Junahavaintoja 2011

Ekana sammui ilmeisesti moottori tms. sen jälkeen puolet valoista, sen jälkeen kuulutettiin että se juna ei lähekkään mihinkään...

(Ajo)moottorithan toki ovat sammuneina aina kun juna on paikoillaan (ellei nyt jarruja vasten kurnuta) - sähkömoottoreita kun ovat.

On niitä muistaakseni joskus simahdellut, mutta hyvin harvoin. Luotettavia vekottimia ovat kyllä, Sveitsissä tämä homma osataan kyllä (vrt. Sr2, joka myös varsin mainio vekotin).
 
Tänään klo 7:55 ajeli Tikkurilasta pohjoiseen päin yksittäinen Sm5-runko, joka kantoi tunnuksia Z määränpäänä Lahti. Millä perusteella Sm5-kalustoa voi ajattaa HSL-alueen ulkopuolelle?
 
Tänään klo 7:55 ajeli Tikkurilasta pohjoiseen päin yksittäinen Sm5-runko, joka kantoi tunnuksia Z määränpäänä Lahti. Millä perusteella Sm5-kalustoa voi ajattaa HSL-alueen ulkopuolelle?
Ymmärtääkseni tänään oli tarkoituskin aloittaa Sm5-junien testiajot Z-reitillä, jotta saataisiin käytännön kokemuksia junatyypistä 160 km/h nopeudella. Sitä en tiedä, miten VR ja HSL ovat sopineet kaluston lainaamisesta tähän tarkoitukseen.

Tästä kuitenkin voisi päätellä kaikenlaista, muun muassa sen että VR:kin voisi olla kiinnostunut varsin onnistuneesta Stadler FLIRT -junakonseptista tulevia taajamajunakalustohankintoja silmällä pitäen.
 
Tänään klo 7:55 ajeli Tikkurilasta pohjoiseen päin yksittäinen Sm5-runko, joka kantoi tunnuksia Z määränpäänä Lahti. Millä perusteella Sm5-kalustoa voi ajattaa HSL-alueen ulkopuolelle?

Pointtina on juurikin tuo käytettävä 160 km/h nopeus, jota ei kaupallisessa ajossa kaupunkiradoilla voi testata. Junakalustoyhtiö saa näin "ilmaista" nopeustestiä verrattuna siihen, että joutuisi ajamaan tyhjänä nuo ajot erikseen. Joten miksipä sillä olisi mitään sanomista aiheeseen. :)
 
Tästä kuitenkin voisi päätellä kaikenlaista, muun muassa sen että VR:kin voisi olla kiinnostunut varsin onnistuneesta Stadler FLIRT -junakonseptista tulevia taajamajunakalustohankintoja silmällä pitäen.

Selitys Flirtin Sn160 ajoille on kuitenkin perin yksinkertainen: Tilaajan JKOY:n ja valmistajan Stadlerin testauksista on puuttunut vielä tuon nopeuden pitempiaikainen käyttötestaus, joka siis saavutetaan käyttämällä junia jonkin aikaa VR:n nopeassa lähiliikenteessä. Tietenkin junatyypillä on tehty koeajoja (ja SRS:n tilausjunakin) jo tuolla nopeudella, mutta "pitkäkestoinen" ajaminen oikeassa liikenteessä jäisi ilman tätä koerupeamaa muuten tekemättä. Koska junatyyppi on 160 km/h kelpoinen - sen nopeudenhan siihen sai suurinpiirtein samalla rahalla kuin verkkaisemmankin version - niin JKOY käytti tämän etuuden. Vaikka Flirtit eivät näillä näkymin koskaan tulekaan sellaista höökiä Suomessa ajamaan. VR:llä ei ole tällä hetkellä missään vaiheessa taajamajunakaluston uushankinta. Sitten joskus kun se on ajankohtaista, on todennäköisesti jo uudet junamallit kaupoissa.
 
Selitys Flirtin Sn160 ajoille on kuitenkin perin yksinkertainen: Tilaajan JKOY:n ja valmistajan Stadlerin testauksista on puuttunut vielä tuon nopeuden pitempiaikainen käyttötestaus, joka siis saavutetaan käyttämällä junia jonkin aikaa VR:n nopeassa lähiliikenteessä. Tietenkin junatyypillä on tehty koeajoja (ja SRS:n tilausjunakin) jo tuolla nopeudella, mutta "pitkäkestoinen" ajaminen oikeassa liikenteessä jäisi ilman tätä koerupeamaa muuten tekemättä. Koska junatyyppi on 160 km/h kelpoinen - sen nopeudenhan siihen sai suurinpiirtein samalla rahalla kuin verkkaisemmankin version - niin JKOY käytti tämän etuuden. Vaikka Flirtit eivät näillä näkymin koskaan tulekaan sellaista höökiä Suomessa ajamaan. VR:llä ei ole tällä hetkellä missään vaiheessa taajamajunakaluston uushankinta. Sitten joskus kun se on ajankohtaista, on todennäköisesti jo uudet junamallit kaupoissa.
Aivan, tavallaan "unohdin" sen tosiasian, että taajamajunia saattaa radoillamme joskus ajaa joku muukin kuin VR. Ja ehkä näitä testejä ajettiinkin enemmänkin sitten "sen jonkin muun" tarpeita ajatellen... Hankkipa se kalustonsa sitten Stadlerilta tai jostain ihan muualta.
 
