Kehäradan liikennöinti

Lisäksi ainakin Lentoasemalle on ilmestynyt allaolevat tarrat, joita pitäisi ainakin Aviapolikselle ja ilmeisesti myös muille HSL-asemille ilmestyä.
kuva
Kuvan lähde: Junia siellä ja täällä-käyttäjän sivu.

Aika lyhyt juna joka tuon tarran kohdalle pysähtyy :)

No, olihan niitä tarroja siellä lentoaseman laiturilla kahdet kappaleet, mutta toivottavasti seuraavassa versiossa nuolet osoittaisivat suunnan johon juna pysähtyy. Siis niin että tarrat olisivat lyhyen junan molempien päiden kohdalla ja nuolet osoittaisivat kohti toista tarraa eivätkä eteenpäin. Ja metron kaltainen tekti "Lyhyt juna" olisi myös hyvä tuohon.
 
Tuon faceryhmän kuvien perusteella Lentoaseman nimi on ruotsiksi Flygplats. Saavat korjata sen määräiseen muotoon, ei se ole tuolla lailla mitenkään toimiva. Te jotka olette tuolla käyneet, lukeeko se tosiaan kaikissa opasteissa tuossa muodossa eikä Flygplatsen? Ainakin asemien sähköisissä näytöissä näkyy oikea muoto.

Seisakkeen virallinen nimi Liikennevirastossa on Flygplatsen.

Siinä on taas sama virhe kuin oli Oopperan ratikkapysäkillä taannoin. Puuttui ruotsista n-kirjain. Oli aluksi vain Opera ja sitten letramiehet kävivät liimaamassa puuttuvan kirjaimen => Operan.

Ruotsinkieliset asiantuntijat hoitanevat Flygplatsenin pian kuntoon? Ja suuri mediarumba tietenkin ensin alkuun?
 
Lentoaseman asemalla lukee siis Flygplatsen aseman seinissä ja Flygplats sinisissä infohökötyksissä.

Onko edelleen niin, että asemalle lähtee bussi 10 min välein silloinkin kun sieltä lähtee juna 30 min välein, vai onko aikataulua saatu jo muutettua?
 
Lentoaseman asemalla lukee siis Flygplatsen aseman seinissä ja Flygplats sinisissä infohökötyksissä.
Molemmat ovat oikein mutta käytetään eri yhteyksissä. Aseman nimenä "Flygplatsen" on oikein , mutta jos on opaskyltti joka opastaa itse kohteeseen päin niin pitää lukea "Flygplats" (ja nuoli) tai "Till flygplatsen".

Luojan kiitos muuten pästiin eroon siitä "flygstation" -nimityksestä. Jääkööt historialliseen käyttöön.

t. Rainer
 
Kyllä "tielaitos", mikä onkaan tällä hetkellä nimeltään, käyttää sitä edelleen uskollisesti. Ihan uusissakin opasteissa.

Erikoistahan tässä on se, että Tiehallintokin on nykyään osa samaa Liikennevirastoa, joka hallinnoi myös rautateitä. Tosin teiden varsilla olevat opasteet saattavat olla myös Tiehallinnon tiepiirien tehtävät perineiden ely-keskusten vastuulla.
 
Erikoistahan tässä on se, että Tiehallintokin on nykyään osa samaa Liikennevirastoa, joka hallinnoi myös rautateitä. Tosin teiden varsilla olevat opasteet saattavat olla myös Tiehallinnon tiepiirien tehtävät perineiden ely-keskusten vastuulla.

Jotkut muutkin viranomaiset käyttävät sitä vielä.
- Maanmittauslaitos: http://kansalaisen.karttapaikka.fi/...0000&tool=siirra&width=600&height=600&lang=fi
Jotenkin on sellainen käsitys että tienviitat muuttuvat vasta sitten kun nimi on karttoihin muuttunut, ja se voi valitettavasti vielä kestää.

Myös Rajavartiolaitos elää perinnemaailamssa: http://www.raja.fi/adresser/adresser

Poliisi sensijaan käyttää jo flygplats: http://poliisi.fi/sv/ostranyland/kontaktuppgifter
ja tulli: http://www.tulli.fi/sv/kontakta_oss/flygtullen/index.jsp

t. Rainer
 
Jeps
Eli kuten kaikissa muissakin suuremmissa hankkeissa, niin pientä käyttöönoton virittelyä ja kehittelyä on tietenkin myös Kehäradalla vielä meneillään.
Mutta nyt kun heinäkuussa toimittajien on tiedotusvälineissä pakko keksiä loma-Suomen uutistyhjiöiden täyttämiseksi jotakin provosoivaa skuuppia, niin jopa YLE Helsinki on onnistunut julkisen palvelun mediaveroillamme kehittämään tällaiset riidat ja myrskyt vesilasissa:
http://yle.fi/uutiset/hsl_keharadan_myohastelyt_osittain_kuljettajien_hidastelun_syyta/8151029
http://yle.fi/uutiset/veturinkuljet...adan_aikatauluongelmien_syntipukeiksi/8151972
 
Kohta varmaan ainoa toimiva vaihtoehto on automatisoida koko kehäradan liikenne koska kuljettaja-ajolla ei pysytä aikataulussa huikean tiheällä 10 minuutin vuorovälillä:)
 
Jeps
Eli kuten kaikissa muissakin suuremmissa hankkeissa, niin pientä käyttöönoton virittelyä ja kehittelyä on tietenkin myös Kehäradalla vielä meneillään.
Mutta nyt kun heinäkuussa toimittajien on tiedotusvälineissä pakko keksiä loma-Suomen uutistyhjiöiden täyttämiseksi jotakin provosoivaa skuuppia, niin jopa YLE Helsinki on onnistunut julkisen palvelun mediaveroillamme kehittämään tällaiset riidat ja myrskyt vesilasissa:
http://yle.fi/uutiset/hsl_keharadan_myohastelyt_osittain_kuljettajien_hidastelun_syyta/8151029
http://yle.fi/uutiset/veturinkuljet...adan_aikatauluongelmien_syntipukeiksi/8151972

Hemmetin hyvä vain, että nostivat asian esille! ;)
 
Kyllähän nuo kehäradan junat ovat vähä väliä myöhässä, tosin nykyään on paljon parempi tilanne mitä alkuun oli. Onhan niitä myöhästymissyitä monia, muitakin kuin kuljettajista riippuvat syyt. Esim. pitkä reitti, muu junaliikenne (K ja A samat raiteet) ja uusien asemien pysähtymispaikat. Jo muutaman minuutin myöhästyminen alkaa kertaantumaan siinä kohtaa, kun pitää muuta liikennettä alkaa odottamaan. Lentoasemalta Helsinkiin P joutuu odottamaan K:ta ja I joutuu odottamaan A:ta jos ollaan muutamakin minuutti myöhässä. Yhden vuoron peruutus siinä kohtaa tasoittaa hieman.
 
Pisararatahan ratkaisee tämän myöhästymisongelman het kertalaakista... ;) Suunnittelutoimisto Voodoo Oy kertoi julkaisussaan, että Pisararadan myötä junaliikenne sujuvoituu selvästi aina Joensuuta, Haapamäkeä, Kiuruvettä kuin Pelloakin myöten. Sen sijaan Suunnittelutoimisto Voodoo Oy ei ottanut kantaa Kehä- tai Pisararadan aikataulupulmiin. Niinpä jäinkin miettimään sitä, olisiko myöhässä kulkevien junien mahdollista aikataulua kiriäkseen hyppiä Pisaran tunnelissa toistensa yli jollain käsittämättömällä tavalla?
 
Vs: Junahavaintoja 2015

VR:n sivujen mukaan Lentoasemalla on kaksi kappaletta VR:n automaatteja, joista saa toki myös HSL-alueen lippuja. Lipunmyyntiautomaatittomuus koskee muita asemia ja HSL:n omia lipunmyyntiautomaatteja.

Lentoaseman juna-asemalla on tosiaan kaksi VR:n vihreää lippuautomaattia jotka myyvät VR:n lähi- ja kaukojunien lippujen lisäksi myös HSL:n lippuja. HSL:n lipun ostamiseen on automaatin päällä erillinen A4-pikaohje suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi että mitä valikkovalintoja pitää valita ostaakseen lipun joka kelpaa Helsinkiin (= HSL:n seutulippu, kun automaatti ensisijaisesti myy VR:n lippuja).

