Junahavaintoja 2011

15.3.

Noin klo 15:15 Malmin ohi meni kahden yksikön Allegro-juna Helsinkiin päin. Oliko linjalla, vai testiajossa?
Nelos-Allegro on ainakin liikkunut testiajoissa viime aikoina ja kai tuota kaksinajoakin on syytä testata, jos kaupallinen kaksinajo alkaa huhujen mukaan toukokuun lopussa. Jäin itsekin rannalle iltapäivän Allegrosta Pietarista Suomeen päin viime sunnuntaina. Ykkösluokassa olisi tietysti ollut tilaa, kerran se vain kirpaisee. :)
 
Sm5 "05" on torstaina 31.3.2011 liikkunut A-tunnuksilla Leppävaaran kaupunkiradalla. Itselläni havainto on ensimmäinen koskien tätä yksikköä.
 
Sm5 "05" on torstaina 31.3.2011 liikkunut A-tunnuksilla Leppävaaran kaupunkiradalla. Itselläni havainto on ensimmäinen koskien tätä yksikköä.

Se oli vielä A-junassa 13.59 Helsingistä, mutta vastalähtö Leppävaarasta jäi ajamatta ja 14.41 juna lähti pois Huoltoajo-kilvin.
 
Se oli vielä A-junassa 13.59 Helsingistä, mutta vastalähtö Leppävaarasta jäi ajamatta ja 14.41 juna lähti pois Huoltoajo-kilvin.
...ja ohitti tyhjänä Huopalahden noin 14.47. Myöhemmin iltapäivällä A:lla olivat Flirtit 01 ja 04, joista jälkimmäinen oli sijoitettu rikkoutuneen 05:n tilalle.
 
4.-5.4. yö

Illan viimeinen T-juna (h9605) ajettiin jälleen ns. "pakettikatkon" vuoksi kokoonpanolla dv12+dv12+eifet+eilf+eil. Poikkeuksellisesti juna käytti Helsinkiin päin menevien raiteita ainakin Malmi-Tapanila välillä, eli raidetta 4, normaalin raiteen 3 sijaan, ja juna kulki myös tällä kertaa ajoissa. Muutama ei oikein onnistunut kuva löytyy kuvasivustostani.

5.4.

IC 135 klo 14:03 peruttiin kokonaan. Mistä tämä johtui? Miten muuten on, jos kerran tunnin myöhästymisestä saa oliko se 30% lipun hinnasta takaisin, niin lasketaanko myös myöhästymiseksi jos koko junavuoro perutaan, ja matkustajat joutuvat mennä seuraavalle vuorolla, tässä tapauksessa IC 137 (klo 15:03). Eikö tuossa tapauksessa matkustajat ole oikeutettuja siihen alennukseen tunnin myöhästymisestä?
 
Viimeksi muokattu:
...ja ohitti tyhjänä Huopalahden noin 14.47. Myöhemmin iltapäivällä A:lla olivat Flirtit 01 ja 04, joista jälkimmäinen oli sijoitettu rikkoutuneen 05:n tilalle.

Näin eilen Sm5 05:n Leppävaarassa ja mieleenpainuvaa siinä oli tuulettimen kova ääni. Se huusi yhtä kovaa kuin Sr1-veturin tuuletin. Kuuluuko sen olla niin?

t. Rainer
 
10.4.

Helsingistä klo 17:41 lähtenyt Z-juna: Mies suihkutti pippurisuihketta junassa ja löi konduktööriä
Iltasanomat sanoi:
Junassa matkustaneen silminnäkijän mukaan mies kieltäytyi maksamasta matkaansa. Konduktöörien mentyä selvittämään asiaa mies hermostui ja löi yhtä heistä kasvoihin.

Konduktööri joutui turvautumaan tilanteessa pippurikaasuun. Tilanteessa mies sai kuitenkin riistettyä sumutteen itselleen.

- Hän huusi, että "mä tapan sut hu**a", ja alkoi sumuttaa pippurikaasua ympäri junaa. Matkustajat ja konduktöörit alkoivat huutamaan, että kaikki pois junasta, silminnäkijä kuvailee.

Tilanteen seurauksena Haarajoen ja Mäntsälän välillä kulkenut juna pysäytettiin ja peruutettiin takaisin Haarajoelle, jonne kutsuttiin poliisit ja ambulanssi.
 
16.4.

Todella moni N-junan vuoroista ainakin kello 11-17 ajettiin kolmen yksikön voimin. Kerrankin oli tilaa istua. Normaalisti kaikki vuorot ajetaan yhdellä yksiköllä, joka aiheuttaa sen että jokainen juna on aivan täysi.
 
16.4.

Todella moni N-junan vuoroista ainakin kello 11-17 ajettiin kolmen yksikön voimin. Kerrankin oli tilaa istua. Normaalisti kaikki vuorot ajetaan yhdellä yksiköllä, joka aiheuttaa sen että jokainen juna on aivan täysi.

Kaikki paitsi Sm5-vuorot ajettiin joko kahdella tai kolmella Sm1/Sm2-yksiköllä.
 
Kaikki paitsi Sm5-vuorot ajettiin joko kahdella tai kolmella Sm1/Sm2-yksiköllä.

Jep, normaalisti kaikki vuorot ajetaan siis yhtenä yksikkönä. Mutta ei ollut tietääkseni edes mitään tapahtumaa jonka vuoksi olisi yksikköjä lisätty... Mutta ei siinä mitään jos tuo jatkuu joka lauantai! :)
 
Pasila 18.4.

IC2 137:ssä oli tällä kertaa varmasti tarpeeksi tilaa businessmatkustajille, kun rungossa oli peräti kolme Edb-vaunua (!). (Edb 28401, Edb 28412, Ed 28010, Ed 28076, Edfs 28301 ja Edb 28420)
 
Flirttejä on näkynyt tällä viikolla yllättävän paljon M-linjalla, tänään Keskiviikkona päiväliikenteessä oli kalustona 4xSm5, 2xSm4 ja ainoastaan yksi sami.
 
Flirttejä on näkynyt tällä viikolla yllättävän paljon M-linjalla, tänään Keskiviikkona päiväliikenteessä oli kalustona 4xSm5, 2xSm4 ja ainoastaan yksi sami.

Eilen 4.5. oli myös K-junalla paljon Sm4:a, ainakin 6yksikköä, 2yksikön pötköissä.
 
Eilen aamulla IC83 pysähtyi poikkeuksellisesti Järvenpäässä. Otti kyytiin noin kymmenkunta matkustajaa. Olisi ollut nopea kyyti Riihimäelle, mutta en viitsinyt ostaa turhaan uutta lippua.
 
Takaisin
Ylös