Pendolinojen tekniset ongelmat

Vs: Allegro & Pendolino- junien tekniset ongelmat

Turkuun menevät Pendolinot hyytyivät yksi toisensa perään 8.2.2011

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/...+hyytyivät+yksi+toisensa+perään/1135263644899

Näyttäisi siltä, että viimeaikoina Italian huipputekniikka on köhinyt jonkin verran.

Aikamoista epäonnea.

Toki Pendoliinoissa on omat vikansa, siitä en halua kiistellä. Nuo junat hankittiin vain egon pönkitykseksi. Kun Suomeen piti väkisin saada oma "suurnopeus" juna. Sr2- veturilla vedettävä juna voisi mennä 230 km/h, mutta suurin sallitu nopeus pudotettiin, koska eihän se käy että sr2- pääsee pendoa (220 km/h) nopeammin.

Nopeudet: "Suomen Veturit osa 2. Moottorikalusto"- kirja
 
Vs: Allegro & Pendolino- junien tekniset ongelmat

Sr2- veturilla vedettävä juna voisi mennä 230 km/h, mutta suurin sallitu nopeus pudotettiin, koska eihän se käy että sr2- pääsee pendoa (220 km/h) nopeammin.

Käsittääkseni syynä on lähinnä se, että IC2-vaunun huippunopeus on 200 km/h ja sitä kovempaa kulkevasta veturista yksinään ei ole kovin paljon iloa. Aiheestahan on jauhettu ainakin tarpeeksi foorumilla, mutta varmaan on niin, että Sr2 + IC2 -kalustolla olisi voitu luotettavuus huomioon ottaen päästä parempaan palveluun kuin Pendolinoilla, jos IC2-vuorot olisi aikataulutettu oikeasti tuon 200 km/h -vauhdin mukaan ja ratoihin panostettu hieman enemmän. Oulu-Helsinki -välillä Pendolino ehkä voittaa jonkin merkittävän määrän aikaa, mutta muualla taitaa olla kyse minuuteista (jos siis pysähdysten määrä on sama).
 
Vs: Allegro & Pendolino- junien tekniset ongelmat

Aikamoista epäonnea.

Sr2- veturilla vedettävä juna voisi mennä 230 km/h, mutta suurin sallitu nopeus pudotettiin, koska eihän se käy että sr2- pääsee pendoa (220 km/h) nopeammin.

Sr2:n kulkuominaisuudet eivät taida vieläkään mahdollistaa yli 160 km/h nopeuksia muutamia testikappaleita lukuun ottamatta, vaikka tehoa ja kylkimerkintöjä kovempiin vauhteihin olisikin.
 
Vs: Allegro & Pendolino- junien tekniset ongelmat

Sr2- veturilla vedettävä juna voisi mennä 230 km/h, mutta suurin sallitu nopeus pudotettiin, koska eihän se käy että sr2- pääsee pendoa (220 km/h) nopeammin.

Nopeudet: "Suomen Veturit osa 2. Moottorikalusto"- kirja

Juu, Sr2-veturilla pääsee todistetusti sen 230 km/h. Ajettu nopeuskoeajoissa. Koeajoissa täytyy ylittää kaavailtu huippunopeus 10 prosentilla.

Pendolinolla sen sijaan on ajettu koeajoissa yli 240 km/h. Juurikin koska "kaupallinen" huippunopeus (220 km/h) pitää ylittää sillä 10 prosentilla.

Sr2-veturissa oli alkuvaiheessa jostain syystä merkitty kylkeen 230 km/h, vaikka nopeuskoeajoja ei oltu suoritettu. Tästä johtuu tämä näemmä vieläkin joillain oleva väärinkäsitys. Tosin jotkut saattavat tietääkin asian oikean laidan, mutta siitä huolimatta henkilökohtaisista syistä yrittävät selittää Sr2-veturia nopeammaksi.

Eli lyhyesti: Kun otetaan määritelmäksi ja mittariksi mikä tahansa, Pendolino on n. 10 km/h nopeampi. Nimimerkki sm3 vertaa yllä kahta eri asiaa.
 
Vs: Allegro & Pendolino- junien tekniset ongelmat

Juu, Sr2-veturilla pääsee todistetusti sen 230 km/h. Ajettu nopeuskoeajoissa. Koeajoissa täytyy ylittää kaavailtu huippunopeus 10 prosentilla.

Pendolinolla sen sijaan on ajettu koeajoissa yli 240 km/h. Juurikin koska "kaupallinen" huippunopeus (220 km/h) pitää ylittää sillä 10 prosentilla.

Sr2-veturissa oli alkuvaiheessa jostain syystä merkitty kylkeen 230 km/h, vaikka nopeuskoeajoja ei oltu suoritettu. Tästä johtuu tämä näemmä vieläkin joillain oleva väärinkäsitys. Tosin jotkut saattavat tietääkin asian oikean laidan, mutta siitä huolimatta henkilökohtaisista syistä yrittävät selittää Sr2-veturia nopeammaksi.

