Kehäradan liikennöinti

Eilen ja tänään vähän kehäradan junilla ajelleena totean, että nyt ne näyttäisivät pysyvän melko hyvin aikataulussa, ainakin Leinelän kohdalla.
 
Eilen ja tänään vähän kehäradan junilla ajelleena totean, että nyt ne näyttäisivät pysyvän melko hyvin aikataulussa, ainakin Leinelän kohdalla.

Kyllä vain, huomattavaa parannusta tullut. Viime päivinäkin viivästyksiä kehäradan junille on aiheuttanut oikeastaan vain K-junien sekoilut enemmän tai vähemmän. Sen näkee siitä, että varsinkin I-junat myöhästelevät herkästi, mutta hetken kuluttua sitten tietenkin myös P:t. Tosin tässä sen näkee, että kuinka myöhästymisherkkä kehärata on. Saa nähdä mitä talvi tuo tullessaan.
 
Hiekkaharjussa kiinnitin huomiota siihen, että I- ja P-junille on näytöissä merkitty määränpään lisäksi myös seuraava asema (Tikkurila tai Leinelä) mutta K-junalle ei. Satunnaiselle käyttäjälle voi tulla vaikutelma, ettei K:lla pääsekään Tikkurilaan...
 
Eilen matkustaessani (myöhässä olevalla) K-junalla iltapäivällä Tikkurilasta Helsingin suuntaan, kiinnitin huomiota Puistolaan saavuttaessa tulevaan kuulutukseen, jossa kerrotaan "P-junayhteydestä väliasemille". Kuulutus oli siis lopultakin korjattu, eikä enää puhuttu "I-junayhteydestä".

Huvittavaa oli, että välittömästi tuon kuulutuksen jälkeen junahenkilökunta luki uuden kuulutuksen, jossa "pahoiteltiin virheellistä kuulutusta", ja korostettiin kyseessä olevan "I-junayhteys", ei "P-junayhteys".

Kaipa sitä junahenkilökuntakin voisi opetella nuo Kehäradan junien kirjaimet.
 
^Alkaa ketuttaa tämä tarkoituksenhakuinen sontajournalismi, koko ajan jokainen pikkuongelma on sitten isoissa otsikoissa.... New Yorkissa esimerkiksi La Guardia sekava ja haiseva ränni josta vaihto JFK-n suuntaan löytyi vahingossa, Wienissä pari vuotta sitten oli aika sokkelo löytää juna-asemalle kentällä ja lippuautomaatti oli täysin omituinen ja huonosti ohjeistettu... Tuossa pari esimerkkiä miten maailmalla mennään...
 
Mielestäni on hölmöä verrata huonoon, kun pitää verrata parhaaseen ja tavoitella sitä. Jos turisteilla on ongelmia lippujen kanssa, niin he saavat huonon kuvan Kehäradasta. Turisteille ei merkitse mitään että lippuautomaatti tulee ehkä vuoden tai kahden päästä, kun he ovat asemalla juuri nyt, ja kaipaavat juuri nyt niitä lippuja. Minkä ihmeen takia ainoa automaatti on sijoitettu sinne mistä kukaan ei löydä sitä, kun varmasti oli tiedossa että tämä toinen sisäänkäynti avataan ensin.

Pitää aina pyrkiä parempaan kuin muualla, pitää erottua muita paremmalla laadulla ja palvelulla. Mutta täällä ei tarttee tarjota hyvää palvelua koska käyttäjät metroihin ja juniin ovat pakkokäyttäjiä, joilla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin sitten auto. Jos ei autoa ole tai ei halua käyttää, niin on pakko mennä junalla vaikka palvelu miten surkeaa ja sen varaan kai lasketaankin. Miksi tarjota laatua ja palvelua kun junat täyttyy ilmankin.
 
Onhan tuossa uutisessa kuitenkin se positiivinenkin asia, että väliaikaisia apuja kuten opasteita kehitetään koko ajan. Olisi tietysti voinut ehkä miettiä jo etukäteen aikaa ennen terminaalin sisäänkäynnin avautumista. Junayhteydessä on enemmän mieltä, jos sitä on myös mahdollista käyttää, noin kärjistäen!

Ja periaatteessa olen ihan samaa mieltä myös siitä ajatuksesta, että mieluummin voi tehdä hyvän kuin perustella tekemättömyyttä sillä, että jossain muuallakin on huonosti. Kiistämättä siis sitä, että jossain muuallakin kyllä on huonosti...
 
Itseäni alkoi mietityttää tässä Kehäradan liikenteessä eräs asia. N-juna ei kulje arkisin kuin aamuyöllä ja myöhään illalla eikä K-juna pysähdy kaikilla väliasemilla. I ja P-junat eivät liikennöi Keravalle asti vaan menevät Hiekkaharjusta Kehäradalle. Jos matkustaja haluaa mennä junalla vaikka Pukinmäestä Keravalle täytyy hänen mennä joko P-junalla Oulunkylään ja vaihtaa siellä K-junaan tai mennä I-junalla Malmille, Puistolaan, Tikkurilaan tai Hiekkaharjuun ja vaihtaa jollain näistä asemista K-junaan. Itseni mielestä olisi ollut poistaa N-juna käytöstä kokonaan ja lisätä T-junan vuoroja. Näin junalinjasto selkeytyisi. K-juna voisi taas pysähtyä kaikilla asemilla.
 
Itseäni alkoi mietityttää tässä Kehäradan liikenteessä eräs asia. N-juna ei kulje arkisin kuin aamuyöllä ja myöhään illalla eikä K-juna pysähdy kaikilla väliasemilla. I ja P-junat eivät liikennöi Keravalle asti vaan menevät Hiekkaharjusta Kehäradalle. Jos matkustaja haluaa mennä junalla vaikka Pukinmäestä Keravalle täytyy hänen mennä joko P-junalla Oulunkylään ja vaihtaa siellä K-junaan tai mennä I-junalla Malmille, Puistolaan, Tikkurilaan tai Hiekkaharjuun ja vaihtaa jollain näistä asemista K-junaan. Itseni mielestä olisi ollut poistaa N-juna käytöstä kokonaan ja lisätä T-junan vuoroja. Näin junalinjasto selkeytyisi. K-juna voisi taas pysähtyä kaikilla asemilla.

Kyllähän se on hieman outoa, että Suomen PÄÄRADALLA, vilkkaasti liikennöidyllä osuudella joillakin asemilla joutuu vaihtamaan junaa mennäksesi muutaman pysäkin eteenpäin. N-juna toimisi kyllä paremmin kun joka asemalta pääsee joka asemalle. Se toimisi myös I- ja P-junan kanssa kun matka-aika olisi sama Helsinki-Hiekkaharju -välin. Tämä tarkoittaisi sitä 5 minuutin vuoroväliä koko matkalta Hiekkaharjuun, eikä perässä hengittävän K-junan tarvisi hidastella. Lisäksi ei tarvitsisi enää Keravalta tulevaa junaa väistää ainakaan sen takia, että se olisi nopeampi. Voisi ehkä viimeisetkin viivästykset kehäradalla poistua. Noh, näillä mennään.
 
Viimeksi muokattu:
Itseäni alkoi mietityttää tässä Kehäradan liikenteessä eräs asia. N-juna ei kulje arkisin kuin aamuyöllä ja myöhään illalla eikä K-juna pysähdy kaikilla väliasemilla. I ja P-junat eivät liikennöi Keravalle asti vaan menevät Hiekkaharjusta Kehäradalle.

Tilanne on siis sama, kuin ennen Kehärataa ruuhka-aikoina, eli suurimmalle osalle vakiomatkustajista tilanne ei muutu miksikään. Kehärata muutti tilannetta vain siten, että vastaava liikennöintimalli pyörii koko päivän.

Ylivoimaisesti suurin osa Hiekkaharjun pohjoispuolen "väliasemien" käyttäjistä on menossa jollekin K-junan asemalle, ja heille pikkuasemien skippaus on iso juttu, etenkin psykologisesti. Kun taannoin päivä-K:t muuttuivat N-juniksi, suurin haloo syntyi siitä, että "meidän junaa hidastettiin". Vaihdotonta yhteyttä pikkuasemille ei pidetty riitävänä korvauksena.

Toki, valittajat ovat aina äänekkäämpiä kuin tyytyväiset.
 

Ainakin myöhään maanantaina oli matkatavara-aulassa 2A sekä HSL:n että VR:n automaatti, vaikkei se tästä YLEn uutisesta ilmenekään. Laukkua odottaessa voisi siis jo ostaa lipun.

Ehkäpä tämä on lisätty myöhemmin HSL:n tiedotteeseen.

"Lisäksi terminaalien T1, T2A ja T2B laukkuauloissa on nyt käytössä HSL:n lippuautomaatit, joissa käyvät maksuvälineinä sirulliset maksukortit ja käteinen."
https://www.hsl.fi/uutiset/2015/nain-ostat-hsln-matkalipun-lentoaseman-rautatieasemalla-6976
 
Takaisin
Ylös