Sivu 1 / 20 1234511 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/290

Viestiketju: Kehäradan liikennöinti

  1. #1
    joboo avatar
    Liittynyt
    03.11.2010
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3189

    oletus Kehäradan liikennöinti

    Lainaus Alunperin kirjoittanut zige94 Näytä viesti
    Tuohon pitää kommentoida vähän, vaikka asiasta en paljoa tiedä, mutta periaatteessa yhdellä Sm5-junalla voitaisiin poistaa jopa 2 Sm1:stä liikenteestä, ruuhka-aikaan esimerkiksi I-juna ajetaan 2 yksikköisenä, sen voisi korvata helposti yhdellä Sm5:lla.
    Eikös nuo kaikki Sm5-junat mene kuitenkin vuonna 2014 M-junalle?
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 01.05.2011 kello 18:06. Syy: jaettu omaksi ketjukseen

  2. #2
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1435

    oletus Vs: Junahavaintoja 2011

    Lainaus Alunperin kirjoittanut joboo Näytä viesti
    Eikös nuo kaikki Sm5-junat mene kuitenkin vuonna 2014 M-junalle?
    Menee niitä I-junallekin

    Muuten, toisin kuin vielä joskus oli suunniteltu, niin K-junat aiotaan säilyttää myös 2014 alkaen. Aikoinaan oli harkittu N-junaksi muuttamisia sekä K-junaa Tikkurilasta Keravalle. K-junavuoroja laajennetaan tietääkseni myöskin pitemmälle iltaa (kuten ennen) sekä viikonloppulähdöt palautetaan.

  3. #3
    joboo avatar
    Liittynyt
    03.11.2010
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3189

    oletus Vs: Helsingin seudun lähijunaliikenne 2012

    Selvä. Mutta jos kerran M-juna ajaa lentokentälle ja sieltä tikkurilaan? Niin eikö tikkurilasta joku toinen juna voisi kiertää taas lentokentälle ja siitä helsinkiin myyrmäen kautta yms.?

  4. #4

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2020

    oletus Vs: Helsingin seudun lähijunaliikenne 2012

    Lainaus Alunperin kirjoittanut joboo Näytä viesti
    Selvä. Mutta jos kerran M-juna ajaa lentokentälle ja sieltä tikkurilaan? Niin eikö tikkurilasta joku toinen juna voisi kiertää taas lentokentälle ja siitä helsinkiin myyrmäen kautta yms.?
    Se jatkaa Tikkurilasta vielä takaisin Helsinkiin. Ja sama tietenkin toiseen suuntaan. Jatkossahan ei ole enää erikseen M- ja I-juna, vaan ne on sama juna. Toiseen suuntaan siis Helsinki-Huopalahti-Vantaankoski-Lentoasena-Hiekkaharju-Helsinki, ja toiseen suuntaan Helsinki-Hiekkaharju-Lentoasema-Vantaankoski-Huopalahti-Helsinki.

  5. #5

    Liittynyt
    28.05.2010
    Sijainti
    Sipoo
    Viestejä
    3647

    oletus Vs: Helsingin seudun lähijunaliikenne 2012

    Tuli mieleen että miksi K- ja I-junia ei samantien muuteta tuollaisiksi ainoastaan ruuhka-aikana? Nyt on jo viikonloppuisin lauantaisin sekä sunnuntaisin koko päivän kaikki vuorot N-junia (pe-la ja la-su yö muutama I-juna). Lauantain muutostahan perusteltiin että saadaan väliasemille 10min vuorovälit näin, mutta arkisin ruuhka-ajan ulkopuolella on kuitenkin 20min vuorovälit. Eli jos arkisin ruuhka-ajan ulkopuolella I- ja K-junat olisivat N-junia niin vuorovälit olisivat silloinki se 10minuuttia, ruuhka-aikana väliasemilla myös 10minuuttia (I-juna menee ruuhka-aikana 10min välein).

  6. #6
    Joonas Pio avatar
    Liittynyt
    04.10.2009
    Sijainti
    Hämeenlinna
    Viestejä
    3211

    oletus Vs: Helsingin seudun lähijunaliikenne 2012

    Lainaus Alunperin kirjoittanut zige94 Näytä viesti
    Tuli mieleen että miksi K- ja I-junia ei samantien muuteta tuollaisiksi ainoastaan ruuhka-aikana? Nyt on jo viikonloppuisin lauantaisin sekä sunnuntaisin koko päivän kaikki vuorot N-junia (pe-la ja la-su yö muutama I-juna). Lauantain muutostahan perusteltiin että saadaan väliasemille 10min vuorovälit näin, mutta arkisin ruuhka-ajan ulkopuolella on kuitenkin 20min vuorovälit. Eli jos arkisin ruuhka-ajan ulkopuolella I- ja K-junat olisivat N-junia niin vuorovälit olisivat silloinki se 10minuuttia, ruuhka-aikana väliasemilla myös 10minuuttia (I-juna menee ruuhka-aikana 10min välein).
    Tämä muutos tapahtuu tulevana syksynä.

  7. #7

    Liittynyt
    09.07.2005
    Viestejä
    569

    oletus Vs: Helsingin seudun lähijunaliikenne 2012

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    Jatkossahan ei ole enää erikseen M- ja I-juna, vaan ne on sama juna. Toiseen suuntaan siis Helsinki-Huopalahti-Vantaankoski-Lentoasena-Hiekkaharju-Helsinki, ja toiseen suuntaan Helsinki-Hiekkaharju-Lentoasema-Vantaankoski-Huopalahti-Helsinki.
    Joissain suunnitelmissa linjatunnuksena oli Z, mutta se on otettu käyttöön oikoradan junissa. Entäpäs jos tehtäisiinkin "Oslon ringenit", eli M-juna lähtisi kohti Vantaankoskea ja Lentoasemalla linjatunnus vaihtuisi, jolloin Helsinkiin palattaisiin I-junana Tikkurilan kautta. Toiseen suuntaan ajettaisiin I-junana kohti Tikkurilaa ja Lentoasemalla vaihtuisi tunnus M:ksi ja matka jatkuisi Vantaankosken radan kautta takaisin Helsinkiin.
    :P

    Matkustajat, tehkää kasoja kadun reunaan!

  8. #8

    Liittynyt
    28.05.2010
    Sijainti
    Sipoo
    Viestejä
    3647

    oletus Vs: Helsingin seudun lähijunaliikenne 2012

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Joonas Pio Näytä viesti
    Tämä muutos tapahtuu tulevana syksynä.
    Tapahtuuko? En väitä että huijaat, mutta en ole vain kuullut tästä mitään Onko jossain jokin virallinen tiedote/raportti tästä?

  9. #9
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1435

    oletus Vs: Helsingin seudun lähijunaliikenne 2012

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Joonas Pio Näytä viesti
    Tämä muutos tapahtuu tulevana syksynä.
    Kehäradan avautuessa K-juna muuntautuu kuitenkin alkuperäiseen muotoonsa, sillä I-juna, eli Kehärata, alkaa liikennöidä joka päivä, 10min välein, iltaisinkin. Ja aina, kun I-juna kulkee, kulkee K-juna, sillä Hiekkaharjun eteläpuolella tarvitaan tuplasti junia (matkustajamäärät), sekä tarvitaan yhteys Hiekkaharjun ja Keravan asemille, joita ei muut junat palvele I-junan liikennöintiaikoina. Nykyäänkin K-junien liikennöintiajat riippuvat I-junien liikennöintiajoista. Jos I-juna liikennöi 21.00 saakka, K-juna liikennöi myös 21.00 saakka. Ja taas N-juna liikennöi silloin, kun I (ja siis K) eivät.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut zige94 Näytä viesti
    Tuli mieleen että miksi K- ja I-junia ei samantien muuteta tuollaisiksi ainoastaan ruuhka-aikana? Nyt on jo viikonloppuisin lauantaisin sekä sunnuntaisin koko päivän kaikki vuorot N-junia (pe-la ja la-su yö muutama I-juna). Lauantain muutostahan perusteltiin että saadaan väliasemille 10min vuorovälit näin, mutta arkisin ruuhka-ajan ulkopuolella on kuitenkin 20min vuorovälit. Eli jos arkisin ruuhka-ajan ulkopuolella I- ja K-junat olisivat N-junia niin vuorovälit olisivat silloinki se 10minuuttia, ruuhka-aikana väliasemilla myös 10minuuttia (I-juna menee ruuhka-aikana 10min välein).
    K-junan laajentaminen ruuhka-ajan ulkopuolelle 2014 ei käsittääkseni johda 20 minuutin vuoroväleihin väliasemilla, sillä Kehärataa liikennöidään koko liikennöintiajan 10 min välein - ja Kehäratajunat pysähtyvät kaikilla asemilla. Näinollen sekä väliasemien matkustajat että K-junan asiakkaat voivat olla tyytyväisiä.

    K-junalta voisi kyllä poistaa Puistolan pysähdyksen, sen asiakasmäärän nähneenä. Sillä sen varrellahan ei asu useampi kuin Tapanilankaan, miksi siis Puistolassa pitäisi pysähtyä sen koommin? Puistolaan päättyvät bussilinjat voisi vetää Tikkurilaan muutenkin, sillä siellähän ne palvelut luuraa. Uuden lippuvyöhykesysteemin jälkeen matka ei maksaisi enempää kuin Helsingin sisäinenkään.

  10. #10
    Resiina avatar
    Liittynyt
    04.07.2005
    Sijainti
    Loppi
    Viestejä
    1051

    oletus Vs: Helsingin seudun lähijunaliikenne 2012

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Knightrider Näytä viesti
    K-junalta voisi kyllä poistaa Puistolan pysähdyksen, sen asiakasmäärän nähneenä. Sillä sen varrellahan ei asu useampi kuin Tapanilankaan, miksi siis Puistolassa pitäisi pysähtyä sen koommin? Puistolaan päättyvät bussilinjat voisi vetää Tikkurilaan muutenkin, sillä siellähän ne palvelut luuraa. Uuden lippuvyöhykesysteemin jälkeen matka ei maksaisi enempää kuin Helsingin sisäinenkään.
    Eikös K-juna pysähdy Puistolassa sen takia että Tikkurilaan päin mentäessä edellä kulkeva I-juna ehtisi alta pois Tikkurilaan raiteelle 5 ?

  11. #11
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1435

    oletus Vs: Helsingin seudun lähijunaliikenne 2012

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Resiina Näytä viesti
    Eikös K-juna pysähdy Puistolassa sen takia että Tikkurilaan päin mentäessä edellä kulkeva I-juna ehtisi alta pois Tikkurilaan raiteelle 5 ?
    Mutta 2014 I-juna ei pääty Tikkurilaan, vaan ajaa sen läpi pysähtyen siinä, kuten K-junakin. Samoja raiteitahan sen on Hiekkaharjuun mentävä. Tällöin ainakin 2014 alkaen Puistolan ohituksessa ei olisi ongelmaa. I-juna ehtisi juuri parahiksi lähtemään Tikkurilasta K-junan saapuessa. Tikkurilasta Hiekkaharjuun ei olisi ongelmaa, sillä junat kulkevat tasan yhtä nopsaan sen välin.

    Nykyään I-junan ja K-junan ero Puistolan jälkeen on 2 minuuttia ja 15-20 sekuntia ruuhka-aikaan. Silloinhan K-junan Puistolan-ohitus pitäisi olla mahdollinen, jos välissä tarvitsee vain kääntää vaihdetta? Siihen jäisi siis reilu minuutti.

    Viimeinen vaihtoehto olisi lykätä K-junan lähtöä 0,5-1 minuutilla päärautatieasemalta.

  12. #12
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    4174

    oletus Vs: Helsingin seudun lähijunaliikenne 2012

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Piirka Näytä viesti
    Joissain suunnitelmissa linjatunnuksena oli Z, mutta se on otettu käyttöön oikoradan junissa. Entäpäs jos tehtäisiinkin "Oslon ringenit", eli M-juna lähtisi kohti Vantaankoskea ja Lentoasemalla linjatunnus vaihtuisi, jolloin Helsinkiin palattaisiin I-junana Tikkurilan kautta. Toiseen suuntaan ajettaisiin I-junana kohti Tikkurilaa ja Lentoasemalla vaihtuisi tunnus M:ksi ja matka jatkuisi Vantaankosken radan kautta takaisin Helsinkiin.
    Tämä systeemihän meilläkin on jo käytössä raitiolinjoilla 3B/T jotka vaihtavat tunnusta "lennossa" Eläintarhassa ja Kaivopuistossa.