Kun foorumilla ei ole näemmä vielä noteerattu Vaasan Pendolino-yhteyttä, niin tässä linkkejä Seinäjoella ilmestyvän Ilkan juttuihin.

Pendolinon ensimmäinen koeajo Vaasaan 3. joulukuuta:

http://www.ilkka.fi/uutiset/maakunta/pendolino-ajoi-ensimmaista-kertaa-seinajoelta-vaasaan-1.1107664

Ensimmäinen vuorojuna eilen maanantaina 12. päivä:

http://www.ilkka.fi/uutiset/maakunt...s-video-pendolinon-matkasta-vaasaan-1.1112083

Itseäni ihmetytti se, että ensimmäistä Vaasaan menevää Pendolinoa oli tullut väki katsomaan myös Seinäjoen asemalle, missä Pendo ei todellakaan ole mikään uutuus. Kertonee jotain siitä, että rautateiden matkustajaliikenne kaikesta huolimatta kiinnostaa kansaa.
 
Huomasin tänään kun menin Sm5 junaan niin laiturin ja junan väliin tulee semmone ritilä että siitä ei esim pikkulapsenjalka voi mennä laiturin ja junan väliin.
 
Huomasin tänään kun menin Sm5 junaan niin laiturin ja junan väliin tulee semmone ritilä että siitä ei esim pikkulapsenjalka voi mennä laiturin ja junan väliin.

Jep, tällainen liikkuva astinlauta löytyy yhdestä ovesta per kylki per yksikkö. Ovi on merkitty inva-logolla. Astinlauta ei normaalipainikkeesta tule ulos, vaan sille on oma sininen invapainike.
 
27.12.

N-juna Helsinkiin päin käytti ainakin Malmilla raidetta 3 n. klo 13:30 aikoihin, eli pohjoiseen menevien raidetta.
 
27.12.

N-juna Helsinkiin päin käytti ainakin Malmilla raidetta 3 n. klo 13:30 aikoihin, eli pohjoiseen menevien raidetta.
Lisää poikkeamia N-junien liikennöintiin: onnettomuuden takia N-junat käännettiin/käännetään takaisin kohti Helsinkiä jo Hiekkaharjussa. Astuessani klo 17.52 Tikkurilasta kohti Keravaa lähtevään junaan tuli kuulutus, että onnettomuuden takia juna ajetaan vain Hiekkaharjuun saakka ja matkustajia kehotettiin oman harkinnan mukaan etsimään vaihtoehtoisia kulkuyhteyksiä. Ja niin myös tapahtui, sillä ainakin klo 17.54 kohti Mikkolaa lähtevä v70 sekä klo 17.56 kohti Peijasta lähtevä v53 saivat lisää matkustajia. Oli hieman outo kuorma linjan v53 bussissa, sillä juuri kukaan ei jäänyt tuon melko hyvässä kuormassa olevan bussin kyydistä ennen Koivukylää. Normaalisti linjan v53 bussit tyhjenevät aika hyvin viimeistään Malminiityssä.

Edit: ja tästähän oli kyse Saviolla:
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/mies-kuoli-junan-alle-keravalla/art-1288438009684.html
 
Viimeksi muokattu:
Lisää poikkeamia N-junien liikennöintiin: onnettomuuden takia N-junat käännettiin/käännetään takaisin kohti Helsinkiä jo Hiekkaharjussa. Astuessani klo 17.52 Tikkurilasta kohti Keravaa lähtevään junaan tuli kuulutus, että onnettomuuden takia juna ajetaan vain Hiekkaharjuun saakka ja matkustajia kehotettiin oman harkinnan mukaan etsimään vaihtoehtoisia kulkuyhteyksiä. Ja niin myös tapahtui, sillä ainakin klo 17.54 kohti Mikkolaa lähtevä v70 sekä klo 17.56 kohti Peijasta lähtevä v53 saivat lisää matkustajia. Oli hieman outo kuorma linjan v53 bussissa, sillä juuri kukaan ei jäänyt tuon melko hyvässä kuormassa olevan bussin kyydistä ennen Koivukylää. Normaalisti linjan v53 bussit tyhjenevät aika hyvin viimeistään Malminiityssä.

Edit: ja tästähän oli kyse Saviolla:
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/mies-kuoli-junan-alle-keravalla/art-1288438009684.html

Oli vielä 19 aikaan junat hyvin myöhässä. Esimerkiksi 18:51 juna Tikkurilasta keskustaan päin saapui Tikkurilaan 19:07, mutta kuitenkin sitä ennen oli ajettu normaalisti :01 vuoro ja sen jälkeen tuli normaalisti :11 vuoro. Kulkutietoja kun katsoin oli tälle junalle merkattu henkilövahinko Keravalle, olisiko tämä ollut jopa se kolarijuna? Noh, siinä sitten "ylimääräisena" vuorona kahden aikataulussa olevan vuoron välillä mentiin tyhjänä melkeinpä. Vauhtia oli kuskilla 120kmh/max vauhti jonka huomasi kun juna heilui ja hytkyi ja kiihtyi nopeammin ja jarrutti jyrkemmin (2 yksikköinen, Sm1 vetävänä ja Sm2 perässä).
 
Takaisin
Ylös