Kehäradan liikennöinti

Onhan noita korvaavia pysäkkiliuskoja muuallakin, esim. rantaradalla Kauklahden-Mankin välisellä kadulla.

Itsellä ei ole osunut silmään muita kuin viime metrokorvauksesta jätetyt Metroa korvaavien linjojen kyltit. Tuo Leinelän kyltti oli ensimmäinen minkä näin.

Ilmeisesti Kauklahti-Mankki välin kyltit on jätetty taannoisesta Kauklahti-Kirkkonummi välisen ratatyön poikkeusliikenteestä.
 
Tuossa jää vain täysin avoimeksi, mitä korvataan. Ilmeisesti lähijunia kuitenkin.
 
Oikolukukin olisi ihan kiva asia ennen kylttien tekoa. "Korvaavalinja" ei ihan mene ainakaan meikäläisen seulasta läpi.
 
Odottelin tänään iltapäivällä I-junaa Louhelassa. Klo 16.40 juna oli peruttu ja seuraavan piti tulla 16.50. Tämäkin lähtöaika myöhästyi ja juna saapui lopulta klo 16.55. Vuoroväli venyi siis pahimpaan ruuhka-aikaan 25 minuuttiin! Hämmästykseni oli suuri kun asemalle saapui 1-yksikön juna joka oli jo valmiiksi melko täynnä. Kannelmäessä oli sitten jo tosi tiivis tunnelma ja Huopalahteen tultaessa oltiin jo 8 minuuttia myöhässä koska pysähtymisajat asemilla venyivät ihmisten juostessa tavallista lyhyemmän junan perässä ja kovasta tungoksesta junan auloissa. Huopalahdessa vastaan tuli myös lyhyt P-juna vaikka kello oli vasta 17.07. Kun sitten Pasilassakin tuli lyhyt P-juna, niin ajattelin että lyheneekö P-junat oikeasti jo klo 17 aikaan? Kuitenkin tuohon aikaan I-junia meni vielä kahdella yksiköllä Tikkurilan suuntaan. Kai nyt sentään ensi viikosta alkaen P-junia aletaan ajaa pitkinä pidempään kun Vantaallakin siirrytään entistä enemmän liityntään ja matkustajamäärät muutenkin kasvavat lomien loppuessa ja koulujen alkaessa.
 
Odottelin tänään iltapäivällä I-junaa Louhelassa. Klo 16.40 juna oli peruttu ja seuraavan piti tulla 16.50. Tämäkin lähtöaika myöhästyi ja juna saapui lopulta klo 16.55. Vuoroväli venyi siis pahimpaan ruuhka-aikaan 25 minuuttiin! Hämmästykseni oli suuri kun asemalle saapui 1-yksikön juna joka oli jo valmiiksi melko täynnä. Kannelmäessä oli sitten jo tosi tiivis tunnelma ja Huopalahteen tultaessa oltiin jo 8 minuuttia myöhässä koska pysähtymisajat asemilla venyivät ihmisten juostessa tavallista lyhyemmän junan perässä ja kovasta tungoksesta junan auloissa. Huopalahdessa vastaan tuli myös lyhyt P-juna vaikka kello oli vasta 17.07. Kun sitten Pasilassakin tuli lyhyt P-juna, niin ajattelin että lyheneekö P-junat oikeasti jo klo 17 aikaan? Kuitenkin tuohon aikaan I-junia meni vielä kahdella yksiköllä Tikkurilan suuntaan. Kai nyt sentään ensi viikosta alkaen P-junia aletaan ajaa pitkinä pidempään kun Vantaallakin siirrytään entistä enemmän liityntään ja matkustajamäärät muutenkin kasvavat lomien loppuessa ja koulujen alkaessa.

Olen itsekin ihmetellyt I- ja P-junien erikoista kalustonkäyttöä. Keskellä päivää ajetaan satunaisia kahden rungon junia ja keskellä ruuhkaa menee satunaisia yhden rungon junia. Varsinkin iltapäiväruuhkassa on paljon eroavuutta I- ja P-junissa. Olisi paljon selkeämpää ajaa esim 6.30-9.00 ja 14.30-17.30 molemmat suunnat ja kaikki vuorot kahdella yksiköllä. Nykyään I:t liikennöidään ruuhkassa myöhempään pitkinä, mutta iltapäivällä P:t aloittaa pitkinä aiemmin. Ja onhan se hieman hassua, että klo 17 jälkeen menee lyhyitä P-junia Helsingistä ulos, kun Helsinkiin saapuvat I:t ovat pitkiä vielä klo 18. Mutta tosiaan eniten häiritsee tuo epätasaisuus ja nämä lyhyet välivuorot keskellä ruuhkaa. Etenkin P-junat olisi Vantaan linjastouudistuksen myötä hyvä ajaa pitkinä ainakin klo 17.30-18.00 saakka.


Pääasiassa ruuhkat ajetaan kahdella vaunulla mutta tässä muutama esimerkki tästä "epäsäännöllisestä" kalustonkäytöstä omien havaintojeni mukaan:


P-junat:

Helsingistä klo 13.59, 14.09, 14.19 ja 14.29 kahdella rungolla.
Helsingistä klo 14.39, 14.49, 14.59 ja 15.09 yhdellä rungolla

Muut ruuhkavuorot kahdella

Helsingistä klo 16.59 eteenpäin kaikki yhdellä, mutta klo 18.09 kahdella.


I-junat:


Helsingistä klo 8.09-8.39 sekä 9.09 ja 9.19 yhdellä mutta klo 9.29 ja 9.59 kahdella.
Helsingistä klo 15.49-16.09 yhdellä ja muut kahdella klo 17.19 asti. Lisäksi 17.49 kahdella.


Näin kesäaikaan tietty ei ole niin väliä onko yksi vai kaksi vaunua kun matkustajamäärät ovat pienemmät. Kyllä kaikki mahtuu kyytiin silti, mutta jos yksikin juna perutaan niin seuraavassa lyhyessä onkin sitten täyttä ainakin Länsi-Vantaan puolella kun kulkee vain yksi juna suuntaansa. Pääradan puolella se onkin helppo perua junia kun kohta tulee seuraava, mutta Länsi-Vantaalla esim kaksi peräkkäistä vuoron peruuttamista tarkoittaa ainakin 30 min vuoroväliä.
 
Ei taida yksiköt riittää pidempiin juniin ennen seuraavan toimituserän tuloa.
 
Samaa satunnaisuutta olen ihmetellyt itsekin; oma kulkuvälini aamulla on Leinelästä Hiekkaharjuun ja siellä jostain syystä klo 7:14 ja 7:24 lähtevät junat ovat pitkiä mutta 7:34 tuleekin sitten yksirunkoinen juna, joka pysähtyy sinne laiturin äärimmäiseen toiseen päähän. Olisi kiva, jos edes opasteesta näkisi etukäteen seuraavan junan pituuden :)

Tänään muuten oli joku "korkannut" Leinelän Puistotien puoleisen hissin virtsaamalla sinne. Reilu kuukausi siis meni vaikka hissin seinät ovat lasia joka suuntaan. Ainakin kahteen otteeseen kyseinen hissi on jo muuten vain ollut toimimattomana.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Samaa satunnaisuutta olen ihmetellyt itsekin; oma kulkuvälini aamulla on Leinelästä Hiekkaharjuun ja siellä jostain syystä klo 7:14 ja 7:24 lähtevät junat ovat pitkiä mutta 7:34 tuleekin sitten yksirunkoinen juna, joka pysähtyy sinne laiturin äärimmäiseen toiseen päähän. Olisi kiva, jos edes opasteesta näkisi etukäteen seuraavan junan pituuden :)

Joo olisi ihan tarpeellinen päivitys näihin asemanäyttöihin. Luulisi ettei toteutuskaan olisi vaikeaa. Helpottaisi kummasti jos hyvissä ajoin tietäisi mihin kohtaan laituria kannattaa jäädä odottamaan.
 
Joo olisi ihan tarpeellinen päivitys näihin asemanäyttöihin. Luulisi ettei toteutuskaan olisi vaikeaa. Helpottaisi kummasti jos hyvissä ajoin tietäisi mihin kohtaan laituria kannattaa jäädä odottamaan.

Helsingin metron vanhoissa "antiikki"näytöissä tämä jo toimi. Luulisi siis olevan täysin mahdollista ilmoittaa junan pituus moderneissa kehäradan asemien infotauluissa. Tosin Hiekkaharjussa ja joillakin muilla pienillä asemilla taitaa edelleen olla käytössä vanhanaikaisia näyttötauluja.
 
Ei taida yksiköt riittää pidempiin juniin ennen seuraavan toimituserän tuloa.

SM5:a vapautuisi K-junista, jos ruuhka-aikoina vain joka kolmas juna puolen sijaan ajettaisiin SM1/2 kalustolla. Lisäksi kaikki E, S ja U junat voisi ajaa vanhalla kalustolla, jos on pakko. Kyllä kaikissa kehäradan junissa pitää olla 2xSM5, koska olihan niin M-junissakin, ja matkustajamäärä on kasvanut. En mä ainakaan jaksa seistä junassa. Myöhemmin, kun kehäradan viereiset alueet on saatu rakennettua, ruuhka-ajan junat pitää ajaa kolmella SM5 yksiköllä.
 
SM5:a vapautuisi K-junista, jos ruuhka-aikoina vain joka kolmas juna puolen sijaan ajettaisiin SM1/2 kalustolla. Lisäksi kaikki E, S ja U junat voisi ajaa vanhalla kalustolla, jos on pakko. Kyllä kaikissa kehäradan junissa pitää olla 2xSM5, koska olihan niin M-junissakin, ja matkustajamäärä on kasvanut. En mä ainakaan jaksa seistä junassa. Myöhemmin, kun kehäradan viereiset alueet on saatu rakennettua, ruuhka-ajan junat pitää ajaa kolmella SM5 yksiköllä.

Joo kyllä K-junista voisi karsia. Ei Hiekkaharju-Kerava väli tarvitse 10 min vuorovälillä tuplaflirttejä. En lähtisi ehkä karsimaan rantaradalta, koska pääasiassa siellä mennään yhdellä rungolla ja tarvitaan sielläkin matalalattiajunia, varsinkin kun edelleen käytössä on vanhaa kalustoa. Jos I ja P ajettaisiin ruuhkassa kaikki tuplana niin kyllä mahtuisi kaikki matkustajat hyvin kyytiin, eikä K:lle tarvittaisi kahta flirttiä. Ilmeisesti montaa runkoa ei edes tarvita täyttämään kehäradan kaikki ruuhkavuorot tuplaksi.
 
Tosin Hiekkaharjussa ja joillakin muilla pienillä asemilla taitaa edelleen olla käytössä vanhanaikaisia näyttötauluja.
Ei kai? Hiekkaharjussa ainakin näyttävät ihan samanlaisilta kuin Leinelässä ja Tikkurilassa...
 
Ei kai? Hiekkaharjussa ainakin näyttävät ihan samanlaisilta kuin Leinelässä ja Tikkurilassa...

On vai? Missä välissä ne on vaihdettu? En tosin ole tarkkaillut, mutta ainakin kun Kehärata avattiin niin oli vielä samanlaisia kuin mitä on esim. Koivukylä-Kerava välillä. Tosin Kehäradan kaikille asemille pitikin tulla noi "uudet" näytön, joten hyvin voi olla et Hiekkaharjuun on vaihdettu. Pitää kohta yrittää muistaa ikkunasta kyylätä kun ohi meen.
 
Takaisin
Ylös