  13. #13

    Liittynyt
    28.05.2010
    Sijainti
    Sipoo
    Viestejä
    3647

    oletus Vs: Helsingin seudun lähijunaliikenne 2012

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Knightrider Näytä viesti
    Viimeinen vaihtoehto olisi lykätä K-junan lähtöä 0,5-1 minuutilla päärautatieasemalta.
    Tai ajaa laittaa keltaiset opastin valot jotka myös pistävät kuljettajan ajamaan hitaammin, eikö tämä olisi mahdollista vaikka seuraava opastin ei näyttäisikään punaista? Ymmärtääkseni joskus nopeutta alennetaan näyttämällä keltaista opastinta? Silloin saisi lisäaikaa vaihtaa opastinta, vaikka juna ei pysähtyisi Puistolassa. Vaikka silloinhan periaatteessa olisi ihan sama pysähdytäänkö Puistolassa vai ei, saman verran aikaa suunnilleen menisi.

    ---------- Viesti lisätty kello 0:55 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 0:53 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    Tämä systeemihän meilläkin on jo käytössä raitiolinjoilla 3B/T jotka vaihtavat tunnusta "lennossa" Eläintarhassa ja Kaivopuistossa.
    Kyllähän tuo helposti onnistuisi. Kuulutukset vielä selventämään Lentoasemalla aina: "Tämä on I/M-juna Helsinkiin, pysähdymme kaikille asemilla" ja sama ruotsiksi ja tietenkin kun lentoasemalle liikennöidään nii pakolliseksi tulee englannin-kieliset kuulutukset.

  14. #14
    Tunnistettu jäsen MaZo avatar
    Liittynyt
    02.01.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    296

    oletus Vs: Helsingin seudun lähijunaliikenne 2012

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Piirka Näytä viesti
    Entäpäs jos tehtäisiinkin "Oslon ringenit", eli M-juna lähtisi kohti Vantaankoskea ja Lentoasemalla linjatunnus vaihtuisi, jolloin Helsinkiin palattaisiin I-junana Tikkurilan kautta. Toiseen suuntaan ajettaisiin I-junana kohti Tikkurilaa ja Lentoasemalla vaihtuisi tunnus M:ksi ja matka jatkuisi Vantaankosken radan kautta takaisin Helsinkiin.
    Anteeksi yksinkertaisuuteni, mutta ketähän tämä linjatunnuksen vaihtaminen kesken matkan palvelisi? En jaksa ymmärtää sitä 3B/T ratikan kohdallakaan ja mielestäni se vain aiheuttaa sekaannusta ja epätietoisuutta matkustajille.

  15. #15
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    4844

    oletus Vs: Helsingin seudun lähijunaliikenne 2012

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Piirka Näytä viesti
    Entäpäs jos tehtäisiinkin "Oslon ringenit", eli M-juna lähtisi kohti Vantaankoskea ja Lentoasemalla linjatunnus vaihtuisi, jolloin Helsinkiin palattaisiin I-junana Tikkurilan kautta. Toiseen suuntaan ajettaisiin I-junana kohti Tikkurilaa ja Lentoasemalla vaihtuisi tunnus M:ksi ja matka jatkuisi Vantaankosken radan kautta takaisin Helsinkiin.
    Ringenillä tunnustenvaihto puolustaa mielestäni hyvin paikkaansa. Vastaavia tunnusten vaihtamisia tehdään kaluston kannalta kiertävillä linjoilla useissa muissakin paikoissa, niin tekevät Baselin ratikat 15 ja 16, samaa systeemiä soveltavat Genèven ratikat 12 ja 15, kilvet muuttuvat 681:stä 682:ksi ja päinvastoin Solingenin johdinautoliikenteessä Ohligsin asemalla ja vastaavia juttuja esiintyy lukuisissa paikoissa eri puolilla maailmaa.

    Tunnusten muuttaminen on mielestäni onnistunut ratkaisu erityisesti silloin, kun vaihtumispaikassa vaihtuu käytännössä väkikin eli jos läpikulkevia matkustajia on suhteellisesti vähän. Omasta mielestäni Lentoasema voisi olla tällainen "rajapysäkki", jossa kilvet muuttuisivat. MaZon kanssa olen samaa mieltä, että nykyinen 3B/3T -malli ei ole siinä omassa tapauksessaan onnistunein mahdollinen.

Sivu 1 / 20 1234511 ... ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Kehäradan rakentaminen
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Junat
    Vastauksia: 61
    Viimeisin viesti: 25.02.2016, 17:29
  2. Ikean liikennöinti
    kirjoittanut Napander foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 41
    Viimeisin viesti: 06.06.2010, 16:37
  3. Juhannuspäivän olematon liikennöinti
    kirjoittanut antti foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 25.06.2008, 11:58

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •