Kehäradan liikennöinti

Jos Reittioppaaseen laittaa 23.50 Kannelmäen asemalta Malmin asemalle, Reittiopas ehdottaa pelkästään P-junia riippumatta siitä mitä on laittanut lippuehdoksi. Minusta tämä ei ole ollenkaan marginaalinen ongelma, sillä matkustajia asemilta Huopalahti - Malminkartano asemille Puistola - Käpylä on varmasti ihan kohtuullisesti ja nyt saa sen käsityksen että Helsingin sisäinen kelpaa.

Koska HSL:n oman tiedotuksen mukaan välin pääsee Helsingin sisäisellä lipulla mahdollisen tarkastusmaksun on melkeinpä pakko kaatua hallinto-oikeudessa. Ikävä vaan sille, joka saa tarkastusmaksun eikä ymmärrä viedä sitä hallinto-oikeuteen.

---------- Viestit yhdistetty klo 17:00 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:48 ----------

633N:lle on riittäny Leineläläisiä, etenkin iltasin kun menee vaan P-junia niin 633N on 29 minuutin matka-ajallaan nopeampi.

HSL-alueella on varmastikin ensimmäistä kertaa tilanne, jossa bussi on selvästi nopeampi kuin vaihdoton raideliikenneyhteys ja molemmat lähtevät samaan aikaan. Kun keskustasta lähtee P-juna ja 633N kello 0.14, miten matkustajat jakaantuu? Osaako joku sanoa?
 
HSL-alueella on varmastikin ensimmäistä kertaa tilanne, jossa bussi on selvästi nopeampi kuin vaihdoton raideliikenneyhteys ja molemmat lähtevät samaan aikaan. Kun keskustasta lähtee P-juna ja 633N kello 0.14, miten matkustajat jakaantuu? Osaako joku sanoa?

Jaa'a, toisaalta ei tuossa kovin paljon jakaumaa ole kun yhteistä palvelualuetta ei oikeastaan Leinelän lisäksi ole ja Leinelässä ei ole kuin reilu 1000 asukasta vasta. Toki myös osa Simonkalliota on aseman vieressä ja nyt kun ylikulkusilta on auki niin pääsee 633N:n pysäkiltä helposti sinne.

Mutta tosiaan ei ainakaan itselläni tule mieleen muita, jossa bussi on nopeampi kuin vaihdoton raideliikenneyhteys... Harmi vaan et 633N menee ainoastaan vklp öisin keskusta-Leinelä.
 
Jaa'a, toisaalta ei tuossa kovin paljon jakaumaa ole kun yhteistä palvelualuetta ei oikeastaan Leinelän lisäksi ole ja Leinelässä ei ole kuin reilu 1000 asukasta vasta. Toki myös osa Simonkalliota on aseman vieressä ja nyt kun ylikulkusilta on auki niin pääsee 633N:n pysäkiltä helposti sinne.

Mutta tosiaan ei ainakaan itselläni tule mieleen muita, jossa bussi on nopeampi kuin vaihdoton raideliikenneyhteys... Harmi vaan et 633N menee ainoastaan vklp öisin keskusta-Leinelä.

Enemmin Simonkalliosta kävelee Hiekkaharjun asemalle on vain 2km kun Leinelänasemalle 2,9km
 
Minkäköhän takia pääradan iltamyöhän/alkuyön liikennettä on vähennetty? Ennen pääsi pitkälle yöhön N/T junilla 30 min. välein aina Keravalle asti. Nykyään viimeinen I lähtee Helsingistä jo 22.59, mikä on mielestäni aivan liian aikaisin. Varsinkin kun P-juna suhaa vielä yhden maissa. Lisäksi alkuyöstä pääradalla kulkee vain T-juna tunnin välein. Arkisin siis. Tilanne on nyt päinvastainen kuin ennen, sillä ennen M-reitillä lopeteltiin jo ennen puoltayötä kun pääradalla meni N/T muistaakseni vielä kolmen maissa. Nyt Vantaankosken suuntaan pääsee melkein yhteen asti junalla. Muutenkin kun siihen aikaan kysyntää on huomattavasti enemmän Helsingistä poispäin, niin hyötyväthän Länsi-Vantaalaiset tästä paljon enemmän.
 
Minkäköhän takia pääradan iltamyöhän/alkuyön liikennettä on vähennetty? Ennen pääsi pitkälle yöhön N/T junilla 30 min. välein aina Keravalle asti. Nykyään viimeinen I lähtee Helsingistä jo 22.59, mikä on mielestäni aivan liian aikaisin. Varsinkin kun P-juna suhaa vielä yhden maissa. Lisäksi alkuyöstä pääradalla kulkee vain T-juna tunnin välein. Arkisin siis. Tilanne on nyt päinvastainen kuin ennen, sillä ennen M-reitillä lopeteltiin jo ennen puoltayötä kun pääradalla meni N/T muistaakseni vielä kolmen maissa.

Siis ihan sama palvelutasohan pääradalla on kuin aikaisemmin? Puolen tunnin välein arkiöisin 23.44 asti ja vkl-öisin 3.14 asti. Aiemmin vuoroväli oli puoli tuntia 23.31 ja 3.01 asti.
 
Siis ihan sama palvelutasohan pääradalla on kuin aikaisemmin? Puolen tunnin välein arkiöisin 23.44 asti ja vkl-öisin 3.14 asti. Aiemmin vuoroväli oli puoli tuntia 23.31 ja 3.01 asti.

Taisin laskea vähän väärin. Onko muuten kellään kokemusta tuosta viimeisestä P-junasta 0.44 kuinka paljon matkustajia? Luulisi, että ainakin Länsi-Vantaalaiset ovat ihan mielissään myöhemmästä junaliikenteestä.
 
Jos ja kun kerran Helsingin sisäiset matkat maksavat jotain, ja hinnoittelu perustuu matkan alku- ja lähtöpisteiden sijaintiin, ei reittiin ja sen pituuteen, niin silloin on palvelun tuottajan eikä asiakkaan ongelma, jos juna kulkee toisen tariffialueen kautta.

Kas kun ei perustu.

HSL:n järjestelmä on suunnilleen puhdas vyöhykejärjestelmä, jossa lipun pitää olla voimassa kaikilla niillä vyöhykkeillä, joiden alueella kuljetaan. Tällainen vyöhykejärjestelmä on maailmalla varsin yleinen. Vyöhykerajan epäkäytännöllisen mutkittelun takia on koillis-Helsingin bussilinjoilla voimassa eräitä poikkeussääntöjä, mutta nämä todellakin ovat poikkeuksia.
 
Kas kun ei perustu.

HSL:n järjestelmä on suunnilleen puhdas vyöhykejärjestelmä, jossa lipun pitää olla voimassa kaikilla niillä vyöhykkeillä, joiden alueella kuljetaan. Tällainen vyöhykejärjestelmä on maailmalla varsin yleinen. Vyöhykerajan epäkäytännöllisen mutkittelun takia on koillis-Helsingin bussilinjoilla voimassa eräitä poikkeussääntöjä, mutta nämä todellakin ovat poikkeuksia.

Niitä poikkeuksia on enemmän, kuin vain sinun "koillis-Helsingin bussilinjat". Kuvat otettu vuoden 2015 alussa julkaistusta HSL:n myynti- ja palveluohjeesta. Oikeastaan tuossa taitaa olla kaikki vastaavanlaiset linjat mainittu. Kehärata on ainoastaan tällänen outo lapsi, joka myös sekoittaa monia ihmisiä ja mm. FB:ssä kysellään jatkuvasti et voiko noin mennä ja miksei voi kun muillakin linjoilla voi.

kuva 1
kuva 2
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Hyvä nimimerkki "zige94": bussilinjoilla maksuvyöhykkeiden väärinkäytöksiä on paljon helpompaa valvoa, sillä bussikuljettajan tehtäviin kuuluu yhä matkustajan maksaneisuuden valvonta kun he tulevat kyytiin. Jää nimittäin yllättävän hyvin kuljettajan mieleen kuka tuli milläkin lipulla kyytiin ja kuka osti minkä maksualueen lipun.Ja kyseessähän ei ole kuin muutama pysäkkipari kaikenkaikkiaan.

Kehäradalla, jossa on lukuisia asemia Vantaan puolella ja on avorahastus käytössä, tällainen olisi aivan mahdotonta valvoa, koska millään ei voi todeta, mistä matkustaja nousi kyytiin. Myös matkalipuntarkastuksessa ei ole sellaisia resursseja, jolla asiaa pystyttäisiin valvomaan. Jos ehdottamasi käytäntö olisi mahdollista, se johtaisi käytännössä siihen, että Kehäradalla matkustettaisiin etupäässä Helsingin sisäisellä lipulla.

Muuten: aikaisemminhan noita poikkeuspysäkkejä oli enemmänkin (mm. Mäkkylän asema ja useita pysäkkejä Turuntiellä), mutta ex-YTV:n talousvaikeuksien aikana niitä supistettiin huomattavasti.

---------- Viestit yhdistetty klo 16:45 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:33 ----------

Hah! Olen juuri ajelemassa Kehäradalla ja johan kävi juttu: P-junan konduktööri "unohtui" Aviapoliksen asemalla ja juna jouduttiin tyhjentämään Leinelän asemalla.

Aviapoliksen asema kun on kaarteessa niin, että ovia valvova konduktööri joutuu tulemaan ulos junasta.

---------- Viestit yhdistetty klo 17:13 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:45 ----------

Muutakin hassua: tuo P-juna pysähtyi Lentoaseman asemalle, mutta todennäköisesti se johtui siitä, että kuljettaja tajusi virheen.
 
Viimeksi muokattu:
Niitä poikkeuksia on enemmän, kuin vain sinun "koillis-Helsingin bussilinjat". Kuvat otettu vuoden 2015 alussa julkaistusta HSL:n myynti- ja palveluohjeesta. Oikeastaan tuossa taitaa olla kaikki vastaavanlaiset linjat mainittu. Kehärata on ainoastaan tällänen outo lapsi, joka myös sekoittaa monia ihmisiä ja mm. FB:ssä kysellään jatkuvasti et voiko noin mennä ja miksei voi kun muillakin linjoilla voi.

kuva 1
kuva 2

Niin, siis muutama hassu tapaus, jotka kaikki johtuvat hassusti mutkittelevien kunnanrajojen käyttämisestä vyöhykerajoina. Kun uusi järjestelmä tulee käyttöön, nämäkin hassut viritykset kadonnevat tyystin.

Asiaan palataksemme, on aivan turhaa jauhaa siitä, voiko kehärataa ajaa Helsingistä Vantaan kautta Helsinkiin Helsingin sisäisellä lipulla. Ei voi, vyöhykejärjestelmän perusta on täysin selvä.
 
Niitä poikkeuksia on enemmän, kuin vain sinun "koillis-Helsingin bussilinjat". Kuvat otettu vuoden 2015 alussa julkaistusta HSL:n myynti- ja palveluohjeesta. Oikeastaan tuossa taitaa olla kaikki vastaavanlaiset linjat mainittu. Kehärata on ainoastaan tällänen outo lapsi, joka myös sekoittaa monia ihmisiä ja mm. FB:ssä kysellään jatkuvasti et voiko noin mennä ja miksei voi kun muillakin linjoilla voi.

Johan tuosta myyntiohjeesta käy ilmi, että nimenomaan kyseiset bussilinjat ovat poikkeuksia. Toisin sanoen pääsääntö on, ettei sisäisellä lipulla voi matkustaa kuntarajan yli, vaikka matkan päätepiste olisi lähtöpisteen kanssa samassa kaupungissa.

HSL-liikenne perustuu suurelta osin vaihtoihin, joten käytännössä lippulajin valintaan ei vaikuta ainoastaan lähtö- ja päätepiste, vaan myös reitti. Esimerkiksi tällä hetkellä (kello 1:11) Reittiopas ehdottaa Tikkurilan ja Myyrmäen väliselle matkalle yhdistelmää P + 39N. Lähtö- ja päätepiste ovat saman kaupungin alueella, mutta niin vain teoreettinen matkustaja joutuisi ostamaan seutulipun.
 
Viimeksi muokattu:
Jos muuttaisi lähijunien laiturialueet metroasemien tapaan sellaisiksi, että voimassaoleva lippu vaaditaan siellä oleskeluun ja keskitettäisiin tarkastukset näille laiturialueille eikä juniin, ratkeaisi ongelma. Edellyttää toki lippuautomaatteja asemille.
 
Hyvä nimimerkki "zige94": bussilinjoilla maksuvyöhykkeiden väärinkäytöksiä on paljon helpompaa valvoa, sillä bussikuljettajan tehtäviin kuuluu yhä matkustajan maksaneisuuden valvonta kun he tulevat kyytiin. Jää nimittäin yllättävän hyvin kuljettajan mieleen kuka tuli milläkin lipulla kyytiin ja kuka osti minkä maksualueen lipun.Ja kyseessähän ei ole kuin muutama pysäkkipari kaikenkaikkiaan.

Toimii ehkä Länsiväylän seutulinjoilla joilla Kampista lähtiessä on vain kaksi pysäkkiä Helsingin puolella mutta esimerkiksi Vihdintien seutulinjoilla kuljettajan on täysin mahdotonta kontrolloida ketkä matkustavat Elieliltä Malminkartanon/Konalan risteykseen vai jatkaako Vantaan/Espoon puolelle. Lisäksi helbillä on usein kuljettajan vaihdot Ruhan kohdalla joten uusi kuski ei voi mitenkään tietää millä lipulla kukakin matkustaa. Myös linjoilla 510 ja 530 on pitkät osuudet kummankin kaupungin puolella eikä kuljettaja pysty millään muistamaan millä lipulla kukakin matkustaa ja missä jää pois kun matkustajia tulee ja menee jatkuvasti. Käytännössä ainoa keino kontrolloida tätä on lipuntarkastajat joita näkee busseissa melko harvoin.
 
Takaisin
Ylös