Sivu 14 / 15 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 4101112131415 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 196-210/218

Viestiketju: Junahavaintoja 2011

  1. #196

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1732

    oletus Vs: Junahavaintoja 2011

    Lainaus Alunperin kirjoittanut zige94 Näytä viesti
    Ekana sammui ilmeisesti moottori tms. sen jälkeen puolet valoista, sen jälkeen kuulutettiin että se juna ei lähekkään mihinkään...
    (Ajo)moottorithan toki ovat sammuneina aina kun juna on paikoillaan (ellei nyt jarruja vasten kurnuta) - sähkömoottoreita kun ovat.

    On niitä muistaakseni joskus simahdellut, mutta hyvin harvoin. Luotettavia vekottimia ovat kyllä, Sveitsissä tämä homma osataan kyllä (vrt. Sr2, joka myös varsin mainio vekotin).

  2. #197
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1003

    oletus Vs: Junahavaintoja 2011

    Tänään klo 7:55 ajeli Tikkurilasta pohjoiseen päin yksittäinen Sm5-runko, joka kantoi tunnuksia Z määränpäänä Lahti. Millä perusteella Sm5-kalustoa voi ajattaa HSL-alueen ulkopuolelle?

  3. #198

    Liittynyt
    06.07.2010
    Viestejä
    232

    oletus Vs: Junahavaintoja 2011

    12.12. ~8.15

    Allegro Tikkurilassa raiteelta 3 (tai 4) määränpäänä Helsinki.

  4. #199
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Junahavaintoja 2011

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Max Näytä viesti
    Tänään klo 7:55 ajeli Tikkurilasta pohjoiseen päin yksittäinen Sm5-runko, joka kantoi tunnuksia Z määränpäänä Lahti. Millä perusteella Sm5-kalustoa voi ajattaa HSL-alueen ulkopuolelle?
    Ymmärtääkseni tänään oli tarkoituskin aloittaa Sm5-junien testiajot Z-reitillä, jotta saataisiin käytännön kokemuksia junatyypistä 160 km/h nopeudella. Sitä en tiedä, miten VR ja HSL ovat sopineet kaluston lainaamisesta tähän tarkoitukseen.

    Tästä kuitenkin voisi päätellä kaikenlaista, muun muassa sen että VR:kin voisi olla kiinnostunut varsin onnistuneesta Stadler FLIRT -junakonseptista tulevia taajamajunakalustohankintoja silmällä pitäen.

  5. #200

    Liittynyt
    28.05.2010
    Sijainti
    Turku
    Viestejä
    3319

    oletus Vs: Junahavaintoja 2011

    12.12.

    Ainakin Tapanilassa on asemien infonäytöt pimeinä (klo 10:54)

  6. #201

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1732

    oletus Vs: Junahavaintoja 2011

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Max Näytä viesti
    Tänään klo 7:55 ajeli Tikkurilasta pohjoiseen päin yksittäinen Sm5-runko, joka kantoi tunnuksia Z määränpäänä Lahti. Millä perusteella Sm5-kalustoa voi ajattaa HSL-alueen ulkopuolelle?
    Pointtina on juurikin tuo käytettävä 160 km/h nopeus, jota ei kaupallisessa ajossa kaupunkiradoilla voi testata. Junakalustoyhtiö saa näin "ilmaista" nopeustestiä verrattuna siihen, että joutuisi ajamaan tyhjänä nuo ajot erikseen. Joten miksipä sillä olisi mitään sanomista aiheeseen.

  7. #202
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: Junahavaintoja 2011

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Tästä kuitenkin voisi päätellä kaikenlaista, muun muassa sen että VR:kin voisi olla kiinnostunut varsin onnistuneesta Stadler FLIRT -junakonseptista tulevia taajamajunakalustohankintoja silmällä pitäen.
    Selitys Flirtin Sn160 ajoille on kuitenkin perin yksinkertainen: Tilaajan JKOY:n ja valmistajan Stadlerin testauksista on puuttunut vielä tuon nopeuden pitempiaikainen käyttötestaus, joka siis saavutetaan käyttämällä junia jonkin aikaa VR:n nopeassa lähiliikenteessä. Tietenkin junatyypillä on tehty koeajoja (ja SRS:n tilausjunakin) jo tuolla nopeudella, mutta "pitkäkestoinen" ajaminen oikeassa liikenteessä jäisi ilman tätä koerupeamaa muuten tekemättä. Koska junatyyppi on 160 km/h kelpoinen - sen nopeudenhan siihen sai suurinpiirtein samalla rahalla kuin verkkaisemmankin version - niin JKOY käytti tämän etuuden. Vaikka Flirtit eivät näillä näkymin koskaan tulekaan sellaista höökiä Suomessa ajamaan. VR:llä ei ole tällä hetkellä missään vaiheessa taajamajunakaluston uushankinta. Sitten joskus kun se on ajankohtaista, on todennäköisesti jo uudet junamallit kaupoissa.

  8. #203
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Junahavaintoja 2011

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Selitys Flirtin Sn160 ajoille on kuitenkin perin yksinkertainen: Tilaajan JKOY:n ja valmistajan Stadlerin testauksista on puuttunut vielä tuon nopeuden pitempiaikainen käyttötestaus, joka siis saavutetaan käyttämällä junia jonkin aikaa VR:n nopeassa lähiliikenteessä. Tietenkin junatyypillä on tehty koeajoja (ja SRS:n tilausjunakin) jo tuolla nopeudella, mutta "pitkäkestoinen" ajaminen oikeassa liikenteessä jäisi ilman tätä koerupeamaa muuten tekemättä. Koska junatyyppi on 160 km/h kelpoinen - sen nopeudenhan siihen sai suurinpiirtein samalla rahalla kuin verkkaisemmankin version - niin JKOY käytti tämän etuuden. Vaikka Flirtit eivät näillä näkymin koskaan tulekaan sellaista höökiä Suomessa ajamaan. VR:llä ei ole tällä hetkellä missään vaiheessa taajamajunakaluston uushankinta. Sitten joskus kun se on ajankohtaista, on todennäköisesti jo uudet junamallit kaupoissa.
    Aivan, tavallaan "unohdin" sen tosiasian, että taajamajunia saattaa radoillamme joskus ajaa joku muukin kuin VR. Ja ehkä näitä testejä ajettiinkin enemmänkin sitten "sen jonkin muun" tarpeita ajatellen... Hankkipa se kalustonsa sitten Stadlerilta tai jostain ihan muualta.

  9. #204

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Junahavaintoja 2011

    Kun foorumilla ei ole näemmä vielä noteerattu Vaasan Pendolino-yhteyttä, niin tässä linkkejä Seinäjoella ilmestyvän Ilkan juttuihin.

    Pendolinon ensimmäinen koeajo Vaasaan 3. joulukuuta:

    http://www.ilkka.fi/uutiset/maakunta...saan-1.1107664

    Ensimmäinen vuorojuna eilen maanantaina 12. päivä:

    http://www.ilkka.fi/uutiset/maakunta...saan-1.1112083

    Itseäni ihmetytti se, että ensimmäistä Vaasaan menevää Pendolinoa oli tullut väki katsomaan myös Seinäjoen asemalle, missä Pendo ei todellakaan ole mikään uutuus. Kertonee jotain siitä, että rautateiden matkustajaliikenne kaikesta huolimatta kiinnostaa kansaa.

  10. #205

    Liittynyt
    28.05.2010
    Sijainti
    Turku
    Viestejä
    3319

    oletus Vs: Junahavaintoja 2011


  11. #206
    joboo avatar
    Liittynyt
    03.11.2010
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2820

    oletus Vs: Junahavaintoja 2011

    Huomasin tänään kun menin Sm5 junaan niin laiturin ja junan väliin tulee semmone ritilä että siitä ei esim pikkulapsenjalka voi mennä laiturin ja junan väliin.

  12. #207

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1732

    oletus Vs: Junahavaintoja 2011

    Lainaus Alunperin kirjoittanut joboo Näytä viesti
    Huomasin tänään kun menin Sm5 junaan niin laiturin ja junan väliin tulee semmone ritilä että siitä ei esim pikkulapsenjalka voi mennä laiturin ja junan väliin.
    Jep, tällainen liikkuva astinlauta löytyy yhdestä ovesta per kylki per yksikkö. Ovi on merkitty inva-logolla. Astinlauta ei normaalipainikkeesta tule ulos, vaan sille on oma sininen invapainike.

  13. #208

    Liittynyt
    28.05.2010
    Sijainti
    Turku
    Viestejä
    3319

    oletus Vs: Junahavaintoja 2011

    27.12.

    N-juna Helsinkiin päin käytti ainakin Malmilla raidetta 3 n. klo 13:30 aikoihin, eli pohjoiseen menevien raidetta.

  14. #209
    Tunnistettu jäsen SD202 avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    1264

    oletus Vs: Junahavaintoja 2011

    Lainaus Alunperin kirjoittanut zige94 Näytä viesti
    27.12.

    N-juna Helsinkiin päin käytti ainakin Malmilla raidetta 3 n. klo 13:30 aikoihin, eli pohjoiseen menevien raidetta.
    Lisää poikkeamia N-junien liikennöintiin: onnettomuuden takia N-junat käännettiin/käännetään takaisin kohti Helsinkiä jo Hiekkaharjussa. Astuessani klo 17.52 Tikkurilasta kohti Keravaa lähtevään junaan tuli kuulutus, että onnettomuuden takia juna ajetaan vain Hiekkaharjuun saakka ja matkustajia kehotettiin oman harkinnan mukaan etsimään vaihtoehtoisia kulkuyhteyksiä. Ja niin myös tapahtui, sillä ainakin klo 17.54 kohti Mikkolaa lähtevä v70 sekä klo 17.56 kohti Peijasta lähtevä v53 saivat lisää matkustajia. Oli hieman outo kuorma linjan v53 bussissa, sillä juuri kukaan ei jäänyt tuon melko hyvässä kuormassa olevan bussin kyydistä ennen Koivukylää. Normaalisti linjan v53 bussit tyhjenevät aika hyvin viimeistään Malminiityssä.

    Edit: ja tästähän oli kyse Saviolla:
    http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/mi...438009684.html
    Viimeisin muokkaaja SD202; 27.12.2011 kello 19:43. Syy: lisätty linkki
    We komen aan in Erps-Kwerps.

  15. #210

    Liittynyt
    28.05.2010
    Sijainti
    Turku
    Viestejä
    3319

    oletus Vs: Junahavaintoja 2011

    Lainaus Alunperin kirjoittanut SD202 Näytä viesti
    Lisää poikkeamia N-junien liikennöintiin: onnettomuuden takia N-junat käännettiin/käännetään takaisin kohti Helsinkiä jo Hiekkaharjussa. Astuessani klo 17.52 Tikkurilasta kohti Keravaa lähtevään junaan tuli kuulutus, että onnettomuuden takia juna ajetaan vain Hiekkaharjuun saakka ja matkustajia kehotettiin oman harkinnan mukaan etsimään vaihtoehtoisia kulkuyhteyksiä. Ja niin myös tapahtui, sillä ainakin klo 17.54 kohti Mikkolaa lähtevä v70 sekä klo 17.56 kohti Peijasta lähtevä v53 saivat lisää matkustajia. Oli hieman outo kuorma linjan v53 bussissa, sillä juuri kukaan ei jäänyt tuon melko hyvässä kuormassa olevan bussin kyydistä ennen Koivukylää. Normaalisti linjan v53 bussit tyhjenevät aika hyvin viimeistään Malminiityssä.

    Edit: ja tästähän oli kyse Saviolla:
    http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/mi...438009684.html
    Oli vielä 19 aikaan junat hyvin myöhässä. Esimerkiksi 18:51 juna Tikkurilasta keskustaan päin saapui Tikkurilaan 19:07, mutta kuitenkin sitä ennen oli ajettu normaalisti :01 vuoro ja sen jälkeen tuli normaalisti :11 vuoro. Kulkutietoja kun katsoin oli tälle junalle merkattu henkilövahinko Keravalle, olisiko tämä ollut jopa se kolarijuna? Noh, siinä sitten "ylimääräisena" vuorona kahden aikataulussa olevan vuoron välillä mentiin tyhjänä melkeinpä. Vauhtia oli kuskilla 120kmh/max vauhti jonka huomasi kun juna heilui ja hytkyi ja kiihtyi nopeammin ja jarrutti jyrkemmin (2 yksikköinen, Sm1 vetävänä ja Sm2 perässä).

Vastaavia viestiketjuja

  1. Junahavaintoja 2010
    kirjoittanut Epa foorumissa Junat
    Vastauksia: 102
    Viimeisin viesti: 28.12.2010, 10:13
  2. Junahavaintoja 2009
    kirjoittanut Aleksi.K foorumissa Junat
    Vastauksia: 46
    Viimeisin viesti: 21.10.2009, 06:54
  3. Junahavaintoja 2008
    kirjoittanut TEP70 foorumissa Junat
    Vastauksia: 65
    Viimeisin viesti: 28.12.2008, 16:28
  4. Junahavaintoja heinä - joulukuu 2008
    kirjoittanut JSL foorumissa Junat
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 13.10.2008, 23:01
  5. Junahavaintoja heinä - joulukuu 2007
    kirjoittanut otto s foorumissa Junat
    Vastauksia: 88
    Viimeisin viesti: 30.12.2007, 23:32

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •