Kun toimivat liikenneyhteydet ovat näin tärkeitä elinkeinoelämälle, olisi luontevaa, että yritykset huolehtivat omaehtoisesti siitä, että tarpeellisia liikenneyhteyksiä on tarjolla. Kansalaiset voivat parhaiten vaikuttaa omilla kulutusvalinnoillaan. Veromarkoilla ei pitäisi houkutella ihmisiä asumaan siten, että liikkumistarve kasvaa.Alunperin kirjoittanut JE
Saastuttaminen minimoituisi kun haittojen aiheuttamisesta perittäisiin haittamaksut. Sähköveturien osalta maksut pitäisi periä sähkön hinnasta, bensa-autojen bensan hinnasta, lentokoneiden lentopetrolin hinnasta jne. Ymmärtääkseni lentoliikenne on tällä hetkellä jonkin sortin vapaamatkustaja sillä lentopetrolista perittävät verot ovat ymmärtääkseni paljon pienemmät kuin autobensiiniltä ja dieseliltä perittävät (jos niitä ylipäätään on).Alunperin kirjoittanut JE
Mielessäni oli kyllä rautatieliikenteen aito vapauttaminen eli kuka vain tietyt minimivaatimukset täyttävä taho saisi alkaa liikennöidä yhteisin säännöin. Kilpailuttaminen jättää liikaa päätäntävaltaa poliittiseen prosessiin ja siten järjestelmä toimii tarpeettoman tehottomasti. Taloudellisemmaksi tulisi tukea vähävaraisten liikkumistarpeita suoraan rahalla, jolloin he voivat maksaa käyvän hinnan matkustamisestaan.Alunperin kirjoittanut JE
Toki pelkkä kilpailuttaminenkin on useimmiten parempi, vaikkakaan ei aina (lähinnä päättäjien osaamattomuudesta johtuen).
Rohkenen olla eri mieltä. Uusi ydinvoimala ja Kampin ostoskeskus ovat esimerkkejä jättiläisinvestoinneista, jotka ovat nousemassa yksityisellä rahalla ja yksityisten firmojen toimesta, vaikkakin viranomaisten tiukan silmän alla. Vastaavasti uskon, että yksityisin voimin syntyisi se toisaalla "peräänkuuluttamani" Helsinki-Rovaniemi luotijunayhteyskin mikäli yhteys arvioitaisiin yritysmaailmassa taloudellisesti kannattavaksi (eikä markkinoiden toimintaa häirittäisi subventioin (ml. lentopetrolin hinnan pienemmät verot)).Alunperin kirjoittanut JE
Nähdäkseni ongelmallisinta heikosti kannattavassa tai peräti tappiollisessa raideliikenteessä on radan pito ja siihen sidotun maa-alan tuotto. Ollakseen taloudellisesti täysin kannattavaa, liikenteen tuottojen pitäisi toki maksaa käyvä korvaus myös maa-alasta maan omistajalle. Muutoinhan radat kannattaisi pistää kierrätykseen ja ottaa maa muuhun käyttöön. Nykyään valtio ja kunnat vastaavat liikennesuoritteita ajatellen suurimmasta osasta tie- ja katuverkkoa. Niin taitaa olla myös rataverkon osalta. Kuinka varmistutaan siitä, että rataverkosto on yhtä tehokkaassa käytössä kuin tieverkosto? Millä perusteilla valtion pitää rahoittaa rataverkkoa? Jos vaikkapa jokin junayhtiö haluaa luotijunakelpoiset kiskot Helsingistä Rovaniemelle, kuinka päätetään antaako valtio rahat vai ei? Itse näkisin järkevimmäksi, että siirretään tie- ja katuverkon hallinta kuin myös rataverkon hallinta ja rahoitus yksityisille tahoille. Näin molemmat olisivat tasaveroisessa asemassa. Toki viranomaisille ja poliittiselle prosessille löytyy oma roolinsa reunaehtojen asettajana ja toteutumisen valvojana.Alunperin kirjoittanut JE