Kehäradan liikennöinti

Myöhemmin, kun kehäradan viereiset alueet on saatu rakennettua, ruuhka-ajan junat pitää ajaa kolmella SM5 yksiköllä.

Tosin ei sinne hirveästi voi lisää rakentamista tulla, sillä rata kulkee suurilta osin lentokentän melualueella. Se on Kivistö ja Leinelä ja siinä se. Jos hyvin käy, niin tuonne meluvyöhykkeelle saadaan kunnon kokoisia työpaikka-alueita.
 
Ei kai? Hiekkaharjussa ainakin näyttävät ihan samanlaisilta kuin Leinelässä ja Tikkurilassa...

Samat vanhat näytöt siellä oli ainakin perjantaina, eikä ollut mitään merkkiäkään vaihtamisesta. Uudet näytöt loppuivat varmaan kesken, koska Oulunkylän eteläpään näytötkin jäivät vaihtamatta.

---------- Viestit yhdistetty klo 07:47 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 07:30 ----------

Joo kyllä K-junista voisi karsia. Ei Hiekkaharju-Kerava väli tarvitse 10 min vuorovälillä tuplaflirttejä. En lähtisi ehkä karsimaan rantaradalta, koska pääasiassa siellä mennään yhdellä rungolla ja tarvitaan sielläkin matalalattiajunia, varsinkin kun edelleen käytössä on vanhaa kalustoa. Jos I ja P ajettaisiin ruuhkassa kaikki tuplana niin kyllä mahtuisi kaikki matkustajat hyvin kyytiin, eikä K:lle tarvittaisi kahta flirttiä. Ilmeisesti montaa runkoa ei edes tarvita täyttämään kehäradan kaikki ruuhkavuorot tuplaksi.

Pointtini oli, että puuttuvat yksiköt saa kehäradalle huonontamatta palvelutasoa K-junista. On niissä aika tyhjää, mutta eivät kaikki halua matkustaa täydemmissä junissa. Kaikkia se ei haittaa, mutta jotkut taas siirtyisivät esim. auton käyttäjiksi, jos joutuisivat istumaan ahtaasti. Kaikki K-junat voi ajaa nykyisen pituisina, jos vain joka kolmas ajetaan SM5 kalustolla ja loput vanhoilla. Vanha kalusto huonontaa joidenkin mielsestä palvelutasoa (esim. kuumempaa kesällä) ja joidenkin mielestä parantaa (esim. meteli kuuluu vain yhdessä osastossa, flirtissä se ulottuu kauemmaksi). Lastenvaunujen, rollaattorin ym. kanssa likkuville riittää kyllä joka kolmas juna ruuhka aikaan. Rantaradalta ei tarvitse karsia.
 
Mitenkähän arki-aamujen I-junavuorot alkavalla syyskaudella tulee riittämään kun Myyrmäestä Helsinkiin päin ajetaan klo 7 saakka 20 min. Vuorovälillä? Myyrmäestä 6.12, 6.32, 6.52, 7.02...Samaan aikaan kuitenkin P-junia ajaa Lentoaseman suuntaan 10 min. Välein, 6.25, 6.35, 6.45, 6.55 ,7.05... Toivottavasti nuo I-junien aamun pitkät välit on huomioitu kalustosuunnittelussa ja ainakin 6.32 ja 6.52 ajetaan kahdella yksiköllä?
 
Mitenkähän arki-aamujen I-junavuorot alkavalla syyskaudella tulee riittämään kun Myyrmäestä Helsinkiin päin ajetaan klo 7 saakka 20 min. Vuorovälillä? Myyrmäestä 6.12, 6.32, 6.52, 7.02...Samaan aikaan kuitenkin P-junia ajaa Lentoaseman suuntaan 10 min. Välein, 6.25, 6.35, 6.45, 6.55 ,7.05... Toivottavasti nuo I-junien aamun pitkät välit on huomioitu kalustosuunnittelussa ja ainakin 6.32 ja 6.52 ajetaan kahdella yksiköllä?

M-junissa 10 minuutin vuoroväli alkoi Myyrmäestä Helsinkiin klo 6.22, 6.32 jne. Eli kaksi vuoroa "säästetty" nyt. Oletetaan, että tuplana nuo ajetaan. Jos ei, niin tulee olemaan todella täyttä nuo 6.32 ja varsinkin 6.52.

Tuo kaluston suunnittelu on kyllä haastavaa nyt kun pitää huomioida useampi rataosuus. Jos vähennät vuoroja pääradalla I:stä, tuntuu se Martinlaakson puolella melkoisesti. Jos taas lisäät Martinlaakson suuntaan P-vuoroja, tulee pääradalle ehkä liian tiuha vuoroväli kuin mitä tarvisi. Lisäksi pitäisi saada kalustokin riittämään kehäradalle ja muuallekin. Väkisinkin joku kärsii.
 
Ainakin tänäaamuna kummatkin lähdöt ajettiin yhdellä yksiköllä.

Taitaa vaan olla niin, että kaikki flirtit ovat ajossa. Tänään (maanantain) aamuruuhkassa ei ole havaintojeni perusteella muutoksia kaluston suhteen verrattuna kesäaikatauluihin. Mahtaa tuosta 6.52 vuorosta tulla sillipurkki kunhan kaikki loputkin ihmiset lomilta palaavat.
 
Ainakin tänäaamuna kummatkin lähdöt ajettiin yhdellä yksiköllä.

Tänään ainakin klo 6.32 Myyrmäestä lähteneessä I-junassa oli runsaasti vapaita istumapaikkoja Myyrmäen ja Pasilan välillä.
 
Mahtaakohan tähän sekalaiseen kalustoon tulla muutosta keskiviikkona, kun koulut alkavat ja matkustajamäärät kasvavat jonkin verran? Ainakin tänään mentiin vielä kesän malliin, eli joitakin lyhyitä junia ruuhkassa ja joitakin pitkiä junia ruuhkan ulkopuolella. Jos ei ole muutoksia luvassa, niin täytyy hämmästellä varsinkin P-junien lyhentämistä. Ensimmäinen lyhyt juna lähtee Helsingistä jo 16.59. Sen verran täyttä noissa 17 jälkeisissä P-junissa on ollut, että olisi kyllä viisaampaa ajaa pitkinä. Sillipurkki on valmis jos yksikin juna jää välistä pois.
 
Kehäradan liikenne vaatii 14 junaa (kierrosaika 70 min / vuoroväli 10 min = 7, I ja P yhteensä = 14) ja näistä useampi ajetaan vielä tällä hetkellä ruuhkassakin yhdellä yksiköllä. Ongelma on vain se, että maksimimäärä Flirtejä on jo ajossa eli jos kaikki Kehäradan junat haluttaisiin tuplata, pitäisi ottaa Flirtejä pois jostain muualta. Koska tuleekaan tehtaalta ensimmäinen kolmannen sarjan yksikkö eli #42? 14 junaa tuplana vaatii 28 Flirtiä. Kolme lienee kerrallaan huollossa tai varalla eli 38 yksikköä on käytettävissä. Jos 28 käytettäisiin Kehäradalle, loput 10 menisivät jo K-juniin ja sitten täytyisi ajaa koko Rantaradan liikenne A-junat mukaan lukien Sm1/2-kalustolla.

Toki ruuhkan ulkopuolella voitaisiin ajaa tuplana enemmän lähtöjä kuin nyt ajetaan, mutta jos tuo 16:59 lähtevä P on yksi niistä vuoroista, joissa ei ole kuin yksi yksikkö aikaisemminkaan, voi olla vaikea taikoa mistään myöskään tuohon 16:59-lähtöön toista yksikköä.
 
Viimeksi muokattu:
Kehäradan liikenne vaatii 14 junaa (kierrosaika 70 min / vuoroväli 10 min = 7, I ja P yhteensä = 14) ja näistä useampi ajetaan vielä tällä hetkellä ruuhkassakin yhdellä yksiköllä. Ongelma on vain se, että maksimimäärä Flirtejä on jo ajossa eli jos kaikki Kehäradan junat haluttaisiin tuplata, pitäisi ottaa Flirtejä pois jostain muualta. Koska tuleekaan tehtaalta ensimmäinen kolmannen sarjan yksikkö eli #42? 14 junaa tuplana vaatii 28 Flirtiä. Kolme lienee kerrallaan huollossa tai varalla eli 38 yksikköä on käytettävissä. Jos 28 käytettäisiin Kehäradalle, loput 10 menisivät jo K-juniin ja sitten täytyisi ajaa koko Rantaradan liikenne A-junat mukaan lukien Sm1/2-kalustolla.

Kierrosaikahan on 80 minuuttia sillä sekä Töölönlahdella että Kaisaniemenrannassa seistään 10 minuuttia. Eli 80/10=8 junaa. Ja I ja P:hän ovat sama linja joten tuo kahdeksan junaa on koko linjan tarve. Eli 16 junayksikköä jos ajetaan tuplana.
 
Kierrosaikahan on 80 minuuttia sillä sekä Töölönlahdella että Kaisaniemenrannassa seistään 10 minuuttia. Eli 80/10=8 junaa. Ja I ja P:hän ovat sama linja joten tuo kahdeksan junaa on koko linjan tarve. Eli 16 junayksikköä jos ajetaan tuplana.

Laskisimmeko vielä?

Oletetaanpa, että junayksikkö 1 lähtee I-junana klo 9.09 ja saapuu takaisin Helsinkiin klo 10.09. Se lähtee toiseen suuntaan P-junana klo 11.19 ja on perillä klo 12.19. Se on siten valmis lähtemään uudelle kierrokselle klo 12.29 eli 140 minuutin kuluttua tarkastelujakson alusta.

Kun tällainen toistuu 10 minuutin välein, junayksikkö 2 lähtee klo 9.19, junayksikkö 3 klo 9.29 jne, kunnes junayksikkö 14 lähtee klo 12.19. Sen jälkeen on taas lähtövalmiudessa kierrokseltaan tullut junayksikkö 1.
 
Mikä estää tuplana liikennöinnin myöhempään jos se onnistuu iltapäivän osalta käytännössä klo 14.00 (P) - 18.00 (I) sis. muutaman lyhyen junan. Eikö kalusto tosiaan riitä ajamaan P:tä tuplana klo 18 asti (lähtö Helsingistä)? Tuleehan sieltä tupla-I:tä antamaan P:lle vaunuja ruuhkan jälkeen ja päinvastoin P irrottaisi vaunuja I:lle. Lisäksi ihmetyttää, että miksi ihmeessä satunaisia päivävuoroja ajetaan tuplana ja mistä ne vaunut saadaan. Kuinka paljon muuten kehäradan ruuhkavaunuja käytetään päivällä ja illalla muilla linjoilla?
 
Mikä estää tuplana liikennöinnin myöhempään jos se onnistuu iltapäivän osalta käytännössä klo 14.00 (P) - 18.00 (I) sis. muutaman lyhyen junan. Eikö kalusto tosiaan riitä ajamaan P:tä tuplana klo 18 asti (lähtö Helsingistä)? Tuleehan sieltä tupla-I:tä antamaan P:lle vaunuja ruuhkan jälkeen ja päinvastoin P irrottaisi vaunuja I:lle. Lisäksi ihmetyttää, että miksi ihmeessä satunaisia päivävuoroja ajetaan tuplana ja mistä ne vaunut saadaan. Kuinka paljon muuten kehäradan ruuhkavaunuja käytetään päivällä ja illalla muilla linjoilla?

Eihän kaikissa Kehäradan ruuhka-ajan junissakaan ole kahta yksikköä, joten menee ihan kalustokierron mukaan sitten miten ne ruuhka-ajan viimeisiin lähtöihin tulee yhen vaiko kahen yksikön junia.

Viimeiseen kysymykseen: Niin paljon että kaikkiin K ja rantaradan juniin (Y:tä lukuunottamatta) riittää Flirtit. En jaksa laskea kuinka montaa runkoa se tarkoittaa, mutta aikalailla kaikkia ylimääräiseksi ruuhka-ajan jälkeen jääviä runkoja.
 
Takaisin
Ylös