Harmi vain että nämä automaatit ovat laituritasolla, yksi kunkin raiteen puolella, aivan (nyt toistaiseksi vielä rakenteilla ja ei käytössä olevan) terminaalin sisäänkäynnin laituripäässä. Eli kun nyt toistaseksi vielä ainoastaan Lentoaseman aseman Tietotien sisäänkäynti on käytössä, täytyy ummikko-lipunostajan ymmärtää kulkea koko suhteellisen pitkä laituritaso päästä päähän löytääkseen lippuautomaatin. Tänäänkin siellä laiturilla hortoili ulkomaalaisia matkalaukkuineen kysellen että mistä saa lippuja junaan kun ei automaattia löydy mistään.
 
Vs: Junahavaintoja 2015

Eli kun nyt toistaseksi vielä ainoastaan Lentoaseman aseman Tietotien sisäänkäynti on käytössä, täytyy ummikko-lipunostajan ymmärtää kulkea koko suhteellisen pitkä laituritaso päästä päähän löytääkseen lippuautomaatin. Tänäänkin siellä laiturilla hortoili ulkomaalaisia matkalaukkuineen kysellen että mistä saa lippuja junaan kun ei automaattia löydy mistään.

Kirjoitin eilen melko pitkän kuvitetun selostuksen kehittämisehdotuksineen lipunmyynnin opastuksesta ja muistakin ongelmista. Lähetin linkin saatteen kanssa palautteena HSL:lle, Finavialle ja Liikennevirastolle. Jää nähtäväksi seuraako siitä mitään.

Selostuksen kuvat on otettu maanantaina 13.7. ja ainakin silloin tuossa lippuautomaatin päällä olleessa A4:ssä kehotettiin vain ostamaan lippu junasta. Englanninkielisessä tekstissä ei kerrota, että lipun saa vain tietystä osastosta ja kaaviossa lipunmyyntisymboli on kovin pienellä. Lainkaan ei kerrota, että useampiyksikköisessä junassa lippuja myydään vain takimmaisessa yksikössä.
 
Vs: Junahavaintoja 2015

Kirjoitin eilen melko pitkän kuvitetun selostuksen kehittämisehdotuksineen lipunmyynnin opastuksesta ja muistakin ongelmista. Lähetin linkin saatteen kanssa palautteena HSL:lle, Finavialle ja Liikennevirastolle. Jää nähtäväksi seuraako siitä mitään.

Selostuksen kuvat on otettu maanantaina 13.7. ja ainakin silloin tuossa lippuautomaatin päällä olleessa A4:ssä kehotettiin vain ostamaan lippu junasta. Englanninkielisessä tekstissä ei kerrota, että lipun saa vain tietystä osastosta ja kaaviossa lipunmyyntisymboli on kovin pienellä. Lainkaan ei kerrota, että useampiyksikköisessä junassa lippuja myydään vain takimmaisessa yksikössä.

Aika hyvä selostus!

Tuosta menettelystä tulee mieleen Wienin lentokentän juna-asema jossa kävin 4 vuotta sitten. Siellä oli meneillään joku remontti, siksi helkkarin pitkiä mutkittelevia käytäviä ja vain 1 lipunmyyntiautomaatti joka oli valtiollisen rautatieyhtiö ÖBB:n. Onneksi automaatin näyttöä pläräämällä löysin myös Wienin liikennelaitoksen paikallisliikenteen lippuja. Lisäksi siinä oli sellaine erikoisuus että se ei kysynyt luottokortin PIN-koodia vaan alkoi sylkeä ulos lippuja siinä vaiheessa kun olin painanut "Kaufen". Junassahan ei Itävallassa olisi lippuja saanut joten ilman lippua olisi joutunut menemään riskillä pummilla. Lisäksi Wienin sisällä raitiovaunujen lippuautomaatit ottavat maksuksi vain tasarahan, siis ei huoli edes liikaa rahaa vaan kolikoita pitää olla tasan lipun hinnan verran.

t. Rainer
 
Takaisin
Ylös