Kehäradan liikennöinti

Liittynyt
3 Marraskuu 2010
Viestit
3,229
Tuohon pitää kommentoida vähän, vaikka asiasta en paljoa tiedä, mutta periaatteessa yhdellä Sm5-junalla voitaisiin poistaa jopa 2 Sm1:stä liikenteestä, ruuhka-aikaan esimerkiksi I-juna ajetaan 2 yksikköisenä, sen voisi korvata helposti yhdellä Sm5:lla.

Eikös nuo kaikki Sm5-junat mene kuitenkin vuonna 2014 M-junalle?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Junahavaintoja 2011

Eikös nuo kaikki Sm5-junat mene kuitenkin vuonna 2014 M-junalle?
Menee niitä I-junallekin;)

Muuten, toisin kuin vielä joskus oli suunniteltu, niin K-junat aiotaan säilyttää myös 2014 alkaen. Aikoinaan oli harkittu N-junaksi muuttamisia sekä K-junaa Tikkurilasta Keravalle. K-junavuoroja laajennetaan tietääkseni myöskin pitemmälle iltaa (kuten ennen) sekä viikonloppulähdöt palautetaan.
 
Vs: Helsingin seudun lähijunaliikenne 2012

Selvä. Mutta jos kerran M-juna ajaa lentokentälle ja sieltä tikkurilaan? Niin eikö tikkurilasta joku toinen juna voisi kiertää taas lentokentälle ja siitä helsinkiin myyrmäen kautta yms.?
 
Vs: Helsingin seudun lähijunaliikenne 2012

Selvä. Mutta jos kerran M-juna ajaa lentokentälle ja sieltä tikkurilaan? Niin eikö tikkurilasta joku toinen juna voisi kiertää taas lentokentälle ja siitä helsinkiin myyrmäen kautta yms.?

Se jatkaa Tikkurilasta vielä takaisin Helsinkiin. Ja sama tietenkin toiseen suuntaan. Jatkossahan ei ole enää erikseen M- ja I-juna, vaan ne on sama juna. Toiseen suuntaan siis Helsinki-Huopalahti-Vantaankoski-Lentoasena-Hiekkaharju-Helsinki, ja toiseen suuntaan Helsinki-Hiekkaharju-Lentoasema-Vantaankoski-Huopalahti-Helsinki.
 
Vs: Helsingin seudun lähijunaliikenne 2012

Tuli mieleen että miksi K- ja I-junia ei samantien muuteta tuollaisiksi ainoastaan ruuhka-aikana? Nyt on jo viikonloppuisin lauantaisin sekä sunnuntaisin koko päivän kaikki vuorot N-junia (pe-la ja la-su yö muutama I-juna). Lauantain muutostahan perusteltiin että saadaan väliasemille 10min vuorovälit näin, mutta arkisin ruuhka-ajan ulkopuolella on kuitenkin 20min vuorovälit. Eli jos arkisin ruuhka-ajan ulkopuolella I- ja K-junat olisivat N-junia niin vuorovälit olisivat silloinki se 10minuuttia, ruuhka-aikana väliasemilla myös 10minuuttia (I-juna menee ruuhka-aikana 10min välein).
 
Vs: Helsingin seudun lähijunaliikenne 2012

Tuli mieleen että miksi K- ja I-junia ei samantien muuteta tuollaisiksi ainoastaan ruuhka-aikana? Nyt on jo viikonloppuisin lauantaisin sekä sunnuntaisin koko päivän kaikki vuorot N-junia (pe-la ja la-su yö muutama I-juna). Lauantain muutostahan perusteltiin että saadaan väliasemille 10min vuorovälit näin, mutta arkisin ruuhka-ajan ulkopuolella on kuitenkin 20min vuorovälit. Eli jos arkisin ruuhka-ajan ulkopuolella I- ja K-junat olisivat N-junia niin vuorovälit olisivat silloinki se 10minuuttia, ruuhka-aikana väliasemilla myös 10minuuttia (I-juna menee ruuhka-aikana 10min välein).

Tämä muutos tapahtuu tulevana syksynä.
 
Vs: Helsingin seudun lähijunaliikenne 2012

Jatkossahan ei ole enää erikseen M- ja I-juna, vaan ne on sama juna. Toiseen suuntaan siis Helsinki-Huopalahti-Vantaankoski-Lentoasena-Hiekkaharju-Helsinki, ja toiseen suuntaan Helsinki-Hiekkaharju-Lentoasema-Vantaankoski-Huopalahti-Helsinki.

Joissain suunnitelmissa linjatunnuksena oli Z, mutta se on otettu käyttöön oikoradan junissa. Entäpäs jos tehtäisiinkin "Oslon ringenit", eli M-juna lähtisi kohti Vantaankoskea ja Lentoasemalla linjatunnus vaihtuisi, jolloin Helsinkiin palattaisiin I-junana Tikkurilan kautta. Toiseen suuntaan ajettaisiin I-junana kohti Tikkurilaa ja Lentoasemalla vaihtuisi tunnus M:ksi ja matka jatkuisi Vantaankosken radan kautta takaisin Helsinkiin.
 
