajaminen mielletään edulliseksi, kun ei osata huomioida, että polttoainekulut ovat vain osa autoilun kustannuksia. On olemassa autovero, liikennevakuutus, huollot, varaosat, renkaat, yms. Väitän, että autolla ajaminen yksikseen tai jopa kaksikseen tulee kalliimmaksi kuin bussi/juna -matkustaminen. Perhe on sitten jo eri asia, tosin siinäkin tapauksessa alle kouluikäiset muistaakseni pääsevät ilmaiseksi.
    Autolla ajamisen kustannukset ovat aika tyypillisesti muotoa X euroa kuussa + Y euroa kilometri. 20000 euroa maksavalla bensa-autolla kulut ovat suunnilleen 250 euroa kuussa + 0,15 euroa/km. Kun omistaa auton suuri osa autoilun kustannuksista on olemassa riippumatta siitä käytetäänko autoa vai ei.

    Jos auto on valmiiksi olemassa, sillä liikkuminen on jo yhden hengen kuormalla suunnilleen samanhintaista kuin junalla ja isommalla porukalla paljon halvempaa. Toisaalta jos vaihtoehtona on, ettei taloudessa ole autoa ensinkään tai se, että käytetään car share palveluja tilanne on erilainen.

  12. #72
    JSL
    JSL ei ole kirjautuneena
    JSL avatar
    Liittynyt
    31.07.2005
    Viestejä
    822

    oletus Vs: Junamatkustamisen kovat hinnat

    Mutta, mietitäämpäs minkähintasia autoja keskivertosuomalaisella on. Ei kaikilla oo niin kalliita autoja. Auton kova hankintahinta nostaa heti kustannuksia kun puhutaan joukkoliikenteen puolesta. Eli jos haette 50€ vanhan karvanoppa-corollan ja meette sillä lapinreissulle niin kylläpä on halvempaa ku joukkoliikenteellä Itte esimerkiksi olen paljonki ajellu autoilla, jotka toiset on jo tuominneet paaliin. Ajatelkaas tätä!

  13. #73

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Junamatkustamisen kovat hinnat

    Mutta millaisia kuluja yli-ikäisen kaluston pitäminen itsessään aiheuttaa? Hankintakulut lähenevät toki nollaa, mutta huoltokustannukset ja ennen kaikkea luotettavuus kärsivät. Vakuuttajatkaan eivät liene kovin huokeita vanhaa käyttöautoa varten verrattuna uuteen, jo puutteellisten turvallisuusominaisuuksien takia.

  14. #74
    JSL
    JSL ei ole kirjautuneena
    JSL avatar
    Liittynyt
    31.07.2005
    Viestejä
    822

    oletus Vs: Junamatkustamisen kovat hinnat

    No, ei se paljoo maksa, kun ottaa liikennevakuutuksen. JOS taitoa löytyy, voi ruosteiset helmat hitsata ITSEkin. Kaikilla ei ole kaasupulloja tai hitsauskonetta, mutta kyllä aina joltain tutulta löytyy. Ei se uusi auto sen turvallisempi ole kun kuorma-autoa vasten sen tömäyttää. Motonetista saa helposti kaikkia varaosia.

  15. #75

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Junamatkustamisen kovat hinnat

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JSL Näytä viesti
    No, ei se paljoo maksa, kun ottaa liikennevakuutuksen. JOS taitoa löytyy, voi ruosteiset helmat hitsata ITSEkin. Kaikilla ei ole kaasupulloja tai hitsauskonetta, mutta kyllä aina joltain tutulta löytyy. Ei se uusi auto sen turvallisempi ole kun kuorma-autoa vasten sen tömäyttää. Motonetista saa helposti kaikkia varaosia.
    Ei tarvitse äärimmäisyyksiin mennä autoilun kanssa. Kultainen keskitie on ostaa n 4-5 vuotta vanha auto n 10000 €:lla ja ajaa sillä 3-5 vuotta. Silloin km-kustannukset ovat kaikkein edullisemmat, mutta auto ei kuitenkaan ole mikään pommi joka voi laueta tielle ja jota täyty itse rempata. Itse olen päässtyt sillä tavalla auton koko pitoaikana n 30 sentin km-kustannuksilla.

    t. Rainer

Vastaavia viestiketjuja

  1. Paikallisliikenteen korkeat hinnat
    kirjoittanut otto s foorumissa Paikallisliikenne muualla Suomessa
    Vastauksia: 44
    Viimeisin viesti: 09.11.2013, 13:27
  2. HSL:n lippujen hinnat 2010
    kirjoittanut aki foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 14
    Viimeisin viesti: 13.11.2009, 15:15
  3. HKL:n matkalippujen hinnat laskevat
    kirjoittanut Tonttu18 foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 26.05.2009, 09:14
  4. Lippujen hinnat nousussa
    kirjoittanut a__m foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 15
    Viimeisin viesti: 18.03.2008, 11:23
  5. Järvenpää-Helsinki, VR-HKL-lippuyhdistelmien hinnat
    kirjoittanut tih foorumissa Junat
    Vastauksia: 4
    Viimeisin viesti: 25.01.2008, 14:59

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •