Tavarakuljetukset & kuriirikuljetukset Allegro + Sapsan?

Liittynyt
12 Toukokuu 2009
Viestit
378
Moi,

Tietääkös, että onko millaisilla tullikommervenkeillä mahdollista käyttää kuriiri palvelua Allegro + Sapsan?

Mikä on suurin mahdollinen tavara mitä voisi kuljettaa kyseisellä yhteydellä?

Miten juna-aikataulut osuu yhteen? Tulkitsenko nyt oikein aikatauluja, jos sanon että vaihtoa Allegro-Sapsan EI ole synkronisoitu Pietarin päässä millään tavalla?

ja miten suuri välimatka on juna-vaihtoon Allegrosta Sapsaniin Pietarissa?

Allegro:
http://www.vr.fi/fi/index/ulkomaat/venaja/palvelut_junissa/allegro/Aikataulut.html

http://eng.rzd.ru/isvp/public/rzdeng?STRUCTURE_ID=4144&layer_id=4516&id=2304

Sapsan
http://eng.rzd.ru/isvp/public/rzdeng?STRUCTURE_ID=4146&layer_id=4516&id=2298


Onko junissa millaiset rajamuodollisuudet?

Tavarat pitäisi toimittaa Helsingistä-Moskovaan suht nopeasti ja kuriiri toiminta olisi toistuvaa.
 
Miten suuri välimatka on juna-vaihtoon Allegrosta Sapsaniin Pietarissa?
Välimatka Suomen ja Moskovan asemien välillä on 3 km. Nopein siirtymätapa on metro, jolla tuo on kaksi asemaväliä. Autolla voi ruuhkista riippuen mennä hyvinkin puoli tuntia.
 
Moi,

Tietääkös, että onko millaisilla tullikommervenkeillä mahdollista käyttää kuriiri palvelua Allegro + Sapsan?

Mikä on suurin mahdollinen tavara mitä voisi kuljettaa kyseisellä yhteydellä?

Miten juna-aikataulut osuu yhteen? Tulkitsenko nyt oikein aikatauluja, jos sanon että vaihtoa Allegro-Sapsan EI ole synkronisoitu Pietarin päässä millään tavalla?

ja miten suuri välimatka on juna-vaihtoon Allegrosta Sapsaniin Pietarissa?

Allegro:
http://www.vr.fi/fi/index/ulkomaat/venaja/palvelut_junissa/allegro/Aikataulut.html

http://eng.rzd.ru/isvp/public/rzdeng?STRUCTURE_ID=4144&layer_id=4516&id=2304

Sapsan
http://eng.rzd.ru/isvp/public/rzdeng?STRUCTURE_ID=4146&layer_id=4516&id=2298


Onko junissa millaiset rajamuodollisuudet?

Tavarat pitäisi toimittaa Helsingistä-Moskovaan suht nopeasti ja kuriiri toiminta olisi toistuvaa.

Nyt en oikein ymmärtänyt kysymystäsi. Tarkoitatko "kuriiripalvelulla" sitä että joku matkustaa itse tavaran mukana tavallisella matkalipulla, vai sitä että tavara lähetettäisiin ikäänkuin kiitotavarana ilman että saattajaa on mukana?

Ainakin ennen vanhaan on ollut mahdollista lähettää Suomen ja Venäjän välisissä matkustajajunissa kiitotavaraa ilman saattajaa, en tiedä sisälltyykö nykyiseen yhdysliikennesopimukseen sitä palvelua. Ennen vanhaan Moskovassa toimivien länsimaisten suurlähetystöjen ja muiden konttoreiden henkilökunta tilasivat Helsingin Stockmannilta autolasteittain kulutustavaraa jotka toimitetiin kiitotavarana Moskovaan junalla. Nykyään kun Moskovassa on Stockmann ja muita kauppoja joista saa länsitavaraa niin ei liene tarpeen enää.
Tolstoi-junassa on yhä edelleen iso matkatavaravaunu joten jos sellainen palvelumuoto on vielä olemassa, niin sillä se onnistuisi helpoiten. Järjestät vain että joku vie sen tavaran Helsingin asemalle ja että joku noutaa sen pois Moskovassa. Tullaus hoidetaan siinä tapauksessa lähtö- ja määräasemalla.

En tiedä onko Allegrossa mitään matkatavaraosastoa ollenkaan. Jos ei ole, niin silloin kuriiritavaran lähettäminen ilman mukana matkustavaa saattajaa ei onnistu. Sama juttu Sapsanin kohdalla. Voi olla myös että Allegroon ja Sapsaniin on rajoitettu matkatavaran koko. Ainakin jos toiminta olisi toistuvaa voi tulla sanomista jos liian isoja tavarakolleja raahaa junaan. Tullaus tapahtuu Allegrossa ymmärtääkseni junan ollessa liikkeellä Kouvolan ja Vainikkalan ja Vainikkalan ja Viipurin välillä. Lisäksi pitää näinä aikoina muutenkin Venäjän junissa ja asemilla varautua pommivaaran vuoksi näyttämään rajavartiostolle ja miliisille isojen kantamusten, jotka eivät näytä henkilökohtaisilta matkatavaroilta, sisältö .

t. Rainer
 
Välimatka Suomen ja Moskovan asemien välillä on 3 km. Nopein siirtymätapa on metro, jolla tuo on kaksi asemaväliä. Autolla voi ruuhkista riippuen mennä hyvinkin puoli tuntia.

Tulkitsinkin väärin noita aikatauluja.. Ja jännä juttu, että RDZ:n sivuilla on vain Allegron Pietariin saapumisaikataulu.

Eli Allegro-Sapsan aikataulut on, kun onkin sykronisoitu->

Eli tämä aika näyttäisi sopivan hyvin vaihdoille:

Allegro
http://www.vr.fi/fi/index/ulkomaat/venaja/palvelut_junissa/allegro/Aikataulut.html

Pietari 14.36


Sapsani
http://eng.rzd.ru/isvp/public/rzdeng?STRUCTURE_ID=4146&layer_id=4516&id=2298

Lähtö Pietarista: 15:15 TAI 15:30

Ilmeisesti Allegro saapuu Pietarissa Finjlaski asemalle Pietarin päässä?
http://en.wikipedia.org/wiki/Karelian_Trains_Class_Sm6

Mikäs on Sapsanin Pietarissa olevan lähtöaseman nimi, kun wikipedia ei tiedä..
http://en.wikipedia.org/wiki/Sapsan

Ja mites nämä metroasema nimet menee Pietarin päässä (Allegro asema- Sapsan asema)

Onko se tuo -> Московско-Петроградская ?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Pietarin_metro

Eli tarkoitus olisi ensinalkuun kuljettaa kylmälaukullinen tavaraa Pietari - Moskova välillä n. kerran kuussa suomalaisen hepun mukana.

Projektin myöhemmässä vaiheessa kun heppun ei tarvitse Moskovassa kulkea, suunniteltiin, että kuitataan kuljetettava tavara junan henkilökunnalle, jonka he puolestaan luovuttavat henkilöpaperaita vastaan valitulle kuriiriliike partnerille.

Nopeaa kuljetusta ajateltiin suosia, kun kuljetettava tavara on kylmäkuljetus ja ei oikein osata arvioida, että miten kylmäkalleissa riittää puhtia hitaampien junien aikatauluihin.

Tietääkös joku muuten mitään pietarilaisia kuriiripalveluja? Luokkaa polkupyörä lähetti tai vastaava joka sopisi tämmöisiin pikkukuljetuksiin.

Kyseinen projekti liittyy puoliamatöörimäiseen tuotteiden makutestaukseen Moskovan päässä.
 
Allegro saapuu Finljandskij vokzalille, siellä on metroasema nimeltä Ploschad' Lenina.

Sapsan lähtee Moskovskij vokzalilta, siellä on metroasema nimeltä Ploschad' Vosstanija.
 
Kyseinen projekti liittyy puoliamatöörimäiseen tuotteiden makutestaukseen Moskovan päässä.

Jos Sibeliuksen 14,5 h ajoaika sinänsä ei ole este, ts. näyte ei pahene tuossa ajassa, niin kylmäkuljetus on varmasti järjestettävissä. Kylmäkalle + styroxlaatikko -yhdistelmän kylmänä pysymistä voi varmaan kokeilla kotona ensin ja lisätä laatikon kokoa ja jäähdytystä tarpeen mukaan.
 
Valitettavan paljon väärää informaatiota oli jälleen kerran tarjolla vastauksien joukossa, joten tässä niihin oikaisuja ja varmasti faktatietoa.

KÄSIMATKATAVARA

Käsimatkatavaralla tarkoitetaan oman paikkasi välittömässä läheisyydessä kuljetettavaa matkatavaraa. Matkustaja saa kuljettaa mukanaan käsimatkatavaraa, jonka kuljetus ei ole ristiriidassa tulli- tai viranomaismääräysten kanssa. Tavara ei saa aiheuttaa vaaraa tai haittaa ihmisen terveydelle, ympäristölle tai omaisuudelle.

Käsimatkatavaraa voit ottaa mukaasi seuraavasti:

Yhdellä junalipulla voi kuljettaa:
* enintään 100 x 60 x 40 cm:n kokoisia tavaroita.
* aikuisen lipulla matkustava kaksi matkalaukkua maksutta ja jos junassa on tilaa, kaksi maksullisena. Lisämatkatavarat maksetaan etukäteen aseman lipunmyynnissä.
* käsimatkatavara pitää kuljettaa niille tarkoitetussa tilassa, samassa vaunussa jossa matkustaja itse on.
* käsimatkatavaraksi ei lasketa pikkuesineitä, esim. salkkua, naisten käsilaukkua eikä kameraa.

