Junamatkustamisen kovat hinnat

Vs: Re: Junamatkustamisen kovat hinnat

VR:n kanta-asiakasjärjestelmä on ainutlaatuinen myös muiden aspektien suhteen. Ehtojen mukaan siitä voidaan potkaista ulos jos ei matkusta "tarpeeksi" kahden vuoden tarkastelujaksolla. Miksi?
Tämähän todistaa, kuinka asiakkaat tosiasiassa maksavat itse saamansa kanta-asiakastarjoukset. Jos ei osta ensin riittävän paljon täyden hinnan lippuja, ei saa sitten palautustakaan tarjouksina. Eli sama logiikka kuin S-etukorteissa ja plussakorteissa: palautetaan asiakkaalle hänen jo etukäteen maksamaa rahaa tai palveluita. Ja sitten tuntuu niin mukavalta kun saa "bonusta".
 
Vs: Re: Junamatkustamisen kovat hinnat

Ihmettelen muuten sitäkin mikä ylipäänsä on koko kanta-asiakasohjelman ... Koko ohjelma taitaa vedota eniten junaharrastajanörtteihin, jotka voivat matkustaa sielunsa kyllyydestä halvalla vuoroilla ja ajankohtina jotka VR erikseen osoittaa. Bisneshyöty VR:lle? Eipä paljon mitään.

Rautateihin liittyvä erityispiirre on rautatieharrastajat ja yleensä junistatykkääjät. Näitä on huomattavan paljon, he ovat luonnostaan myötämielisiä vr:lle ja heillä voi olla paljonkin vaikutusta muidenkin ihmisten käsityksiin rautateistä. Eli kyseessä on ihmisryhmä, johon vr:n kannattaa kiinnittää huomiota. Ehkäpä vr:n kannattaisi perustaa kokonaan uusi kanta-asiakasohjelma lentoyhtiöiden tapaan ja tehdä Veturista junaharrastajien ohjelma. Vr:n olisi aika edullista tarjota kaikkea harrastajakivaa, kuten tutustumisia varikoille, kalustoon, museojunamatkoja ja tosiaan puoli-ilmaisia matkoja milloin minnekin ympäri Suomea.
 
Vs: Re: Junamatkustamisen kovat hinnat

Ehkäpä vr:n kannattaisi perustaa kokonaan uusi kanta-asiakasohjelma lentoyhtiöiden tapaan ja tehdä Veturista junaharrastajien ohjelma. Vr:n olisi aika edullista tarjota kaikkea harrastajakivaa, kuten tutustumisia varikoille, kalustoon, museojunamatkoja ja tosiaan puoli-ilmaisia matkoja milloin minnekin ympäri Suomea.

Ehkäpä näin. Näiden ryhmien intressejä on vaikea yhdistää.
 
Vs: Re: Junamatkustamisen kovat hinnat

Ihmettelen muuten sitäkin mikä ylipäänsä on koko kanta-asiakasohjelman value proposition (anteeksi, en todellakaan saa nyt mieleeni sujuvaa suomenkielistä termiä tähän).

(Muistelisin, että me täällä Aalto BIZissä käytämme suomennosta "arvolupaus".)
 
Vs: Re: Junamatkustamisen kovat hinnat

Näitähän tarjoaa jo Nylu..., ei kun siis SRHS. Sori Arska, kun vähän lipsahti.

Palaan vielä tähän, sillä alkuperäinen ajatukseni selvästi kaipaa vähän kehittämistä. Rautatieharrastajilla on tosiaan jo kerhoja nettifoorumeja ja vastaavaa, eikä Veturi-asiakasohjelmasta kannata tietenkään tehdä näille kilpailijaa. Mutta arvelisin, että jokaista rautatieharrastajaa kohden on kymmenen junista pitävää, jotka eivät kuitenkaan viitsi, ehdi tai yksinkertaisesti ilkeä varsinaisesti harrastaa rautateitä. Jos tälle porukalle pystyttäisiin tarjoamaan jotain, niin se olisi aikamoinen pr-voitto vr:lle. Nyt en kuitenkaan osaa sanoa, mitä konkreettista tämä voisi olla.
 
Vs: Re: Junamatkustamisen kovat hinnat

Palaan vielä tähän, sillä alkuperäinen ajatukseni selvästi kaipaa vähän kehittämistä. Rautatieharrastajilla on tosiaan jo kerhoja nettifoorumeja ja vastaavaa, eikä Veturi-asiakasohjelmasta kannata tietenkään tehdä näille kilpailijaa. Mutta arvelisin, että jokaista rautatieharrastajaa kohden on kymmenen junista pitävää, jotka eivät kuitenkaan viitsi, ehdi tai yksinkertaisesti ilkeä varsinaisesti harrastaa rautateitä. Jos tälle porukalle pystyttäisiin tarjoamaan jotain, niin se olisi aikamoinen pr-voitto vr:lle. Nyt en kuitenkaan osaa sanoa, mitä konkreettista tämä voisi olla.
Yksi konkreettinen asia olisi matkat paikkoihin, joihin ei yleensä pääse. Tarkoitan tällä näitä 10-20 henkilön käyntejä asetinlaitetornissa, VRKK:n simulaattoreilla, mutta myös täyspitkiä elämysjunia, joilla ajetaan paikkoihin, joihin ei normaalisti liikennöidä. Kuuluu museorautatieyhdistysten toimialaan, mutta nykykalustolla koko kansalle markkinoituna elämysmatkat vaikkapa Vartiuksen maisemiin saattaisivat kerätä uteliaita kyytiin.
 
VR tosin vastaa haasteeseen entistä vahvemmin: käynnissä oleva Veturin KesäSäästö -kampanja taitaa olla aggressiivisin tähän mennessä järjestetty VR:n alennuskampanja.

Juu, ainakin itselläni on kesäkampanjan kanssa ensimmäistä kertaa ollut semmoinen tunne, että alennuslähtöjä on helposti saatavilla itsellekin sopiviin aikoihin ilman, että lippuja tarvitsee ostaa kuukautta etukäteen. Hintakin on kovasti kilpailukykyinen halpabussien kanssa. Tosin vaihdollisiin matkoihin tarjouksia pitää edelleen klikkailla matkan etapeille erikseen verkkokaupasta, se kun ei näemmä tajua tarjota tarjousta koko matkalle kuin joskus harvoin.
 
Nyt Mikael Aro lupaa laskea VR:n kaukojunaliikenteen lippujen hintoja merkittävästi ja pysyvästi.
 
Kuten VR on luvannut, niin kampanjat saavat jatkoa. Nyt on vuorossa Veturin SyysSäästö, jossa lippuja myydään halvalla, kunhan lipun ostaa viimeistään 48 tuntia ennen lähtöä.
 
Takaisin
Ylös