Kehäradan liikennöinti

Vs: Helsingin seudun lähijunaliikenne 2012

Tunnusten muuttaminen on mielestäni onnistunut ratkaisu erityisesti silloin, kun vaihtumispaikassa vaihtuu käytännössä väkikin eli jos läpikulkevia matkustajia on suhteellisesti vähän. Omasta mielestäni Lentoasema voisi olla tällainen "rajapysäkki", jossa kilvet muuttuisivat. MaZon kanssa olen samaa mieltä, että nykyinen 3B/3T -malli ei ole siinä omassa tapauksessaan onnistunein mahdollinen.

Muuten kannatan sitä että linjatunnus vaihtuu lentokentällä mutta se olisi ensisijaisesti tärkeää että Martinlaakson radan perinteinen M-tunnus siirtyy rautatielähiliikenteen osalta kunniakkaalla tavalla torvensoiton saattamana historiaan. Siiitä syystä että Helsinkiin lentokoneella saapuva ulkomaalainen voi luulla M-junaa metroksi ja tässä tapauksessa Helsingin "ainoaksi" metrolinjaksi.

Itse ehdottaisin että kehäradan junille annetaan kirjaintunnus A kuten "Airport". Se voidaan jakaa länsi ja itäpuoliskoon jotka olisivat A1 ja A2. Jotta se ei sekottuisi Leppävaaran A-junan kanssa niin ehdotan että Leppävaaran A ristitään uudestaan P:ksi joka on ääntämykseltään ainoa helposti erottuva vapaa kirjain.

t. Rainer
 
Vs: Helsingin seudun lähijunaliikenne 2012

Tai ajaa laittaa keltaiset opastin valot jotka myös pistävät kuljettajan ajamaan hitaammin, eikö tämä olisi mahdollista vaikka seuraava opastin ei näyttäisikään punaista?

Ei ole mahdollista. Nykyään JKV-järjestelmä kuitenkin näyttää rajoittavan opastimen tiedot usein jo kahden tai kolmenkin opastinvälin päästä, joten kuljettaja voi tiedoista tulkita edellä kulkevan junan suurinpiirteisen sijainnin ja siihen sopivan oman suurinpiirteisen nopeutensa.

Usein kuljettajat pyrkivät ajamaan siten, ettei keltaista (tai kelta-keltaista) opastetta tarvitse ohittaa, koska tällöin yleensä joutuu jarruttamaan (toistobaliisiryhmälle), vaikka edessä oleva opastin vaihtuisikin heti vihreäksi.
 
Vs: Helsingin seudun lähijunaliikenne 2012

Itse ehdottaisin että kehäradan junille annetaan kirjaintunnus A kuten "Airport". Se voidaan jakaa länsi ja itäpuoliskoon jotka olisivat A1 ja A2. Jotta se ei sekottuisi Leppävaaran A-junan kanssa niin ehdotan että Leppävaaran A ristitään uudestaan P:ksi joka on ääntämykseltään ainoa helposti erottuva vapaa kirjain.

A (=airport) voisi olla hyvä tunnus. Nykyinen Leppävaaran A muuttuu E:ksi espoon kaupunkiradan myötä, siihen tosin menee vielä vuosikymmen. Tosin muissa euroopan maissa käytetään yleisesti oman maan kielen mukaisia tunnuksia. Näin ollen myös L (=lentoasema) voisi tulla kysymykseen. Tosin kirkkonummen yöjunalle pitäisi keksiä uusi kirjain. Voihan toki liiallinen kirjainten uusiminen sekoittaa käyttäjiä, samat kirjaimet kun ovat olleet 30 vuotta käytössä.
 
Vs: Helsingin seudun lähijunaliikenne 2012

A (=airport) voisi olla hyvä tunnus. Nykyinen Leppävaaran A muuttuu E:ksi espoon kaupunkiradan myötä, siihen tosin menee vielä vuosikymmen. Tosin muissa euroopan maissa käytetään yleisesti oman maan kielen mukaisia tunnuksia. Näin ollen myös L (=lentoasema) voisi tulla kysymykseen. Tosin kirkkonummen yöjunalle pitäisi keksiä uusi kirjain. Voihan toki liiallinen kirjainten uusiminen sekoittaa käyttäjiä, samat kirjaimet kun ovat olleet 30 vuotta käytössä.
Jos vähiten halutaan sekoittaa niin miksei O? Reitti kun on kehän muotoinen. Ei voi sekottaa nollaan koska nollalinjaa ei ole olemassa missään muodossa.
 
Vs: Helsingin seudun lähijunaliikenne 2012

Mahtaisiko F olla täysin mahdoton vaihtoehto Helsinki-Huopalahti-Lentoasema -junalle? Jos Helsinki-Tikkurila-Lentoasema -junan tunnus olisi I, siinä olisi helppo muistisääntö: I niinkuin ilmailu, F niinkuin flyg.
 
Vs: Helsingin seudun lähijunaliikenne 2012

F niinkuin flyg.

F niinkuin Finnair.

Äffää ei kuitenkaan löydy Sm1/2-kaluston päätykilvistä, joten jos niille missään tilanteessa sallitaan kulku Kehäradalla, olisi hyvä käyttää kirjainta, joka löytyy. Jos taas vanhalle kalustolle tulee täyskielto tunneliin, niin tämä ei ole issue.

Itse veikkaan kuitenkin, että jos junat vaihtavat tunnusta Lentoasemalla, tunnukset ovat tottuneisuuden nimissä lännen kautta M ja idästä I (vaikka P olisikin asemavälin verran korrektimpi). Jos taas koko lenkki kierretään samalla kirjaimella, niin O sopisi kehämäisyytensä vuoksi hyvin.

Muiden linjojen kirjaimia tuskin tuon takia lähdetään muuttamaan, joten ehdotetut A ja L eivät toteutune.
 
Vs: Helsingin seudun lähijunaliikenne 2012

Miksi tunnuksia tarvitsisi vaihtaa Lentoasemalla? Sama linja se on, Lentoasemalta linja kulkee kahteen suuntaan, niin kuin kaikilta muiltakin asemilta. Tuolla perusteellahan joka linjasta pitäisi tehdä eri kirjainversio (Kirkkonummi-Helsinki-tyyliin) jotta ei tarvitse huomioida sitä, että linjat kulkevat aina kahteen suuntaan.

Se, että linjan tunnus vaihtuu, voi aiheuttaa luuloja, että linja päättyy tähän Lentoasemalle. "Menempäs tästä ulos ja vaihdan I-linjan junaan päästäkseni Hiekkaharjuun."
 
Vs: Helsingin seudun lähijunaliikenne 2012

O on hyvä. Ja samalla kirjaimella koko reissu molempiin suuntiin. helsingissä kilpiin suunnasta riippuen joko: Tikkurila-Lentoasema tai Myyrmäki-Lentoasema, ja Seutulassa vastaavasti: Tikkurila-helsinki tai Myyrmäki-helsinki.
 
Vs: Helsingin seudun lähijunaliikenne 2012

Miksi tunnuksia tarvitsisi vaihtaa Lentoasemalla? Sama linja se on, Lentoasemalta linja kulkee kahteen suuntaan, niin kuin kaikilta muiltakin asemilta.

Ainoa syy on se, että Pasilassa ja Helsingissä lähtisi tällöin samaan suuntaan samalla linjatunnuksella junia eri reitille.
 
Vs: Helsingin seudun lähijunaliikenne 2012

Ainoa syy on se, että Pasilassa ja Helsingissä lähtisi tällöin samaan suuntaan samalla linjatunnuksella junia eri reitille.
Kannattaisin sellaista ratkaisua, että linjatunnus määräytyisi suunnan mukaan:

  • I: Helsinki - Tikkurila - Lentoasema - Myyrmäki - Helsinki
  • M: Helsinki - Myyrmäki - Lentoasema - Tikkurila - Helsinki
 
Vs: Helsingin seudun lähijunaliikenne 2012

Ainoa syy on se, että Pasilassa ja Helsingissä lähtisi tällöin samaan suuntaan samalla linjatunnuksella junia eri reitille.

Tuolloinkin lähtevät kyllä ihan eri puolilta asemaa, toinen laturilta 2 ja toinen laiturilta 9. Mutta kuitenkin kannatan eri tunnuksia, yksi josta olen pitänyt on se että Helsinki-Vantaankoski-Lentoasema ajettaisiin aina M-tunnuksella ja Helsinki-TIkkurila-Lentoasema I-tunnuksella. Toinen hyvä vaihtoehto on tuo Jussin ehdottama tuossa yllä.
 
Vs: Helsingin seudun lähijunaliikenne 2012

Ainoa syy on se, että Pasilassa ja Helsingissä lähtisi tällöin samaan suuntaan samalla linjatunnuksella junia eri reitille.
Helsingissä menisi kylläkin myöskin vain kahteen suuntaan, kuten muillakin asemilla.
Kehärata, Helsinki, päärautatieasema:
O->Tikkurila, Lentoasema
O->Myyrmäki, Lentoasema
Kehärata, Tikkurila, Vantaa:
O->Lentoasema
O->Helsinki
Kehärata, Lentoasema:
O->Tikkurila, Helsinki
O->Myyrmäki, Helsinki
Linjan h94 pysäkki Kontula (M):
94->Kontulankaari
94->Itäkeskus

Ainoastaan Pasilassa junia menisi kolmeen suuntaan; päärautatieasemalle, Myyrmäen ja Tikkurilan suuntaan. Tästä ei kuitenkaan luultavasti tulisi hurjempaa ongelmaa, Pasilassahan listataan erikseen (digitaaliaikataulunäytöissä) Helsingin suunnan junat ja on omat raiteet päärautatieaseman suuntaan meneville, jonne pohjoisen suunnan junilla ei ole asiaa.
 
Vs: Helsingin seudun lähijunaliikenne 2012

Joukkoliikenneharrastajan on varmasti helppo ymmärtää, että jollain asemalla sama junatunnus vain menee kolmeen eri suuntaan. Asiaa sen kummemmn ajattelemattomalla työmatkalaisella oletus, että linja menee korkeintaan kahteen, ei kolmeen suuntaan menee pahasti rikki, ja mielipaha on suuri kun huomaa olevansa "väärän" junan laiturilla ja oikea juna lähtee samaan aikaan toiselta puolelta asemaa. Kiertomatka pitkää kautta Myyrmäkeen tai Tikkurilaan on laiha lohtu. Ja tämähän tapahtuu yhdellä Helsingin, ei, Suomen vilkkaimmista juna-asemista.

Miten muuten kyltit toimisivat kahdesta eri suunnasta Pasilasta Lentoasemalle menevällä samatunnuksisella junalla? Myyrmäki-Lentoasema, Tikkurila-Lentoasema? Vaikuttaa vähän liian pitkältä jopa uusien junien isolle määränpäänäytölle.
 
Vs: Helsingin seudun lähijunaliikenne 2012

Joukkoliikenneharrastajan on varmasti helppo ymmärtää, että jollain asemalla sama junatunnus vain menee kolmeen eri suuntaan. Asiaa sen kummemmn ajattelemattomalla työmatkalaisella oletus, että linja menee korkeintaan kahteen, ei kolmeen suuntaan menee pahasti rikki, ja mielipaha on suuri kun huomaa olevansa "väärän" junan laiturilla ja oikea juna lähtee samaan aikaan toiselta puolelta asemaa. Kiertomatka pitkää kautta Myyrmäkeen tai Tikkurilaan on laiha lohtu. Ja tämähän tapahtuu yhdellä Helsingin, ei, Suomen vilkkaimmista juna-asemista.
Asiasta toki informoitaisiin kunnolla, ja Pasilassa kuulutus junaan: Tämä on O-juna, joka menee Myyrmäen kautta Lentoasemalle. Pysähdymme kaikilla asemilla. Junat Tikkurilan kautta lähtevät laiturilta 2.
Miten muuten kyltit toimisivat kahdesta eri suunnasta Pasilasta Lentoasemalle menevällä samatunnuksisella junalla? Myyrmäki-Lentoasema, Tikkurila-Lentoasema? Vaikuttaa vähän liian pitkältä jopa uusien junien isolle määränpäänäytölle.
Nykyisessä kirjasintyypissä on tiivistämisen ja pienentämisen varaa. Tai sitten näytössä voisi vilkkua "Tikkurila" ja "Airport" tai vastaavaa. Vanhempia junia ei onneksi linjalle joudu, sillä ilman tekstinäyttöä etunokassa voisi mennä vaikeaksi.
 
Takaisin
Ylös