Vs: Helsingin seudun lähijunaliikenne 2012

Tämä muutos tapahtuu tulevana syksynä.
Kehäradan avautuessa K-juna muuntautuu kuitenkin alkuperäiseen muotoonsa, sillä I-juna, eli Kehärata, alkaa liikennöidä joka päivä, 10min välein, iltaisinkin. Ja aina, kun I-juna kulkee, kulkee K-juna, sillä Hiekkaharjun eteläpuolella tarvitaan tuplasti junia (matkustajamäärät), sekä tarvitaan yhteys Hiekkaharjun ja Keravan asemille, joita ei muut junat palvele I-junan liikennöintiaikoina. Nykyäänkin K-junien liikennöintiajat riippuvat I-junien liikennöintiajoista. Jos I-juna liikennöi 21.00 saakka, K-juna liikennöi myös 21.00 saakka. Ja taas N-juna liikennöi silloin, kun I (ja siis K) eivät.
Tuli mieleen että miksi K- ja I-junia ei samantien muuteta tuollaisiksi ainoastaan ruuhka-aikana? Nyt on jo viikonloppuisin lauantaisin sekä sunnuntaisin koko päivän kaikki vuorot N-junia (pe-la ja la-su yö muutama I-juna). Lauantain muutostahan perusteltiin että saadaan väliasemille 10min vuorovälit näin, mutta arkisin ruuhka-ajan ulkopuolella on kuitenkin 20min vuorovälit. Eli jos arkisin ruuhka-ajan ulkopuolella I- ja K-junat olisivat N-junia niin vuorovälit olisivat silloinki se 10minuuttia, ruuhka-aikana väliasemilla myös 10minuuttia (I-juna menee ruuhka-aikana 10min välein).
K-junan laajentaminen ruuhka-ajan ulkopuolelle 2014 ei käsittääkseni johda 20 minuutin vuoroväleihin väliasemilla, sillä Kehärataa liikennöidään koko liikennöintiajan 10 min välein - ja Kehäratajunat pysähtyvät kaikilla asemilla. Näinollen sekä väliasemien matkustajat että K-junan asiakkaat voivat olla tyytyväisiä.

K-junalta voisi kyllä poistaa Puistolan pysähdyksen, sen asiakasmäärän nähneenä. Sillä sen varrellahan ei asu useampi kuin Tapanilankaan, miksi siis Puistolassa pitäisi pysähtyä sen koommin? Puistolaan päättyvät bussilinjat voisi vetää Tikkurilaan muutenkin, sillä siellähän ne palvelut luuraa. Uuden lippuvyöhykesysteemin jälkeen matka ei maksaisi enempää kuin Helsingin sisäinenkään.
 
Vs: Helsingin seudun lähijunaliikenne 2012

K-junalta voisi kyllä poistaa Puistolan pysähdyksen, sen asiakasmäärän nähneenä. Sillä sen varrellahan ei asu useampi kuin Tapanilankaan, miksi siis Puistolassa pitäisi pysähtyä sen koommin? Puistolaan päättyvät bussilinjat voisi vetää Tikkurilaan muutenkin, sillä siellähän ne palvelut luuraa. Uuden lippuvyöhykesysteemin jälkeen matka ei maksaisi enempää kuin Helsingin sisäinenkään.

Eikös K-juna pysähdy Puistolassa sen takia että Tikkurilaan päin mentäessä edellä kulkeva I-juna ehtisi alta pois Tikkurilaan raiteelle 5 ?
 
Vs: Helsingin seudun lähijunaliikenne 2012

Eikös K-juna pysähdy Puistolassa sen takia että Tikkurilaan päin mentäessä edellä kulkeva I-juna ehtisi alta pois Tikkurilaan raiteelle 5 ?
Mutta 2014 I-juna ei pääty Tikkurilaan, vaan ajaa sen läpi pysähtyen siinä, kuten K-junakin. Samoja raiteitahan sen on Hiekkaharjuun mentävä. Tällöin ainakin 2014 alkaen Puistolan ohituksessa ei olisi ongelmaa. I-juna ehtisi juuri parahiksi lähtemään Tikkurilasta K-junan saapuessa. Tikkurilasta Hiekkaharjuun ei olisi ongelmaa, sillä junat kulkevat tasan yhtä nopsaan sen välin.

Nykyään I-junan ja K-junan ero Puistolan jälkeen on 2 minuuttia ja 15-20 sekuntia ruuhka-aikaan. Silloinhan K-junan Puistolan-ohitus pitäisi olla mahdollinen, jos välissä tarvitsee vain kääntää vaihdetta? Siihen jäisi siis reilu minuutti.

Viimeinen vaihtoehto olisi lykätä K-junan lähtöä 0,5-1 minuutilla päärautatieasemalta.
 
Vs: Helsingin seudun lähijunaliikenne 2012

Joissain suunnitelmissa linjatunnuksena oli Z, mutta se on otettu käyttöön oikoradan junissa. Entäpäs jos tehtäisiinkin "Oslon ringenit", eli M-juna lähtisi kohti Vantaankoskea ja Lentoasemalla linjatunnus vaihtuisi, jolloin Helsinkiin palattaisiin I-junana Tikkurilan kautta. Toiseen suuntaan ajettaisiin I-junana kohti Tikkurilaa ja Lentoasemalla vaihtuisi tunnus M:ksi ja matka jatkuisi Vantaankosken radan kautta takaisin Helsinkiin.

Tämä systeemihän meilläkin on jo käytössä raitiolinjoilla 3B/T jotka vaihtavat tunnusta "lennossa" Eläintarhassa ja Kaivopuistossa.
 
Vs: Helsingin seudun lähijunaliikenne 2012

Viimeinen vaihtoehto olisi lykätä K-junan lähtöä 0,5-1 minuutilla päärautatieasemalta.

Tai ajaa laittaa keltaiset opastin valot jotka myös pistävät kuljettajan ajamaan hitaammin, eikö tämä olisi mahdollista vaikka seuraava opastin ei näyttäisikään punaista? Ymmärtääkseni joskus nopeutta alennetaan näyttämällä keltaista opastinta? Silloin saisi lisäaikaa vaihtaa opastinta, vaikka juna ei pysähtyisi Puistolassa. Vaikka silloinhan periaatteessa olisi ihan sama pysähdytäänkö Puistolassa vai ei, saman verran aikaa suunnilleen menisi.

---------- Viesti lisätty kello 0:55 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 0:53 ----------

Tämä systeemihän meilläkin on jo käytössä raitiolinjoilla 3B/T jotka vaihtavat tunnusta "lennossa" Eläintarhassa ja Kaivopuistossa.

Kyllähän tuo helposti onnistuisi. Kuulutukset vielä selventämään Lentoasemalla aina: "Tämä on I/M-juna Helsinkiin, pysähdymme kaikille asemilla" ja sama ruotsiksi ja tietenkin kun lentoasemalle liikennöidään nii pakolliseksi tulee englannin-kieliset kuulutukset.
 
Vs: Helsingin seudun lähijunaliikenne 2012

Entäpäs jos tehtäisiinkin "Oslon ringenit", eli M-juna lähtisi kohti Vantaankoskea ja Lentoasemalla linjatunnus vaihtuisi, jolloin Helsinkiin palattaisiin I-junana Tikkurilan kautta. Toiseen suuntaan ajettaisiin I-junana kohti Tikkurilaa ja Lentoasemalla vaihtuisi tunnus M:ksi ja matka jatkuisi Vantaankosken radan kautta takaisin Helsinkiin.

Anteeksi yksinkertaisuuteni, mutta ketähän tämä linjatunnuksen vaihtaminen kesken matkan palvelisi? En jaksa ymmärtää sitä 3B/T ratikan kohdallakaan ja mielestäni se vain aiheuttaa sekaannusta ja epätietoisuutta matkustajille.
 
Vs: Helsingin seudun lähijunaliikenne 2012

Entäpäs jos tehtäisiinkin "Oslon ringenit", eli M-juna lähtisi kohti Vantaankoskea ja Lentoasemalla linjatunnus vaihtuisi, jolloin Helsinkiin palattaisiin I-junana Tikkurilan kautta. Toiseen suuntaan ajettaisiin I-junana kohti Tikkurilaa ja Lentoasemalla vaihtuisi tunnus M:ksi ja matka jatkuisi Vantaankosken radan kautta takaisin Helsinkiin.
Ringenillä tunnustenvaihto puolustaa mielestäni hyvin paikkaansa. Vastaavia tunnusten vaihtamisia tehdään kaluston kannalta kiertävillä linjoilla useissa muissakin paikoissa, niin tekevät Baselin ratikat 15 ja 16, samaa systeemiä soveltavat Genèven ratikat 12 ja 15, kilvet muuttuvat 681:stä 682:ksi ja päinvastoin Solingenin johdinautoliikenteessä Ohligsin asemalla ja vastaavia juttuja esiintyy lukuisissa paikoissa eri puolilla maailmaa.

Tunnusten muuttaminen on mielestäni onnistunut ratkaisu erityisesti silloin, kun vaihtumispaikassa vaihtuu käytännössä väkikin eli jos läpikulkevia matkustajia on suhteellisesti vähän. Omasta mielestäni Lentoasema voisi olla tällainen "rajapysäkki", jossa kilvet muuttuisivat. MaZon kanssa olen samaa mieltä, että nykyinen 3B/3T -malli ei ole siinä omassa tapauksessaan onnistunein mahdollinen.
 
Takaisin
Ylös