Kehäradan liikennöinti

Nyt istun juuri 17:59 Helsingistä (takas Hki 18:59) lähteneessä I-junassa ja tässä on taas kaksi Flirttiä, etummainen ihan tyhjillään. On tosi epätasaista tämä kalustonkäyttö. Noh aina ei voi voittaa ;)
 
Nyt istun juuri 17:59 Helsingistä (takas Hki 18:59) lähteneessä I-junassa ja tässä on taas kaksi Flirttiä, etummainen ihan tyhjillään. On tosi epätasaista tämä kalustonkäyttö. Noh aina ei voi voittaa ;)

Kylläpähän tyhjää varmasti on kun viisi minuuttia aikaisemmin on lähtenyt K-juna ja tämä I ajetaan tuplana. Mukavahan se on toki matkustaa kun tilaa on kunnolla, eli voi voittaa ;) :lol:


Muita "epätasaisia":


I: Helsingistä klo 9.29, 9.59, 17.49 ja 17.59
P: Helsingistä klo 13.59-14.29 ja 18.09


P:llä ainakin tasaisempaa kuin I:llä.
 
En ole syvällisemmin tutustunut kalustokiertoon, mutta usein "turhan pitkien" junien ajattamiseen saattaa olla sellainenkin syy, ettei Helsingin päärautatieaseman raiteistonkäyttö mahdollista kaikkina ajankohtina kokoonpanojen muutoksia. Voi olla kokonaistaloudellisesti kannattavampaa ajaa ruuhka-ajan jälkeen jotain vuoroja pidempinä, jotta paluujuna osuu sopivaan saumaan, jossa saadaan kalustoa varikolle.
 
Tosin ei sinne hirveästi voi lisää rakentamista tulla, sillä rata kulkee suurilta osin lentokentän melualueella. Se on Kivistö ja Leinelä ja siinä se. Jos hyvin käy, niin tuonne meluvyöhykkeelle saadaan kunnon kokoisia työpaikka-alueita.

Nyt illalla netissä julkaistussa HS:n kaupunki-osion jutussa visioidaan Aviapoliksen alueelle rakentuvan kodit 20 000 ihmiselle sekä työpaikkoja 60 000 ihmiselle. Mm. Nykyinen aerolan alue muuttuu nykyisten 500 asukkaan hiljaisesta talorivistöstä 10 000 asukkaan kaupunginosaksi. Rakentaminen Aerolassa alkaa "viimeistään kymmenen vuoden päästä". Ensimmäisenä asuntoja nousee "kehäradan" aseman viereen, jossa hotelli -ja toimistorakennushankkeet ovat jo käynnissä. Sen lisäksi asuntoja rakennetaan pian Kehä III:n ja Tikkurilantien väliin, nykyisten Kehä III:n varrella olevien toimistotalojen taakse.

Toimittaja tarkoittaa tuolla "kehäradan asemalla" ilmeisesti Aviapolista.
 
Helsingin uutisten verkkojulkaisu uutisoi kehäradan täsmällisyydestä tai pikemminkin sen puutteesta.

Aikavälillä 1.7 - 20.8 kaikista kehäradan 7426 junavuorosta yhteensä 799 on ollut myöhässä tai peruttu. Aikavälillä 20.7 - 10.8 HSL onnistui kuitenkin parantamaan kehäradan I -ja P-junien täsmällisyyttä kun myöhästymisprosentti oli 91,5%. Tämä on kuitenkin kaukana Liikenneviraston tavoitteesta joka on 97,5%. Heinäkuun viimeisellä viikolla, kun teknisiä vikoja ei ollut, luotettavuus oli 96-97% luokkaa. Kun vikoja ei ole, aikataulu tuntuu pitävän, kertoo HSL:n ryhmäpäällikkö Kimmo Sinisalo.
Kesälomien jälkeen pohdimme VR:n ja HSL:n kesken erilaisia vaihtoehtoja, miten voimme rakentaa radalle lisää joustovaraa ja vikatilanteisiin uusia toimintamalleja, Sinisalo kertoo.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Puistolan ja Pukinmäen asemat ovat vaihtaneet paikkaa Kehäradan asemien järjestystä havainnollistavassa taulussa asemalaiturilla.

Projektipäällikkö Kansosen mukaan on vielä selvittämättä, lähettivätkö HSL:n arkkitehdit taulun toimittaneelle mainostoimistolle virheellisen tilauksen, vai onko vahinko käynyt mainostoimistossa.

Joka tapauksessa opasteet ovat vielä kesken: niihin on tulossa merkki, joka osoittaa, missä juna kulkee. Ensin on kuitenkin ratkaistava, miten junat paikannetaan gps-pimennossa olevissa tunneleissa.
Lentokenttäjunan opaste oli jo ripustettaessa susi – ripustettiin silti

Näissä opasteissa muuten mielestäni selkeyttä häiritsee tekstien päälle muodostuvat varjot.

Minkälaista hyötyä matkustajille olisi junan sijainnista, mikäli se siis tulee näihin nykyisiin opasteisiin? Opasteessa näkyy seuraavat asemat, joten oman junan saapumista ei ainakaan voi seurata.
 
Nyt illalla netissä julkaistussa HS:n kaupunki-osion jutussa visioidaan Aviapoliksen alueelle rakentuvan kodit 20 000 ihmiselle sekä työpaikkoja 60 000 ihmiselle. Mm. Nykyinen aerolan alue muuttuu nykyisten 500 asukkaan hiljaisesta talorivistöstä 10 000 asukkaan kaupunginosaksi. Rakentaminen Aerolassa alkaa "viimeistään kymmenen vuoden päästä". Ensimmäisenä asuntoja nousee "kehäradan" aseman viereen, jossa hotelli -ja toimistorakennushankkeet ovat jo käynnissä. Sen lisäksi asuntoja rakennetaan pian Kehä III:n ja Tikkurilantien väliin, nykyisten Kehä III:n varrella olevien toimistotalojen taakse.

Toimittaja tarkoittaa tuolla "kehäradan asemalla" ilmeisesti Aviapolista.

No juu, noiden kiitoteteiden kainaloon todellakin jää lentomelusta vapaa vyöhyke, joskin juuri sitä kautta puolestaan on ohjattu autoliikenne kentälle. (Melualueet kulkevat kiitoteiden suuntaisesti, pitkälle mutta toisaalta kapeina kaistoina.) Eli kyse on juurikin Aviopoliksesta ja Virkamiehen sekä Veromiehen teollisuusalueesta. Jos tuosta saataisiin kunnon kaupunginosa asukkaineen, niin olisihan se hienoa.
 
Helsingin uutisten verkkojulkaisu uutisoi kehäradan täsmällisyydestä tai pikemminkin sen puutteesta.

Aikavälillä 1.7 - 20.8 kaikista kehäradan 7426 junavuorosta yhteensä 799 on ollut myöhässä tai peruttu. Aikavälillä 20.7 - 10.8 HSL onnistui kuitenkin parantamaan kehäradan I -ja P-junien täsmällisyyttä kun myöhästymisprosentti oli 91,5%. Tämä on kuitenkin kaukana Liikenneviraston tavoitteesta joka on 97,5%. Heinäkuun viimeisellä viikolla, kun teknisiä vikoja ei ollut, luotettavuus oli 96-97% luokkaa. Kun vikoja ei ole, aikataulu tuntuu pitävän, kertoo HSL:n ryhmäpäällikkö Kimmo Sinisalo.
Kesälomien jälkeen pohdimme VR:n ja HSL:n kesken erilaisia vaihtoehtoja, miten voimme rakentaa radalle lisää joustovaraa ja vikatilanteisiin uusia toimintamalleja, Sinisalo kertoo.

Eipä taida olla varaa joustaa aikatauluja. Matka on niin pitkä, että joustoa pitäisi tehdä aika reilusti. Lisäksi tarvittaisiin yhdeksäs lähtö kiertoon. Sotkisi varmasti muitakin linjoja, varsinkin A:ta ja K:ta.
 
Tänä aamuna kolme myötäpäivään ajanutta Kehäradan junaa (Lentoasemalle saakka P-juna, siitä keskustaan I-juna) jäi peräkkäin ajamatta teknisen vian takia. Esimerkiksi Tapanilasta ei mennyt yhtään junaa keskustaan aikavälillä klo 7.34-7.59 (ja Myyrmäkeen suunnanneet joutuivat menemään Tikkurilan kautta) kuitenkaan asiasta ei ole saatu aikaan liikennetiedotetta HSL:n sivuille (ei HSL:n vastuulla), Vr:n sivuille, tai juna-asemille aikataulunäyttöön. Tiedote on vain A-junista, jossa mainitaan että voi haitata myös P-junia ja I-junia, kyllä esim. töihin tai matkalla lähtevien Myyrmäkeen tai Lentoasemalle menevien matkaavien kuuluisi saada oma tiedotteensa.
 
Tänä aamuna kolme myötäpäivään ajanutta Kehäradan junaa (Lentoasemalle saakka P-juna, siitä keskustaan I-juna) jäi peräkkäin ajamatta teknisen vian takia. Esimerkiksi Tapanilasta ei mennyt yhtään junaa keskustaan aikavälillä klo 7.34-7.59 (ja Myyrmäkeen suunnanneet joutuivat menemään Tikkurilan kautta) kuitenkaan asiasta ei ole saatu aikaan liikennetiedotetta HSL:n sivuille (ei HSL:n vastuulla), Vr:n sivuille, tai juna-asemille aikataulunäyttöön. Tiedote on vain A-junista, jossa mainitaan että voi haitata myös P-junia ja I-junia, kyllä esim. töihin tai matkalla lähtevien Myyrmäkeen tai Lentoasemalle menevien matkaavien kuuluisi saada oma tiedotteensa.

Todellisuudessa noita P-junia jäi ajamatta viisi peräkkäin. Eli n. klo 7.30-8.30. "Vantaankosken radalla" oltiin siis tunti ilman junaa Lentoaseman/Tikkurilan suuntaan pahimpaan aamuruuhkaan. http://junat.dy.fi/liikenne/asema/KAN/2015-08-18

Ja ps. Kyllä se P jatkaa Lentoasemalta Helsinkiin myös P:nä. :)
 
Kehäradan suhteen on tietysti vielä alkukankeutta ja oppimista. Pitäiskö tämän kokemuksen kuitennii vaikuttaa arvioon Pisaran siunauksellisuudesta? Se koplaisi lopullisesti kaikkien lähijunien liikennöimisen toisiinsa.
 
Kehäradan suhteen on tietysti vielä alkukankeutta ja oppimista. Pitäiskö tämän kokemuksen kuitennii vaikuttaa arvioon Pisaran siunauksellisuudesta? Se koplaisi lopullisesti kaikkien lähijunien liikennöimisen toisiinsa.

Rautateiden tiheään liikennöintiin täysin riittämätön kulunvalvontasysteemi tässä taitaa nyt hyppiä silmille. Toimivampi liikenne vaatii uutta automaattimetrotason kulunvalvontajärjestelmää, jolla saisi kyllä pääradalta ja Helsingin ratapihaltakin puristettua jonkin verran lisäkapasiteettia.
 
Viimeksi muokattu:
Kehäradan suhteen on tietysti vielä alkukankeutta ja oppimista. Pitäiskö tämän kokemuksen kuitennii vaikuttaa arvioon Pisaran siunauksellisuudesta? Se koplaisi lopullisesti kaikkien lähijunien liikennöimisen toisiinsa.

Onko tarkempaa analyysiä mistä kankeus johtuu?

- Onko kalusto (Sm5) sopiva? Jos ei, pitäisikö viimemeinen tilaus Stadlerilta perua tai pyytää muuttaa spexejä? Pitäisikö kehäradalla ajaa aidoilla S-Bahn käyttöön soveltuvilla Flirteillä ennemmin kuin nykyisillä "taajamajuniin" sopivilla?

- Aikataulu? Pitääkö Kehäradalla junien aina lähteä täysinä minuutteina joka asemalta, vai voisiko ajatella enemmän metro- tai bussimaista aikataulua joissa vain muutamalta tietyltä asemalta lähdetään täysinä minuuttteina?

- Auttaisiko jos Lentoasemalla seisottaisiin pidempään?

t. Rainer
 
- Onko kalusto (Sm5) sopiva?

On. Jos jotain voisi toivoa, niin päätyosioihin toiset ovet per puoli.


- Aikataulu? Pitääkö Kehäradalla junien aina lähteä täysinä minuutteina joka asemalta, vai voisiko ajatella enemmän metro- tai bussimaista aikataulua joissa vain muutamalta tietyltä asemalta lähdetään täysinä minuuttteina?

Eivät ne lähde nytkään täysinä minuutteina joka asemalta, kun eivät ehdi. Aikatauluun on merkitty edellinen minuutti, mutta se aika on niin aikainen, ettei siihen ehdi. Noin ylipäätään toki aikataulun löysentäminen auttaa aikataulussa pysymiseen (ts. viivästysten kiinniottoon), luonnollisesti.


- Auttaisiko jos Lentoasemalla seisottaisiin pidempään?

Aikataulun mukaan seisotaan jo nyt muita asemia pidempään. Siellä on ikään kuin "ylimääräinen minuutti". Käytännössä tosin sinne usein tullaan myöhässä vähintään sen minuutin, joten "ylimääräistä" aikaa ei jää. Sinänsä pelivaraminuutit auttaisivat, mutta ei niiden ole pakko olla juuri lentokentällä, kunhan ovat riittävän loppupuolella lenkkiä.
 
Onko tarkempaa analyysiä mistä kankeus johtuu?

Kuten tuosta akin edellä postaamasta uutisesta näkyy, suurin osa myöhästelystä johtuu ratatöistä/vioista. Silloin kun niitä ei ole ollut, niin täsmällisyys on ollut melkein tavoitteessa, mutta ei kuitenkaan aivan. Kehäradan ongelma vaan on, että Pääradan rataongelmat vaikuttavat Vantaankosken-/Rantarataan ja päinvastoin. Pisara vielä lisäisi riippuvuuksia. Rataongelmista ei tietysti kokonaan pääse eroon kuin shinkansen-tyylisellä panostamisella, eli joka yö armeijallinen porukkaa rataa hoitamaan.
 
Takaisin
Ylös