Eli lyhyesti: Kun otetaan määritelmäksi ja mittariksi mikä tahansa, Pendolino on n. 10 km/h nopeampi. Nimimerkki sm3 vertaa yllä kahta eri asiaa.

Kirja josta katsoin on julkaistu 1995 se selittänee paljon. Mitään henkilökohtaisia mielipiteitä ei tuohon viestiini littynyt.
 
Vs: Allegro & Pendolino- junien tekniset ongelmat

Eli lyhyesti: Kun otetaan määritelmäksi ja mittariksi mikä tahansa, Pendolino on n. 10 km/h nopeampi.

Se on noissa vauhdeissa pari minuuttia tunnissa. Jos ei pysähdytä montaa kertaa.

Itse en aikoinaan seurannut Pendolinojen hankintaa, enkä ole siihen myöhemminkään perehtynyt, mutta matkustajan näkökulmasta ja ohuesti näistä teknisistä seikoista lukeneena ihmetyttää kyllä kovasti, mikä perusteli taannoin italialaisen kallistuvakorisen suurnopeusjunan hankinnan.

Siis vaikka ongelmia ei olisi tullutkaan. Ei siltikään vaikuta liikkeeltä, jonka kilpailluilla markkinoilla toimiva yksityisomisteinen yritys olisi tehnyt. Paitsi huonosti johdettu sellainen.
 
Vs: Allegro & Pendolino- junien tekniset ongelmat

ihmetyttää kyllä kovasti, mikä perusteli taannoin italialaisen kallistuvakorisen suurnopeusjunan hankinnan.

Silloin kaiketi oli joku semmoinen käsitys, että rataverkkoa kunnostettaisiin siten, että mutkaisilla radoila voidaan ajaa Pendolla selvästi kovempaa kuin perinteisillä junilla. Näinhän ei sitten ole mitenkään merkittävässä määrin tapahtunut. TIetty iso osa hommassa on suurnopeusjunapullistelua, jolla piti houkuteltaman liikematkustajia. Etäisesti huvittavia nykynäkövinkkelistä ovat nuo 90-luvun puolivälin esitykset, jossa muistetaan aina mainita bisnesluokassa oleva telefax-koje. Montakohan faksia on VR:n junista lähetetty ja vastaanotettu niiden historian aikana?
 
Vs: Allegro & Pendolino- junien tekniset ongelmat

Silloin kaiketi oli joku semmoinen käsitys, että rataverkkoa kunnostettaisiin siten, että mutkaisilla radoila voidaan ajaa Pendolla selvästi kovempaa kuin perinteisillä junilla. Näinhän ei sitten ole mitenkään merkittävässä määrin tapahtunut.

Käsittääkseni asiaan liittyi Rantaradan kunnostus. Kun kyseinen rata päätettiin kunnostaa oikaisemisen sijaan, tiedettiin, että kunnostamallakin Rantarata jäisi melko mutkaiseksi. Tämä tosiasia kaiketi sitten sai huomion kiinnittymään kallistuvarunkoisiin juniin, sellaisilla voitaisiin ajaa suurilla nopeuksilla myös kunnostetulla Rantaradalla.

Rantaradan kunnostamiselle olisi ollut vaihtoehtona rakentaa oikorata Lohjan kautta. Sen sijaan toista merkittävää mutkaista rataosuutta Jämsä - Jyväskylä on mahdotonta juurikaan oikoa mitenkään kohtuullisin kustannuksin. Jos rataverkkomme muuten päivitetään suurille nopeuksille ja kun pendolinojen uutuudenviehätys on kadonnut, ne kannattaisi sijoittaa reitille Helsinki/Turku - Tampere - Jyväskylä - (Kuopio) niin että Tampereen ja Jyväskylän välillä kaikki vuorot ajettaisiin pendolinoilla. Se ehkä mahdollistaisi nopeudennoston Jämsän ja Jyväskylän välillä kohtuullisin kustannuskin, kun veturijunien nopeus saisi jäädä selvästi pienemmäksi.
 
Vs: Allegro & Pendolino- junien tekniset ongelmat

Tjaa.. Näistä Pendolinojen hyytymisistä on näköjään tullut päivittäinen tapahtuma.. ..Hmm eli viisaasti olen tehnyt, kun olen .ko kyytejä koittanut välttää.

Junamatkustajat joutuivat tarpeilleen hankeen 9.2.2011


Pahimmin teknisestä viasta kärsivät Kuopiosta Helsinkiin iltapäivällä lähteneen Pendolinon matkustajat, kun juna jumittui Kuopion ja Pieksämäen välille. Matkustajat odottelivat sähköttömässä junassa kolme ja puoli tuntia. Junan vessat ja valot eivät toimineet. Junassa matkustanut helsinkiläinen Juhani Hippi kertoo matkustajien joutuneen käymään tarpeillaan ulkona lumihangessa.

VR = vapaa retkeilemään


http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/...t_tarpeilleen_hankeen_2352540.html?origin=rss
 
Vs: Allegro & Pendolino- junien tekniset ongelmat


YLE sanoi:
Junaliikenteen ongelmat näyttävät jatkuvan myös torstaina. VR:n liikennetiedotteen mukaan kolme aikaisin lähtevää Pendolinoa on peruuttu.

Tämä ei kyllä mitenkään enää mene pelkästään sään piikkiin. Taannoisessa TV1:n A-talkissa veturinkuljettaja valitti, että usein vuorolle lähtiessä veturia ei ole hoidettu kuntoon, hiekkaa puuttuu yms. Alkaa olla helppo uskoa, että VR:n kalustohuolto ei toimi.
 
Vs: Allegro & Pendolino- junien tekniset ongelmat

Sen sijaan toista merkittävää mutkaista rataosuutta Jämsä - Jyväskylä on mahdotonta juurikaan oikoa mitenkään kohtuullisin kustannuksin.

Jämsä - Jyväskylä on vallan mutkaton, "Keski-Suomen metro"han on rakennettu melko "suorana" rataosuutena kiitos tunneloinnin. Orivesi - Jämsä on se aito ja alkuperäinen mutkitteleva osuus Tampereen ja Jyväskylän välillä.
 
Vs: Allegro & Pendolino- junien tekniset ongelmat

Siis vaikka ongelmia ei olisi tullutkaan. Ei siltikään vaikuta liikkeeltä, jonka kilpailluilla markkinoilla toimiva yksityisomisteinen yritys olisi tehnyt. Paitsi huonosti johdettu sellainen.

Eikös noita Pendoja ole ihan yksityisomisteisillakin yrityksillä?:smile:

Jos nopeita junia ei olisi Suomeen aikanaan hankittu, täällä oltaisiin todennäköisesti sitä mieltä että menneisyydessä ollaan oltu liian näköalattomia ja kärsitty innovaation puutteesta.

Mikään ei ole niin helppoa kuin jälkiviisaus. Kaiketi hankintapäätösten aikaan Pendojen kanssa taisi vaihtoehtona olla ruotsalainen X2000. Ajankohta huomioiden X2000 oli vasta tulossa käyttöön ja Pendo-perheestä oli maailmalla käyttökokemuksia jne.
X-kakstonniseen verrattuna Pendossa on enemmän tehoa ja kitkapainoa akselipainon ollessa kuitenkin pienempi ja nämä seikat toki osaltaan kallistuvat italialaisen eduksi. Ja se luotettavuus: omat tekniikkahaasteensa ruotsalaisilla on myös ollut ja on edelleen. Ja väittäisin, ettei X2000 ole juurikaan paremmin pärjännyt näiden parin viimeisimmän kovan talven kanssa.
 
Vs: Allegro & Pendolino- junien tekniset ongelmat

Jos nopeita junia ei olisi Suomeen aikanaan hankittu, täällä oltaisiin todennäköisesti sitä mieltä että menneisyydessä ollaan oltu liian näköalattomia ja kärsitty innovaation puutteesta.

Mikään ei ole niin helppoa kuin jälkiviisaus. Kaiketi hankintapäätösten aikaan Pendojen kanssa taisi vaihtoehtona olla ruotsalainen X2000.

X 2000:n ansioksi on siellä täällä laskettu Ruotsin matkustajakaukoliikenteen säilyminen ylipäätään. Ilmeisesti näiden ihmisten mielissä vaihtoehtovisio olisi ollut amerikkalaistyyppinen tilanne, jossa itseään kunnioittavat ihmiset matkustavat Tukholmasta Göteborgiin tai Malmöön lentokoneella ja radoilla liikkuu pääasiassa rahtia. Itse pidän riskiä etäisesti liioiteltuna. Ruotsissa kuitenkin ymmärretään joukkoliiikenteen päälle ja varmaan junat olisi hommattu vähän myöhemmin kaupasta kuten Suomessa, vaikka omaa X 2000 -hanketta ei olisi ollutkaan.

Käsittääkseni muuten matkustamon paineistus oli VR:n valinnassa yksi Pendolinoa puoltava tekijä X 2000:n verrattuna.
 
Vs: Allegro & Pendolino- junien tekniset ongelmat

Eikös noita Pendoja ole ihan yksityisomisteisillakin yrityksillä?:smile:

Jos nopeita junia ei olisi Suomeen aikanaan hankittu, täällä oltaisiin todennäköisesti sitä mieltä että menneisyydessä ollaan oltu liian näköalattomia ja kärsitty innovaation puutteesta.

Nopeita? Tekeekö vajaan viiden prosentin lisäys huippunopeuteen junasta nopean ja siitä hitaammasta hitaan ja vanhanaikaisen?

Käytännössähän eroa ei ole.

Pendolinon hankinta on varmasti järkevää, jos on tarvetta nopealle junalle ja Pendoliino on merkittävästi nopeampi kuin liikennöitsijän muu kalusto. Näin ei Suomessa ja VR:n tapauksessa ollut - tämän saattoi aikoinaan todeta jo ennen hankintaa.

Ongelmien perusteella hankinnan kyseenalaistaminen on jälkiviisastelua.
 
Takaisin
Ylös