KÄSIMATKATAVARAA KOSKEVAT RAJOITUKSET

Matkustajavaunussa ei saa kuljettaa
* pahanhajuisia, tulenarkoja, helposti syttyviä, itsestään syttyviä, räjähdysherkkiä, myrkyllisiä, syövyttäviä tai radioaktiivisia aineita
* ladattuja ampuma-aseita
* eläviä eläimiä tai lintuja (paitsi koiria ja kissoja)
* esineitä, joiden kuljetus on tullimääräysten mukaan kielletty.

Matkustaja on korvausvelvollinen vahingoista, jotka ovat käsimatkatavaraa kuljetettaessa aiheutuneet hänestä johtuvasta syystä.

LISÄHUOMAUTUS (tätä ei valitettavasti mainita virallisilla sivuilla)

Kuriiritavarapalveluita ei ole Suomen ja Venäjän välisessä liikenteessä. Junahenkilökunta ei ota kuljetettavaksi mitään ulkopuolisten henkilöiden tavaraa.

LOPPUPELEISSÄ... (kirjoittajan kommentti)

Ainoa mahdollisuus kuljettaa tavaraa rajan ylitse on, että tavara kulkee matkan itse tekevän matkustajan mukana ja siitä vastataan koko matkan ajan tämän matkustajan toimesta. Sitähän ei kukaan kiellä, jos löydät vapaaehtoisen matkustamaan Helsingistä Pietarin kautta Moskovaan kerran kuussa. Matkalippukuluja tulee noin 170 euroa/suunta aikuiselta, mikäli käyttää Allegro-Sapsan yhdistelmää.

LÄHDELUETTELO
http://www.vr.fi/fi/index/ulkomaat/venaja/palvelut_junissa/kasimatkatavarat_ja_lemmikit.html
www.tulli.fi
www.customs.ru
 
Lisäksi huomauttaisin, että jos kyseinen tavara on elintarvike, niin on syytä varautua esittämään tullille melkoinen nivaska dokumentaatiota eikä sittenkään ole sanottua, että tavaran saa viedä perille. Mutta tämän Timppa varmaan jo tiesikin?
 
LISÄHUOMAUTUS (tätä ei valitettavasti mainita virallisilla sivuilla)

Kuriiritavarapalveluita ei ole Suomen ja Venäjän välisessä liikenteessä. Junahenkilökunta ei ota kuljetettavaksi mitään ulkopuolisten henkilöiden tavaraa.
Osaatko sanoa milloin loppui kurriritavaran sekä kirjatun matkatavaran kuljettaminen Suomen ja Venäjän välisissä junissa, eli milloin matktavaravaunu poistui Tolstoista ja Repinistä?. Oliko se silloin kun otettiin uudet sinivalkoiset vaunut käyttöön?


Matkalippukuluja tulee noin 170 euroa/suunta aikuiselta, mikäli käyttää Allegro-Sapsan yhdistelmää.
Lentäminen taitaa olla halvempaa.

t. Rainer
 
Osaatko sanoa milloin loppui kurriritavaran sekä kirjatun matkatavaran kuljettaminen Suomen ja Venäjän välisissä junissa, eli milloin matktavaravaunu poistui Tolstoista ja Repinistä?. Oliko se silloin kun otettiin uudet sinivalkoiset vaunut käyttöön?
t. Rainer

Matkatavaravaunu poistui mielestäni Tolstoista jo 2000-luvun alussa, ellei jopa aiemmin. Kyseinen vaunu kulkee edelleen junassa, mutta ainoastaan Moskovan ja Viipurin välillä.

Mitä vertaukseen lentämisestä tulee, niin se voi joissain tapauksissa olla edullisempaa. Toisaalta, ei sitä elintarvikkeita sielläkään kuljeteta miten haluaa - ja siitähän tässä oli kyse.

Vertaa.fi-palvelun pikatarkistuksella satunnainen lähtö helmikuussa, perillä 7 päivää antoi hinnaksi menopaluulennolle 150 euroa Riikan kautta. Suora lento edullisimmillaan oli 160 euroa.
 
Mikähän elintarvike on niin arvokasta, että kannattaa kuljettaa kuriirin mukana Helsinki-Pietari-Moskova? Lentävä kalakukko?:D
 
Onhan kansainvälisiin pieniin ja suurempiin kuriirivarmuutta vaativiin kuljetuksiin tarjolla useitakin pikarahtifirmoja. Vaikkapa TNT, DHL, UPS ja niin poispäin. Vievät tarvittaessa hyvinkin nopealla vauhdilla, ihan halpaa se ei kuitenkaan ole.
 
Takaisin
Ylös